Alternative in educatie

Saturday, 11 June, Year 3 d.Tr. | Author: Mircea Popescu

Educatia se poate rezolva din principiu in doua moduri : ori cu bota, ori cu ratiunea. Alternative nu exista, toate aplicatiile concrete vor cadea undeva intre cele doua. Regulile dupa care pot ele sa se amestece sunt destul de complicate, dar in general principiile de baza se impun cu bota, iara implicatiile lor mai fine prin uzul ratiunii.

Un exemplu banal in acest sens este bineinteles credinta in ce mosnegut barbos preferati. In prima faza, actul insasi al credintei se impune cu bota. In a doua faza, diverse fineturi precum ar fi "sa nu furi" nu se mai impun direct cu bota, ci cu ratiunea sprijinita pe bota, adica daca furi nu te mai place mosu', si daca nu te mai place mosu' ti-o iei (si daca tot suntem aici, sa notam in trecere ca expresia "Dumnezeu nu bate cu bota" merita un loc in galeria altfel nesfirsita de mistificari crestine*, dat fiind ca tocmai dimpotriva, aia-i singura lui ocupatie, sau mai propriu spus utilitate sociala).

Avantajul metodei cu bota este ca rezultatele sunt imediate si indiscutabile. Dezavantajele acestei metode sunt doua, mari si late. In primul rind, ca rezultatele dureaza doar atit cit forta care le-a produs se mentine. Acest dezavantaj ar reduce semnificativ utilitatea metodei, daca n-ar lucra imprejurarea ca oamenii-s foarte capabili sa se obisnuiasca intr-un anume fel si-apoi s-o tina tot asa indiferent de schimbarile din mediu. Cam asta-i motivul pentru care majoritatea educatorilor prefera sa inceapa educatia la virste fragede : bota functioneaza mult mai bine pe copii, care-s de la natura lasi si slabi, si "invataturile" inculcate-n capul lor cu suficienta hotarire au bune sanse sa ramina active si neexaminate pina la moarte, mai ales daca omul in discutie va avea mereu altceva de facut decit sa-si examineze gindirea - ca de exemplu, munca.

In al doilea rind, si mult mai grav, ca educatul prin bota plasat intr-un context nefamiliar isi pierde reperele, si ori panicheaza (in cel mai propriu sens, mergind pina la paralizia prin teroare) ori o ia razna, revenind la o stare de naivitate originara, in care orice-i posibil (chestie care tinde sa uimeasca asistenta cit de cit familiarizata cu contextul cel nefamiliar persoanei in discutie prin barbarismul indescriptibil afisat de-o persoana care altfel parea educata si instapinita pe elementele unei civilizatii comune).

Avantajul metodei prin ratiune este ca omul nu este pur si simplu iluminat, depinzind de lumina altcuiva, ci este de-a dreptul incendiat, devenind insusi sursa de lumina, pentru sine si pentru altii. Dezavantajele acestei metode sunt doua, mari si late. In primul rind, ca educatul rar va reusi sa mentina lumina in exact aceeasi faza cu individul ori grupul de-l educara. In virtutea lucrarii timpului asta va duce inexorabil la modificari in grup, sau la inlocuirea individului educator, ca sa nu mai vorbim de inevitabilele conflicte punctuale. Pe scurt, economic vorbind educatia prin ratiune este mai putin productiva pentru educator decit educatia prin bataie.

In al doilea rind, si mult mai grav, educatia prin ratiune poate pur si simplu sa nu functioneze. Cum asa ? Pai, ori educatul e prea tolomac ca sa isi poata insusi educatia (nu-i, adica, combustibil), ori educatorul n-are de fapt lumina la dispozitie, si deci n-are cu ce-l aprinde. Orice cunoastere fiind in fapt fragmentara si partiala, si continind cu necesitate si neadevaruri amestecate-n ea, e perfect posibil ca educatul sa ridice probleme intelectuale mai dificile decit se gaseste capabil sau calificat educatorul sa abordeze.

Vreau sa inchei spunind ca din punctul meu de vedere primul mod al educatiei este nelegitim, si in cel mai propriu sens un abuz asupra celui "educat". Singurul mod legitim al educatiei este al doilea.

Ma dezic atunci de pozitiile pro violenta in educatie ca si-n general, cum ar fi de exemplu articolul asta ? Nu, citusi de putin. Chiar daca violenta nu-si are locul in educatie, ea isi are locul in dezeducatie, in scaparea unui subiect de prostiile care i-au fost inculcate de catre ceilalti, sau de catre sine. Proasta educatie, auto sau nu, se poate elimina cu succes cu bota. Adeseori nu-i incotro, dat fiind ca oamenii tind sa nu examineze ce nu-i doare, si cu cit e inculcat mai adinc cu atit tre' sa doara mai tare.

---------
* Indeobste mincinosul are tot interesul sa minta imens, absurd, cit mai contradictoriu cu realitatea posibil. Cauzele-s limpede explicate de Goebbels, si metoda-i folosita de orice mincinos de la facerea minciunii incoace - prima chestie pe care-o invata orice pui de hot e sa strige el "Hotul!" primul, catre altcineva, sa n-apuce altii sa strige catre el.

Crestinismul nu face nici el exceptie, asa ca se grabeste sa-si introduca la radacina falsuri cit mai enorme, in baza carora sa-si poata perpetua structura fundamental imorala prin lume.

Comments feed : RSS 2.0. Leave your own comment below, or send a trackback.

20 Responses

  1. mitzaabiciclista`s avatar
    1
    mitzaabiciclista 
    Saturday, 11 June 2011

    Un prieten mi-a spus odată o vorbă. Copilul de când se naşte şi până pleacă în picioare se dresează, abia pe urmă se educă. Desigur că acest prieten al meu, nu a vrut să fie prea explicit cu acest "plecat în picioare" al copilului, dat fiind faptul că el crede că activitatea de educaţie nu se sfârşeşte niciodată şi automat îi trebuie oferită un suport cât mai solid prin dresaj. Dar chiar şi acest dresaj se poate face fără botă, normal.
    Indiferent cum am fi noi, oamenii, dresaţi sau educaţi, este bine măcar să punem în practică una dintre cele două calităţi.
    Când ce citesc ce ai scris mă gândesc doar că-mi scade enorm de mult optimismul în generaţiile care în mod normal ar trebui să deschidă anumite ferestre şi constat că acele ferestre vor rămâne mult, prea mult, timp închise.

  2. Mircea Popescu`s avatar
    2
    Mircea Popescu 
    Saturday, 11 June 2011

    Apai optimismul nu sade bine la oamenii batrini, de-abia intri si tu in rind cu lumea daca-l mai scazi.

    E drept ca infantii se dreseaza mai degraba decit se educa. Da' si ciinele se dreseaza, si inca n-am avut motiv sa bat nici un ciine. Ce-i drept nici n-am cumparat niciodata adulti naraviti.

  3. "educatia prin ratiune este mai putin productiva pentru educator decit educatia prin ratiune"
    Deci cum ?

  4. mitzaabiciclista`s avatar
    4
    mitzaabiciclista 
    Saturday, 11 June 2011

    Păi odată la mână că nu-s bătrână mey, nu mai minţi poporu' cu telvizoru'. Mă rog, cu blogu' :P
    Şi a doua la mână, este adevărat că am vorbit de dresaj dar ca un fel de preambul al educaţiei, asta numai şi numai fiindcă una o precede pe cealaltă şi nu altminteri.
    Şi nu te mai mira atâta, căci chiar dacă tu nu ai cumpărat adulţi nărăviţi asta nu înseamnă că ei nu se găsesc de vânzare.
    Să-ţi dau exemple? :D

  5. Mircea Popescu`s avatar
    5
    Mircea Popescu 
    Saturday, 11 June 2011

    @Dr.A Deci asa, ca daca invata sa gindeasca va produce pentru sine. Motivu' pentru care dorim calculatoare cit de destepte, da' nu dorim sa aiba AI in sens propriu.

    @mitzaabiciclista Pai sa nu-mi dai, ca tot nu cumpar :p

  6. Bine bine da vezi ca e ceva gresit acolo . typo gen

  7. Mircea Popescu`s avatar
    7
    Mircea Popescu 
    Saturday, 11 June 2011

    Uneori simt nevoia sa-mi confirm ca lumea citeste ce scriu :D

    Da' alteori pur si simplu imi scapa. Asta de exemplu o fost chiar tare.

  8. dilemele astea ale tale sunt rezolvate de 5000 de ani : stiinta, socioliterale si bataie http://encyclopediadramatica.ch/images/7/72/Ultrasickrabbi.jpg

    3x1 win ! cei mai bogatani, cei mai inteligenti? evreii.

  9. Eu credeam ca tu iti dictezi textele. Te pomeni ca ai dat afara secretara din cauza ca erau geloase doamnitele.

  10. Mircea Popescu`s avatar
    10
    Mircea Popescu 
    Saturday, 11 June 2011

    @Critic Aici pe Trilema nu se scriu noutati, aici se scriu vechituri bine alese.

    @Dr.A Nu le dictez decit cind nu-s la aparat.

    Da' de geloase n-au cum fi geloase dat fiind ca diferenta nu-i asa de pronuntata.

  11. tu l-ai citit pe AS Neill ala?

  12. Mircea Popescu`s avatar
    12
    Mircea Popescu 
    Saturday, 11 June 2011

    Mda.

  13. sa inteleg ca nu ti-a placut omul.

    nu cred in violenta. adica desigur, mie anumite pedepse pentru furturi, agresiuni sau puscarie mi se pare ca s-ar rezolva printr-o buna cafteala, gen m-ai legat si mi-a furat banii, vin baietii astia in uniforma, te leaga, te bat si iti si i/au banii.

    da' cica nu cred in violenta.

  14. Mircea Popescu`s avatar
    14
    Mircea Popescu 
    Saturday, 11 June 2011

    Mei, depinde.

    Daca esti dispus sa traiesti in comuniune cu toti oamenii in viata, atunci intr-adevar, violenta nu poate fi o solutie, dat fiind ca sufera ala. Care vorba ceea, orice ar fi facut a facut dintr-o frustrare, deci trebuie inteles, si problemele lui sunt de fapt problemele intregii societati, care iata ca n-a reusit sa-i ofere o viata de care sa fie minim multumit, daca nu fericit de-a dreptul etc.

    Eu de exemplu nu-s dispus sa traiesc in comuniune cu oricine, doar in virtutea faptului ca sufla, ci imi aleg. Ca atare, m-ai furat, te-am exclus din comunitatea din capu' meu, dupa care nu mai esti om, si vin si te-mpusc fara probleme, ca pe orice ciine sau ma rog, ce alt animal domestic.

    Intre cele doua extreme exista spatiu pentru toate abordarile posibile.

  15. totusi aici violenta mi se pare mai justificabila, ca in teorie ala de te fura e intreg la cap, oarecum.

    dar a bate unul care nu stie ce sunt toate astea, e alta treaba. chit ca nu intelege, sa o tinem pe modelul ratiune si mai si ne cerem drepturile pe voturile alea pentru cineva competent in educatie si etc. violenta la copii nu e o solutie, de obicei traumatizeaza cam permanent. chit ca isi aduce aminte peste 5 minute sau 5 ani.

  16. Smack them hard you say?

  17. Mircea Popescu`s avatar
    17
    Mircea Popescu 
    Sunday, 12 June 2011

    @krossfire Io zic depinde. Hardcore depinde ftw!!!

  18. Deci educatia se face legitim doar prin ratiune, dar tot legitim necesita intai dezeducatie care se face cu bata. Ma intreb daca totusi e clara linia intre astea doua.

  19. Mircea Popescu`s avatar
    19
    Mircea Popescu 
    Wednesday, 15 June 2011

    Mei, e ca la faza cu americanii si bomba nucleara : n-or zis niciodata ca n-o folosesc. Asa e si cu bataia : tre' sa ramina absolut intotdeauna pe masa. Daca e nevoie de ea, oricind, cu cea mai mare placere si fara nici un fel de dificultati. Sa fie responsabilitatea ciolovecului sa se fereasca de ea.

  1. [...] umilinta si fericirea femeii, De ce se bate femeia ?, Alegerea, educatia si umanismul, Alternative in educatie si referintele lor etc. [↩]Cum se bate femeia ?, NSFW - Mosu’ cu joarda [↩]Apropo de [...]

Add your cents! »
    If this is your first comment, it will wait to be approved. This usually takes a few hours. Subsequent comments are not delayed.