O fereastra spre civilizatie

Thursday, 02 September, Year 2 d.Tr. | Author: Mircea Popescu

Eu sunt poate ultimul dintre barbatii care stiu sa faca maioneza. Cu lingura de lemn in castron, din oua proaspete si ulei virgin (de masline). Si imi iese o maioneza perfecta, pufoasa, oricit de tare doresc, pot s-o duc pana la sticla. De-un galben de puisor proaspat scos din ou, o nuanta anumita. Galben-maioneza.

O gasca de fete la 16 ani, varsta adica la care in alte vremuri tocmai ar fi sfirsit de-nvatat cum se face maioneza si-ar fi putut savura prima lor reusita in campul nesfarsit al bucatariei, confruntate azi cu intrebarea daca este posibil asa ceva, s-o faci adica cu mana ta ar raspunde intr-o suparatoare majoritate ca nu. Trista stare de fapt.

Inca si mai trist e ca acea temerara dintre ele care zgindarita de intrebare s-ar apuca sa chiar incerce... n-ar reusi. Pentru ca ar gresi unul sau mai multe dintre diversele chitibusuri necesare ca sa-ti iasa, si in cel mai bun caz i s-ar taia. Asa cum de altfel li se intampla si acum o suta de ani fetelor de varsta ei, doar ca pe-atunci era cine sa a) rada de neindeminarea ei si b) sa-i ceara sa faca calumea. Eventual chiar si aratindu-i ce inseamna acel calumea.

Chestia amuzanta e ca nu-i deloc dificil sa faci maioneza. E chiar simplu, daca stii cum. Tot asa cum nu-i deloc dificil sa faci bechamel, daca stii cum. Sunt la al 37-lea reusit la rind, nu mi s-a mai strans de prin 2005. Si, de fapt, nu-i deloc dificil sa faci Hollandaise, sau Worchestershire, sau orgasme. E chiar simplu, banal de simplu. Daca stii cum.

Daca nu stii cum insa, si daca n-ai pe nimeni care sa-ti explice cum, sau macar sa-ti arate cum, sau daca nici atunci minimum minimorum, sa-ti arate ca se poate, ajungi bineinteles sa-ti formezi opinia ca "nu se poate".

In ce priveste calculatoarele, linux-ul functioneaza dupa principiul asta. Se poate, de fapt, orice. Absolut, absolut orice, comunitatile de hacking (old style) sunt de fapt in principal coagulate de explorarea acestei afirmatii tari : se poate orice. Absolut, absolut orice.

Totusi, de catre cei mai multi oameni nu se poate nimic, sau aproape nimic. Pentru ca trebuie sa stii cum, ca sa se poata. Daca nu stii cum, daca gresesti fie si-o singura virgulita, fie si-un singur chitibus din toata lista... pai nu se poate. Maioneza se taie, sosul face cocoloase, error, press ok to cancel.

Windows-ul in schimb e abordarea complet contrara. In Windows nu se poate mai nimic. Dar acele citeva, putine chestii care se pot au un buton mare, etichetat lamurit : Apasati aici pentru Coca-Cola. Apasati aici pentru Sprite. Apasati aici pentru Hamburgher. Nu-s mancare si bautura chestiile astea, nu de-adevaratelea, dar sunt totusi "ceva". Mai nimic, da' macar nu tre' sa stii absolut nimic pentru a le obtine. De fapt, nici macar numerele, ce socotit, adunari, scaderi : apesi direct poza obiectului pe masina de inregistrat.

Abordarea windows nu se limiteaza la a limita accesul oamenilor la calculatoare. In ultimii cincizeci de ani s-a extins peste masura, ajungind intre timp sa limiteze accesul oamenilor la intreaga realitate. Maioneza se obtine apasind pe butonul pe care scrie "Maioneza", laptele vine din cutii de carton care vin de pe raft din Supermarket, fericirea vine din munca la corporatie si prietenii vin din casuta etichetata prieteni in cadrul programului de socializare. Online.

Problema, una dintre ele, ar fi ca aceasta abordare a civilizatiei perverteste. Principala obiectie pe care fetele o ridica maionezei mele celei perfecte este ca... are o culoare ciudata. Auziti boieri dumneavoastra ?! Maioneza are o culoare ciudata. Pentru ca ele n-au vazut de cind sunt decit falsa maioneza, care avea o culoare ciudata, si s-au obisnuit asa. Ciudatul, scaderea, eroarea, diferenta intre ersatz si lucrul adevarat devine un criteriu dupa care cele doua pot fi deosebite, dar nu in sensul in care te-ai astepta, de respingere a falsului si abordare a realului, ci tocmai dimpotriva, pe strictura familiar-strain omul va prefera falsul realului. Dracu' cit de negru...

O alta problema ar fi ca iata, apare astfel o noua distinctie sociala. Cei ce-s familiarizati cu realul resping falsul ca impropriu. Cei ce-s familiarizati cu falsul resping realul ca impropriu. Intre muncitorul Ion, obisnuit cu carne dezosata mecanic fripta electronic si bere compusa din sirop de melasa si coloranti sintetici si liber profesionistul Iancu, obisnuit cu ton proaspat si cognac din butoaie de stejar nu pot sa existe niciodata puncte comune. La ce restaurant se vor intalni ei ? Cum pot sa iasa impreuna cu doua fete la iarba verde ? In ce loc din societatea asta se pot intalni ei ca egali ?

Citeva marunte probleme, pana la urma, nascute dintr-o fundamentala diferenta de abordare. Ce-i preferabil, sa fie simplu sau sa fie corect ?

Functie de raspunsul pe care-l dati acestei intrebari, locul dumneavoastra in societate va fi, indelibil, fixat, si pentru totdeauna. E foarte important, cred, sa dati un raspuns cu care veti putea trai tot restul vietii.

Comments feed : RSS 2.0. Leave your own comment below, or send a trackback.

29 Responses

  1. Nu, nu esti singurul. Si eu stiu sa fac maioneza, desi cred ca-i singurul lucru din arta gatitului care-mi iese perfect fara sa ajunga peretii stropiti cu de toate.

  2. Mircea Popescu`s avatar
    2
    Mircea Popescu 
    Thursday, 2 September 2010

    O wow. Nu te-am mai vazut de vre-un an mei!

    Si ma bucur s-auz. Inca 5 si continuitatea lumii, vietii si omenirii e salvata :D

  3. @fantoma & mircea

    si cum dumnezeu faceti voi maioneza cu lingura de lemn?! ca mie si cu robotul de bucatarie imi este greu. sa nu imi ziceti acuma youtube, desi sunt sigur ca acolo o pus ceva maniac un fim despre cum se face maioneza cu lingura de lemn.

    de aceea repet, mircea, nu ai dreptate, pe internet se poate gasi orice, inclusiv cum sa faci maioneza cu oua, ulei si lingura de lemn. :P

  4. Mircea Popescu`s avatar
    4
    Mircea Popescu 
    Thursday, 2 September 2010

    Pai cu robotul de bucatarie e chiar greu spre imposibil. E o problema de ritm.

    Iar ritmurile vietii nu se gasesc pe internet. Doar pozele lor. Oarecum similar cu plaja pe care gasesti urmele vietii scoicilor : cochiliile.

  5. prietene, uite aici: http://www.reteteculinare.ro/video/cum_se_face_maioneza/

    desigur, nu asa o fac eu, dar e dovada ca se gaseste. si daca as cauta mai bine, as gasi si cum se face cu lingura de lemn. dar cu chestie din aia o fac, nu sunt sigur cum ii spune, acuma. eu ii zic robot de bucatarie.

  6. mixer, scrie pe acolo, vad... eu voi ramane la denumirea mea, insa. :D

  7. Mircea Popescu`s avatar
    7
    Mircea Popescu 
    Thursday, 2 September 2010

    Lmao. Aia nu-i maioneza, eventual spuma de galbenus cu mustar.

    Si ce voce de Nistor are femeia pana mea.

  8. mda, chiar si mie mi-a iesit maioneza manual. nothing is impossible, some things are just non-trivial. dar atunci care-i diferenta dintre real si fals, daca si cel care ia falsul drept real, zice ca-i real?

  9. Mircea Popescu`s avatar
    9
    Mircea Popescu 
    Thursday, 2 September 2010

    Bun venit in postmodernism, sper sa-ti priasca sederea :D

  10. aha, deci asta era... am auzit io ceva, dar credeam ca postmodernismul a fost deja. credeam ca traim in postapocasolipsism.

  11. Mircea Popescu`s avatar
    11
    Mircea Popescu 
    Thursday, 2 September 2010

    Unde-i dadatroll sa ne explice ca el se stie la astea. Mastrambalimusticoripatie, gen.

  12. Nu-ti iese! Lasa expertul.

    Macar mai zice si el ceva ce pare serios sau daca nu serios macar mai complicat decat numaratorile pe degete.

  13. Mircea Popescu`s avatar
    13
    Mircea Popescu 
    Thursday, 2 September 2010

    Iera citat direct bai incepatorule!!! http://trilema.com/2010/criptograma-implicita/#comment-16380

  14. offsaid :)))))))))

  15. Mircea Popescu`s avatar
    15
    Mircea Popescu 
    Thursday, 2 September 2010

    Daca stau si ma gandesc, nu-i bizar sa ajungi mai celebru pentru comentariile pe care le-ai lasat pe Trilema decat pentru articolele care le-ai scris la tine pe blog ?!

    Grea soarta trolului.

  16. oh, shit. dadatroll are blog. omfg

  17. @Mihai, numai cu lingura de lemn iese intotdeauna... :)

  18. Mircea Popescu`s avatar
    18
    Mircea Popescu 
    Thursday, 2 September 2010

    @F It's raining noobs, o halelujah, it's raining noobs!!!

    @ghost Cand ii aud pe astia cu maioneza din oo fierte...

  19. 8.

    Don't mess with me.

  20. Bogdan Iasi`s avatar
    20
    Bogdan Iasi 
    Thursday, 2 September 2010

    Mircea din partea mea ai tot respectul, am incercat si eu de cateva ori sa fac asa ceva dar m-am lasat pagubas pur si simplu nu iese, bucataria asta nu e pentru toate lumea ce sa-i faci :)

  21. Mircea Popescu`s avatar
    21
    Mircea Popescu 
    Thursday, 2 September 2010

    @dAImon http://www.youtube.com/watch?v=6RKjXtStdRk :p

    @Bogdan Iasi E, bucataria e pentru toata lumea, doar ca nu toata lumea e pentru bucatarie :D

  22. Toate bune si frumoase (da, aia aratata pe neti nu e maioneza, da, se face cu lingura de lemn, da, lumea neobisnuita stramba din nas ca-i - ciudata, grasa, galbena, nu-arata-a-maioneza), dar ...16 ani??? Asa tarziu crezi tu ca intra lumea in bucatarie?

  23. Mircea Popescu`s avatar
    23
    Mircea Popescu 
    Friday, 3 September 2010

    Mi-a mai zis lume de chestia asta.

    Acu', nu insist la varsta, ca am impresia ca-i o particularitate de localizare geografica. Sigur ca fetele intra in bucatarie de pe la zece ani sau pe-acolo, dar in prima faza fierb oua si cartofi. Pe urma invata sa faca ciorba. Pe urma varza a la Cluj si tocanita de cartofi. Maioneza vine printre ultimele, ca nu o lasa nimeni sa strice zece oua si ulei asa, de-a joaca. Deci undeva pe la 16 ani.

    Da' poate ca-n alte parti se face-n alte feluri, noa.

  24. @Mircea, m-ai lasat paf.. Cum adica maioneza din oua fierte? Ha? Cum trasnet amesteci galbenusul cu uleiul si .. hai ca asta tre' s-o caut pe net, ca n-am mai auzit pana acuma de asa ceva..

  25. Mircea Popescu`s avatar
    25
    Mircea Popescu 
    Friday, 3 September 2010

    Pardon, nu io. Cetateanul Mihai la no 5 a adaugat un video pe care o tanti ce-a facut PTAT-ul la Marina explica cum e cu ouale de "maioneza" facuta la mixer : daca sunt fierte nu se taie.

    Nici nu se taie. Si daca sunt fierte in ciment nici nu se sparg.

    In fine, daca sunt fierte in smoala izoleaza.

  26. Eu unul o fac si cu oua fierte si cu oua crude, asa am invatat de la bunica, si cred ca asta e maioneza adevarata. chiar si cu mixerul merge dar oule fierte, adica galbenusul din ele se freaca cu ulei cu o lingura de lemn nu cu mixerul, doar dupa ce s-au amestecat cu uleiul si au format o pasta se adauga si galbenusuri de oua crude si apoi mustar si ulei. Eu asa o stiu, asa e in Bacau.

  27. Mircea Popescu`s avatar
    27
    Mircea Popescu 
    Wednesday, 8 September 2010

    Uhhh, noa frate.

  1. O fereastra spre civilizatie pe Trilema - Un blog de Mircea Popescu-...

    Daca tot am karma, sa fac ceva util ca hateru' de Popescu m-o banat si n-o pot retrage.

    Articolu' ie mai vechi da' zic io bun....

  2. [...] din forta rantului dumneavoastra initial, ci chiar dimpotriva. Un bun exemplu mi se pare c-ar fi articolul acesta (si un bun exercitiu ar putea fi rescrierea lui ca rant, pentru [...]

Add your cents! »
    If this is your first comment, it will wait to be approved. This usually takes a few hours. Subsequent comments are not delayed.