Prin urmare si-asa deci

Tuesday, 02 February, Year 2 d.Tr. | Author: Mircea Popescu

...este vorba despre greci
(Asa deci si prin urmare,
ei faceau razboi pe mare.)

Cand nu faceau razboi pe mare inventau miturile. Sigur, nu-s neaparat primii sau absolut singurii care au avut idei mitologice. Alta trupa de ciobani, de cealalta parte a marii incercau si ei, cam in aceleasi timpuri, sa noteze o structura sistematizata a formelor posibile ale gandurilor omului. Alte trupe de ciobani si agricultori incepatori, de cealalta parte a oceanului si prin alte 2-3 parti isi incercau si ei mana pe notarea felurilor in care gandul poate sa fie.

Sigur, astazi e la moda "echivalenta", "diversitatea" si orbeala. Ca atare, oricare set de notatii, oricat de ciumpave, incomplete, ilizibile sau plicticoase sunt ele, prin insasi faptul ca au ramas de pe urma altcuiva sunt privite drept cel putin la fel de valoroase. Pe de alta parte, sigur ca nu-s. Teoretizarea iudeilor se poate compara cu mitologia grecilor in ce priveste complexitatea, si poate eventual chiar castiga, strict pe acest criteriu. Dar nici la universalitate, nici la eleganta nu incape concurent pentru eleni. De amerindieni, asiatici si alti distrusi nici nu discut, pentru ca sincer cred ca nu merita mentiunea (si nu, cel putin nu in totalitate, din ignoranta).

Sa ne intrerupem putin pentru o mica observatie de natura economica : Elada se afla in faliment astazi. Nu-i fenomenal, faptul asta simplu, ca Grecia da faliment ? Ce inseamna, de fapt, ce noteaza aceasta alaturare de idei ? Cum descrie ea viitorul, vor vinde doua forme geometrice si-o reprezentare a absolutului si se vor scoate din impas ? Ce sa privatizeze grecii, geometria ? Ce va sa spuna despre trecut, au fost pacaliti grecii ? De catre cine ? Cum ? Cand ? Cine nu s-a temut de greci nici chiar cand au adus daruri ?

Privind lucrurile din directia opusa, faptul ca la inceputuri, acum 3000 de ani, cand concurenta era slaba spre neglijabila o investitie minimala a dat rezultate colosale merita poate notat. De curand cineva a clonat o oaie. Nu va mai amintiti nici macar anul, darmite persoana. In fiecare zi se anunta descoperiri cu impact fenomenal, care traduc pur si simplu din cartea de magie direct in impliniri marete. Telefoane celulare ? Masini de calcul ? Rachete spatiale ? O pietricica cat un deget care poate tine ascunse in maruntaiele ei milioane de pagini de carte ? Roboti care arata cam ca o femeie in estrus ? Cine, cand le-a facut pe toate astea ?

Si totusi, clonarea oii, memoria in faza solida, comunicarea pe microunde si tot restul au costat bani grei pentru cercetare, mii si mii de oameni, miliarde de dolari cheltuiti pe constructii din cele mai bizare. Si totusi, nu reusesc sa atinga greutatea culturala pe care au atins-o cativa tipi murdari sub unghii, stand sub pom si privind la capre din lipsa de altceva mai bun de facut. No life, gen. Cea mai buna investitie din toata istoria n-au fost deci cei 40 de shekeli care l-au vandut pe Hristos, nici cei 60 de guilderi in strasuri care-au cumparat insula Manhattan-ului, ci drahmele care i-au ingaduit lui Homer sa nu moara de foame. Poate rationamentul asta merita aprofundat.

Revenind la ale noastre, armatura oricarei incercari de acest fel o constituie bineinteles transcendentul, in jurul caruia se organizeaza actele si sensurile. Cuvantul "transcendent" e mai nou, pe vremuri se numeau "zei", si la greci si la tot restul lumii. Lucrurile care sunt fara a fi in lume, cum ar veni, punctul de sprijin a carui nevoie o simtea Arhimede.

Transcendentul nefiind in lume, sigur ca nu poate fi distins de el insusi. Ca atare, in forma pura va fi unic, iar de-acolo vor survine gradatii pe masura ce amestecul in lume ii ofera atribute care sa ingaduie distinctia. La greci ii zice Zeus, la evrei Yahveh, si la restul fiecare cum i-o venit la gura. Pe langa Zeus mai exista alti zei, mai mici, deci mai putin zei, dar mai aplecati inspre nevoile si problemele oamenilor, deci mai imanenti. La evrei exista ingeri, idem.

Zeus este un exemplu infect pentru oameni, el seduce fete si femei, adesea contra vointei lor, desi este perfect insurat, si spre disperarea nevestei, care trece prin toate fazele geloziei, de la urmariri conspirative si sisteme de supraveghere (Argus) la dezastre, scandaluri si blesteme pana la simpla resemnare (mai rar). Zeus e arogant, betiv, galagios, preocupat de sine dar la modul narcisiac iara nu histrionic, un monarh absolut perfect.

Aceste caracteristici mizerabile, uman vorbind, sunt tocmai garantia transcendentei zeului. Pentru ca daca n-ar fi el Zeus, toate acestea ar sfarsi-o prost, asa cum se intampla in cazul oamenilor. Pentru greci, totcmai faptul ca Zeus e de neclintit in pofida lipsei oricaror calitati care sa-l recomande inaltei pozitii e proba, dovada ultima ca el chiar este zeu.

Gresala (sau daca preferati, pacatul) de-a te crede Zeus, zis hybris, adica nesocotinta legilor si obiceiurilor e bun motiv de actiune penala, ce se poate solda cu o amenda usturatoare, o bataie buna sau chiar direct exil ori lapidare. Spre deosebire de mitologia iudee, care isi da masura in formele feudalismului tarziu, cu Regele Soare, monarhul absolut, loctiitor al Iehovei pe pamant, grecii nu vad cu ochi buni incercarea materiei de-a se transcende, si chiar stilizeaza intr-o poveste sau doua rezultatele posibile ale efortului.

Sigur, nimic nu-i mai atragator decat ceea ce nu se poate, si dupa mii de ani de istorie care-au explorat exhaustiv si satisfacator tot ceea ce se putea, a mai ramas sa incercam lucrurile "care nu se poate". Si-asa ne intoarcem la falimentul de azi al Greciei, la trista aiureala care domneste prin capetele conationalilor nostri, la incapacitatea Italiei de-a insemna ceva in planul lumii moderne.

Pana la urma, e simplu : Sigur ca nu merge sa ajungi din materie infinit. Dar tot ceea ce se putea face cu materia am facut deja, pana la completa plictiseala. In termeni infantili, nu te poti juca la nesfarsit pacman si invaders, oricat de bun esti la ele, ci vei trece la World of Warcraft, unde nu poti, din principiu, din structura, si niciodata, castiga.

Din fericire, populatiile obosite sunt incet-incet macinate de barbari fragezi si naivi. Institutiile statelor, interesate ca intotdeauna de perpetuarea lor ca structuri, iara nu a oamenilor cu care cica au ele ceva relatie, ca "le-au creat" si ca "ii reprezinta" sustin procesul. Cel mai probabil vom reincepe istoria dintr-un punct aflat cateva milenii in urma, cu niste piei ceva mai smeade.

Pentru ca dupa fiecare Game Over o luam, nu-i asa, de la capat, eventual cu un alt caracter, mai elf, mai dwarf, mai verde, mai galben.

Comments feed : RSS 2.0. Leave your own comment below, or send a trackback.

19 Responses

  1. Zici ca s-or uita peste 2000 de ani la cipurile noastre cum ne uitam noi acu la piramide? "WTFzorz, astia cum le-or facut si la ce foloseau?" style?

  2. Mircea Popescu`s avatar
    2
    Mircea Popescu 
    Tuesday, 2 February 2010

    Pai parca poti sa stii ?

  3. Deci nam inteles ceai vrut sa spui. Poti sa jupuiesti un iepure de la urechi pana la coada, aici iti dau dreptate. Da carei legatura dintre un kil de var si baterile alcaline, aia nu imi dau seama si pace buna.

  4. Pe mine chiar ma framanta, de ceva vreme incoace, faptul ca anume triburi de prin Africa n-or facut nici macar un sigur pas, cat de mic, acolo ... o caruta, o casa de piatra, un martini, un pisoar ... ceva... de trei mii de ani, pe cand ... in alte parti, multi pasi.
    Nu pricep, cum se poate, unii or sta 3000 de ani, altii s-or dus la niba-n praznic. Da di ce nici un pas ?

  5. Mircea Popescu`s avatar
    5
    Mircea Popescu 
    Tuesday, 2 February 2010

    @dadatroll Pai vezi ? Nici n-ai cum sa intelegi, ca barbatii adevarati injura, nu umbla dupa gheisme cu intelesu'.

    @Florin Eu as zice c-or facut pasi, dar ca racul. De exemplu, circumcizia fetelor, ca sa nu le placa sexu', si astfel sa nu curveasca e o solutie unica in lume, si complet inovativa, rezolvand intr-o oarecare masura o problema demonstrabila (explicatia marimii penisurilor africane fiind, din cate-am inteles, numeroase milenii de preacurvie feminina).

    La fel sub aspect culinar, cele mai inovative folosiri ale salivei in bucatarie, ma rog, la vatra, ca de bucatarie nu se poate vorbi, precum si tot soiul de alte lucruri atat de scarboase incat numai mentiunea serveste pe-aici pe la noi de emetic ne vin toate din Africa. Sa nu uitam nici medicina alternativa bazata pe pisat de scorpion si alte lucruri care mai de care, cu efecte tot care mai de care.

    Deci intr-un sens ma gandesc ca problema nu-i neaparat lipsa de pasi, cat lipsa de orice directie. Si ca subteza, mi se pare ca intr-acolo ne intreptam si noi, daca mai dureaza mult tampenia asta cu corectul politic, diversitatea, nediscriminarea si celelalte forme de orbeala auto-indusa.

  6. io azi mi-am sters vreo trei conturi online si ma pregatesc sa invat tamplarie

  7. nu prea sunt de acord cu ideea asta a ta, pe care ai exprimat-o de mai multe ori, cum ca "corectul politic, diversitatea si nediscriminarea" sunt ceva nociv pentru omenire.

    nu prea vad cum ai facut tu sa-ti alegi culoarea pielii, sau in care zi anume din viata ta ai hotarât sa fii hetero, sau cum ai reusit sa alegi familia in care sa te nasti sau even your gender.

    sunt destule locuri in lume unde toate astea sunt motive de discriminare, România e unul mare si lat!
    cum poate fi asta ok?

  8. ia vezi cu grecii p-acilea, ca-i frumos: http://wwwzoepetre.blogspot.com/2010/02/blog-post.html

  9. Mircea Popescu`s avatar
    9
    Mircea Popescu 
    Tuesday, 2 February 2010

    @kokofifi Problema este ca amesteci discriminarea cu distinctia. Era ceva comic canadian care povestea cum venind acasa, portarul ii spune ca fu cineva sa-l caute. Cine ? Pai n-o zis. Hmm.. era negru ? "N-am observat".

    Eu imi permit sa observ daca esti negru sau nu. Si eventual chiar sa masur ce-au facut diversele rase, si diversele grupuri etnice, si sa compar. Si sa identific metode si complexe, traditii si obiceiuri. Pe care apoi sa le ierarhizez, functie de criterii explicite. Toate astea pentru ca sunt antropolog, iara nu vita.

    Faptul ca badea Gheo nu distinge intre aia ca "echipa Romaniei a infrant echipa Ghanei" si "Romanii i-or batut pe Ghani" nu este problema mea, si cum ziceam mai ieri, nici nu este o cauza valida pentru legiferare. Ba chiar, culmea tupeului, imi rezerv dreptul sa zic "Romanii i-or batut pe Ghani" cand de fapt ma refer la prima afirmatie. Pentru ca-i mai scurt.

    Deci, si pe scurt, orbeala, adica lipsa distinctiei, e un lucru rau. Proasta intelegere a distinctiei dintre distinctie si discriminare e un lucru rau de asemenea.

    @fcbl Da di' ce-o citezi pe Zoe Petre cand sursa e BBC ?

  10. eu numai te-am citat, dar inteleg unde bati, si anume ca
    nu-i voie sa fie jignit negrul când ii zici nigga, nici ţiganu când ii zici ţâgane.
    adevarul nu poate fi calomnios, negrul e negru, ţiganu e ţigan. de acord.

    (te mai trag de mâneca data viitoare )

  11. Mircea Popescu`s avatar
    11
    Mircea Popescu 
    Tuesday, 2 February 2010

    Cam asa.

    Eventual, ca sa tragem mata de coada, ca nu se poate simti cineva jignit (ori umilit :p) in virtutea enuntarii unei stari de fapt, ci strict in urma unei intentionalitati. Din simplul fapt ca eu zic despre un negru ca-i negru nu ar trebui sa rezulte pentru el ca umblu a-l jigni (tot asa cum teoretic daca-i zic unui tanc ca mai are de invatat, el - tot teoretic vorbind, zic - n-ar trebui sa se simta jignit). Chestia nu functioneaza in practica, bineinteles, si atunci tot ce cer eu este ca partile interesate in a rezolva problema jignirii sa inceapa rezolvarea dinspre aia de nu pricep, iara nu dinspre aia care zic.

  12. Mi se pare ca treci de o dimensiune foarte importanta si anume cea combativa. Este greu sa vorbim azi de superioritatea gandiriii persane ajunsa la apogeu in vremurile lui Xerses cand un neam de cioban becalist ca cel al lui Alexandru i-a calcat in picioare dupa ceva vreme.
    Idem avem navalirile mongole care prin numarul masiv si tactici militare a futut jumate de Europa, Europa cu ani lumina inaintea astora in ale tehnologiei.
    Acum, problema asta cu invazia de piei seamede mai fertile este un pericol, insa observam si dezvoltarea unei rezistente din ce in ce mai sporite la ea.
    Si cred ca norocul europei de vest consta exact in agresivitatea teritoriala estica unde notiunea de rasa inca exista si e chiar foarte sanatoasa.
    Complacerea asta in corectitudine politica nu prea mai tine mai mult de 10 ani, oamenii sunt cruzi, si cruzenia europeana este arhicunoscuta. Si cred ca scanteia o sa fie chiar cea mai mare amestecatura de rase din europa si anume marea britanie.
    Sau nu....

  13. Mircea Popescu`s avatar
    13
    Mircea Popescu 
    Tuesday, 2 February 2010

    Problema cu astia agresivii, razboinicii, vitejii este ca le trece foarte repede. Sa nu privim incoace, ca poate avem bias, sa privim incolo. Ce-a insemnat invazia mongola in China la 1200 si unde erau mongolii la 1400 ? Ce au mai gasit englejii din manciurieni la 1800 ? Etc.

  14. Zeus era un exemplu infect dar era un tip foarte foarte cool. Genul de om pe care l-ai scoate la o ambrozie, o bere :P

  15. Mircea Popescu`s avatar
    15
    Mircea Popescu 
    Tuesday, 2 February 2010

    Eu as bea mai degraba cu Atena decat cu Zeus.

  16. Io cu vreo naiada zglobie, proastele de prin Olimp dezvoltau tot felul de gelozii aiurea. And I don't wanna end up pinned to a stone, Prometeus-like.

  17. Mircea Popescu`s avatar
    17
    Mircea Popescu 
    Tuesday, 2 February 2010

    Neah, Atena era fata desteapta, minus sa nu-i spui ca tesi mai bine ca ea, da-n rest n-ai treaba. Eventual iti mai aduce ea vre-o naiada, ca-i deschisa la minte.

    Asta in timp ce cu naiadele nu stii niciodata cine vine sa le violeze si sfarsesti legat de-o piatra :p

  18. mno, fiecare cu gusturile lui!

    in ceea ce ma priveste, eu as bea cu dionisos, as povesti cu hermes si atena si as face sex cu afrodita si persefona(numai sa nu se supere hades pe mine).

  1. [...] cu pseudo-democratia lui peste prajit, cu ersatul de “umanism“, universalismul asta pretios si orbesc sunt atit de recente ca se sperie mintea, cam de-o virsta cu calculatorul asa, abia-abia [...]

Add your cents! »
    If this is your first comment, it will wait to be approved. This usually takes a few hours. Subsequent comments are not delayed.