Cum se foloseste un microfon ?

Thursday, 15 October, Year 1 d.Tr. | Author: Mircea Popescu

Sigur, cei care se pricep la discutat politica la o bere, sedus femei prin fluieraturi maiestrite, jucat fotbal din tribuna si reparat motoare de masina cu letconul nu au nevoie sa citeasca despre cum se foloseste un microfon, in special pentru ca nu vor avea niciodata ocazia sa foloseasca informatia (sper eu). Pentru restul lumii :

Problema cu microfoanele este ca sunt pecepute ca niste clante sau robinete, adica obiecte a caror functionare poate fi patrunsa de la prima privire si controlata fara nici un efort mental, dar nu functioneaza ca niste clante sau robinete. Pe cand omul isi da seama este deja prea tarziu, presiunea atentiei unui public oarecare nemaingaduindu-i ragazul de-a experimenta cu modurile de folosire corecta a obiectului. De fapt, exista trei tipuri principale de microfoane cu care cetateanul nespecialist poate sa ajunga sa se intalneasca in desfasurarea vietii lui.

I. Lavaliera, adica acel microfon mic care se agata de haine, preferat mai ales de realizatorii de emisiuni TV in studio este cel mai usor de folosit, proiectat sa poti "uita de el". Socoteala proiectantului nu se potriveste totdeauna cu socoteala din studio, asa incat e bine sa aveti grija la cateva chestii. In primul rand, mecanica : nu-l loviti (atentie mai ales la accesorii, precum un sirag de margele de exemplu) si nu-l acoperiti. Incercati sa nu interpuneti nimic intre gura si microfon. In al doilea rand, distanta : daca va deplasati in asa fel incat distanta intre microfon si gura sa varieze, apar efecte neplacute (mai ales in cazul in care miscarea este periodica).

II. Microfonul fix. Ancorat fie pe o masa, podium, trepied, microfonul fix este destul de tolerant. In general este ajustabil, asa incat ajustati-l, la inceput, intr-o pozitie comoda si definitiva. Nu vorbiti direct inspre el, pentru ca va prelua disproportionat plosivele (b, p), dand de furca inginerului de sunet (sau de-a dreptul auditoriului). In loc, vorbiti inspre un punct situat la cativa centimetri sub microfon, daca acesta se afla sub nivelul gurii dvs, sau din contra, la cativa centimetri peste, daca microfonul se afla peste nivelul gurii dvs. Ideea este ca axul vorbirii sa traverseze intreaga suprafata a microfonului.

III. Microfonul mobil, adica tinut in mana. Daca vi se ia un interviu pe strada, inginerul de sunet va avea in general grija sa-l tina corect si daca aveti timp sa urmariti eforturile disperate ale cate unui sunetist baletand microfonul dupa miscarile dezorganizate ale cate unei bunicute suparate pe politicieni puteti invata cate ceva. Daca il primiti pe inventar, pentru a-l tine singur, cum se practica la diverse workshopuri, nunti si alte ocazii festive, tineti-l aproape de gura. Foarte aproape, inconfortabil de aproape, situatia in care buzele ating microfonul este preferabila (din punctul de vedere al sunetului) situatiei in care el se afla 200% in afara zonei si capteaza saracul miscare browniana si-atat. Veti descoperi ca este mult mai comod sa controlati volumul sunetului in sistem controland volumul vocii dvs, decat incercand sa controlati distanta fata de microfon. Si din nou, nu vorbiti direct in el, vorbiti-i intr-o parte, tineti-l indreptat spre nas, dar vorbiti pe gura.

Toate acestea pot parea niste aiureli, informatii banale nedemne de atentie, dar eu cunosc cel putin un profesor universitar inteligent si sarmant, respectat si respectabil, care habar n-are sa vorbeasca intr-un microfon, dupa cel putin o suta de conferinte sustinute, si ca rezultat nu stiu daca are doua ore de discurs folosibil inregistrate pe undeva. Pai merita, dupa zeci de mii de ore cheltuite invatand si mii folosite pregatind ce-ai de spus, sa strici inregistrarea ca nu stii tine microfonul ? As zice ca nu.

Category: Trilenciclopedia
Comments feed : RSS 2.0. Leave your own comment below, or send a trackback.

14 Responses

  1. Nu e banal.. se abate de la subiectele abordate in mod obisnuit, dar e util. Urasc microfoanele (a trebuit sa joc niste scenete folosind microfon mobil si s-a dus tot farmecul).

  2. In principiu, n-ar trebui inginerii de sunet sa ajusteze totul automat? La ce naiba avem software in anul 2009? :D

  3. Mircea Popescu`s avatar
    3
    Mircea Popescu 
    Thursday, 15 October 2009

    @Catalin Ei, tu ai patit-o, si stii. Daca salveaza 2-3 vorbitori de la experienta neplacuta, eu zic ca si-o platit cerneala.

    @dAImon Mei, teoretic asa-i cum zici. La fel, un biciclist n-are de ce sa se asigure, ca doar de-aia au masinile ABS, suntem in anul 2009, ce-i aici ? Nu exista computere de bord ?

    Fapt e ca-i mult mai usor sa nu creezi probleme microfonului decat sa repari sunetul, cu tot softul anului 2009.

  4. mai exista chestiile alea de le foloseste S. Jobs care se infig in obraz.

  5. Also, e bine ca microfonul (capul acestuia, mai exact) să aibă îmbrăcămintea aia din burete, altfel plosivele și sibilantele sunt mult mai greu de eliminat din egalizare (adică de către inginerul de sunet). În studio se folosesc grătare speciale pentru filtrarea asta, live nu prea se poate face la modul serios. Mai rău e că sibilantele (s-urile accentuate) apar într-un spectru destul de larg de frecvențe, cam 2-10 kHz., motiv pentru care se folosesc și tehnici de compresie (de-essing) pentru eliminarea lor.

    Problema nu-i simplă, ce-i drept. Dar, din experiență, am observat că păstrarea microfonului la o distanță de 20-50 cm și ajustarea sensibilității în mod corespunzător elimină mai multe din problemele astea. Se captează ceva mai mult zgomot de fond, dar asta nu-i o tragedie. Cât despre variația intensității cu distanța, problema asta poate fi eliminată ori printr-un microfon fix, ori prin post-procesare (compresie). Toate astea nu vor substitui lipsa de experiență a unui individ în folosirea microfonului, asta e clar, mai ales că avem atâtea răspunsuri câte tipuri de microfoane există, înmulțite cu numărul de timbre vocale de pe planetă. Dar e o ocazie bună să le facem inginerilor de sunet viața mai grea.

  6. Mircea Popescu`s avatar
    6
    Mircea Popescu 
    Friday, 16 October 2009

    @skythes Alea nu-s bune, ca dau cancer.

    @spyked Vad ca te-am nimerit la locul de munca :)

    Oricum, eu zic ca-i o piramida destul de plata, si dand unui milion de oameni informatiile cele mai elementare se realizeaza mult mai mult beneficiu final decat dand catorva oameni (care au rabdare sa le urmareasca) informatii foarte rafinate.

  7. Prima lavaliera mi-a prins-o de camasa Emil Gradinescu (Mitica de la Vacanta Mare - habar n-am daca mai exista grupul) care era si sunetist la TVR :D - era o emisiune tampa despre elevi si parerile despre scoala, etc.

  8. Lojic ca ie mai simplu sa obtii sunetul curat decat sa-l postprocesezi pana nu mai iese nimic de acolo. Intrebam retoric, doar si eu ii injur pe producatorii de camere foto, care pun o sticla ordinara in loc de lentile, si se asteapta ca procesorul de imagine sa faca totul. Sigur, majoritatea consumatorilor nu observa .. pe mine m-a mancat in fund sa dau un zoom in pe poze d-astea cu 8-10 megapixeli, si .. e jale.

    Votati pentru semnal clar! :D

  9. Mircea Popescu`s avatar
    9
    Mircea Popescu 
    Friday, 16 October 2009

    @krossfire Deci tu de mic aveai talente :D

    @dAImon Lasa ca stiu io ca tu serios ziceai, acu degeaba te intorci :D

  10. cipslim`s avatar
    10
    cipsliminsigna pentru 1000 de comentarii 
    Sunday, 9 January 2011

    asta e tot al meu:
    http://sunetsilumini.wordpress.com/
    stii tu ceva, dar nu stii unele lucruri. Probabil vorbesti de microfoane de proasta calitate. Exista o chestie care se cheama proximity effect adica cu cat bagi gura in microfon cu atat cresc frecventele joase, si mai sunt care au pop filter.
    Daca la un supercardioid ii vorbesti dintr-o parte s-ar putea sa-ti dea sunetistul cu castile in cap. Microfoanele sunt fel de fel, depinde de sunetist sa aprecieze care e ala care trebuie folosit sa nu aiba el batai de cap.
    Mai sunt si gates, compresoare, limitatoare care ajuta.
    Alea de masa iar sunt de mai multe feluri.
    Singurul sfat pe care il dau eu vorbitorilor e sa vorbeasca mai tare decat de oicei. In rest rezolvam noi.

  11. Mircea Popescu`s avatar
    11
    Mircea Popescu 
    Sunday, 9 January 2011

    Pai mey ppl, vorbesc de microfonul mediu cu care judec ca s-ar intilni vorbitorul mediu si incepator, si in conditiile in care nu exista un sunetist sa-i faca instructajul, sau daca exista nu se oboseste.

    Cam cit de inalta calitate te astepti tu (ca io nu am asa multa experienta) sa fie ala ?

  12. cipslim`s avatar
    12
    cipsliminsigna pentru 1000 de comentarii 
    Sunday, 9 January 2011

    nu prea e vorba numai de calitate, e vorba de ce fel de microfon e.
    Hai ca scriu pe alalalt ca vad ca ma tragi de urechi pe celalalt blog.

  13. cipslim`s avatar
    13
    cipsliminsigna pentru 1000 de comentarii 
    Sunday, 9 January 2011

    gata am rezolvat
    Ms ca mi-ai reamintit

  1. [...] usor si deficit de socializare pronuntat, da’ nu se prezinta neam. Se aburca pe scena, baga microfonul in buzunar, si-l instaleaza la cingatoare, il tin cu responsabilitate la o respectabila distanta de [...]

Add your cents! »
    If this is your first comment, it will wait to be approved. This usually takes a few hours. Subsequent comments are not delayed.