Avatarul Curatarii

Thursday, 28 July, Year 3 d.Tr. | Author: Mircea Popescu

Am sa ma joc putin de-a atotcuratatorul, oferindu-va un text publicat initial de-un individ pe numele lui Henry Markow. Puteti citi originalul chiar asa cum se gaseste el la adresa citata, dar v-as recomanda sa n-o faceti inainte de-a citi versiunea mea, pentru motivul simplu ca va va dezgusta cel mai probabil, si veti pierde astfel o chestie pina la urma interesanta*.

O persoana disociata nu e capabila sa-si trateze si sa-si integreze sentimentele normale, observatiile personale sau constatarile din mediu.

Ca un exemplu, am aratat recent unei rude dovezi clare si nedisputabile cum ca biserica din care face ea parte e responsabila pentru moartea a multe mii de copii in internatele lor din India. Respectiva persoana a fost confuza la inceput, dar apoi a admis adevarul celor prezentate si si-a exprimat dezgustul [fata de biserica respectiva]. Si totusi, Duminica urmatoare, participa la intilnirea aceleiasi biserici, si-si dadea obolul obisnuit, menit s-o sustina pe mai departe. Mintea ei nu era in fapt capabila sa integreze un adevar nou si periculos. Ce stia nu-si gasea legatura cu viata de zi cu zi.

Stiinta psihologiei tinde sa reprezinte asemenea disocieri in termeni de boala a individului, rezultind in general din trauma. Dar orice organizatie ori corporatie, ca sa nu luam in discutie ditai societatea compartimentalizata bazata pe consum are nevoie structural de acest tip de mentalitate la nivelul lucratorilor pentru ca sa poata functiona eficient. Coeziunea sociala rezulta din suprimarea raspunsurilor nepredictibile ale oamenilor, care-ar putea pune in cauza ceea ce este, pina la urma, o uriasa masinarie.

O persoana rationala si simtitoare, care-si integreaza gindurile si faptele intr-un tot coerent este potential nepredictibila. Ar putea sa refuze, de exemplu, sa se supuna unui ordin. Ticaiala neintrerupta a masinii s-ar cam opri atunci in loc. Dar o persoana a carei gindire sau sentimente nu pot niciodata interveni modificindu-i comportamentul nu pune nici un fel de problema vietii automate a masinariei. Ca rezultat orice sistem ierarhic uraste personalitatile integrate.

Ca un exemplu, in primul meu an ca preot in Biserica Unita a Canadei, am incercat sa ma retrag din planul lor de pensii pentru preoti, ca o chestiune de alegere personala si credinta, dupa pildele lui Isus de a nu acumula bogatii in lumea asta. Am fost informat de catre administratorul-sef ca nu am dreptul sa fac asa ceva. Incercarea mea de-a imi integra credinta cu practica de zi cu zi s-a dovedit pe scurt o disruptie intolerabila dupa parerea bisericii. Daca urma sa ramin un "angajat" competent, as fi trecut la a-mi segrega constiinta de comportament, in cel mai pur sens disociativ.

In cele din urma am vazut Intelepciunea Masinii din spatele raspunsului bisericii la incercarea mea de integrare : doar un preot disociativ ar fi capabil sa opereze competent intr-o cultura religioasa care predica un set de valori in fiecare Duminica si apoi traieste dupa un cu totul alt set de valori, perfect opus celui dintii, in tot restul saptaminii. Ba chiar asteapta din partea credinciosilor sa faca acelasi lucru.

Asa cum arata statisticile, preotii sunt indivizi mai neurotici decit media, foarte inclinati spre fixatii si probleme de comportament, abuz de alcool, divort si obsesii violente care rezulta in mod obsinuit in abuz asupra minorilor. Aceasta stare nesanatoasa e cauzata de disocierea extrema impusa preotilor prin severitatea cu care trebuie sa-si sacrifice zilnic valorile personale si credinta pentru beneficiul unei corporatii religioase cu standarde perfect opuse. Cu riscul de-a suna banal, imi voi permite sa observ ca daca societatea isi forteaza membrii sa devina nebuni, atunci biserica isi forteaza preotii sa devina antihristi. Literalmente, "adversari" a tot ceea ce indesine tineau la un moment dat drept sacru si inviolabil.

Bineinteles ca nu-i nimic nici surprinzator nici anormal intr-asa teribila cerinta, din perspectiva necesitatilor structurale ale unei organizatii ierarhice. Privind inapoi, experienta mea ca lucrator intr-un azil de nebuni n-a fost decit un prim si foarte logic pas pregatitor pentru preotie, dat fiind ca managementul mai degraba decit vindecarea persoanelor brutalizate, prin tinerea lor intr-o stare disociativa perpetua, este scopul central atit al psihologiei cit si al religiei.

Nu-i atunci de mirare ca puterea bisericii seculare a psihiatrilor, la fel precum puterea religiilor obisnuite sunt traditional privite drept indisputabile in cultura noastra. Pentru ca ambele aceste culte pretind ca au raspunsuri care sa duca la fericirea personala si sociala, asa cum e ea definita de nevoile neurotice ale civilizatiei moderne, cu reprimarea ei sistematica a impulsurilor naturale. Sau, ca sa raspundem intrebarii initiale, suntem cu totii nebuni pentru ca Dumnezeul Comertului ne vrea asa.

In incheiere voi sa spun ca de mult ma framinta intrebarea "de ce oare majoritatea violatorilor de minori sunt preoti ?!" eventual cuplata cu subsidiara ca "de ce e asta un lucru perceput drept normal si scuzat ca normal de catre ceilalti preoti ?!", fara sa ajung la cine stie ce mare capat. Cred ca am primit in cele din urma un raspuns credibil, cel putin pe mine ma convinge.

Si, bineinteles, nu dati bani cersetorilor in interesectii. Mai bine trimiteti 2% din impozitul pe profit unui ong.

---------
* Ei da, uite unde s-a ajuns, ma tem pentru dezgustarea unora capabili sa supravietuie chestiilor publicate-n toata ziua aici. Este ca-i grav ?

Comments feed : RSS 2.0. Leave your own comment below, or send a trackback.

22 Responses

  1. Imi pare ca e ceva studiu facut in state care dovedeste statistic ca nici vorba (legat de pedofilie). Da la ce bun sa credem un studiu care ne busculeaza convingerile.

  2. Mircea Popescu`s avatar
    2
    Mircea Popescu 
    Thursday, 28 July 2011

    Link ?

    Exista si inconvenientul minor ca nu putem credita adevaruri pe care se intimpla sa nu le cunoastem.

  3. Stiinta psihologiei

    m-am oprit din citit aici.

  4. http://www.amazon.com/gp/product/0195145976/

  5. Mircea Popescu`s avatar
    5
    Mircea Popescu 
    Thursday, 28 July 2011

    Admitem ca inceput de proba in acest sens, chit ca musiu Jenkins are detractorii lui si idei oarecum fistichii (de exemplu vis-a-vis de Coran).

  6. Mircea Popescu`s avatar
    6
    Mircea Popescu 
    Thursday, 28 July 2011

    La sustinerea contrara :

    Approximately 4% of priests during the past half century (and mostly in the 1960s and 1970s) have had a sexual experience with a minor" which "is consistent with male clergy from other religious traditions and is significantly lower than the general adult male population which may double these numbers.
    A Perspective on Clergy Sexual Abuse, by Dr. Thomas Plante (Stanford University).

  7. Pedophilia e atractia sexuala fata de persoane care nu au ajuns la pubertate (DSM-IV, 528). ephebophilia e atractia fata de persoane ajunse la pubertate. Confuzia intre pedofilie si sex-ul cu minori in majoritate puberi (si vorbim de homosexualitate aici) e regretabila la un tip care "Stanford".

  8. Mircea Popescu`s avatar
    8
    Mircea Popescu 
    Thursday, 28 July 2011

    A, daca-n termenii astia urma sa aperi teza ma gindesc ca nu-i probabil nici sa n-ai dreptate nici sa gasesti pe cineva dispus sa o dezbata cu tine.

    Noteaza ca terminologia e in totalitate constructia ta asupra discutiei, in textul articolului se zicea violatori de minori. Deci, daca eu iti ingadui sa folosesti un termen de specialitate intr-un sens mai larg decit cel propriu, nu inseamna acuma c-am schimbat ce discutam.

  9. eu observam o problema de fond in citatul dat de tine.

    Dr. John Bradford, a University of Ottawa psychiatrist who has spent 23 years studying pedophilia--which is listed as an illness in the manual psychiatrists use to make diagnoses--estimates its prevalence at maybe 4% of the population. (Those attracted to teenagers are sometimes said to suffer "ephebophilia," but perhaps because so many youth-obsessed Americans would qualify, psychiatrists don't classify ephebophilia as an illness.)

    Read more: http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1002317,00.html#ixzz1TPXGWlPr

  10. Mircea Popescu`s avatar
    10
    Mircea Popescu 
    Thursday, 28 July 2011

    In citatul dat de mine nu apare termenul "pedofilie" totusi.

  11. Imi pare ca nu-i ce raspunde la chestia cu "de ce oare majoritatea violatorilor de minori sunt preoti" decat ca peste jumatate din tinerii din ziua de azi au avut relatii dexuale inainte de a fi majori si cum o buna parte au facut-o cu majori e acolo loc de cate un viol (nedeclarat).

    Te-as trimite la un articol recent despre persuasiune si adevar da parca :) tu l-ai scris nu de mult.

  12. aia e documentat si ce a ajuns la politie, lol. popii isi asigura spatele intre ei si nu prea se mai practica internatele sustinute de biserica.

    mie imi place asta cu mental disorders bazat pe convingeri sociale si nu testari.

  13. Mircea Popescu`s avatar
    13
    Mircea Popescu 
    Thursday, 28 July 2011

    @Dr.A Ai documentatie pe teoria asta ? Ca din experienta mea (asa limitata cum se gaseste ea), deflorarea survine undeva la o virsta medie de 15.x anisori, prin oficiile unor parteneri de-o virsta medie ceva sub 17 anisori.

    @Hipsterilor Practic vorbind n-ai ce testa.

  14. @hipsterilor
    Nu. 4% aia e o extrapolare pornind de la niste sondaje, din cate am putut sa urmaresc.

    Iti dai seama ca pe vremea aia un minor violat si trimis la psihiatru avea cam 25% sanse sa fie violat si de psihiatru ?

  15. Mircea Popescu`s avatar
    15
    Mircea Popescu 
    Thursday, 28 July 2011

    Depinde. Cu penisul, zici ?

  16. da. la tine in sursa zice ceva mai jos:

    It has been estimated that 40 years ago about 23% of male psychotherapists have been sexually involved with their clients. Of course this is no longer true today.

  17. Mircea Popescu`s avatar
    17
    Mircea Popescu 
    Thursday, 28 July 2011

    Sexually involved != viol.

  18. Pai ei minori doctorul major deci statutory rape. Ca si la preoti.

  19. tu ai vazut studii concrete cum ca or avut ei americanii la suta de mii de preoti si asimilati in ultimii 40 de ani 10-15000 de violuri (nu doar Sexually involved != viol. ) ?

  20. Mircea Popescu`s avatar
    20
    Mircea Popescu 
    Friday, 29 July 2011

    La prima, mnu, pentru ca subiectii terapiei dezvolta adeseori fixatii pentru terapist, chiar daca reciproc terapistul nu dezvolta interes pentru ei. Mai ales daca-i prima data cind fac terapie se intimpla asta.

    La a doua, mi se pare ca muti goalpost-urile. Adica, asa scrie expertu', chipurile. Pai ori ii luam in considerare ca atare, ori daca nu ii dam in ma-sa si gindim noi dupa cum ni se pare noua la capu' nostru. Metoda mixta unde-i luam in considerare numa' cind nu ne contrazic intuitiile nu-i sanatoasa.

  1. [...] salariile. Ca asa-i “logic”, iara biserica nu face nici ea exceptie de la logica asta pervertita. CANONUL 32 Celor ce se mărturisesc de sineşi de păcatul vrăjitoriei, sau de farmece, la trei [...]

  2. [...] defensiva a repetarii banalitatilor (stiti chestia ca o vedeti si la televizor si-n viata, cind unu’ cu niste convingeri ferme-n care e investit istoric se trezeste confruntat cu chestii care-i distrug irevocabil marota tinde [...]

Add your cents! »
    If this is your first comment, it will wait to be approved. This usually takes a few hours. Subsequent comments are not delayed.