Lich

Sunday, 31 October, Year 2 d.Tr. | Author: Mircea Popescu

Koşcei Cel Fara De Moarte (Кощей, pe limba lui) e un personaj malefic al folclorului rus cu proprietatea ca-i nemuritor si invincibil deoarece nu are suflet. La purtator adica, nu are suflet in sensul ca nu-l duce cu el peste tot, ci si l-a pus la pastrare, anume intr-un ac, care se gaseste pentru siguranta intr-un ou, care se afla intr-o rata, care se afla intr-un iepure, care se afla intr-o lada care se afla ingropata la radacina unui stejar pe insula Buian (Буян, o insula fermecata din mijlocul oceanului, capabila sa apara si sa dispara dupa nevoi).

Atita timp cit aranjamentul acesta nu-i tulburat, Koscei e intangibil. Daca un viteaz mai intreprinzator reuseste sa gaseasca cumva insula, si sapa stejarul, si scoate lada, si-o deschide, iepurele o tuleste la fuga. Daca-l prinde si-l spinteca, rata isi ia zborul. Daca o prinde si-i scoate oul, Koscei a cam bagat-o pe mineca, si in general devine brusc pliabil si dispus la negocieri mutual avantajoase. Daca viteazul nostru sparge oul si scoate acul, Koscei poate fi zvirlit de colo-colo prin simpla gesticulare, si daca rupe acul s-a terminat cu Koscei.

Pina la insula Buian e cale lunga insa, si Koscei isi vede de treburile lui, care-s in general sa calareasca cai demonici, cu coama neagra si ochi de foc, eventual chiar scheletici, si sa tina captive-n turn fete frumoase, pe care nici nu le... da' nici nu lasa pe altii. Altii mai tineri si mai dornici, ca de exemplu viteazul de care povesteam.

Acest punct median de la care am ales sa incepem povestea noastra, folclorul rusesc medieval, are bineinteles niste suprastructuri sociopolitice destul de vizibile. Intr-o lume destul de structurata in defavoarea tineretului baietul cu singele clocotind traieste o oarecare frustrare in raport cu batrinelul care are de toate da' nu prea are ce face cu ele.

mm7-lichTotusi, notiunea s-a pastrat peste secole si-a trecut cu succes intr-o alta cultura, cea anglo-saxona. Lych inseamna, in engleza veche, cadavru, trup neinsufletit. Ca atare, Lich (care se pronunta, apropo, mai aproape de Likh in limba engleza, si nu Lici, cum probabil ca-l cititi dumneavoastra) a devenit cam cel mai cunoscut item din bestiarul modern, indragit si omniprezent. Mai ca nu se poate face joc pe calculator far-un Lich in el. Fara orci se poate, fara elfi se poate da' foarte greu, ca a dracului elfii astia in general is muieri, frumosi de pica, cu sinii grei si absolut refractari la imbracaminte, da' fara Lich nu se poate si pace, fratilor. Lich tre' sa fie sau altfel nu mai ii joc, ce facem aici ?! (In dreapta aveti o ilustratie din Might and Magic VII - For Blood and Honor, probabil cel mai fain joc din toate timpurile).

Trecerea din rusa-n engleza a consfiintit o schimbare de perspectiva foarte interesanta. Lich-ul nu mai este Koscei, cel care in virtutea norocului si-a vechimii pe lumea asta are lucruri ce nu i se cuvin, precum domnite si castele, ci dimpotriva, este un mag sau vrajitor care printr-un studiu asiduu si cu foarte multa munca cu cartea a realizat o transformare a sinelui in sensul nemuririi. Cred ca percepeti nuanta.

Ca si Koscei, si Lich-ul isi tine sufletul separat de trup, intr-un filacteriu de care tre' sa aiba grija ca de ochii din cap, ba chiar si mai mult decit atit, ca ochi de pus in cap s-or mai gasi la nevoie. O particularitate care ne duce cu gindul la alte vremuri, demult apuse.

Pentru ca inainte sa se inventeze rusii pe lume, egiptenii construiau piramide, intru nemurirea faraonilor. Care, in vederea nemuririi, erau prelucrati chirurgical, scotindu-li-se o mare parte dintre organe, precum intestinele, ficatii, plaminii si asa mai departe, care erau apoi depozitate in filactere. Dupa care urma imbalsamarea si posibil nemurirea.

Tehnologia egiptenilor intru nemurire se pare ca n-a functionat, ori din ceva erori de implementare in practica ori din motivul fundamental ca nu asa se face, ce vor ei pur si simplu nu functioneaza. Judecind dupa tehnica noastra cea moderna, pentru a nemuri corect nu-i destul sa scoti organele, tre' sa pui mereu altele in loc, pe care tre' sa le produci prin manipularea genetica a diverselor vietuitoare precum porcii si maimutele in laboratoare special create etc etc, asa incit problema pare sa fi fost mai degraba de implementare in practica, facindu-se de catre egipteni doar prima parte, aia cu scosu', si nici ea in mod corespunzator.

Ideologia egiptenilor despre nemurire se pare insa c-a functionat foarte bine, si e perfect posibil ca multi ani dupa ce tehnica noastra de-a nemuri omul sa fi fost complet uitata, imaginatia copiilor sa fie pe mai departe captivata de lici si coscei.

Cine stie ?

Comments feed : RSS 2.0. Leave your own comment below, or send a trackback.

14 Responses

  1. Aveam un coleg dependent de Might and Magic . Viata sa era egala cu acest joc. Era primul dependent de jocuri pe care l-am cunoscut.

  2. Satirikon`s avatar
    2
    Satirikon 
    Sunday, 31 October 2010

    Mestere, spune-mi ce naiba sa fac pentru ca nu-mi pot recupera parola pe contul Satirikon de pe polimedia
    Am cerut recuperarea parolei de cateva ori si pentru ca nu a venit am fost nevoit sa imi fac alt cont cu aceeasi adresa de mail, dar eu il vreau pe cel vechi :|

    Ms

  3. Mircea Popescu`s avatar
    3
    Mircea Popescu 
    Monday, 1 November 2010

    @i4ever Noa ce chestie, in general dependentii sunt pierduti dupa jocuri in retea, asta-i solo.

    @Satirikon Nu il vei primi pe cel vechi dintr-un motiv foarte simplu : http://polimedia.us/fain/user/shaken/satirikon

    Cind mi-a venit ideea cu Ziua Mortilor mi-era evident ca se va gasi vre-un destept care sa abuzeze de abundenta de karma pentru a spama fain-ul.

    Se vadeste ca tu ai fost desteptul ala.

    Dupa o serie de de ~20 de articole introduse de la tine de pe site in <1 ora ti-am modificat parola, ca sa-ti dai seama, daca te duce capul. Trebuia sa te belesc direct, dar eu sunt un gen milositiv. Ce-ai facut tu, in inteligenta ta proprie, a fost sa-ti recuperezi parola si sa continui.

    Pofteste dara si ia-o de la capat, daca esti chiar asa de destept. Capul face, capul trage, cum se zice pe la noi.

  4. Satirikon`s avatar
    4
    Satirikon 
    Monday, 1 November 2010

    Hai mai Mircea :|
    Promit ca nu mai fac :|
    Esti raaaaau :(
    Ia-mi punctele alea, da-le naibii, numai da-mi username-ul inapoi

  5. Mircea Popescu`s avatar
    5
    Mircea Popescu 
    Monday, 1 November 2010

    Pai scrie un post pe blog despre cum ti-ai invatat lectia si ti-l iert.

  6. Satirikon`s avatar
    6
    Satirikon 
    Monday, 1 November 2010

    u serious? :)

  1. [...] cusut in iepure o rata, in rata, un ou, iar in ou, un ac, un mesean norocos l-ar fi putut ucide pe Koscei  Cel Fara De Moarte. Asta, daca nu inghitea [...]

  2. [...] pe care nu te poti baza si inaltimi de intelegere incomunicabile prostimii. Practic vorbind astia-s Lich-ii epocii moderne, ai’ de si-or dat sufletu’ si reflexia in oglinda pentru… nu [...]

  3. [...] de animale, unele redate in reprezentarea interna a jocului drept de-o patratica (goblini, skeleti, lich-uri, diverse) si altele de doua patratici (in principal troli si ogari, facem exceptie de dragoni [...]

  4. [...] de-aia. E mare lucru, mi se pare mie. Altfel, eroul-explorator iese ceva fuziune bizara intre un lich si-un vampir, chestie care nu-i prea clar cum ar functiona. Aparent in deranjeaza lumina si-l [...]

  5. [...] Anul 4 d.Tr. | Autor: Mircea Popescu Exista o mare diferenta intre nemuritorul Afanti si Koscei cel fara de moarte, pe care am sa v-o ilustrez [...]

  6. [...] unor nefericiti vizitatori in vagauna/turn in care va duceti zilele dupa cum sunteti vampir sau lich, aveti nevoie de niste [...]

  7. [...] are in virtutea faptului ca… pai si ea l-a urmat. Era sub influenta nefasta a venerabilului Koscei da’ cind l-a vazut pe tinarul si adevaratul fat frumos calare pe calul lui alb si cu pleata-n [...]

  8. [...] for immortality, except of a rather defective, derived kind, perhaps reminescent of the classical Lich - not so much immortal as actually incapable of dying. These aren't the same thing (and while we're [...]

Add your cents! »
    If this is your first comment, it will wait to be approved. This usually takes a few hours. Subsequent comments are not delayed.