Perfect World

Saturday, 22 January, Year 3 d.Tr. | Author: Mircea Popescu

Imi cer pe aceasta cale scuze ca n-am mai apucat sa public nimic pe blog in ultima saptamina (sau doua ?), dar pe linga deliciile si supliciile ocazionate de reeducarea atit din punct de vedere amoros cit si cultural al unei proaspete achizitii servile m-am apucat si de jucat. Ori in aceste circumstante exigente, prins intre clientii firmei, nevoile haremului si lungile ore pe care orice MMORPG le rupe din ziua jucatorului serios si dedicat (cum eu sunt si am fost intotdeauna) cred ca va e lesne de inteles de ce n-am avut timp sa scriu mai mult de citeva zeci de articole acolo. Asta in conditiile in care-am fost si putin plecat din tara, si mi-am ocupat dupa-mesele recitind diverse scripte din istoria medievala a Albionului, o mai veche preocupare recent renascuta - ca mie asa mi se intimpla, ma ia cite o idee si ma duce unde-i vine, precum de altfel puteti si observa. Cum aceste activitati ar umple lejer-lejer un an din "viata" autorului mediu de bloguri, ma arunc la picioarele mizericordiei dumneavoastra suverane, cu increderea ca-mi veti ierta temporara ratacire.

Mbun. Ce ziceam ? A, Perfect World!

perfect-world-1s

In imagine aveti gagica de-mi satisface nevoile de auto-reprezentare in cadrul zisului univers paralel. Inainte de-a sari la concluzii : e o gagica pentru ca jocul n-are necromancer, iar specia cea mai apropiata e Venomancer, care-i compusa din ceva motiv strict din femei (cu coada). Si daca tot mi-am facut gagica i-am dat niste echipamente ale genului ei de ramine lumea suspendata cind trec eu pe-acolo si primesc macar zece cereri in casatorie la zi. Chestie care m-a facut sa realizez ca daca ma nasteam cu pizda era grav pentru voi si pentru lume in general.

Pot sa ma laud - pentru ca hai sa fim seriosi, ce fac eu altceva decit sa ma laud ?! - ca am atins nivelul 50 ieri, dupa cam o saptamina de joc, ceea ce mi se pare o performanta onorabila, sa zicem astfel. Motivul pentru care m-am tinut cu atita osirdie, rupind timpul literalmente de la gura fetelor, inter alia, este intru totul meritul jocului. Care joc este exceptional de bine realizat, evitind un numar impresionant de greseli comune pe care producatorii de jocuri le comit intr-o veselie.

De exemplu, desi jocul se finanteaza printr-un butic, chestiile care se vind acolo nu sunt disproportionat de puternice sau de importante fata de chestiile disponibile in joc. Principala lui utilitate este ca economiseste timpul persoanei interesate, ceea ce e de altfel si modul rational de-a aborda problema. Altfel, caii disponibili pe bani sunt ceva mai (10 fata de 7-8) rapizi decit cei disponibili pe munca, de-un exemplu. In joc se poate zbura, dar toata luma primeste o zburatoare gratuit la nivelul 30. Pe bani se pot achizitiona zburatoare mai devreme (lvl 20) si de asemenea mai rapide (10-20-30%, nu mai mult).

In mod absolut remarcabil producatorii au o perspectiva corecta asupra economiei! In general economia ca disciplina stiintifica este inteleasa foarte prost spre deloc de catre designerii de jocuri, rezultind abominatii dezgustatoare precum EQ sau WoW. Nu este cazul aici : jocul taxeaza resursele cu adevarat taxabile si ignora resursele netaxabile pe care timpitii tind sa le taxeze. Spre exemplu, aici costa ca sa vorbesti in worldchat, si costa binisor, vreo 10-20,000g. Ceea ce-i foarte bine si foarte inteligent, chat-ul este o resursa limitata, trebuie administrata ca atare. Dimpotriva, nu costa absolut nimic sa iti deschizi un shop, chestie pe care majoritatea competitorilor cu buticuri o taxeaza. Nu costa absolut nimic sa-ti deschizi un canal privat de comunicare, sau sa-ti constitui un chat room propriu.

Mai important, "banii" cumparati cu bani adica dolari pot fi vinduti in cadrul jocului pe bani de-ai jocului, in cadrul unui sistem de licitatie special construit pentru asta. Dolarul e pe la vreo 800k la ora actuala. De asemenea, notiunea de "bound"* exista, dar e folosita corect : contra unui pret obiectul poate fi legat de posesor, urmind sa nu mai poata fi pierdut, de exemplu in urma unei lupte nereusite. Contra altui pret afacerea poate fi inversata, obiectul redevenind neutru si vandabil.

In mod cel putin la fel de remarcabil producatorii au o perspectiva corecta si asupra libertatii! Multe jocuri interzic sau limiteaza echipele dupa nivelele jucatorilor, un ditai lvl 90 nu poate face echipa cu un lvl 3. Ei, aici poate. Si poate omori in echipa monstrii pe care ala micu-i are de omorit pentru quest-uri, si respectivele conteaza, am fost cu o gagica douaji de nivele sub mine de-am nenorocit o harta de monstri nubi in cinci minute si ea o terminat patru quest-uri. Rationamentul pentru care aceasta abordare e cea corecta e foarte simplu : chiar daca ea a cistigat experienta mult mai repede, eu am cistigat mai nimic. Ca rezultat, experienta cistigata de noi doi impreuna facind ce-am facut e per total semnificativ mai mica decit experienta totala pe care am fi cistigat-o fiecare separat, jucind la nivelul nostru. Ca atare, daca rezultatul net e mai putina experienta cistigata, ce problema are jocul ? Bagati mare copii! Efectele sunt bineinteles dintre cele mai benefice, jocul nu are nevoie de un sistem de "mentoring" artificial, pentru ca el exista si se formeaza absolut natural.

In fine, al treilea element absolut remarcabil este calitatea foarte buna a graficii, si mai ales a elementelor acelora mici care fac sau strica un joc, cel putin pentru mine. Quest-urile sunt inteligent scrise, se incheaga intr-o poveste pe alocuri excelenta, sunt memorabile si satisfac. De cel putin patru ori am avut clipe de-alea de elatie care mi-au amintit de cele mai bune momente ale perioadei bazate pe Infinity. Pur si simplu, "batrinul uitat" care-ti spune ce si cum in viata asta, statuile... sunt niste chestii acolo despre care afirm fara ezitare ca-s arta, in sensul pur si dur al termenului.

In general te-ai astepta de la un joc sa urmeze o curba clasic polinomiala, in care nivelele 1-5 dureaza o ora, 5-10 o zi, 10-20 inca o saptamina si 20-40 cam o luna. Ei bine, fals, e cu dus si cu venit, bucata 44-49 am executat-o in 24 de ore. Jocul isi urmeaza sinuozitatile lui proprii, care rezulta mai mult din alegerile tale (ziua pe care-am petrecut-o incercind sa ma lamuresc ce-i cu Cube of Fate ala a fost complet pierduta, -200,000 si zero experienta), ziua pe care am petrecut-o urmind linia Tideborn mi-a rezultat in vreo 700,000 de experienta si cele cinci nivele de care ziceam.

Desi jocul este facut de chinezi, nu de japonezi, nu de coreeni, ci de-a dreptul de chinezi, nu sufera de obisnuitele probleme azn, nici pe departe, nu-i spoiala aia fara fond, plina de greseli ridicole de scriere cu care chinezii ne-au obisnuit in ultimii patruzeci de ani. E dimpotriva, un joc suficient de bun cit sa ma multumeasca pe mine. Inca un mit spulberat. Poate doua.

In incheiere, va las cu o poza de colectie : eu luind parte la lupta cu un world boss, 21 de milioane de hp nu-i bascalie (se intimpla in a 4-a zi de joc).

perfect-world-2s

---------
* Obiecte care nu pot fi folosite decit de un singur avatar. In general jocurile prost gindite folosesc aceasta metoda pentru a limita acumularea de obiecte care sa genereze presiuni deflationiste pe moneda. Indeobste obiectele sunt neutre, dar odata imbracate devin "bound" cu cel ce le-a imbracat, si nu mai pot fi vindute, sau folosite de altcineva.

Category: Trolloludens
Comments feed : RSS 2.0. Leave your own comment below, or send a trackback.

20 Responses

  1. "Multe jocuri interzic sau limiteaza echipele dupa nivelele jucatorilor, un ditai lvl 90 nu poate face echipa cu un lvl 3. Ei, aici poate. "

    nu era cazul in diablo 2 (lod). acolo inca era si asa faza cu cresterea. eu nu stateam ca blegul cand imi faceam cracter nou, ci apelam la cineva sa ma treaca la nightmare dand ruana la schimb. la nightmare dupa cateva zeci de baal run-uri faceam rapid level 40. asta in o zi, maxim 2 de jucat lejer.

    oricum cu din astea o arzi? eu imediat termin gothic 4 arcania. bestial jocul, dar pentru cei care au jucat primele serii. oricum are grafica de rupe, de abia il pot juca. bine e ca mai am un pic, maine cred ca il gat daca am chef. :D

    sincer imi place jocul asta de care zici tu dar grafica imi impune sa ii zic pas.

  2. Mircea Popescu`s avatar
    2
    Mircea Popescu 
    Sunday, 23 January 2011

    Da' ce-are ? Tu esti dintre aia maniacii cu grafica nustiu de care ? Mie mi se pare ca undeva prin 2000-2005 s-a cam atins tot ce ma intereseaza pe directia aia, mai mult nici n-ajuta nici nu-i nevoie. Ma rog, gusturi.

  3. Bai da-s tone de MMORPG-uri. In cazul meu, sunt profund iritat de majoritatea celorlalti jucatori pentru a ma apuca mai serios de vreounul. Aveam un personaj de level mare in Allods...joc care permitea o continuare Rage of Mages dar a devenit o simpla clona de World of Warcraft, o clona ceva mai placuta vizual.

    Altfel, constat ca am un personaj de level 7 la Pocket Legends, un MMORPG 3D pentru Android pe care am ajuns sa-l joc 10 minute inainte de somn de pe telefon.

    Gothic 4 a fost o dezamagire pentru critici si o dezamagire si mai mare pentru jucatorii hardcore. N-am fost niciodata prea uimit de serie (desi Gothic II a fost excelent), dar l-am incercat, de amorul artei. Se apropie prea mult de Diablo, care a fost mereu etalonul Hack'n Slash, niciodata al RPG-ului. So, not for me. Inca mai caut un Neverwinter Nights (primul), dar nici Nwn2 (Obsidian sucks, noroc cu Fallout New Vegas care-i decent si era normal sa fie asa, data fiind echipa) si nici DragonAge (boring as hell) nu m-au satisfacut.

  4. Mircea Popescu`s avatar
    4
    Mircea Popescu 
    Sunday, 23 January 2011

    Stiu ce zici, da' uite chestie ca atmosfera-i destul de placuta si relaxata, multi oameni se ocupa cu ajutatul etc. Oricit de improbabil ar suna faza.

    Eu m-am oprit cu Gothic-ul la 2. Tre' sa stii si cind sa te opresti :p

    Da' zic, incearca, cine stie.

  5. "Eu m-am oprit cu Gothic-ul la 2. Tre’ sa stii si cind sa te opresti :p"

    bine mai mircea, =)) pai daca nu te ducea sistemul ce era sa faci?! :D

    allods ala l-am incercat fix ca era continuare rages of mages, insa nu m-a incantat deloc. pana la urma in mp prefer oricand hack and slash.

  6. Mihai B: Da, pai si eu tot de-aia l-am incercat. Primele ROM-uri au fost o gura de aer proaspat in peisaj, una neapreciata la adevarata valoare. Mixul perfect intre RTS si RPG, cu o grafica nu foarte fericita (mai ales in cazul 2-lului, pe acelasi engine). Evil Islands si ulterior Allods se leaga doar partial de oportunitatile pe care le ofera universul.

  7. Mircea Popescu`s avatar
    7
    Mircea Popescu 
    Sunday, 23 January 2011

    @Mihai B Haha da, ce-i drept, pe calculatorul meu de birou BONY cu 9 cifre nu intra mai mult :D

    @krossfire Eu sunt de acord cu tot ce zici tu, minus faptul ca nu era balansat prea inteligent, si avea gauri. De exemplu, eu mi-am facut eroi de nivel imens, si arcasi si magi cu o smecherie simpla : pe dimineata momit un ogre de-ala mare de nivel foarte mare, ascuns intre niste pietre si tras in el la foc automat. Mers in oras cu prietenii, venit acasa, gata. Pai se poate ?!

  8. Mircea: Cred ca nici nu era cazul pana la urma. Pe nivelele mai mari de dificultate era mai greu, dar si eu procedam la fel (in primul Rage of Mages). Totusi, online erau destul de nasoala treaba.

  9. @kross

    mie imi placea rom-ul clasic. ala l-am gatat. la 2 era insa un bug la varianta piratat care nu imi permitea sa il termin. in orice caz, mi-ai facut pofta si de indata ce prin un pic de timp liber scot doiul si ma pun sa il termin.

    @MP

    eu iti zic sincer ca nu stiu ce sa iti recomand. cu grafica insa ti-as recomanda seria pop noua. adica aia mai veche ce incepe cu sands of time, warrior within sau cum ii zicea. nu e rpg, pana mea, dar al doilea ala cu dahaka e actiune pura. asa feeling eu inca nu am mai avut la un joc. e suprarealist, e drept, dar cand aparea dahaka ala si o luam la goana, simteam ca is acolo. eram acolo, acolo pe ecran.

  10. Mircea Popescu`s avatar
    10
    Mircea Popescu 
    Wednesday, 26 January 2011

    @krossfire Io in perioada aia nu jucam online absolut nimic datorita unei experiente foarte nefericite cu Diablo I (daca iti amintesti, avea bug-ul ala timpit, de fapt ma rog, eroarea de design ca serverul lua de bune ce mesaje ii transmiteau clientii, gen "l-am lovit pe X de 10000 dmg" in conditiile in care X nici macar nu era in aceeasi zona). Si asa m-o enervat faza ca vreo cinci ani minim n-am jucat decit solo si hotseat, orice.

    @Mihai B Apai acuma... e evident ca noi cautam chestii diferite. Pe mine nu ma intereseaza sa evadez din existenta mea, ca la punctu' ala oricit de buna ar fi grafica si alte minuni tot e un schimb prost cu ce am irl. Pe mine ma intereseaza mecanici complexe, ca surogat de laborator.

  11. @MP

    pai nu cautam chestii diferite, atata doar ca ceea ce cauti tu e un anumit procent din ceea ce caut eu cand vine vorba de jocuri. si daca tot vrei mecanici complexe, incearca civ 4, nu 5. mai ales in multi player. e bestial. ;)

  12. Mircea Popescu`s avatar
    12
    Mircea Popescu 
    Thursday, 27 January 2011

    Haha deci nu cautam chestii diferite doar ca nu-s asemanatoare :D

    Nu ma prea atrag astea moderne/sefe, noi vrem dragoni!

  13. nu ca nu-s asematoare, ci ceea ce tu cauti in materie de jocuri, caut si eu, doar ca eu mai caut multe altele in plus.

    nu-i de loc modern si nici sf. abia in final ajungi la tehnlogii moderne si cursa spatiala(din aia serioasa nu frectia de picior cu cursa inspre luna).

    vrei dragoni?! pai spune asa! :) civ 4 le are pe toate. ia arunca un ochi pe aici: http://www.strategyinformer.com/pc/mods/civilizationiv/mod.html vezi dragonia for example. p.s. sa stii ca civ 4 are si mod de heroes! ;)

  14. Mircea Popescu`s avatar
    14
    Mircea Popescu 
    Friday, 28 January 2011

    Pai si atunci nu-s asemanatoare, mei!

    Lol@mods, gotta try this out sometime :D

  15. Pfoai, ce citesc aici... zice domnul Krossfire că Dragon Age e plictisitor. Nigga what? Singurul RPG la care mă pot gândi less boring then Dragon Age e Planescape Torment. Chiar nu văd cum ar putea fi considerat Dragon Age boring. Poate al doilea, care-i mizerie. Dar, vorba lui Mircea, trebuie să ştii când să te opreşti.

  16. Mircea Popescu`s avatar
    16
    Mircea Popescu 
    Thursday, 12 January 2012

    Dragon Age e pentru ghei latenti :D

  17. O troli domoli, o troli cu guşă...

    Tu nici nu l-ai jucat. Trololo.

  18. Mircea Popescu`s avatar
    18
    Mircea Popescu 
    Thursday, 12 January 2012

    Eu nici nu l-am jucat pentru ca eu nu ma joc. Eu interactionez cu toata seriozitatea.

  19. Atunci interacţionează cu el. Şi împărtăşeşte-ţi părerea cu toată seriozitatea. Că no, ziceai cândva că plănuieşti să joci tot ce scoate BioWare, parcă...

  20. Mircea Popescu`s avatar
    20
    Mircea Popescu 
    Thursday, 12 January 2012

    Da' ce, ii graba ?

Add your cents! »
    If this is your first comment, it will wait to be approved. This usually takes a few hours. Subsequent comments are not delayed.