Nunta Muta.

Wednesday, 11 February, Year 1 d.Tr. | Author: Mircea Popescu

Am vazut filmul lui Horatiu Malaele, si bine-am facut.

Nu este doar un film excelent, mai este si-un artefact cultural complex, o ciorba capabila sa trezeasca la pofta de viata organele cele mai blazate de excesele cele mai excesive, un obiect decorativ de-un rafinament absolut, o calatorie de placere intr-un fel de Vama Veche a cinematografiei, un loc mirific, neglijat pe nedrept, desi tot la noi in tara se afla.

Nunta muta este un obiect polifunctional. Intru intelegerea teoretica a ce anume este, Brazil al lui Terry Gilliam ar putea servi drept punct de pornire mentala. Desi nu v-as recomanda intelegerea teoretica in acest caz.

Actorii "principali" nu conteaza, nu mi-e limpede daca Alexandru Potocean este hlizit si talamb ori joaca rolul unui tanar hlizit si talamb traitor dupa razboi, nu mi-e limpede daca Meda Victor este suie si-ngalata ori doar Mara, nici ei nici ceilalti n-au loc sa joace, nu realizam daca joaca sau pur si simplu sunt, regizorul ii tine in cucta si ni-i arata cate 2 secunde usor, usor, sa nu se sparga.

Rebengiuc si Buciuceanu rezista bine operatiei, Valentin Teodosiu si Tudorel Filimon apuca fiecare sa faca cate un rol mare, rezistand atacurilor nemilioase ale camerelor cu determinarea unor stabilopozi pe faleza, in ianuarie. Alexandru Bindea e monofonic dar perfect mentionabil.

Povestea se incheie rotund si frumos, si se pune pe stergar, intr-un loc anume din sufletul privitorului, loc pe care-l are si de n-are suflet, filmul dandu-i ocazia sa descopere atare minune metafizica.

Alegerile ciudate si de neaparat ale lui Malaele - cum s-a faci vampir blonda ? Doar ai bruneta. Cum sa-mbraci seful statului major rus in pelerina de ofiter de tancuri german ? Si cum sa-l faci sa vina-n sat, daca-i pana-acolo ? Cum sa nu-l ingropi pe Stalin o saptamana ?! Cum sa alimentezi filmografia de la dinam ? Cum sa-nneci fata-n grau ? - sunt perfect aliniate unui rationament intern, inchegat. Care-ti aminteste, cu arome de gutui si lemn de tei, de-un loc, pe deplin deglijat, desi se afla tot in tara noastra.

Cinematograful romanesc din zilele mele ma inspaimanta, dragilor. Suntem atat de buni, oameni buni, incat nu se poate vorbi cu vorba. Ce fusese un an bun, ce se transformase in doi ani buni la rand sta sa rupa lumea si sa strice definitiv si ireparabil asezarile artei asteia. Daca o mai tinem asa cateva ceasuri, cateva minute, doua trei nopti de zile, vom ajunge natia responsabila cu imaginile miscatoare.

Nu cred ca exista domeniu in care sa fi dat noi lumii atat de mult, nici in stiinte, nici in fotbal, nici in literatura, nici in tehnologia atomica, nici in filosofie, nici in prostie, pe cat s-ar zice ca stam sa dam in cinematografie.

Bugetul pe 2010 cheltuie 10% pentru film sau nu exista.

Category: Trilematograf
Comments feed : RSS 2.0. Leave your own comment below, or send a trackback.

40 Responses

  1. foarte frumos scris! brava!

  2. Am scris si eu o cronicuta la el pe Marele Ecran si am lasat acolo niste linkuri catre parerile "avizate" ale criticilor romani care la unison au desfiintat acest film. Ti-as recomanda sa le citesti ca sa vezi de ce filmul romanesc are doar rabufniri si tresariri ca pe masa de operatie.
    mie unul chiar mi-o placut Nunta lui Malaiele

  3. Mircea Popescu`s avatar
    3
    Mircea Popescu 
    Wednesday, 11 February 2009

    Mersi pentru linkuri richie.

    Gorzo face pe pretiosul fara motiv anume. Nu pare sa fi privit filmul cu atentie ori in intregul lui (de exemplu "fata ce se preumbla prin padure" era moarta deja la momentul preumblarii).

    Incep sa-mi formez impresia ca Gorzo este foarte defensiv si incapabil sa guste ce nu intelege, si nu-i usor sa scapi de intelegerea lui. Poti fi femeie, poti construi o situatie absurda si pac, te trezesti ca maestrul te-a pierdut pe drum.

    Liviu Maier face o poliloghie ex-catedra de un formolizat ridicol.
    "Ca regizor de film, Horaţiu Mălăele seamănă cu un atlet concurent la decatlon. Aleargă în toate probele, trece cu entuziasm de la una la alta, atacă fiecare probă cu un stil diferit - chiar dacă nu personal - şi, evident, încearcă să învingă în concurs. Însă în cinema concurenţii nu sînt persoane în carne şi oase, precum în sport, ci sînt elemente de natură teoretică, precum subiectul, problematizarea, coerenţa."

    Ce are in fata Maier e un film, nu o lucrare de diploma. N-am inteles exact de ce-si aroga atata importanta in raport cu Malaele, ori cu filmul, dar in fine. N-o are.

    Neavand-o, suntem de acord ca Nunta este raspunsul unui elev nepregatit. E un film adevarat, nu un film de rahat. Referintele nu se fac in mod absolut si cu capul plecat, cum se asteapta atotprofesorul Maier. Stilul e personal nu supus. Filmul rezista prin el insusi, nu prin patalamaua facultatii, a desteptilor citati si asa mai departe.

  4. Cristian Lisandru`s avatar
    4
    Cristian Lisandru 
    Wednesday, 11 February 2009

    Un film excelent, l-am vizionat cu mare atenţie imediat ce am avut ocazia şi nu am avut regrete pentru timpul alocat...

  5. un film fff bun care prin simplitatea lui devine complex

  6. Ai pus Brazil in acelasi post cu un film romanesc. I will watch !

  7. Mircea Popescu`s avatar
    7
    Mircea Popescu 
    Wednesday, 11 February 2009

    Am pus mei, zic lucru mare, da-mi asum.

  8. si mie mi-a placut filmul, foarte bine realizat ;)

  9. Dragut , te-ai lasat cuprins de "paranoia" :)))

  10. 'Azi o vezi și mâine nu-i' :) Felicitări pentru tot ce se petrece pe aici! E delirant.

  11. placut filmul... pe alocuri izul de realism magic cam supara ( e totusi anul 53, nu stiu daca la vremea aia circul mai circula nestingherit prin satele romanesti, iar comunistii, pe cat de ridicoli pareau sa fie, erau totusi sus -sus), ma rog, asta e un fel de preludiu al filmului...
    iar scena de vreo 15 min cu nunta-muta propriu-zisa e chiar bestiala...stiu ca pentru ea a fost facut filmul, pentru ea au fost neglijate restul partilor, dar a iesit minunata...
    dea Domnul continuitate in cinematografia romaneasca...

  12. "Nu este doar un film excelent, mai este si-un artefact cultural complex, o ciorba capabila sa trezeasca la pofta de viata organele cele mai blazate de excesele cele mai excesive, un obiect decorativ de-un rafinament absolut, o calatorie de placere intr-un fel de Vama Veche a cinematografiei, un loc mirific, neglijat pe nedrept, desi tot la noi in tara se afla.

    Nunta muta este un obiect polifunctional. Intru intelegerea teoretica a ce anume este, Brazil al lui Terry Gilliam ar putea servi drept punct de pornire mentala."

    ... ar fi fost si mai bine daca simtul ridicolului ar fi 'servit drept punct de pornire mentala'!!!!

    'nunta muta' si 'brazil'... e k si cum ai spune fanus neagu & franz kafka :)))

  13. Mircea Popescu`s avatar
    13
    Mircea Popescu 
    Friday, 13 February 2009

    Hai sa-ti reimprospatam memoria, maestre.

    Gran premio speciale della giuria. Cannes. 1974.

    Ma urmaresti ? Iti amintesti ce/cine era ?

    Si acolo trebuiau sa inceapa cu simtul ridicolului ? Sau acolo nu se aplica, fiind "grandfathered in" cum zic americanii, adica prasita inainte-ti ?

    Ridicolul asta e o categorie a esteticului nemultumit politic, marota oricui incearca sa imbrace totusi problema cu vre-o justificare de specialitate. Ceva, orice.

  14. sa-nteleg k intrevezi vreo (corect; nu 'vre-o'!) apropiere intre 'il fior delle mille una notte' al lui pasolini si... 'nunta muta'??

    atunci, ridicolul este si mai mare ;))

    for one thing, 'nunta muta' didn't even make it to cannes!
    doi: filmul - asa cum e - este incercarea unui om talentat, k ACTOR, de a face altceva (regie, in acest caz); unele chestii i-au iesit (scena nuntii propriu-zise, cum a mai spus cineva), altele...
    trei: pasolini facuse deja vreo 10 filme pina in 1974, malaele e la primul.
    patru: legatura cu 'brazil' imi scapa in continuare... nu au NIMIC in comun - nici k 'punct de pornire mentala', nici sentimentala!
    cinci: 'obiect polifunctional'?! poate ne spui si care ar fi acele - multe - functii, la ce 'foloseste' el adicatelea? :)

  15. Mircea Popescu`s avatar
    15
    Mircea Popescu 
    Friday, 13 February 2009

    Nu, intrevad o buna sfera de aplicare a notiunii de “ridicol”, in cam aceiasi termeni pe care-i aplici tu Nuntii, si filmului lui Pasolini.

    Daca ai chef, ia incearca a scrie despre ridicolul din Nunta muta, si vezi cum si cat se aplica si la Il Fiore. Corect : Il fiorE. Spre deosebire de vre-o, care e corect vre-o.

    Chestia cu “talentat, ca actor”, e o problema de perceptie. Nunta e incercarea unui om cunoscut ca actor, de a face si altceva, care altceva se loveste de problemele din mintea oamenilor cunoscuti drept critici (sa nu discutam de talentul lor), dar altfel nu se loveste de aceleasi probleme in mintea publicului (care, nefiind panicat de o diferenta intre cum e cunoscut si la ce e talentat, nici nu le are).

    Uite cum e obiect polifunctional, inter alia : are de exemplu utilitatea de a pune in evidenta diferenta intre perceptia de sine si perceptia publica a privitorilor, intr-un mod neasteptat de astia din urma. Absolut un atribut al artei, totusi.

    Ti-as explica mai pe larg, si-as intra chiar si in chestia cu pornirea intru intelegere dinspre Brazil, dar deocamdata nu ma stimulezi, sezand in fund, urland si-aruncand cu obiecte cum te gasesti.

  16. deci:
    1 'il fior' e in dialect napolitan ;)
    2 nu ma pasioneaza sa aplic 'nuntii mute' nicio analiza serioasa, subiectul nu se preteaza - not by a long shot;
    3 daca pt tine e corect 'vre-o', inseamna k vorbim (& scriem) limbi diferite :))
    4 singurul lucru de care se loveste - si razbeste cu brio @ that - 'nunta muta' este kitschul colectiv; tocmai de aceea are si succesul (relativ) pe care-l are...

  17. Mircea Popescu`s avatar
    17
    Mircea Popescu 
    Saturday, 14 February 2009

    Ete scart.

    Nu mi-e limpede daca tu vezi ridicolul infoiat ca un tort de nunta in care insuti inoti:

    Cineva kre scrie "k" in loc de "ca" explica ca ar trebui sa scriu "vreo" in loc de "vre-o", dar nu si de ce. Asa a auzit el pe mIRC. Probabil teoria are o aplicare extinsa, ca de exemplu :

    "Ai vazuto fata ?"
    "N-am vazut nicio fata."
    "Daca vezi vreo fata sa ma chemi si pe mine."
    "Bine."

    Dar asta e doar primul etaj. Crema e dialectul napolitan. Chit ca Pasolini e din Bologna, care-ar fi Emilia-Romagna, chit pentru filmul de care vorbim "Pasolini si recò a Lecce alla ricerca di doppiatori, in quanto vedeva nell'accento leccese delle somiglianze con la lingua araba." Adica, pe romaneste, s-o dus omu' pana la Lecce sa gaseasca voci, intrucat i se parea lui ca dialectul leccese seamana a limba araba.

    Si stai, ca mai este felia 2, despre cum nu se preteaza Nunta muta la analize serioase, dar totusi se preteaza la afirmatii definitive, la care s-a ajuns cum exact ?

    De parca exista subiecte care se preteaza la analize serioase si subiecte care nu se preteaza, fara ca asta sa dovedeasca slabiciunea tocmai a sistemului de analizare folosit - in cazul asta un cap cam sec.

    Si mai este felia 3, in care un personaj de-un kitsch fantastic el insusi trage cea mai simpla paralela ideologica posibila, incercand sa-si justifice alegeri motivate "politic", daca politic putem numi saracia de idei si provincialismul feroce al unui grup de nechemati ce s-or trezit ei critici de film din lipsa de cine sa faca treaba asta cat de cat bine, si-acu is poetii satului prin default, alegeri altfel nemotivabile.

    Sa-ti traiasca si sa-ti infloreasca, mei, angoasa ce ti-o da faptul ca daca nu "esti" critic de film, n-ai fi in stare nici sa devii nici sa te-arati. Noroc ca tu esti deja, post obtinut prin concurs cu cine ? Paunescu si Nicolaescu ? Aferim.

    Pune mana, gandeste si scrie, scrie si gandeste, si poate intr-o zi vei ajunge daca nu atata de important pe cat te crezi, poate atata de luminat pe cat ai putea fi.

  18. cineva care scrie 'vre-o' (sustinind k e 'corect' - in timp ce 'k'-ul meu e un simplu rasfat!), care se ia - la modul tzatzesc-abject - de o doamna (= iaromira popovici) si - la modul precar-provincial - de un domn bucurestean (= andrei pippidi), iar apoi face teoria chibritului pe propriu-i blog, cu o cultura de wiki-miki recent & nesesizind NICIUNUL din indiciile ironiei copioase care ma caracterizeaza (inclusiv aia cu 'dialect napolitan', lol... iti pica greu de tot fisa, se vede :) ), este in PLIN ridicol - de aia nici nu-l mai vede...

    plus k 'infoiat k un tort de nunta' suna k dracu: tortul de nunta n-are 'foi', si nici nu e gaina sa se infoaie-n pene breeee! invata bine limba romana, apoi invata sa faci comparatii, mai citeste (poti incepe cu 'puiul' :) ) si pe urma sa-ndraznesti a scrie, da?

    ps si mai hai siktir!, cu accent de ferentari daca vrei... pt k meriti ;)

  19. Mircea Popescu`s avatar
    19
    Mircea Popescu 
    Saturday, 14 February 2009

    Deci ne-am inteles.

  20. citeva cronici din franta la filmu dumitale preferat:

    http://www.allocine.fr/film/revuedepresse_gen_cfilm=137569&note=0&ccritique=19274807.html

    ps oops, sint in franceza... si toate proaste! :)

  21. Mircea Popescu`s avatar
    21
    Mircea Popescu 
    Thursday, 19 February 2009

    Nu-i nici pe departe filmul meu preferat, dar j'm'en vais a lire qmeme.

  22. Mircea Popescu`s avatar
    22
    Mircea Popescu 
    Thursday, 19 February 2009

    Ete scart. Toate proaste daca selectezi alea ce i-or dat 0 stele si pe urma te uiti in "Autres critiques de la même note :" ceea ce inseamna, apropo, "Alte pareri in aceeasi nota", adica, cum ar veni.

    Altfel, Gilles Botineau ii da 5 stele, Ouest France zice "Décidément la Roumanie n'en finit pas de (bien) nous surprendre avec des livraisons qui de film en film affichent une vitalité, une imagination et un savoir-faire qui nous épatent.", adica, Romania n-a sfarsit sa ne surprinda cu filme de o vitalitate, imaginatie si savoir-faire epatante.

    Prost sa fii sa te refugiezi in ad veracundiam, dar si sa te trezesti pe urma ca veracundia cu pricina nici nu se ezista... trist, monser.

  23. 'ouest france'... looool, ca, c'est le comble de la ringardise!
    cit dspr 'gilles botineau' - acesta nu exista, e probabil un fel de grid modorcea (tatal gemenelor indiggo) de pe la ei :)

    ce trist sa te bucuri k gasesti citeva cronici bune ale unor no-names intr-o mare de NON-uri ale celor care conteaza...

  24. Mircea Popescu`s avatar
    24
    Mircea Popescu 
    Friday, 20 February 2009

    Pai is pe site-ul ce singur l-ai citat mei desteptule.

    Tu vii si citezi o sursa, dar anume selectand din ea doar ce-ti pare ca-ti convine, prin &note=0, si pe urma cand se dovedeste ca sursa in totul, cat si-n partile ei spune ceva cu totul pe dos, te trezesti s-o invalidezi ?

    Sanatos esti ? La scoal-ai fost ?

  25. hai siktir 3

    cronicile proaste erau in publicatiile bune, cele (putine) bune - in cele proaste...
    U chose yr side, sucker! ;)

  26. Mircea Popescu`s avatar
    26
    Mircea Popescu 
    Friday, 20 February 2009

    Noa si oare de ce ma asteptam la asa raspuns ?

  27. 'noa' asta e un regionalism sau femininul de la noe? :)

  28. in general, A SE SLABI cu formulari gen' 's-or' (pt s-au), 'is' (= pt sint) sau... 'puscati' (pt IMpuscati): daca vrei sa scrii asa, stilcind lba romana, fa-o in 'racnetul banatului'! :)

  29. Din revista 'Positif', febr. 2009:

    "Premier long metrage d'un acteur de 56 ans, Au diable Staline, vive les maries! (= Nunta muta) incarne tout ce contre quoi la nouvelle vague roumaine a su s'elever: un cinema propagandiste balourd, dope a la martyrologie, empese de symboles, tordant l'histoire au profit d'un nationalisme naif et mensonger. Pour Horatiu Malaele comme pour ses predecesseurs, il s'agit avant tout de flatter le spectateur. (...) Qu'on est loin du medecin avorteur si atrocement credible, si dramatiquement humain de 4 mois, 3 semaines et 2 jours!"

    - iti las 'placerea' de a traduce singur ;)

  30. Mircea Popescu`s avatar
    30
    Mircea Popescu 
    Monday, 23 February 2009

    Ia sa incercam...

    "We hear very little and we understand even less."

    Cam asa ?

  31. nu faci decit sa arunci spurcaciuni & vorbe in doi peri contra mea, te crezi mai destept da nu esti decit unu din acei multi amarasteni cu blog care se crede mai destept decit aia care scriu in presa...

    take it from me: NU esti!
    esti doar un ratat cu fumuri ;)
    got it?

    p si stai linistit, te-am luat in 'vizor' - si cine intra in vizoru MEU nu mai scapa haha

  32. Mircea Popescu`s avatar
    32
    Mircea Popescu 
    Tuesday, 24 February 2009

    Auzi, hai sa-ti mai prezint pe unu, poate ii traduci stiinta in engleza ?
    http://trilema.com/2009/think-positive-si-mori-de-foame/#comments

  33. tradu TU asta: bullshit! :)

    ps nici macar numele celebrului regizor/actor nu l-ai scris corect, lucru care denota lipsa de respect fata de el si faptul ca esti un inchipuit fara pereche care nu verifici informatiile ;P

  34. Anonimosu`s avatar
    34
    Anonimosu 
    Tuesday, 24 February 2009

    I-auzi, licurici-bey, da tu lucrezi in presa? Unde, ca nu observasem.

  35. De unde vine replica asta de ti-a citat-o maestrul, “We hear very little and we understand even less.”? Daca lucrezi prin presa ma gandesc ca stii, ori macar cunosti pe careva si ai pe cine intreba (cu grija sa nu te faci de ras).

  36. Mircea Popescu`s avatar
    36
    Mircea Popescu 
    Tuesday, 24 February 2009

    Taci ca bine zici. Mersi.

  37. "Cinematograful romanesc din zilele mele ma inspaimanta, dragilor."
    Si pe mine, dar deh.. ajungem sa fim toti sclavii comercialului.

  38. un film reusit, cel putin pentru unul romanesc.

  39. "Usi de garaj"... sunt sigur ca n-ai vazut acest film... de fapt ce-ti pasa tie? Doar faci SEO :)

  40. Mircea Popescu`s avatar
    40
    Mircea Popescu 
    Friday, 11 September 2009

    I-ai vazut link-ul ? ;)

Add your cents! »
    If this is your first comment, it will wait to be approved. This usually takes a few hours. Subsequent comments are not delayed.