15%, aceasta imensitate.
Ziceam in precedentu' ca "de care m-apuc chiar cum il public pe asta de fata" da' v-am mintit pentru ca m-am dus sa maninc. Ofer in schimb, o ilustratie gratuita :
Si-acum sa vedem urmatoarea chestie : daca un tip care are cele mai bune unelte existente-n joc gaseste intr-un butoi undeva a doua cea mai buna sabie, el se va duce s-o vinda. Aceasta operatie nu are impact macroeconomic, in sensul ca se muta o unealta de-aici dincolo si niste bani invers, per total tot aia. Singurul efect este ca se ascute competitivitatea jucatorilor in lupta lor cu natura (adica, vor distruge mai multi monstri creind mai multe unelte si mai multi bani per unitatea de timp). Atita ca aceasta crestere se poate produce si extensiv (jucatorii petrecind mai mult timp "real" de-al batailor inimii-n click-uri de mouse) si pina-n final moartea termica a jocului nu va veni probabil din aia ca atit de multi jucatori il joaca atit de bine incit se prabuseste-ndesine. Cel putin nu cred asta, da' ma rog, cine stie.
Data fiind taxa de 15% insa, singurul efect al descoperirii respectivei unelte este o plata uriasa (exista obiecte de 20-30 de milioane in joc, deci poate fi vorba de toti banii culesi de doi-trei eroi in drumul lor de la nivelul 1 la nivelul maxim) dinspre jucatori inspre mama tuturor celor ce virtual exista acolo. Money sink se numeste in termeni de specialitate, un sifon pe care banii se scurg in paminti.
Asta inseamna ca din punctul de vedere al Blizzard fiecare unealta buna este o investitie. Ea le poate aduce in cursul vietii de n ori valoarea ei de piata inapoi in pamint, stabilizind astfel valoarea valutei virtuale in pofida faptului case produc milioane si numarul de jucatori va scadea probabil in timp. Jocul fiind de asa natura construit incit nu conteaza nimic altceva decit uneltele fiecarui erou, putem lesne presupune deci ca Blizzard are ceva program de introducere treptata de unelte tot mai performante care sa asigure deci o convectie, mutind incet-incet in jos pe ierarhia jucatorilor obiectele, ce fusese 1 merge la 2 si ce fusese la 2 merge la 3, asigurindu-si astfel extractia banilor din joc.
Asa un aranjament ar trebui sa deprime valoarea in bani a uneltelor (sau ma rog, sa creasca valoarea banilor in unelte) pentru ca jocul sufera de fapt de-o forma bizara de deflatie relativa. Chestia nu se va intimpla probabil dat fiind ca putini jucatori au capacitatea mentala de-a urmari Trilema si-a intelege ce se discuta aici (fie si din cauza ca nu si-au trecut Bac-ul la limba romana, ei fiind vorbitori de engleza sau de spaniola sau de ce) si pe cale de consecinta acest dezechilibru insemnat intre perceptie si realitate ar trebui sa ingaduie unui comerciant inteligent sa se descurce destul de bine.
In practica insa aceasta eventualitate e interzisa tot administrativ, dat fiind ca nu exista nici un mod de-a vinde short diverse scule. Asa cum ziceam si-n episodul trecut, costul solutiilor administrative la probleme economice este ineficienta, si predictia care se poate realiza pe baza respectivei observatii ar fi ca lumea isi va traduce frustrarile acumulate apropo de sistemul economic intr-o verbalizare a nemultumirii fata de Blizzard.
In ce masura aceasta predictie se confirma in practica ramine un exercitiu la latitudinea cititorului.
———- Diablo III e un joc de generatie 1, primitiv adica, si nu implementeaza un circuit al banilor in sensul in care banii ce pot fi luati de pe animale sa fie egali cu banii cheltuiti de jucatori omorindu-le, cum se intimpla in jocurile de generatie 2 care deocamdata nu exista ca io tot nu reusesc sa-mi gasesc programatori cit nici artisti seriosi scl. In tot cazul, daca sunteti curiosi de-o discutie pe tema sifoanelor de bani si-a balantei om-natura (deci cum ar veni ecologie) in jocuri vedeti eventual acest excelent studiu de caz. [↩]
Monday, 11 June 2012
scump domnule scump
Monday, 11 June 2012
eu zic ca nu ai luat in considerare:
- faptul ca nu banii culesi pana la nivelul maxim 60, pot fi culesi si dupa nivelul maxim. Imi fac personaj sa joc cu el, nu mi-l fac sa il duc la 60 si apoi il abandonez. la 60 incepi inferno si practic acolo e challenge-ul major. tot acolo vine si banetul cules. eu am o intrebare mircea, tie ce ti se pare ca se merita mai mult gf sau mf? eu incep sa inclin spre gf. ;)
- teoretic obiectele de farming, adica sabiile si cum le spui tu nu costa atat de mult pentru ca isi fac treaba la farmat. :D cu una medie de nivelul tau maxim (sau de esti smecher poti cauta din alea cu lvl reduction) te descurci vs mobi pe orice nivel de dificultate cat timp nu prinzi ceva elite prea naspa. obiectele bune se cauta pentru ca vor implementa pvp-ul si acolo o sa fie treaba de cine are cele mai bune obiecte valida cu adevarat.
si 15% mi se pare chiar ok. in evul mediu cat era dobanda? sau dijma la boier/monarh? :D
Monday, 11 June 2012
@F Tot ce-i virtual e scump.
@mihai b La prima : n-am zis explicit, da' ce diferenta crezi tu ca este daca abandonezi sau nu abandonezi la nivelu' 60 din perspectiva macroeconomiei ?
Exista o proportie optima de GF/MF. La ora actuala AH pare suprapopulat de unelte, deci exista o foame de bani, deci posibil ca MF sa fie prea mare si GF prea mic in populatia de jucatori, explicabil psihologic pentru ca mai toti is veterani si asa s-au invatat in 1-2. Ce ziceam aici ca n-au capacitatea intelectuala sa urmareasca Trilema e pe bune, de fapt exista o fractura masiva intre 3 si 1-2 : aici itemele literalmente n-au nici o valoare.
La a doua : nu exista pvp, deci alta utilitate ele nu au. E posibil ca el sa existe in viitor, da' e cam dubios viitorul ala.
Apropo de level reduction : ieri mi-a picat un helm de 5 level reduction si eu sunt 54. Ghici cine isi va face setul de 60 mintenas.
In fine apropo de 15% : in toata istoria economiei pe Pamint singurul moment in care-au existat taxe la asa un nivel imens este cel al welfare state, chestiile construite dupa Bretton Woods cu bani imaginari scl. Intr-un sistem de-asta fictiv taxele pot fi la rigoare si supraunitare, ca oricum nimic nu inseamna nimic si statu' aloca resursele.
In lumea reala 5% e deja mult si 10% adica zeciuiala e un vis frumos pe care statele Europei s-au chinuit sa-l aduca-n fapt cam o mie de ani, incepind de la primele desteptari religioase-n monahismul francez si pina pe la 1900. Arabii au echivalent pentru acelasi ideal implementat mai elegant, adica ca "atita sa dai daca doresti" si nu statului ci "saracilor", si deja faptu' ca un mileniu intreg si doua spatii etnoculturale disjuncte s-au batut de aceeasi piatra iti indica niste chestii.
Monday, 11 June 2012
de acord la partea cu istoria taxelor. chiar m-ar interesa sa gasesc o carte de specialitate. dar dupa dizertatii. :-<
conflictul dintre mf si gf il vad un pic altfel nuantat.
mf este ceva cu beneficii putin tangibile. cica la 100% mf sansele sa pice legendary sunt de 0,02%. Asta zic eu, spune multe. De asemenea, daca joci pe inferno cica nu pica decat maxim itemuri de level 55. asa am auzit, acuma ca e zvon sau nu, nu ma pronunt, n-am ajuns inca pe inferno. teoretic asta te indreapta inspre crafting unde trebuie bani de training plus bani de retete si igrediente. adica... pana la urma ajungem iarasi la bani.
gf are beneficii tangibile clare. in momentul in care pica gold iti pica cu x%gf mai mult. deci nu creste sansa sa gasesti aur ci creste aurul pe care il gasesti.
eu am dezvoltat un stil de vanzare rapida la ah. caut iteme bunicele pe sfarsit de licitatie sau iftine si le vand apoi la 20k-55k. vinzi rapid, e drept ca nu faci milioane, dar de sambata am facut cam 900k din tot ce am vandut si cules. si n-am jucat prea mult, sa zicem 8-9 ore. :D
ma gandesc ca pe inferno cu 100% gf faci 100k in cateva minute. desigur e discutabila alegerea gf-ului, poti vinde rare la preturi mult mai bune.
Monday, 11 June 2012
@Mihai B O gagica o primit doua si e nivelu' 40. Iti dai seama, 0.02% bs.
E clar ca poti crafta de lvl 60, eu de exemplu pot pe al meu. Stiu ca pe Pony Nightmare nu pica decit max 59, acuma' sa nu pice decit 55 pe Inferno am dubii. Eu am deja de lvl 54-55 picate pe Hell.
Diferenta intre "Creste sansa sa pice" si "Creste cantitatea care pica" e irelevanta la aur. Daca iti pica cu 2% mai mult sau cu 2% mai des tot atita ai in final.
E fals, nu faci 100k in minute. Cam 1k pica max din ce-am inteles, unde acuma pe Hell imi pica 450 cel mai mult ce-am vazut. Deci sa zic dublu. Nu e clar ca omori la fel de repede ca pe Hell, si deci per total cresterea e sub 100%.
Monday, 11 June 2012
deci, in concluzie, merita sa ma axez pe mf in loc de gf? :D
Monday, 11 June 2012
Apai in concluzie nu e clar. Mie mi-i indiferent, iau ce-a iesi.
Saturday, 16 June 2012
Eu am descoperit ca rl e mai bun ca mf/gf ... =).
Saturday, 16 June 2012
Mai du-te tu :p