Etimologia democratiei

Saturday, 04 April, Year 1 d.Tr. | Author: Mircea Popescu

Toata lumea stie ca democratie "vine din limba greaca", si anume, din demos si kratos, sau mai degraba δῆμος si κράτος. Bun. Si de asemenea toata lumea stie ca demos inseamna "popor", si kratos "putere", si deci sensul etimologic cel mai vechi al termenului de democratie este "puterea poporului".

Ei bine, nu. Nu chiar. Exista o diferenta intre ce se intelege azi prin putere, si ce intelegeau grecii. Dar inainte de a ne apuca de treaba, sa va spun o poveste. Cica un negustor de arme de toate felurile, ajuns in Abdera, isi striga marfa.

    "Aceste sulite sunt cele mai ascutite sulite din lume. Nu exista obiect sub soare pe care sa nu-l strapunga."

Trecand apoi la scuturi, dar cu acelasi entuziasm neinfrant :

    "Aceste scuturi sunt cele mai rezistente scuturi din lume. Nu exista obiect pe pamant care sa le poata strapunge."

Un trecator putin mirat il intreba :

    "Si daca cineva ar arunca o sageata cumparata de la tine, intr-un scut cumparat tot de la tine ?"

Dupa mintea noastra de azi, notiunea notata prin "putere" e bine reprezentata de conceptul folosit in fizica : Puterea este cantitatea de energie schimbata per unitatea de timp. Pe filiera latina, posse/potens, puterea este capacitatea de a face. Puterea este deci sulita negustorului.

Se intampla insa ca pentru greci, puterea este altceva. Pentru a intelege ce anume, va trebui sa intelegem cum se ducea razboiul in vremea lor.

Falanga Greaca

Falanga Greaca

Falanga nu este o simpla alaturare de oameni, si nu este o armata in sensul modern al cuvantului. Va puteti forma o imagine apropiata foarte usor, daca ati jucat in copilarie "Tara, tara, vrem ostasi", joc al carui avatar este. Principala calitate a falangei este rezistenta. O falanga buna nu poate fi sparta, o falanga rea este sparta, spagerea e chiar masura raului.

Principala calitate a fiecarui membru este rezistenta, neabatuta, o anduranta de piatra. Principalul rezultat al luptei este o fratie de-un tip anumit, rezultata din aceea ca securitatea fiecaruia este data de scuturile celor doi oameni de langa el, si securitatea intregului grup de rezistenta celui mai slab.

Libertatea, polisul, si tot ce conteaza pentru mintea grecului decurge din aceasta falanga, ea nu-i un lucru mic, ci un lucru foarte mare, cheia intregii lumi, un ritual civilizator la care toata lumea participa, si pe care toata lumea il ia in serios.

ὦ νέοι, ἀλλὰ μάχεσθε παρ’ ἀλλήλοισι μένοντες,
O, tineri, luptati scut langa scut si niciodata nu cedati,
μηδὲ φυγῆς αἰσχρῆς ἄρχετε μηδὲ φόβου,
In fata panicii si fugii miselesti,
ἀλλὰ μέγαν ποιεῖσθε καὶ ἄλκιμον ἐν φρεσὶ θυμόν,
Ci oteliti-va inima in piept cu maretie si curaj,
μὴ δὲ φιλοψυχεῖτ’ ἀνδράσι μαρνάμενοι·
Uitati de viata voastra cand infruntati inamicul.

Suna la fel ca povestile si poemele noastre despre lupte si razboi, dar suna despre altceva.

Pentru ca kratos nu este puterea celui care face, ci a celui care indura, nesfarsita este puterea marii, dar nu pentru ca toate le strica, ci pentru ca toate le duce, si democratia este, in sensul ei etimologic, demotaria. Rezistenta, anduranta, perenitatea, astea-s sensurile lui κράτος, kratos, puterea. Altfel ii spuneau ἀρχή, arhe, demoarhia. Ceea ce ar suna persiflant si peiorativ in greceste, un termen numai bun de-un discurs oligarhic.

Grecii sunt scutul, nu sulita, ca de obicei exact altfel, exact invers, exact pe dos decat ne asteptam noi, in convingerea noastra ca i-am inteles. Si ca de obicei, au dreptate.

Category: Trilenciclopedia
Comments feed : RSS 2.0. Leave your own comment below, or send a trackback.

24 Responses

  1. Grecii nu le nimereau chiar pe toate. Army of lovers ar fi trebuit sa fie invincibila, si?

    Cat despre sulite si tepe, tot Tepes dadea cele mai bune indicatii:

    Teapa sa fie supla,
    Sa satisfaca clientul,
    Sa se potriveasca perfect
    Cu clima si ambientul
    Sa se trimita cadre
    Sa se specializeze
    Economia de lemn
    Sa nu se neglijeze
    Printr-o reproiectare justa
    Sa se elimine orice sofism
    Astfel incat tepele
    Sa reziste si la seism.."

  2. Mircea Popescu`s avatar
    2
    Mircea Popescu 
    Sunday, 5 April 2009

    Mei, sa arati ca uite, din cand in cand jegul, Asia si monarhia mai are castig de cauza e ca si cum ai spune ca da Vinci n-o putut fi mare lucru, ca din cand in cand s-o mai si cacat.

    Nu stiam ca Tepes scria heptametri, sau tu esti autorul ?

  3. Era fain de extins discutia in directia spatiu public (locul faptelor si vorbelor mari la graci)\spatiu privat pentru a inteege de ce notiunea de putere s-a depreciat\schimbat atat de mult.

  4. Mircea Popescu`s avatar
    4
    Mircea Popescu 
    Sunday, 5 April 2009

    Drept, dar incerc sa incap intr-o mie de cuvinte (stii, cat o imagine :p)

    Dar este ce zici tu. Ma gandesc c-oi face un post nou.

  5. greşeala cea mai frecventă în definirea puterii e asimilarea acesteia cu energia. cu alte cuvinte, confuzia e legată de personalizarea puterii, adică de atribuirea ei doar unuia dintre temenii relaţiei. vârful suliţei, ca şi anduranţa scutului sunt doar semne (sau, mai degrabă, în-semne) ale puterii. energia este însemnul puterii, însă puterea "scapă" energiei, nefiind nicidecum de resortul acesteia.

    puterea este însăşi capacitatea energiei de a se transforma.

    vorbind de oameni, puterea unui om (sau a unei societăţi) este capacitatea sa de a 'face' energia să curgă, să se disipeze, să se transforme, mai precis de a nu se opune acestui proces. un om puternic este cel care foloseşte transformarea energiei în beneficiul său, la fel cum un surfer se menţine pe creasta valului folosind energia acestuia cu un efort minim. ("în beneficiul său" este doar un fel de a spune, pentru că acesta este doar contingent faptului de a nu se fi opus mişcării; folosul personal urmărit conştient nu este în beneficiul persoanei dacă aceasta nu se face ea însăşi canalul şi garantul curgerii libere a energiei.)

    după cum spune şi Lao Tzu (Tao Te Ching, § 38):

    Cine are multă Putere
    nu îşi arată Puterea
    şi astfel are Putere.
    Cine are puţină Putere
    nu-şi pierde din vedere Puterea
    şi astfel nu are Putere.
    Cine are multă Putere nu făptuieşte
    şi nici gând de făptuire nu are;
    cine are puţină Putere făptuieşte
    căci are şi gând de făptuire;
    cine are multă omenie făptuieşte
    deşi gând de făptuire nu are;
    cine are din plin dreaptă judecată făptuieşte
    căci are şi gând de făptuire;
    cine are multă bună-cuviinţă făptuieşte
    dar nimeni nu răspunde făptuirilor sale
    şi de aceea îşi suflecă mînecile
    şi se slujeşte de forţă.

    (cf. Lao zi, Cartea despre Dao şi Putere, trad. Dinu Luca, ed. Humanitas, 1993)

    puterea nu este deci nici energia cinetică a suliţei aruncate, nici energia potenţială (internă, de legătură, de rezistenţă) a scutului. puterea se naşte (şi, evident, concomitent se şi pierde) acolo unde timpul - nu energia! - înfrânge energia. pentru a înţelege puterea, trebuie ştiut ce este timpul. iar pentru a şti ce e timpul trebuie să ne trăim viaţa - ca viaţă, nu doar ca moarte.

  6. Că tot veni vorba, să înşiruim şi etimologia cuvântului "republica": "res" (chestiuni) + "publica" (publice/ ce aparţin poporului).
    Îţi dai seama ce pleonasm cumplit e acum sintagma "republica democrată".

    Cât despre etimologia cuvântului "democraţie", nu prea am ce să mai zic, de vreme ce mai toate cuvintele greceşti vechi sunt traduse idiot, începând cu noţiuni fundamentale precum "alethea" (tradus prin adevăr) şi "polithea" (îniţial tradus cu "republica", cuvând de origine latinească, apoi cu "statul" preluat din franţuzescu "L'etat").

  7. Mircea Popescu`s avatar
    7
    Mircea Popescu 
    Sunday, 5 April 2009

    @grid E interesanta metafizica, dragul meu, mai ales pentru zei. Dar imi place sa cred ca intre atatia zei este loc si pentru cativa oameni. Ca mine.

    Herakleion are a-si alege intre sulita si scut, esentele lor apartin Atinei si lui Ares.

    @Doro res/rei inseamna lucru, pur si simplu, nu neaparat chestiune.
    natura rerum = firea lucrurilor
    pro re = dupa caz
    re vera = in fapt

    Este de asemeni o diferenta intre "public" in mentalul latin si "ceea ce apartine poporului". Spatiul public apartine mai degraba zeilor. Probabil cea mai curata reprezentare pentru "publica" in context e "la lumina Soarelui", sau "cu voce tare".

    Asta rezolva intr-o oarecare masura pleonasmul.

    Nici nu vreau sa intru in restul de exemple ca nu mai gat azi.

  8. Aha, deci ţine tot de o interpretare deficitară. Mulţam de lămurire.

  9. Încântătoare postare. Alăturând şi comentariile, rezultă o combinaţie pe care ar trebui să o citească din ce în ce mai mulţi... Dacă este duminică nu trebuie să citim neapărat chestii uşurele, nu?

  10. In greci sa nu te increzi nici cand iti fac daruri, daramite etimologicalmente !

  11. emm.. thanks

  12. anime having forced sex`s avatar
    12
    anime having forced sex 
    Sunday, 19 July 2009

    mm... thank you )

  13. Animated Cartoon Incest`s avatar
    13
    Animated Cartoon Incest 
    Friday, 16 October 2009

    ehh.. 10x.

    EDIT : Ma intreb daca astia patrund absurditatea notiunii de incest la desene animate.

  14. Ce vorbesti ma? Ce ai descrisvtubaici este sentimentul poporului roman, democratia inseamna ce inseamna nu ce se interpreteaza...

  15. Mircea Popescu`s avatar
    15
    Mircea Popescu 
    Wednesday, 22 June 2016

    Lasa astea cu scrisul ca nu-s de tine, vezi ceva munca mai utila societatii.

  1. [...] viata personala si ce s-a mai intamplat prin metrou, nu prostii de-astea cum spun eu pe aici cu allaloisi menontes sau ce-o fi alea. Lucruri cu care sa ma duc eu la scoala, ca nu intereseaza pe nimeni pe internet, [...]

  2. [...] Etimologia democratiei 5 4 2009 [...]

  3. [...] corpul. Simplu si direct de inteles, puterea femeii e fundamental diferita de puterea barbatului (revedeti grecii), o buna parte din beneficiile nasterii pentru femei rezulta tocmai din durerile facerii, orice [...]

  4. [...] constituie din indivizi diferiti, o femeie si un barbat, un element activ si unul pasiv, o fiinta puternica pentru ca-ndura si-o fiinta puternica pentru ca poate. Cuplurile isi consuma existenta in comun dar in moduri [...]

  5. [...] bunastarea individei depinde in mare masura de toleranta ei. Pentru ca femeia e zodie de apa, si nesfirsita-i puterea marii dar nu pentru ca toate le strica ci pentru ca toate le duce… – Da, da, am auzit. Dar nu-i prea departe? ne intrerupse d-l FAD. – Nu. Şi, oricum, [...]

  6. [...] to do things, and then there’s a power to withstand things, like this blog I read explained somewhere. You probably won’t understand it, it’s written in Romanian, and the guy knows a lot [...]

  7. [...] pays more than the whole sum of his inferiors together, because of exactly inverse geometric rules involved in warfare - which is fundamentally why jousting competitions were a big deal, but speedfarming competitions [...]

  8. [...] Ricci is very convincingly the woman, in the traditional (and period-adequate) sense of the term : "endless is the power of the sea, because anything it will carry". She'll take all abuse, bruise a little, heal soon thereafter and smile sweetly forevermore. The [...]

  9. [...] of the perceptible universe into well structured forms ? You're welcome! [↩]This is common in Greek. [↩] Category: Trilematograf Comments feed : RSS 2.0. Leave your own comment below, or [...]

Add your cents! »
    If this is your first comment, it will wait to be approved. This usually takes a few hours. Subsequent comments are not delayed.