Nu mai fluturati

Saturday, 13 February, Year 2 d.Tr. | Author: Mircea Popescu

Acum cateva luni, in plina campanie electorala (aia de eurodeputati, nu asta de presedinte), ma preumblam alaturi de-o duzina de voluntari impartind fluturasi electorali si pliante idem, si povestind cu oamenii prin zona Spitalului Judetean. Frumosi fluturasi, tipariti in policromie pe hartie lucioasa, de-astia noii, fainii, valorosii.

In spatele spitalului, pe-o banca sedeau mai multi cetateni destul de abatuti. Unul dintre ei si-a luat tainul de tiparituri multicolore, s-a uitat asa la ele intr-o doara si m-a luat pe mine la raport.

"Uite ce scumpi tre' sa fie astia... mergeti pana in spital sa vedeti acolo cum n-au o aspirina, n-au nimic, tot tre' sa aduci de acasa, tot costa bani. Ce fel de campanie ii asta ?! Mai bine faceti ceva pentru oamenii astia nenorociti". Cam asta era ideea, omul o fi zis mai multe, da' in fine.

Nu m-am putut abtine sa nu socotesc cam cata aspirina se putea cumpara de-un fluturas, sau de-un pliant. Pentru ca asa-s eu construit, nu ma pot abtine. Si de cate ori ma duc sa-mi iau posta, nu ma pot abtine de-a ma gandi la acelasi lucru. Nu primesc cine stie ce volume de trimiteri postale, o duzina sau doua in fiecare luna. Dar primesc, fara sa fi cerut si fara sa ma intereseze, minim o duzina de tiparituri comerciale in fiecare saptamana. Multe dintre ele cataloage intregi, brosuri de 40 de pagini.

N-am citit nici una niciodata. Nu mint, si nu exagerez. N-am citit nici una niciodata. Primesc scrisori in plicuri inchise, fara nici un expeditor, fara nici un adrisant. Le arunc nedeschise.

Cate aspirine arunc eu in fiecare saptamana ?

Sigur, problema este "gresit pusa". Partidul Liberal organiza si organizeaza diverse programe pentru oamenii in dificultate, distribuie carti bibliotecilor din judet, se fac voluntariate la caminele de batrani si copii, sunt numeroase programe. Nu poti cere nimanui sa faca altceva decat ceea ce face el, mai ales nu cu banii lui proprii.

Dar nu pot zice ca nu m-a atins argumentul omului de pe banca. M-a atins. Ce alt mesaj poarta toate aceste pagini colorate decat, "ia uite, ni se rupe fix in pleazna de tine si nevoile tale, noi ne permitem sa dam banii pe chestile astea".

Tipariturile comerciale, fluturasii si cataloagele care infunda cutiile postale sunt echivalentul modern al zdranganirii sulitelor si scuturilor de-acum 2000 de ani. Priviti ce puternici si importanti suntem noi iu-hu-hu, ia uite ce-ti putem face din cutia postala si intrarea in bloc, iu-hu-hu, supune-te si fa cum iti spunem. Cam asta-i tot "mesajul".

Sincer spun ca nu-s impresionat deloc. Pot sa va asigur ca toate impartelile de fluturasi electorali nu vor face nici cat o ceapa degerata in favoarea unui candidat anodin. Opt miliarde de cataloage ale unui magazin prost organizat nu ma vor convinge sa-i mai trec vre-odata pragul. Nu-mi aleg restaurantele, barurile si pizzeriile dupa ce citesc prin posta, ci dupa locatie si eventual, mai rar, dupa recomandarile prietenilor. Si pun pariu ca nu-s singurul.

Romania este o tara saraca, intrata cu un guvern de tampi intr-al doilea an de criza. La ritmul in care se inchid firme, in cinci ani nu va mai exista niciuna. Oamenii traiesc din cateva sute de euro pe luna, ceea ce-i face un fel de egipteni sau pakistanezi, mult sub nivelul turcilor sau sauditilor, chiar daca au pretentii de francezi si nemti. Nu va puteti permite, oameni buni, patroni de una alta, nu va puteti permite sa platiti fluturasi tipariti in policromie pe hartie lucioasa, care sa fie distribuiti prin posta.

Daca insistati, veti fi una dintre firmele alea inchise. Nu-i locul, nu-i cazul, nu se justifica asa cheltuieli. Mai bine cheltuiti banii aia pe aspirina, si daca vi se pare ca-i prea multa, duceti din ea si la Spitalul Judetean.

Comments feed : RSS 2.0. Leave your own comment below, or send a trackback.

29 Responses

  1. cu toata mila pentru omul necajit din parc care vede totul in echivalentul pretului in medicamente, dar sa renunti la reclama si PR numai pentru ca sunt oameni saraci in tara in care operezi e absurd.

  2. Mircea Popescu`s avatar
    2
    Mircea Popescu 
    Saturday, 13 February 2010

    Nu-i vorba sa renunti la idee, ci la forma. Sa renunti la fluturasi pentru ca in tara in care operezi veniturile dispozabile pe cap de furajata sunt <100$ e nu doar sanatos, ci chiar imperios necesar.

    Exista un motiv pana la urma pentru care nu construieste nimeni billboard-uri pierdute prin Sahara.

  3. pai, poate le spune cineva brazilienilor chestia asta, sa moara de râs.

  4. Mircea Popescu`s avatar
    4
    Mircea Popescu 
    Saturday, 13 February 2010

    Romania Average Employment Income :
    annual, per worker, incl. dependent & self employment
    Disposable 3,756 Gross 5,001
    constant 2005 US$ at PPP

    Brazil Average Employment Income :
    annual, per worker, incl. dependent & self employment
    Disposable 8,723 Gross 9,139
    constant 2005 US$ at PPP

    Ia, razi, sa te-auz.

  5. (you google nazi!)
    arata-mi un favela in România ...si nu-mi veni cu ferentari!

    ce incercam eu sa exprim este ca saracia extrema, ca realitate paralela luxului palpabil ( de aici exemplul meu cu Brazilia) nu te poate frâna, ca firma, ca organizatie, ca partid, na...adica, nu are a face una cu alta. exista bani pentru advertising si bani pentru caritate.
    te-ai simti tu mai bine daca reclamele ar fi pe hârtie reciclata cu cioturi de lemn in ea?

  6. Mircea Popescu`s avatar
    6
    Mircea Popescu 
    Saturday, 13 February 2010

    Fluturasii in posta sunt o abordare de massa, nu de lux. Daca oamenii au impresia ca asa se adreseaza unui segment de lux, sunt chiar prosti. Eu interpretam actiunile lor in sensul mai flatant, si mai rational, ca au inteles gresit situarea economica a massei.

  7. reclama este inca sufletul comertului.
    eu ma refeream la luxul real existent intr-o tara ca Brazilia, nu la fluturasii luciosi ai PNL-ului român.
    cu toate ca un numar mare de locuitori traiesc in mizerie crunta asta nu impiedica Brazilia sa organizeze cele mai costisitoare treburi, gen carnaval si formula unu.
    dupa logica ta ar trebui sa se abtina, ca sunt oameni care nu pot sa-si cumpere medicamente

  8. Mircea Popescu`s avatar
    8
    Mircea Popescu 
    Saturday, 13 February 2010

    Noa ho ca nu-i asa simplu, fata mea.

    Carnavalul de la Rio e chiar ieftin, in termeni comparativi. El foloseste eficient o suma de traditii (adica competente dezvoltate in timp) si talente ale localnicilor, si ca atare este exact ultima chestie la care-i o idee buna sa se renunte. Ideile tale despre carnaval ca un obiect de lux se datoreaza probabil faptului ca asa e vandut turistilor, dar nu vad de ce-ar conta asta, totusi.

    Formula 1 nu-i costisitoare pentru Rio, dimpotriva, aduce bani, si din punctul asta de vedere iarasi e ultimul lucru la care Brazilia ar dori sa renunte. Gandeste-te in termeni comparativi, ce-ar castiga Ghencea daca s-ar renunta la stadion ?

    Logica mea spune un lucru simplu : n-are rost sa ceri angajatilor sa vina la servici in costum Armani daca ei vin pe bicicleta, si nici in pantofi de piele italieneasca daca ei vin prin niste ulite desfundate, care n-au vazut niciodata asfaltul. Vezi cam unde bat ?

  9. tu redefinesti aici decadenţa :)

    vad unde baţi, dar nu se potriveste cu spiritul anteprenorist sa-ţi pese...ahmmm, sa te lasi influenţat, atunci când iei decizii de costuri publicitare, de factori irelevanţi pentru interesele tale economice directe (si pragmatice)

  10. Mircea Popescu`s avatar
    10
    Mircea Popescu 
    Saturday, 13 February 2010

    Cred ca tocmai asta-i centrul disputei : nici eu nu zic sa-ti pese de ce nu conteaza, da' am impresia ca la baieti nu le pasa de chestii care chiar conteaza. Ca de exemplu faptul ca nu merita sa cheltui 50 RON/luna ca sa faci reclama in fata unui om ce are la dispozitie 150.

  11. think BIG !
    (and the rest will follow)

  12. Mircea Popescu`s avatar
    12
    Mircea Popescu 
    Saturday, 13 February 2010

    Adica ce, samanismul ca metoda de management in afaceri ? Da' laissez, laissez pe maine.

  13. Sa popularizam deci autocolantu. Pentru servicii de obicei functioneza. Sa zicem ca exista un ONG care accepta sponsorizari si in urma acestor sponsorizari elibereaza anumite stelute ca la hoteluri. Daca dai 2% din profit de exemplu o steluta,2 pt 3% pina la 5 stelute. Si sa zicem ca ONG-ul popularizeaza intens ideea si ca eu vin la matale la usa cu pliantul pe care este mentionat numarul de stelute care mi se cuvin.
    Tot asa l-ai arunca?

  14. Mircea Popescu`s avatar
    14
    Mircea Popescu 
    Saturday, 13 February 2010

    Practic vorbind, nu exista un mod prin care tu poti veni la mine la usa daca nu te-am chemat eu. Noi discutam aici de hartia izidita, ca daca-i vorba sa ma agresezi batandu-mi la usa, si alte tampenii de gen, ai sanse bune sa iesi pleznit din toata chestia. Cu stelute cu tot. Verzi.

  15. Porcul de York`s avatar
    15
    Porcul de York 
    Saturday, 13 February 2010

    Bun venit in Timisoara ! E orasul in care simti cel mai bine "pretentiile de francezi si nemti", mai ales p'alea de nemti. E plin de masini scumpe care alimenteaza de 20 RON, uneori imprumutati de pe la prieteni. Poate pentru unii e un fapt banal, pt mine e mai mult. Eu daca vad o flegma pe jos, daca-i verde spre galben ma gandesc ca e posibil ca fostul eu posesor, emisorul, sa aiba TBC. Acum nu stiu in ce masura fenomenul asta de infrantujire si innemtire e prezent si in restul tarii, ca sa am o parere obiectiva ar fi trebuit sa ma aciuiesc mai mult pe ici-colo. Pot garanta doar pentru Timisoara. La cluj INCA nu am simtit. Inca. Ideea este ca, sunt de acord ca celui care se intinde mai mult decat are plapuma, sa i se taie picioarele. Putem ajunge la un nivel suficient al civilizatiei doar cu parul. Si e minunat sa tai cateva picioare pentru a avea ca rezultat o societate care invata sa cantareasca, sa valoreze corect, lucrurile sau macar aspira la asta. Deci..."nu te pune cu timisorenii".. nu calca florile, nu te duce cu aspirina la Judetean pentru ca e posibil sa ti se spuna ca acolo se produce aspirina, dar ca tu, ca ignorant, nu stii. Asta in conditiile in care ultima pastila s-ar fi dat la cateva ore inainte de aparitia ta :). Sa auzim de bine !

    P.S. Da chiar, mai stie careva sa-mi zica si mie... noi mai suntem fruncea ?

  16. Pai nu te dau in judecata? Te dau in judecata! Si vin cu tiganii si cu fratele meu ala mare.

    Pai tu n-auzi ca am stelute? Acu 10 minute te dadeai filantrop.

  17. Mircea Popescu`s avatar
    17
    Mircea Popescu 
    Saturday, 13 February 2010

    @Porcul de York Chestia cu 20 de RONI am vazut-o cu ochii proprii, si anume pentru ca imi tot povestea o gagica care lucreaza in pompa si eu n-am crezut-o, si ea nu s-o lasat, si-am ajuns a pune pariu, ceea ce nu regret neaparat, fiind prima oara cand am prestat si eu un oral in ani de zile. Dar in tot cazul, am vazut cu ochii mei suve si beamveuri si audiuri de mari fite alimentand sub zece parai.

    In tot cazul, nu mi-e clar cata civilizatie se poate construi cu parul, da' mi-e destul de limpede ca si batutul reciproc pe umar are niste limite ale lui.

    @cipslim Io nu inteleg cum principala calitate a filantropiei, aia ca e un act cu de la sine putere, reuseste sa fie singura complet ignorata. Daca tu apari la usa si-mi ceri bani, esti o specie de mafiot, pricepi ? Chiar daca nu ti se pare, chiar daca cersesti sau ma ameninti ca-mi dai foc sau imi arati nush ce stelute, atata timp cat ceri bani la usa esti un ce de dus la inchisoare, iara nu de tolerat. Si cum eu sunt intre opresori, iara nu intre oprimati, pe orice latura asezi societatea, poti sa ma dai in judecata pana lesini, ca fix cu datu' si ramai.

  18. Nu-i asa, ca nu e film american nici sovietic. Eu dau pliantul, daca vrei il iei ,daca nu, dute'n... intelegi? Eu imi fac reclama, batul care amesteca galeata cu zoaie a capitalismului. De ce sa nu ma incurajezi daca eu am stelute si dau aspirine la spital intr-un mod organizat si sustainable?

  19. ma eu nu cer bani de la tine eu numa dau pliante. Sau ai inteles unghiul?

  20. Mircea Popescu`s avatar
    20
    Mircea Popescu 
    Saturday, 13 February 2010

    Mnu. Aia vrei tu sa zici ca faci. Da' nu-i ce faci de fapt.

    Si Ioan Stoica zicea ca el ajuta oamenii. Da' el nu ajuta oamenii, el pacalea oamenii. Vezi unghiu' ?

  21. ioan stoica ii ceva blogar in top zelist gen ?

  22. Pai atunci cum ajung aspirinele alea la spital mah?
    Have a fucking heart!

  23. Mircea Popescu`s avatar
    23
    Mircea Popescu 
    Saturday, 13 February 2010

    @Dr.A Ie, tinea un blog mai demult, carit.as

    @cipslim Da' asa cum am zis io, ca se duce cine le are si le da acolo, nu-i bine ? Nu se poate ?

  24. Pai eu alta treaba nu am ca anteprenor decat sa imblu dupa nevoiasi? De aia e ONG-ul ca sa faca treaba asta organizat si responsabil.
    DPDV logistic haosul asta ar genera consumuri inutile de resurse. Asta si incerci sa combati prin articol, risipirea inutila de resurse nu?
    si eu vin cu ideea asta (tried and tested in normal areas of the world btw) sa se creeze un parteneriat intre consumator, ong si shaormarie, un sistem de ajutorare reciproca.

  25. Mircea Popescu`s avatar
    25
    Mircea Popescu 
    Saturday, 13 February 2010

    Lol.

    Io nu stiu cat de curent esti tu, da' in mare asa, cam intre 99% si toate resursele din cercul ala ajung la smecherii care-l administreaza. La nevoiasi, mai greu. Stii cam cat se cheltuie "caritabil" pentru bunastarea unui singur homeless in SU ? Pai sa-ti spun eu, mai mult decat castiga Dragos Stanca. Si uite ca tot romanu' are casa, si homelesu' american tot homeless ii.

    Hai sa nu vorbim discutii, si hai sa nu dam chestii arhicunoscute drept nefunctionale pe post de "tried and tested". Ca is, tried, si tested, si s-o stabilit clar ca ele nu functioneaza. Da' clar.

  26. @kokofifi tarziu, dar favela in Romania gasesti in orice sat uitat de lume... si-s multe.

  27. Mircea Popescu`s avatar
    27
    Mircea Popescu 
    Monday, 15 February 2010

    Subscriu. Mergi tu prin prin nordul Moldovei, sau prin Campia Romana si vezi acolo.

  1. [...] fara sa citesc prostia aia de la Kaufland cum arunc saptaminal fara sa citesc tot soiul de fluturasi si pliante, scrisori in plic neadresat scl. N-am auzit de nimeni sa le citeasca, iar oficii gospodaresti [...]

  2. [...] in fluturasi colorati tipator si distribuiti gratuit prin cutiile postale unor oameni care nu mai stiu cum sa se scape de ei, exact in timp ce aceiasi oameni... platesc ca sa citeasca pagini de [...]

Add your cents! »
    If this is your first comment, it will wait to be approved. This usually takes a few hours. Subsequent comments are not delayed.