Rezistenta prin cultura.

Monday, 20 April, Year 1 d.Tr. | Author: Mircea Popescu

In a BDSM context, a collar is a device of any material placed around the neck of the submissive partner. It is also a term used to show ownership of one partner by another. A person wearing a collar to symbolize their relationship with another is said to be collared. Some people conduct formal "collaring ceremonies," which are regarded as effectively solemnizing their relationship in a similar way as a marriage ceremony. The standard form of a collar is a black leather band around the neck and often has metal D-rings added to allow the attachment of a leash.

Wikipedia, the modern authority on pop culture.

Adica, in limba romana : In contextul BDSM, un colier este un obiect din orice material plasat in jurul gatului partenerului submisiv. Este de asemenea un termen folosit pentru a reprezenta proprietatea asupra unuia dintre parteneri de catre celalalt. O persoana care poarta un colier pentru a reprezenta relatia cu o alta se numeste "colierata" (nu prea merge in lb. romana, dar ce sa-i fac). Unii practicanti tin "ceremonii ale colierului" formalizate, care sunt considerate drept echivalente solemne ale ceremoniei matrimoniale. In formatul cel mai comun, colierul este o curea neagra de piele, adeseori cu inele metalice care sa ingaduie atasarea unei lese.

Practica exista la vremea turnarii filmului, cam la fel de cunoscuta ca astazi (adica, nu prea cunoscuta in public, dar deloc straina mediilor hmm. Sa le spunem "artistice" si s-o lasam asa).

Este atunci aceasta secventa un act subversiv, indreptat in contra regimului opresiv si acultural ? Este aceasta scena un act de rezistenta prin cultura ? Aveti, pe scurt, in fata o soparla ? Incercati sa decideti, sunt curios la ce decizie ajungeti, si cum procedati.

Dupa mintea mea, intrebarile acestea nu pot primi raspuns. Pur si simplu nu se poate stabili daca ne aflam in fata unei simple coincidente, ori a unui act deliberat. Orice alegere artistica se va suprapune cu vre-o interpretare subversiva mai mult sau mai putin credibila, prin insasi natura actului artistic, si cu concursul legii numerelor mari : Sunt atat de multe interpretari posibile pe lumea asta, incat orice-ai face tot vei nimeri una-doua, mai ales daca incerci sa faci ceva cat de cat original.

Bineinteles, dupa nevoi si necesitati, un culturnic fara coloana vertebrala va jongla in jungla interpretarilor, dandu-se pe dupa diversi pruni si piersici, dupa caz.

Mie unul mi se pare ca acest exemplu simplu invalideaza insusi conceptul de rezistenta prin cultura, in totul lui, si intr-un mod irecuperabil. A vorbi de rezistenta prin cultura revine pur si simplu la a adauga o noua minciuna, o noua delatiune, o noua josnicie unei salbe deja bogate si zornaitoare, insirata pe medulla ce intr-o vreme era protejata de o structura osoasa, dar acum serveste pur si simplu de fir pe care se insira, ca niste bile, cacarezele astea.

Mi-ar face placere sa aud un contra-argument capabil sa desfiinteze aceasta argumentatie, pentru ca in lipsa lui se cam casca, neagra, oarba, o prapastie de legitimitate intelectuala, pentru o buna majoritate din populatia culturii romane.

Comments feed : RSS 2.0. Leave your own comment below, or send a trackback.

20 Responses

  1. Ce de emotii am avut domnule la vremea respectiva .
    Ma tineam cu fata de mana si ne lua cu ameteala pe amandoi in timp ce ne apropiam unul de altul aproape inconstient .
    Erau alte vremuri !

  2. collar stiu ca se traduce zgarda, in niciun caz colier. revin dupa ce citesc restu'

  3. Mircea Popescu`s avatar
    3
    Mircea Popescu 
    Monday, 20 April 2009

    Se poate traduce zgarda, in context precum dog collar. Se poate traduce si colier, in contexte precum pipe collar. Am preferat traducerea mai neutra.

  4. sunt surprins ca te'ai mai gandit la "rezistenta prin cultura". mie mi se pare o scuza patetica a unora din alte vremuri, pentru ce au facut sau pentru ce n'au avut curajul sa faca. rezistenta prin cultura a facut Cornel Chiriac, dar astia doi? Cornel Chiriac oricum e din alta liga, let's face it.

    revenind la scena depicted in the movie, e posibil sa se fi plesnit la c*r unii pe altii diversi din mediile mai elevate, respectiv in timpul axului sectual. dar collaring ceremonies? in '80 in romania? pe atunci rezistenta faceai daca aveai o ruda popa si bagai pe blat o cruce trecand prin fata bisericii. ceea ce ma duce la ultraortodoxismu' romanesc, la fel in '80 ca si acum, doar tinut sub papuc de militie si alte institutii.

    ne'a fost ingrozitor de greu sa adunam niste oameni cu pasiuni comune, respectiv bd si sm, impreuna in romania in secolul 21. de'abia in 2008, o entuziasta a reusit sa faca un forum si sa determine oamenii sa come out - asta insemnand chiar si ocazionala intalnire cu bere, nu neaparat scene. eu eram deja plecat. parte din acest urias delay a fost cauzat de norma, dogma, tare educationale si altele din seria, - lucruri turnate in cap inca de la nastere.

    si atunci intrebarea mea e - cu ce se diferentiau intelectualii sau "intelectualii" de acum 30 de ani de aceiasi binecrescuti romani din generatiile mai proaspete? (pe o nota cinica si offtopic, aia de'atunci se p*sau pe stridii iar astia micii de azi se p*sa pe toata lumea.)

  5. Mircea Popescu`s avatar
    5
    Mircea Popescu 
    Tuesday, 21 April 2009

    Nu vorbi, este forum bdsm in Romania ?

    Si-n rest, nu dau eu multe parale pe teoria nici unui roman anume cum ca el vezi doamne ar fi rezistat prin cultura. Cunoastem. Dar chestia asta mi se pare ca invalideaza conceptul de-a dreptul, in toate timpurile si pentru toate locurile.

  6. lol - numai tu puteai sa faci o conexiune de genul asta.
    Acum ma uit la faza aia in care-i pune colierul in reluare si ma bufneste rasul. :D

  7. Nu știu nici eu în ce idee a fost făcută scena respectivă, adică dacă ăia care au gândit-o chiar s-au dus spre bdsm. Ce pot să zic e că mi se pare imposibil ca publicul să fi putut interpreta în felul ăsta. Ai mei mi-au zis în repetate rânduri că erau prea proști să se gândească măcar așa, pe jumătate inconștient, la chestii de-astea. Și filmările în sine susțin chestia asta, uită-te la scenele cu sărutul (nu se ajunge la așa ceva în film, totul e o joacă inocentă, etc).

    Problema e: presupunând că scena are într-adevăr gânduri „necurate” și publicul nu o poate interpreta ca pe o „rezistență prin cultură”, atunci ce rost mai are actul în sine dacă mesajul nu ajunge la mase? Și dacă nici măcar la ochii aprigi ai regimului nu a ajuns, cu atât mai puțin există riscul ăsta. Mă gândesc doar că nu toți care pupau în cur partidul să fi fost așa de proști încât să nu își dea seama dacă se simțea o tentă dubioasă pe undeva. Iar scenariștii/regizorii filmului nu cred să fi fost chiar așa genii neînțelese; dacă ar fi avut niște idei mai profunde (care să fi avut sens și pentru generația lor, dar și pentru a mea, de exemplu), așa mai ziceam.

    Acum pe bune, a fost faza cu „Leana din capul s(t)atului”, pentru care se zvonește (nu știu să exite ceva oficial referitor la cazul ăsta) că autorul a plătit destul de greu. Și am mai văzut niște bucăți scurte de-ale lui Toma Caragiu, pe bune ironice la adresa sistemului; și era de ajuns să ai un pic de creier pentru a le putea înțelege, dar alea au apărut prin anii '70, când securitatea probabil că nu era chiar așa pornită pe toată lumea. Dar să lupți „împotriva opresiunii” cu ritualuri BDSM nu mi se pare așa mare brânză. :)

  8. Mircea: este. pe bune. si o parte din populatia lui e tot pe bune.

    spyked: nu combat, nici nu sustin. dar pentru exemplificarea tensiunilor erotice fara atingere intr'o opera cinematografica, recomand "In The Mood For Love" de Wong Kar-Wai. e genul de film in care electricitatea statica din ecran atrage orice bucata de metal care nu e prinsa in suruburi in sala de cinematograf.

  9. Mircea Popescu`s avatar
    9
    Mircea Popescu 
    Tuesday, 21 April 2009

    @Catalin :p

    @spyked In principiu, cel putin daca am priceput eu, rezistenta prin cultura ar trebui sa fie un fel de sabotaj, in sfera idealului, o punte intinsa peste capul "regimului", dovedind, prin insasi existenta ei, pe de o parte ca regimul nu-i omnipotent, si pe de cealalta ca-i prost, si sugerand astfel ca nici nu conteaza.

    Pentru asta, nu conteaza ce poate sau nu poate interpreta publicul neaparat, ma gandesc.

    @andixDaca ziceai ca toata populatia lui o fi pe bune, ma gandeam c-ai febra.

  10. * confirm ca se traduce si "colier": collar, n. 1. The part of a garment that encircles the neck. 2. A necklace. 3...
    ** mai degraba rezistenta prin kitschojenie: avea vreunul o "industrie" subterana de gablonzuri (din acelea de vandut in saptamana 1-8 martie la Universitate langa pasaj si in restul timpului la Fondul plastic) si facea reclama mascata pe banii poporului...

  11. Mircea Popescu`s avatar
    11
    Mircea Popescu 
    Wednesday, 22 April 2009

    Mai sa stii ca asta-i o teorie chiar consonanta cu practica si intelegerea economica a vremii...

  12. claudia panaitoiu`s avatar
    12
    claudia panaitoiu 
    Wednesday, 22 April 2009

    eu cred mai degraba ca rezistenta prin cultura in ceea ce priveste restul populatiei si nu 'marii artisti' sau 'marii scriitori' etc era cand puneai mana pe o carte buna , o citeai pe picioare pe sub banca si profesorul se facea ca nu te vede si ajungea cartea din mana in mana poate la jumatate din clasa, sau cand stateai noptile cu urechea lipita de 'europa libera' si a doua zi incercai sa schimbi ceva idei cu un coleg sau vedeai un spectacol cu aluzii subtile la situatia reala din tara. Unde e literatura de sertar mult clamata si mult asteptata? auzim numai cum oameni de cultura , ziaristi, actori s-au vandut securitatii pentru o functie, o amanta, o iesire din tara.zic sa lasam in urma acel ev mediu intunecat care a fost comunismul din Romania si sa privim doar inainte. generatia care vine nici nu vrea sa auda despre ce a fost si poate au dreptate ca nu a fost nimic si din nimic ce sa inveti?

  13. Mircea Popescu`s avatar
    13
    Mircea Popescu 
    Wednesday, 22 April 2009

    N-as zice, cred ca trebuie studiata si inteleasa cat de bine istoria, pe de-o parte ca-i a noastra, si pe de cealalta ca e cam singurul lucru la care ne pricepem mai bine decat multi. Noi am avut ce n-or avut astialalti, liberii.

  14. pregatesc contra-argumentul si apoi astept contra-argumentul tau ;

  15. Mircea Popescu`s avatar
    15
    Mircea Popescu 
    Saturday, 26 September 2009

    Baga mare.

  16. Pai rezistenta asta prin cultura ma gandesc ca ar trebui sa implice si niste context. Adica tu si prietenii tai sa practici o anumita cultura in mod ostentativ si sa le aratati tuturor oilor cat de misto e cultura voastra pana cand incep sa va urmeze, sau ceva.

    Adica Banica trebuia sa-i dea si-o palma dupa ce i-a pus zgarda, ca sa fie clara treaba.

  17. Mircea Popescu`s avatar
    17
    Mircea Popescu 
    Wednesday, 9 February 2011

    E pai el i-ar fi dat (si io i-as fi dat), cum de altfel i-o chiar dat lu' Maricica aia sau cum o cheama, cind o mai crescut mare. Da' in film n-o putut ca aia-i pelicula, banii statului.

  1. [...] nici n-au trecut decit vreo doi ani si ceva, este vreme. Si-n plus, avind in vedere ca nici la curiozitatea apropo de “rezistenta” prin cultura nu mi-au raspuns intelectualii patriei (probabil din cauza ca-mi rezista prin cultura), ce [...]

  2. [...] il constituie tocmai asa-zisii intelectuali care i s-au vindut, sub mizerabila scuza a “rezistentei prin cultura“, un concept fara referent concret dincolo de simpla simonie. Acesti falsi rezistenti au [...]

  3. [...] Humanitas cit si asa mai departe ? Ca tot am vazut io ca nu sunteti dispusi sa-mi raspundeti la intrebari simple, deci profit. [↩]Eventual pe un blog, de ce nu. [↩]Banii mei, valoarea mea :D [↩] [...]

Add your cents! »
    If this is your first comment, it will wait to be approved. This usually takes a few hours. Subsequent comments are not delayed.