Usor cu banii pe scari

Saturday, 02 January, Year 2 d.Tr. | Author: Mircea Popescu

Indeobste lumea crede ca poti "angaja" oameni sa faca treaba. Adica, tu ii platesti si ei muncesc. Muncesc, adica in sensul ca fac ceva util, si anume, ceea ce vroiai tu sa faca, iara nu in sensul ca asuda, sau ca par ocupati. Teoria asta functioneaza cu lucratoare la banda sau la prasila la cucuruz, cu strungari si fierari-betonisti, adica acolo unde munca este mecanica, cuantificabila si fizic tangibila. Deci fix acolo unde nu conteaza. Toate "muncile" astea sunt de drept imperiul masinilor, si chiar daca de fapt e inca mai ieftin sa folosim pentru unele dintre ele masini facute din femeie decat din metal, nici nu va mai dura mult, nici nu mai prea conteaza.

In celelalte domenii, in care angajatul are a face ceva cu adevarat util (adica, in jargonul curent, "creativ"), sistemul bani-munca ramas din feudalismul tarziu nu functioneaza. Nu vei putea niciodata angaja douazeci de oameni sa-ti faca un joc tare. S-a incercat, cu rezultate ingrozitoare de nenumarate ori. Nu merge. Nu poti angaja niste oameni sa-ti faca filme sau desene animate faine. Nu merge. Microsoft incearca de douazeci de ani sa angajeze oameni care sa munceasca la un sistem de operare functional. Un trilion de dolari si douazeci de ani mai tarziu, el tot nu merge.

Oamenii astia nu muncesc pentru bani, ei "muncesc", adica, genereaza chestii utile ca efect secundar, ca produs de excretie in urma fiziologiei lor mentale. Oamenii creativi sunt curiosi, dar asta nu-i tot. Ei isi creeaza cu capul reprezentari despre lume, pe care vor apoi sa le verifice, dupa niste criterii de-ale lor. Uneori, verificarea asta costa bani. Asa ca, sa fim bine intelesi, miliardele cheltuite de CERN pentru a construi ciclotronul (da, ala care urma sa sfarseasca lumea, dupa mintea putina a presei) nu au fost cheltuite din nici un alt motiv, si cu nici un alt scop decat lamurirea unor chestiuni foarte complexe care-i intereseaza la momentul asta pe niste oameni foarte inteligenti. Asta-i tot.

Din punctul de vedere al creativului, banii nu conteaza in nici un fel, asa incat e dispus sa-i cheltuiasca in orice cantitati, absolut orice cantitati, pentru a-si satisface curiozitatea si a-si verifica teoriile. Dovada stau cele 20 de milioane de dolari cheltuiti de 3D Realms pentru a face un joc care nu va exista niciodata, dovada stau cele 6 miliarde de dolari cheltuite de CERN pentru a construi metrou pentru protoni sub Elvetia, dovada stau milioanele de ipoduri si iphoneuri si ipulamea vandute cu sute si mii de dolari bucata, in conditiile in care nu au absolut nici un fel de utilitate, si asa mai departe.

Si dovada sta bugetul dumneavoastra de publicitate.

Dincolo de exemplul asta absolut clasic, in care in mod evident curiozitatea creativilor era daca se poate falimenta o banca printr-o reclama bine pleznita, sa luam rahatul cu "Cel mai interesant om din lume", ultima campanie Dos Equis (o bere de cacat din Mexic, de care n-a auzit, si nici nu va auzi nimeni).

Ideatia din spatele ei este cam asa : niste copii crescand pe strazi de ghetto, confruntandu-se cu problemele obisnuite unei existente mizere, foame, frig, betii, batai, lipsa de perspective si lipsa de repere, si-au format niste idei despre viata. Cam asa cum un melc cu cochilia zdrobita baleste pe la crapaturi, pentru a si-o reconstrui, sau macar lipi, cumva, catva, cat de cat. Spre exemplu, ideea ca banii pot rezolva orice. Sau ca notiunea de "barbat ideal" poate primi o reprezentare concreta. Sau alte tampenii. Pentru a si le verifica, au convins FEMSA sa arunce cateva sute de catraliarde de dolari, ca doar are de unde, intr-o campanie predicata pe teoria ca daca vom cheltui foarte multi bani, vom reusi sa canibalizam mema Chuck Norris, legand-o la caruta intereselor comerciale. Ale unei beri de cacat.

Problema clasica in advertising a fost notata de John Wanamaker, in termenii "Stiu ca jumatate din bugetul meu de publicitate e cheltuit degeaba, doar ca nu stiu care jumatate". O metoda de-a va apropia de un raspuns eficient, in cadrul oricarui proiect concret, este sa va intrebati "oare la ce intrebare incearca oamenii astia sa-si raspunda pe banii mei ?".

Rezultatele vor surprinde. Garantat.

Comments feed : RSS 2.0. Leave your own comment below, or send a trackback.

20 Responses

  1. io inteleg unde bati, dar cu o droaie de lucruri din introducerea ta nu sunt de acord. de exemplu ca o bucatareasa sau o femeie de serviciu, un strungar sau un zidar nu pot numai sa para ocupati, atunci când at the end of the day trebuie sa iasa din mâinile lor obiectul muncii, finit. creativii insa....
    iar daca munca unora sau altora conteaza mai mult nu se poate spune asa, sunt doua chestii diferite, concretul si abstractul, teoria si practica.
    fara ceea ce fac creativii astia pe care-i pomenesti tu se poate trai.

    nu-s de acord nici cu "nu poti angaja oameni sa-ti faca desene animate faine". io zic ca poti, adica Cameron poate. el e numai regizor, ma indoiesc ca stie cum se face CGI, el zice !faceti! si se face. dar asta poate fi si numai o chestie de buget, daca nu s-ar bate cap in cap cu argumentul Microsoft.

    a, si inca una: cum adica ipodurile n-au nici un fel de utilitate? numai pentru ca nu-ti plac tie? :p

  2. Mircea Popescu`s avatar
    2
    Mircea Popescu 
    Saturday, 2 January 2010

    Problema cu munca bruta este ca ea nu doar poate fi, ci chiar in scurt timp va chiar fi inlocuita de masini. Faptul ca inca mai gasesti contabile in administratia financiara impingand hartii, sau spalatorese spaland vase cu mana in restaurante in scumpa patrie nu inseamna mai mult decat faptul ca inca mai vezi oameni impingand la plugul tras de boi, pe aici prin patrie precum si prin lumea a treia. Sunt triste anacronisme, iara nu lucruri demne de efortul oamenilor. Acelor oameni care chiar sunt oameni, adica.

    Pe scurt, munca bruta e dezumanizanta, in zilele noastre.

    Ca se poate trai fara tehnologie e fals. Lucrul fara de care se poate trai, si inca foarte bine, e primitivismul.

    Cat priveste desenele animate, chestia-i asa : Cameron nu angajeaza oameni "sa faca desene animate faine" si pleaca in vacanta, vine dupa un an, impacheteaza rezultatul si gata, boom, mare hit. El angajeaza oameni sa faca lucrusorul X, Y, sau Z, despre care el, in intelepciunea lui, stie ca impachetat astfel impreuna cu alte lucruri va da un mare hit. Ca atare, oamenii aia nu-s angajati sa faca "desene animate faine", ci "desenul animat Y cu proprietatile p,q,r". Tehnica adica, nu creativitate. Sigur, exagerez, dar in mare vezi ce vreau sa zic.

    Nu pentru ca nu-mi plac mie, ci pentru ca de-a dreptul n-au. Numeste-o, sa vaz.

  3. cineva a zis o data un mare adevar : masinile nu cumpara masini.
    vreau sa vad ziua când o sa te lipsesti de femeia de serviciu, de bucatar, si de frizer. contabila o poti inlocui cu un program, de acord, dar sunt munci 'de jos' care nu pot fi facute de grozavele masini si e bine asa.
    intre tehnologie si primitivism e cale lunga, dar stiu ce vrei sa zici! si eu exagerez atunci când vreau sa subliniez o idee :)
    eu spuneam ca se poate trai fara advertising & fumuri, stii foarte bine. nu zic ca e o viata tare colorata, dar nu se moare fara, ba din contra.

    se vede din cosmos ca nu-ti plac iThings-urile :) de căpos ce esti, presupun!

  4. Mircea Popescu`s avatar
    4
    Mircea Popescu 
    Saturday, 2 January 2010

    Tocmai aici e chestia. Se moare. Ceausescu a murit nu din lipsa de contabili cu manecute, tractoristi, mineri, scl, ci fix din lipsa de rahaturi colorate, alea fara de care o crezut ca se poate trai.

    In schimb, uite ca nu se mai fac trasuri, si n-o murit nimeni. Da' pe la 1800 o alta kokofifi mi-ar fi spus, din aceeasi bunavointa idealista fata de structura sociala a lumii in momentul ala, ca vai, dar nu se va putea fara. Iote ca se poate si foarte bine. Morarii unde sunt ? Potcovarii unde sunt ? Mai este un singur, ultim reparator de umbrele in Timisoara, si gaseste-mi tu un pantofar de-ala ce stie repara pantofi. Iote ca se putu. Vezi ?

    Problema e de presiune a populatiei. Cu cat sunt mai multi handralai pe metru patrat, cu atat chestiile astea care "nu-s necesare" precum fumurile devin vitale, ca fara ele sa-i tina ocupati se iau la bataie. Si de-asta cred ca rationamentul tau e putin naiv, tu compari situatii incomparabile, pentru ca nu tii cont de singura variabila care de fapt conteaza : numarul de rasuflatoare pe kilometru patrat.

    Si-n rest, da! :D

  5. inca o teorie verificata: dupa cât timp il arunca cineva in discutie pe Hitler ( Ceausila, in cazul nostru) , n-a durat mult!

    io n-am sustinut niciodata ca n-as fi naiva, Bage, dar divagam, pentru ca era vorba de muncile brute vs cele de la butoane.

    n-am zis ca-s impotriva progresului, no way. dar de ce trebuie sa se excluda unele pe altele? morari mai exista ( nu ioan t.) sau crezi ca inginerul care proiecteaza moara o si butoneaza? la pregatirea lui?

    pe 'handralai' ii rareste o criza, asa cum rareste si populatia o confruntare armata majora o data la câteva zeci de ani. AIA e mama progresului!

  6. Mircea Popescu`s avatar
    6
    Mircea Popescu 
    Saturday, 2 January 2010

    Haha! Tu, da' ca sa poti zice ca o teorie e confirmata, tre' so emiti inaintea confirmarii, ca dupa... dejeaba :D

    Bage ?!

    Sigur ca daca redefinesti morarul ca sa fie ala care apasa botonu' din moara cea noua si automatizata, atunci morarul nu va disparea veci, dar abordarea e destul de indoielnica, plugarul e mai nou tractoristul ?

    Pe handralai insa nu-i rareste nimeni si nimic niciodata. Uita-te la populatia lumii si vezi cum creste ea perpetuu si nemijlocit, sora buna cu deficitele, ca numa alea mai cresc in acelasi mod.

  7. teoria nu era a mea, de aia :)

    insa acuma as putea emite una: wikipedia dauneaza!
    Bage e un bade de Timis, bagitza cimishan

  8. Koko : Congrats for revisiting Godwin's Law :)

  9. Chestia merge da' nu peste tot. Merge sa inlocuiesti un pilot de avion, un sofer de autobuz sau un vatman, un mecanic de tren si multe, multe alte chestii.
    Ce te faci cu chestiile unde omul isi lasa o amprenta unica? Fotograful, muzicianul, pictorul, chestiile "hand made" ,etc, etc. In fiecare munca (exclus cele de serie f mare) daca vrei sa iasa ceva personalizat, unic, trebuie sa fie manuala. Din cate stiam de ex. la Rolls Royce f multe chestii sunt cusute...realizate manual....tocmai de aceea e atat de pretuit, nu?
    Nu cred ca va exista vreodata...da niciodata o masina care sa faca o vioara Stradivarius.
    Si chiar daca s-ar putea, ea ar deveni un lucru "cheap", fara valoare, nu?
    Decat mult si prost, mai bine putin si bun.
    Numai bine.

  10. Mircea Popescu`s avatar
    10
    Mircea Popescu 
    Sunday, 3 January 2010

    @kokofifi No, bine, da' io-s din Cluj. (si-aici tu zici, din Cluj, din Cluj, dadgeacui?!)

    @dAImon Mai du-te tu :D

    @daniel Pai fotograful, muzicianul, aia-s creativi. Aia-s cei despre care ziceam ca nu-i poti angaja sa fa-mi bade o simfonie frumoasa!

    Aia pe care-i poti angaja sunt manelistii. Care intra mai degraba la vatmani, de unde si scula aia cu clape de li-e atat de draga.

  11. Ni la el, da' nu tu ne esplicai că maneaua e muzică ca oricare alta? Huh?

  12. Mircea Popescu`s avatar
    12
    Mircea Popescu 
    Sunday, 3 January 2010

    Hai sa-ti zic un banc. Cica unu' se duce la doctor ca-i crestea nasu'. Si doctoru' zice, dom'le, umple o cana cu ulei caldut si tine nasu' acolo o ora-doua.

    Dupa vre-o saptamana, suna' telefonu'. "Domnu' doctor, pot sa bag nasu' si-ntro oala de supa plina cu ulei caldut ? Ca-n cana nu mai prea incape".

    Da' nu asta-i de fapt bancu' pe care vroiam sa ti-l spun, ci :

    Un tip isi scranteste glezna. Doctoru' ii recomanda frectii cu prosoape fierbinti. Dupa vre-o saptamana, sontac sontac merge la doctor, care-i recomanda frectii cu gheata.
    "Dom'le, da' saptamana trecuta ati zis ca fierbinte ?! Acu' e rece ?!"
    "Dumneata ce-ti inchipui, ca stiinta medicala n-a mai facut nici un progres de atunci ?!"

    Mnoa, cam asa.

  13. Mircea, intrebarea mea e: De unde iau creativii aia bani, indiferent cati, sa-si verifice idelie. Acuma, io, ca un economist ce ma aflu stiu ca banu` e doar o conventie, da, conventia asta implica niste chestii...

  14. Mircea Popescu`s avatar
    14
    Mircea Popescu 
    Monday, 4 January 2010

    Exact de unde-i luau si copii fiind : identifica unu' care-i are si se roaga de el. Da' nu se roaga asa, da-mi ma te rog, se roaga mai subtil, cum or invatat de la mami si de la tati (daca iau nota 10 la scoala imi dai bani de Paltinis ?). Si nota 10 la scoala are exact atata legatura cu lumea reala sau competente masurabile cat au si masurile oferite de creativii lu' peste.

    Uneori e chiar flagrant, da' nu-i nici o suparare, baietii tac chitic si asteapta sa treaca.

  15. Ai o mare bila alba pentru referinta la Duke Nukem Forever :))

  16. Mircea Popescu`s avatar
    16
    Mircea Popescu 
    Wednesday, 6 January 2010

    Teh webs never forget.

  17. wikipedia cel mai bun site

  1. [...] că propun să denumim această tendinţă de comportament Kokofifi’s Law (Legea lui Kokofifi), în cinstea inventatoarei. Şi dacă mentalul colectiv tot nu reuşeşte să [...]

  2. [...] Problema cu acest modus vivendi nu-i neaparat intrinseca - adica, daca participantii se simt bine, foarte bine, de-aia avem maidane. Problema e de context : nimeni nu va accepta sa-si gaseasca biroul amplasat in mijlocul terenului de fotbal al clasei a XII-a B. Nimeni nu simte nevoia sa recunoasca, sa valideze si sa se inscrie in relatiile si tiparele de interactiune ale toparlanilor astora, nu dintr-un motiv personal (asa cum, din saracie mentala, interpreteaza ei), ci in cel mai pur si impersonal mod cu putinta : deoarece lumea descrisa e prea saraca pentru a atrage si-a mentine interesul adultilor. [...]

  3. [...] salutara. Exemplul Fred Quimby e inca si mai ilustrativ in acest sens, cum e si contraexemplul 3D Realms. Pe de cealalta parte, disciplina e dintotdeauna inamicul creativitatii (nu din motive [...]

Add your cents! »
    If this is your first comment, it will wait to be approved. This usually takes a few hours. Subsequent comments are not delayed.