Teorie si ideologie.

Tuesday, 26 May, Year 1 d.Tr. | Author: Mircea Popescu

Pe masura ce isi traiesc viata, oamenii consuma energie si genereaza intrebari. Ca atare, intrebarea este cel mai comun rezultat al trairii. Pana la o anumita varsta, intrebarile isi cer chiar si un raspuns, cu atat mai imperativ si cu atat mai exhaustiv cu cat e mai tanar intrebatorul.

Raspunsurile la orice intrebare pot fi ori ideologii, ori teorii. Teoria se sustine fie prin recurs la adevaruri cunoscute, prin deductie, fie prin recurs la determinari experimentale, prin inductie, in general in combinatie, prin amandoua. Ca atare, teoria ca raspuns la intrebare se bazeaza pe cunoasterea celui care intreaba.

Dimpotriva, ideologia se instituie pe vointa, dorinta si credinta celui care intreaba. Ideologia isi construieste pretentia de intemeiere deductiva, alegandu-si niste adevaruri cunoscute din care chipurile poate fi dedusa, si pretentia de intemeiere inductiva, alegandu-si niste experimente din care chipurile poate fi indusa. Ambele aceste pretentii fiind false, aparenta de teorie a oricarei ideologii depinde strict de neobservarea erorilor, punctelor in care adevarurile cunoscute si masuratorile concrete o contrazic. Ca atare, ideologia se bazeaza pe ignoranta celui care intreaba.

Pentru ca o teorie sa se poata constitui in raspuns la o intrebare, cel care intreaba trebuie sa cunoasca adevarurile care o constituie, si sa fi facut, sau sa poata face, experimentele pe care se bazeaza. Pentru ca o ideologie sa se poata constitui in raspuns la o intrebare, cel care intreaba trebuie sa nu cunoasca adevarurile care o contrazic, si sa nu fi facut experimentele care ii demonstreaza falsitatea. De aceea sunt cunoasterea si experienta avantaje in viata omului.

Totusi, nimeni nu stie ce nu stie, asa incat poate fi imposibil pentru un om intrebator sa distinga daca raspunsul care i se ofera este de fapt o teorie sau o ideologie. Singurul mod in care el ar putea fi sigur este daca ar cunoaste tot si ar fi incercat tot. De asa o pozitie privilegiata nu se bucura nimeni.

Prin insasi natura lumii deci, nu exista, si nu poate exista o metoda care sa afirme "aceea nu este o ideologie". Acest tip de afirmatii sunt cu necesitate ideologii. Pe de cealalta parte, exista metode care pot afirma "aceea este o ideologie", dintre care sa vedem cateva mai importante :

Falsificabilitatea. O afirmatie care nu admite un criteriu implicit care sa o invalideze este intotdeauna o ideologie.

    De exemplu, comunismul este o ideologie, si nu o teorie a organizarii sociale sau a orice altceva, pentru ca nu exista un mod in care s-ar putea demonstra invaliditatea lui. Pana si nenorocitei noastre experiente recente i se ridica raspunsul cum ca "implementarea" si nu "ideea" ar fi fost de vina.

Stabilitatea rezultatului. Un sistem de organizare a ideilor care, in cazul modificarii unor date de intrare, se modifica corespunzator in asa fel incat concluzia finala sa ramana neschimbata este intotdeauna o ideologie.

    De exemplu, povestea incalzirii Terrei cauzata de activitatea umana, si majoritatea teoriilor conspirationiste.

Cocosarea cognitiva. O teorie porneste intotdeauna de la particular si evolueaza inspre general, in cercuri tot mai largi. Un sistem care porneste de la particular, evolueaza inspre general pana la un punct, in care porneste inapoi inspre particular (formand un soi de cocoasa) este intotdeauna o ideologie (chiar daca partea pana la cocoasa poate fi o teorie valida).

    Explicatiile despre lume si viata care arata intregul univers ca fiind controlat de grupul X, ce-or fi ei, rozacrucieni, evrei, nasosi constituie bune exemple aici.

Abuzul interpretativ. Un sistem care propune o grila de interpretare, care se poate insa aplica doar elementelor carora le si este aplicata pentru nevoile sistemului, dar nu altora este intotdeauna o ideologie.

    Majoritatea metodelor de extragere a adevaratului adevar dintr-un text oarecare sunt bune exemple de abuz interpretativ, mai ales daca grila se schimba din loc in loc fara cauza aparenta. De asemenea, gasirea numarului 666 in numele papei cutare si alte abordari in aceeasi vana.

In loc de incheiere, o observatie : teoriile aduc celui care intreaba un plus de cunoastere, si ideologiile aduc celui care raspunde un plus de putere.

Comments feed : RSS 2.0. Leave your own comment below, or send a trackback.

22 Responses

  1. kokofifi`s avatar
    1
    kokofifiinsigna de criptograf 
    Tuesday, 26 May 2009

    asta-i pura teorie, domnul meu!

  2. Mircea Popescu`s avatar
    2
    Mircea Popescu 
    Tuesday, 26 May 2009

    ;)

  3. Falsificabilitatea este cea care in general anuleaza tezele religioase cu pretentii de ''adevaruri''.

  4. urangutanita`s avatar
    4
    urangutanita 
    Tuesday, 26 May 2009

    uite o "teorie" care ma preocupa de ceva timp,

    revin dupa ce citesc cu atentie tot :)

  5. good ol' popper :)

  6. Andruska`s avatar
    6
    Andruska 
    Tuesday, 26 May 2009

    Popper ca Popper, dar vad ca nimeni nu spune nimic de Thomas Kuhn. In "Teoria Revolutiilor Stiintifice" a aratat destul de clar ca stiinta si teoriile stiintifice se comporta perfect conform modelul ideologiilor. Kuhn ramine in mediul academic o referinta importanta in ceea ce priveste acest subiect.

  7. d'accord. n'am vrut sa fiu polemic dar in fond eu votez cu kuhn [sau postmodernii].

  8. Mircea Popescu`s avatar
    8
    Mircea Popescu 
    Tuesday, 26 May 2009

    @t.s. Stii ce-s poppers apropo ? :)

    @Andruska Mi se pare ca echivochezi intre sensul pe care-l dau eu cuvantului "teorie" si sensul restrans si diferit in care-l foloseste Kuhn. Nu neg ca omul are dreptate, dar mi se pare ca vorbeste de altceva.

    Ti-am raspuns la dilema-ti cu cadavre si sex, dar din ceva motiv nu se vede comentariul.

  9. em cause a rush of blood to the head? those poppers? :)

  10. Andruska`s avatar
    10
    Andruska 
    Wednesday, 27 May 2009

    Din motive pe care nu le inteleg, cele doua comment-uri au intrat la moderare, probabil Askimet-ul e de vina, imi pare rau. Le-am dat "approve" dar vad ca inca nu au aparut, desi au disparut din spam. Poate mai dureaza putin. Lucrurile astea ma depasesc. As spune ca-s "atehnic", vorba lui Krossfire!

  11. Andruska`s avatar
    11
    Andruska 
    Wednesday, 27 May 2009

    Gata, s-a rezolvat si am si raspuns. Multumesc pentru rabdare si imi pare rau pentru intimplarea asta. Bine ca mi-ai spus, nu ma uit de obicei in "spam"-uri (si in felul asta am vazut ca ai comentat si la un alt post, si tot in spam a ajuns si comentariul ala).

  12. Mircea Popescu`s avatar
    12
    Mircea Popescu 
    Wednesday, 27 May 2009

    @t.s. :p

    @Andruska Noa, mersi c-ai rezolvat. Nu-i asa o mare chestie, decat cand se intampla ca eu comentez, pe urma comenteaza si altii, pana apuca sa intre comentariul meu saracu', discutia s-o mutat si am comentat deajaba.

  13. Cristian Lisandru`s avatar
    13
    Cristian Lisandru 
    Wednesday, 27 May 2009

    Trebuie pus tot timpul semnul de egalitate între ideologie şi putere, aceasta este situaţia... "Cocoşarea cognitivă" - îmi place expresia!

  14. Am citit superficial articolul (imi cer scuze, dar asa sunt eu, superficial) si am tras urmatoarea concluzie: teoria e o ideologie neterminata (adica nedusa pana la capat), iar ideologia este o teorie despre TOT (sau o "theory of everything" cum se spune in ultima vreme). Adica, orice ideologie porneste de la o teorie si orice teorie sfarseste (daca e consecventa cu ea insasi) intr-o ideologie.

    In legatura cu 666, eu stiam ca se refera la o titulatura papala ("Loctiitorul Fiului lui Dumnezeu"-nu stiu cum suna in latineste) si nu la vre-un nume de Papa.

  15. Mircea Popescu`s avatar
    15
    Mircea Popescu 
    Wednesday, 27 May 2009

    @Cristian Lisandru Fa-i o poezie :D

    @adi Nu mi se pare ca intre cele doua ar exista asa o relatie cum spui tu, decat daca nu consideri orice masina o crima neterminata, si orice crima o finalizare a masinii.

  16. Mie comparatia ta nu mi se pare foarte reusita. O masina nu e construita cu scopul de a comite o crima, insa o teorie e elaborata in speranta ca va "explica" totul, transformandu-se astfel intr-o ideologie. Chiar tu vorbeai mai deunazi, de o "credinta religioasa" (ideologie?) numita fizica cuantica.

  17. Mircea Popescu`s avatar
    17
    Mircea Popescu 
    Wednesday, 27 May 2009

    Pai nu, in sensul articolului, o teorie nu vrea decat sa dea raspuns unei intrebari.

  18. Asa da, da` ti-am zis ca am citit superficial.

    Dupa mine, o teorie, desi initial ofera raspuns doar la una sau mai multe intrebari, mai devreme sau mai tarziu, va incerca sa caute raspunsul la Marea Intrebare si atunci isi va depasi propriul cadru, creat cu ajutorul logicii interne si/sau a experimentului, devenind o ideologie/credinta.

    Cu cat teoria e mai solida, cu atat va ajunge mai repede la stadiul de ideologie. Sunt destui "teoreticieni" care abia asteapta asta, ba chiar pun umarul la un astfel de demers, de dragul Puterii.

  19. Mircea Popescu`s avatar
    19
    Mircea Popescu 
    Wednesday, 27 May 2009

    E drept ce zici tu, dar e cativa pasi mai incolo.

  20. Dupa definitia ta caca pe geam e o ideologie.

  21. Mircea Popescu`s avatar
    21
    Mircea Popescu 
    Saturday, 18 July 2009

    Obiectele nu-s sensuri, mei.

  1. [...] tineti minte pe Raducu care Boncea, ma gindesc ? (Nici nu punem la socoteala haterii simpli, precum murdoc, care prin 2009 incerca sa ma linga si-acum incearca sa ma scuipe, ce-i drept pe alte bloguri, dar [...]

Add your cents! »
    If this is your first comment, it will wait to be approved. This usually takes a few hours. Subsequent comments are not delayed.