Patriarh si apostat

Monday, 06 April, Year 1 d.Tr. | Author: Mircea Popescu

Biserica Ortodoxa Romana se afla intr-o situatie foarte dificila in zilele din urma.

Patriarhul Daniel* Ciobotea este mai degraba un om plat si blajin, ridicat din scaunul mitropolitan al Moldovei la concurenta, in acea vreme, cu mai greul arhiepiscop al Vadului, Feleacului si Clujului, Bartolomeu Anania (intre timp creat mitropolit al Clujului, Albei, Crisanei şi Maramuresului). Comparatia intre cei doi este instructiva.

Daniel se lauda cu activitate stiintifica cam dupa cum urmeaza :

A primit de-a lungul timpului numeroase distincţii şi titluri, dintre care amintim: Premiul Emanuel Heufeder (Germania, 1998); Medalia Comemorativă "150 de ani de la naşterea lui Mihai Eminescu" şi Ordinul "Serviciul Credincios" în rang de Mare Cruce acordat de către Preşedinţia României (2000).

Pe de cealalta parte, Bartolomeu doar ce-a terminat de refacut traducerea Testamentului din greceste, lucrare destul de marisoara, asa, si-n plus mai taraie dupa el

Ordinul Sfântului Mormânt al Patriarhiei Ierusalimului, Ordinul Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel al Patriarhiei Antiohiei.

Problema patriarhului vine dintr-o fraza din Apocalipsa Sfantului Ioan, care zice

Si ea ii sileste pe toti, pe cei mici si pe cei mari, si pe cei bogati si pe cei saraci, si pe cei slobozi si pe cei robi, ca sa-si puna semn pe mana lor cea dreapta sau pe frunte, incat nimeni sa nu poata cumpara sau vinde, decat numai cel ce are semnul, adica numele fiarei sau numarul fiarei. Aici este intelepciunea. Cine are pricepere sa socoteasca numarul fiarei; caci este numar de om. Si numarul ei este 666.

A afla ce inseamna cuvintele scrise este intotdeauna o problema. Pentru destui oameni fara atata scoala precum are patriarhul, paragraful asta de mai sus face vorbire limpede si lamurit despre cipurile RFID. Pentru mine, prost, destept, cum oi fi, se face vorbire despre obiecte de aceeasi natura cu cipurile RFID. Intre mine si ei, diferenta de interpretare este mai degraba neglijabila, mai ales in termenii lor.

Aceste cuvinte ale lui Ioan il pun pe patriarh intr-o menghina, intre doi dinti, unul fiind problema religioasa, celalat fiind problema politica.

Problema religioasa e destul de clar transata, nu doar de corpul bisericii, credinciosii de rand cum ar veni, ci si de-o lista impresionanta de duhovnici care de care mai faimosi si respectati : cipurile sunt lucrarea diavolului. Duhovnicii in structura bisericii sunt aproximativ echivalentul editorialistilor din structura unui trust de presa. Urmarind comparatia, Sinodul ar fi un fel de Consiliu de Administratie, si patriarhul un soi de director executiv.

Problema politica e si ea destul de clar transata, statul s-a hotarat ca ce-i bun pentru gaste si oi, e chiar perfect pentru oameni, oferind vaste avantaje (statului, nu oamenilor), asa incat vrea jucaria, daca se poate incepand de ieri.

Intre cele doua, blajinul, platul Daniel, chemat sa gaseasca o solutie. Din inertie, obisnuit cu o biserica dispusa sa vanda orice patalama, dispusa sa colaboreze cu Ceausescu (exact la fel cum biserica catolica a fost dispusa sa-l tolereze pe Hitler), Daniel si-a dat acordul, in prima faza, si dupa el, Sinodul.

Se gaseste acum cu degetele in menghina, stransa fir cu fir de mai vechiul sau contracandidat, care cu siguranta nu i-a iertat succesul de mai an, si care, om si mai batran, si mai abil, se pricepe la treburi de-asta cum se pricepe la limba greaca.

Ce va iesi oare de aici ? Va reveni patriarhul, cu sinod cu tot ? Va sfarsi caterisit, de unde i-a salvat pe Corneanu si Sofronie vara trecuta ? Eu unul urmaresc treburile Bisericii Ortodoxe cu curiozitate zilele astea.

---------
* Cum se face ca pe site-ul oficial al BOR, patriarhul este numit DANIEL Ciobotea ? Conventia este a folosi majuscule pentru nume nu pentru prenume, totusi.

Comments feed : RSS 2.0. Leave your own comment below, or send a trackback.

25 Responses

  1. Daca nu ma insel, pentru fetele bisericesti prenumele este mai important decit numele. Ce nume de famillie avea Daniel Sihastrul?

  2. oricum, cei de la bor nu ştiu să scrie!

  3. Mie imi placu articolul asta !
    Duhovnicii in structura bisericii nu sunt aproximativ echivalentul editorialistilor , ei sunt mai degraba un fel de lideri sindicali .

  4. Mircea Popescu`s avatar
    4
    Mircea Popescu 
    Tuesday, 7 April 2009

    @Pinochio bine frate, dar conventia nu-i ca se folosesc majuscule pentru numele cel mai drag noua, e ca se folosesc pentru numele de clan. Daca mintea unuia e cea mai prafuita chestie din casa, inseamna acum sa-si bage aspiratorul in cap ? Ala ii construit pentru covoare nu pentru "locul cel mai prafuit din casa". Ce tatal naibii.

    @RI : Sincer chiar m-am scremut cum sa gasesc un echivalent cat de cat corect, convins fiind ca oamenii din afara n-au habar cam cum functioneaza monstrul. Le-am zis editorialisti pentru ca sunt singurii care au voie la opinie, cat de cat, spre deosebire de aparatul administrativ, care nu are (Daniel a dat de curand lege ca nu-i voie sa mai iasa cu idei nimeni fara sa supuna intai lui spre aprobare. Sunt curios daca Anania se va supune, si mai important, cum anume).

    Dar si ce zici tu, administratia tine cu banii, sindicalistii tin (teoretic cel putin) cu oamenii, ar fi, da.

  5. Cred ca mai degraba lideri sindicali , deoarece liderii sindicali pot veni cu opinii in fata patronatului , pe cand restul angajatilor , nu pot face asta fara sa riste excluderea din organizatie .

  6. Mircea Popescu`s avatar
    6
    Mircea Popescu 
    Tuesday, 7 April 2009

    Singura diferenta e ca liderii sindicali sunt aparati prin lege (e ilegal sa-i concediezi), in timp ce duhovnicii sunt protejati doar prin cutuma, si de faima lor, dar sunt destule exemple de ierarhi care au belit duhovnici incomozi.

  7. Si tu crezi ca Daniel Ciubotea o sa-l beleasca pe Bartolomeu Anania?
    O sa-l beleasca de cap sau de la cap ? :P

  8. Am aceeaşi atenţie în legătură cu subiectul... Sper sănu aibă câştig de cauză interesele omenşti meschine...

  9. Mircea Popescu`s avatar
    9
    Mircea Popescu 
    Tuesday, 7 April 2009

    @RI : Sincer sa fiu, nu prea cred ca Anania e tangibil. Mai degraba o incaseaza patriarhul decat mitropolitul, as zice.

    @Cristian : Ar fi si o premiera.

  10. Si eu cred ca Bartolomeu Anania are mult mai multa autoritate morala decat patriarhul Daniel .
    O sa fie un meci interesant , daca o sa aiba loc !

  11. traditia de a identifica ierarhii si sfintii dupa prenume e destul de veche - biblia e, de la un cap la altul, o colectie de prenume. numele e bun numai la dovedirea ascendentei.

    daniel ciobotea - lugojanu' nu e chiar oaia blanda ce pare a fi. il are pe dracul intr-ansul. ca doar el a dat slobod celor sfinte la tv. plus ca industria autohtona de gadget-uri ortodoxe pare a fi mai infloritoare ca oricand. ma mir ca n-au aparut inca si la noi faimoasele 'bumper-stickers' in cheie ortodoxa. insa diferenta dintre lumea protestanta si bisericile crestine traditionale (catolica si ortodoxa) e, clar, una de 'marketing' al credintei. pana de curand, crestinismul estic-bizantin parea sa se codeasca a se vinde orisicui. dar acum a scapat de complexul asta...

  12. Parca-s doi copii de clasa a sasea care s-au apucat de karate si se cearta in grade si centuri.

  13. Mircea Popescu`s avatar
    13
    Mircea Popescu 
    Tuesday, 7 April 2009

    Mie imi apare mai degraba ca situatia unui copil de 6 ani pe care l-au trimis parintii sa dreseze un bulldog de 19.

  14. Intr-adevar, nivelele de intelegere sunt tot pe-acolo :)

  15. În general în biserică se consideră important prenume, numele de botez și nu cel de familie.

    Episcopii ajung să renunțe complet la numele de familie și sunt numiți după locul pe care-l păstoresc.
    Teofan al Moldovei (mitropolit evident)
    Calinic Botoșăneanul
    Nicolae al Banatului (e la doi pași de tine)
    Paisie Lugojanul
    Emilian Lovișteanul
    Daniel al României (patriarh)

    În rest, suntem învățați că apartenența este cea mai importantă și de aceea scriem de obicei numele de familie cu majuscule.

  16. Mircea Popescu`s avatar
    16
    Mircea Popescu 
    Saturday, 2 October 2010

    @Serafim Proasta invatatura, daca-mi permiti.

  17. @Mircea Popescu
    Îți permit că nu-i pe spatele meu :)

    În general mă deranjează să mi se spună ca la catalog "Pantea Serafim" cu toate că sunt foarte mândru de familia mea.

    Acuma, noah, de exemplu la japonezi asta este forma normală de adresare inclusiv în medii oficiale din ceea ce am observat. E și o chestie culturală.

  18. Mircea Popescu`s avatar
    18
    Mircea Popescu 
    Saturday, 2 October 2010

    Pe mine ma enerveaza sa mi se spuna "domnule Mircea", mai ales de catre servitori. E o atrocitate in limba romana, adusa noua alaturi de celelalte beneficii vestice, un McDonalds, o sticla de plastic, alea.

    Cam jumatate din fetele cu care impart ori am impartit asternuturi isi permit sa-mi spuna direct Mircea, ceea ce-ti da probabil o idee despre fioroasa mea persoana din viata de zi cu zi, cunoscuta drept d-l Popescu.

  19. Așa, și dacă ți-ar spune Popescu Mircea cum ai reacționa? Că mie îmi sună de parcă ar vrea să scoată pe cineva la tablă :)

  20. Mircea Popescu`s avatar
    20
    Mircea Popescu 
    Saturday, 2 October 2010

    Pai asa-mi si spune. Nu ma deranjeaza, oricum nu indraznea nime' sa ma scoata la tabla :D

  21. este o istorie veche aici. Mai toti patriarhii au fost Mitropoliti ai Moldovei deoarece au avut in subordine cei mai puterici "editorialisti" ca sa zicem cum ai zis tu. Plus este cea mai numeroasa Mitropolie din toate. Scaunul Mitropoliei Moldovene este foarte dificil de stapanit, este nevoie de o persoana foarte abila si diplomata acolo si de aceea cel ce stapaneste schiptrul cu cap de bour este preferat. De exemplu IPS Teofan este unul dintre favoriti in cazul in care va trebui ales un nou patriarh.

    Chestia cu CV-urile astea nu prea are mare aplomb in Sinod. Acolo se considera cu totul alte criterii.

    Acuma cu cipurile Duhovnicii or spus ca nu cipul e o problema, ci monitorizarea populatiei intr-un mod barbar. S-a spus ca e un candidat bun, ca este o modalitate. NU s-a ridicat nimeni sa spuna ca ala-i semnul cel spurcat, au sustinut ca implementarea sistemului anticristic va putea fi mult mai facila astfel.
    In sine cipul nefiind pe mana sau pe frunte nu se poate identifica cu semnul fiarei, insa , cum bine spunea Parintele Proclu: s-ar putea sa fie cu cornite. Daca nu e, nu-i mare pierdere, dar daca e si noi nu facem pasul la offside aia suntem.

  22. Pantea Serafim și Popescu Mircea, scoateți câte o foaie de hârtie! :D

  1. [...] cel putin in mod civilizat. Nu ma mira neaparat faptul ca aceeasi biserica poate contine si un Daniel si un Bartolomeu. Dar ma mira, pana peste poate, o Biserica in care gasesti si-un Baconsky, si-un [...]

  2. [...] Patriarh si apostat 7 4 2009 [...]

  3. [...] “alegeri” in Partidul National ex-Liberal actualmente Socialist, ca-i vorba de “alegeri” in antrepriza de muls fraieri si afaceri imobiliare zisa bor, ca-i vorba de Ceausescu reales [...]

Add your cents! »
    If this is your first comment, it will wait to be approved. This usually takes a few hours. Subsequent comments are not delayed.