Hai sa ne lasam de gogorite.

Saturday, 18 April, Year 1 d.Tr. | Author: Mircea Popescu

Auzi tu, de-aia nu se fac emisiuni interesante la TV, ca ar scadea ratingul. De-aia nu se scriu articole demne de citit prin ziare, c-ar scadea ratingul. De-aia nu-s reportaje cum se cade, de-aia nu-s tratate teme de interes, de-aia nu-i loc pentru cultura nici pe sticla nici pe hartie, de-aia repetam la nesfarsit aceleasi trei-patru prostii impachetate mereu altfel, mereu la fel, in aceleasi 500 de cuvinte, vocabular de baza.

Fratilor! Oameni de mergeti dimineata catre servici care se afla intr-un loc unde se publica, tiparesc, macheteaza, pregatesc, dospesc scl ziare, televiziuni, reviste, radio! Ba! Ca jurnalisti nu va poci zice, cu regret.

Scade audienta de 20 de ani batuti pe muchie, e in picaj liber, ati observat ? Stiati ? Nu stiati, ca asa sunteti voi, orbeti, sa stii istorie ar insemna sa ai cultura, cum ar veni. Cate puncte de audienta a facut "Dictatorul a fugit", stiti ? Vreo suta si saisprezece. Nu zece, nu cinci, nu doivirgula ceva, cu care se lauda Ciutacu, parte a imperiului Ciutacesc. "Si, cu voia dumneavoastra, ultimul pe lista, [...]" cata audienta a facut ? Stiti ?

Care ziar are astazi tiraj cat avea Evenimentul Zilei in 1992 ? Tragea 600 de mii si mai bine de exemplare la Casa Presei cand cu gaina ce ouase pui vii, prin '93, fratii mei! Ba! Ca jurnalisti nu va pot zice. Cine are azi juma de milion zilnic ? Vezi sa n-aiba.

Asa ati inteles voi, in prostia voastra de breasla : ca de-aia se vindea bulina ca scria cu gaina. Asa intelegeti voi, prostalai cum va aflati. Da, uite, prostalai cu certificat - si singuri, si in grup - cu managementul vostru defectuos in frunte, pe care vi-l meritati si care va reprezinta. Huo ca mor aici!

Oamenii se uitau la televizor in corpore in 1990 sa vada lucruri interesante. Voi ati bagat rahaturi, de-atunci incoace. Audienta a scazut constant, de-atunci incoace. Ce concluzie trage prostu' ? Ca de-aia nu se poate baga ceva interesant, ca scade audienta. Hai mai bine sa bagam rahaturi. Din care am tot bagat. Si-audienta a tot scazut. C-asa ii. Bistos.

Populatia cumpara ziare sa afle, oameni buni. Sa afle. Chestii. De aflat. Nu prostii cu gaina si puii ei vii, nu fata de la pagina 5. Voi ati bagat gainile. Tirajele, in picaj. Concluzia ? De-aia nu se poate scrie bine, pentru ca scade tirajul. Asa ca noi scriem prost. Cum am mai scris. Tirajul continua sa scada. Noi insistam. Cumva tot trebuie castigat si titlul de prostalau, atat individual cat si ca breasla, nu se da nici ala degeaba.

Hai totusi sa ne lasam de gogorite. Lipsesc de prin ziare articolele demne de a fi mancate de capre, darmite citite de oameni, pentru ca a scrie bine e greu. Cere pricepere. Cere inteligenta. Cere cultura. Pe care nu le aveti. Nu sunteti in stare sa scrieti. Pur si simplu.

Lipsesc de pe sticla emisiunile care pot fi privite, nu urmarite de-a dreptul zic, macar privite, pentru ca a face emisiuni bune e greu. Cere pricepere. Cere inteligenta. Cere cultura. Pe care nu le aveti. Nu sunteti in stare sa faceti emisiuni de televiziune. Pur si simplu.

De-acolo incepe. Sunteti voi profesionisti cum era nea Marin, impingator de lant pe platforma industriala cutare, profesionist in 1989. Profesionisti in mintea voastra. Sunteti voi jurnalisti cum e un carton colorat si decupat in forma de om, plasat strategic la intrarea intr-un cinematograf de cartier, agentul 007.

Asa ca hai sa ne lasam de gogorite. E vremea maine, de Pasti, sa va priviti in oglinda, de dimineata, dar asa, in ochi, si sa spuneti tare si raspicat, sa se-auda : Sunt un prostalau. Nu ma pricep, n-am cultura. Dupa care sa va trageti doua perechi de palme.

Dar asa, cu sete, cum vi le-as trage eu. Asa fel, s-ar putea ca ziua de 19 Aprilie 2009 sa fie prima zi a carierei dumneavoastra in jurnalism.

Category: Trilema Presei
Comments feed : RSS 2.0. Leave your own comment below, or send a trackback.

31 Responses

  1. Bun articolul. Pacat ca nu te cheama Tudor Chirila, iar aceasta nu e o scrisoare adresata adolescentilor. :P

  2. Mircea Popescu`s avatar
    2
    Mircea Popescu 
    Saturday, 18 April 2009

    Lol cum ? De ce ?

  3. Ar fi avut super impact. :))
    Bine, aia era generala. Cum, nu stii scrisoarea lui Tudor Chirila?! :P
    http://tudorchirila.blogspot.com/2009/03/scrisoare-catre-liceeni.html

  4. offtopic: comentariile nu trebuiau sa intre automat daca-s logat? :-s

  5. Mircea Popescu`s avatar
    5
    Mircea Popescu 
    Saturday, 18 April 2009

    Mai, ar trebui sa intre. Nush ce pana mea :((

    Eee, iote, nu stiam de asta. Ia sa vedem.

    Pana atunci, da-i si tu un retweet, nu strica.

  6. Cred ca era de la link.
    Good idea.

  7. Mircea Popescu`s avatar
    7
    Mircea Popescu 
    Saturday, 18 April 2009

    Nu-i rau ce zice omul. Poate usor fascist asa, dar pana la urma, ce nu-i usor fascist, asa.

  8. Tot nu-mi vine sa cred ca ti-a scapat. :)
    Scrisoarea a fost prea siropoasa pentru gustul meu, dar s-au trimis mass-uri in masa cu ea printre liceeni. Daca a reusit sa marcheze in mod pozitiv cateva duzini de copii, tot e ceva.
    (buna observatia cu fascismul)

  9. Mircea Popescu`s avatar
    9
    Mircea Popescu 
    Saturday, 18 April 2009

    Greu sa faci un car de oale fara un ciob, o scris omul text acolo, nu gluma, sigur s-or nimeri si prostii. Daca macar partea cu invatatul, construitul, alcoolul, banii, 39 de ani si lista, din alea chestii una singura ramane, tot poate fi ceva.

  10. Ingineru`s avatar
    10
    Ingineru 
    Sunday, 19 April 2009

    De curiozitate, tu ce părere ai de CTP?

  11. Mircea Popescu`s avatar
    11
    Mircea Popescu 
    Sunday, 19 April 2009

    Mi se pare ca este, precum Cristoiu, precum Stanescu, precum toti oamenii ce s-au trezit ca fac presa la inceputul anilor 90, un fel de joker.

    Nu are nici pregatirea, nici competenta, nici inteligenta, nici cultura, nici intelegerea, nici vre-un talent particular care sa-l recomande pentru aceasta ocupatie mai mult decat pentru a fi salahor, pilot de curse, medic de laborator de analiza ori miner.

    Are in schimb o experienta, pe care a castigat-o straduindu-se, pe care nu prea are nici resursele sa o inteleaga, nici capacitatea sa o foloseasca cu adevarat, si care il pune deasupra unei vaste majoritati a practicantilor neprofesionist, si a profesionistilor incepatori.

    Cam atat.

  12. romania inedit`s avatar
    12
    romania inedit 
    Sunday, 19 April 2009

    Principala cauza pentru care au scazut tirajele si audienta TV este concurenta si mai ales faptul ca nu vezi nimic interesant .
    De foarte multe ori constati ca ai cumparat un ziar degeaba , sau aiu pierdut vremea aiurea la televizor .
    Dupa parerea mea , si calitatea moderatorilor si a ziaristolr lasa de dorit .
    Spre exemplu , nu trebuie sa fi un mare academician ca sa-ti dai seama ca trustul Intact promoveaza politica patronului , Adevarul Holding la fel , s.a.m.d .

  13. selfhelp`s avatar
    13
    selfhelp 
    Sunday, 19 April 2009

    Pentru viitor eu vad urmatoarle scenarii:
    - presa prosta, public prost, trend in scadere dar cam pe acelasi grafic. Poate in 20 de ani daca nici aia nici aia nu se vor destepta nu vor scadea tirajele foarte mult. Daca publicul e prost va pune botul in continuare la prostiile debitate de presa, deci tot se va face audienta pe aberatiile curente.

    - sa vina un competitor extern cu reteta. Oameni capabili pentru presa ar fi, dar nu sunt indeajuns de motivati incat sa debiteze chestii inteligente incat sa se remarce. In acest fel se poate dezechilibra sistemul incat sa existe diferenta mare intre noul competitor si restul. In acest fel se poate destepta si publicul si se poate motiva si concurenta incat sa existe lupta reala intre competitori.

  14. Mircea Popescu`s avatar
    14
    Mircea Popescu 
    Sunday, 19 April 2009

    Problema la 2 e ca va trebui sa angajeze tot vorbitori de limba romana, ca nu poate aduce ziaristi de-afara cu totul. La care moment, reteta e adio si n-am cuvinte. S-a mai incercat, de fapt, si a iesit exact asa cum zic.

  15. selfhelp`s avatar
    15
    selfhelp 
    Sunday, 19 April 2009

    Da, cel mai probabil asa se va intampla. Tu cum vezi o solutie de iesire din acest cerc vicios?

  16. Mircea Popescu`s avatar
    16
    Mircea Popescu 
    Sunday, 19 April 2009

    Sincer, daca vedeam vre-o solutie, eram frumos cu mapa de prezentare proiect si incepeam un trust de presa. Nu vad, din pacate.

  17. selfhelp`s avatar
    17
    selfhelp 
    Sunday, 19 April 2009

    Asta inseamna ca suntem singura tara in care se intampla acest fenomen?

  18. Mircea Popescu`s avatar
    18
    Mircea Popescu 
    Sunday, 19 April 2009

    Nu neaparat, inseamna mai degraba ca nu-s nici io ouat de Platon, nici n-am stat la masa cu zeii, si nu ma duce capul.

    Parte din problema presei romanesti se poate recunoaste in presa lumii, dar nu foarte mare. Sigur, e comod sa zici, tirajele scad in toata lumea, dar e facil si stupid. Tirajele scad in SU din alte motive, prin alte mecanisme si in alte moduri decat pe-aici.

    Restul tarilor din fostul bloc au si ei probleme in parte similare, dar cu exceptia Bulgariei nimeni nu le are chiar in halul asta. Ma rog, poate si Albania, daca vrei.

    Nu stiu ce mare lucru sa zic, da stii ce ? Promit ca daca-mi vine vre-o idee (mai mult decat asta cu palmele la oglinda), dau pe blog.

  19. Io zic ca s-a schimbat targetu', adeca s-au gonit cautatorii de informatie reala, preferandu-se boboru' ce n-are alta distractiune decat media asta de kkt.
    Sunt din ce in ce mai multi cei care-si cauta singuri informatia, pe cai aleatorii, evitand media, si in primu' rand tembeliziunile...

  20. Mircea Popescu`s avatar
    20
    Mircea Popescu 
    Monday, 20 April 2009

    Exact oamenii care istoric ar fi format publicul cheie, nucleul dur al cititorilor de ziare.

    Cat de dobitoc sa fii, ca sa ai fabrica de facut inghetata, dar sa fi reusit sa enervezi toti copii ?

  21. :-)))))

    Fix cat se vede!

  22. Io am auzit astazi, la radio (nu's care), ca "Autostrada Soarelui a cedat, din cauza traficului un pod s-a prabusit", telefonul fara fir cu infloriturile de rigoare ii nimic pe langa asta. Sa-mi fie iertat, poate is io nauc, cum mama ei de autostrada sa cedeze, cum o cedat ? O ridicat coada cum ca ar fi dispusa sa primeasca tratatii speciale ? S-o prabusit podul ? Ha ? Inteleg omii ceia de la radio ce inseamna sa se prabuseasca un pod ? Omii ceia ce spun ca o barna s-o deprins dintr-un pod (ii drept ca atunci s-o prabusit o ditai grinda din beron pre or post-comprimat), ca-i "o groapa in pod"(asta ar fi ca si 'o pata intr-un bloc', ce cand cum unde), inteleg transii cum ar veni "probleme la un rost de cauciuc de la un pod la kilometrul 21", cum ar veni " probleme la o roata de fier, a unei masini, care este o masina, la km 21". Sa mai spun de "jurnalistii" ce se ţipau in genunchi, unde ar fi fost zapada mai mare (pe camp, ca drumul era 'la negru'), si planjeau cu lacrimi de crocodil pentru drumul 'infundat' ? Sau de cei care zbierau (in caz de viscol, cand nu se actioneaza cu material antiderapant, doar cu lamele, ii scris si in normative si in intructiile AND) ca 'nu se arunca cu nisip' ? Apai, sa tipe ei pisocul, daca se poate peste stirile lor, peste modul de a 'capta' atentia. Mult si dejaba mi-o clocotit sanjele cand am avut de a face cu ei, poate ca ar mertita incercate emisiuni bazate si pe lucruri bine facute, 'asa da', si sa consulte si ceva omi ce au habar despre domeniul ce-l trateaza, au macar sa rumege de doua ori inainte de a vomita pe sticla. Noa, gata, m-am potolit.

  23. Mircea Popescu`s avatar
    23
    Mircea Popescu 
    Tuesday, 21 April 2009

    @tizul in fond, presa s-a impus ca putere si s-a format ca relevanta pe vremea cand o citea invatatorul, pe vremea cand se adunau taranii la Iocan sa vada de-or deslusi ce zice buchea.

    @sorin Lol multa dreptate ai tu in toate punctualele. Ce-ar merita ar fi o emisiune bazata pe tampenia jurnalistilor, ar fi Vacanta Mare, numai ca amuzanta. Povestea asta cu parteneriatul evz-realitatea aia ar fi trebuit sa fie, Brigada Vesela la Munte si la Mare.

  24. Boje moi, dar tu amesteci cateva chestiuni aici. In primul rand, targetul, publicul, boborul, zi-i cum vrei.

    La iesirea de sub Cizmar, eram un popor avid sa afle, sa stie, sa cunoasca, chestii d-alea normale dupa ce 30j de ani ai citit doar Scanteia si alte fituici la fel de stupide. Doar ca publicul ala s-a rafinat, lasand sa se iveasca substanta etnica din noi. Poti studia presa din perioada interbelica spre comparatie, eu retin ca si atunci erau probleme ca politica tinea prima pagina si ca toate lichelele scriau pe rubrica de cultura; inca nu se inventase CanCan.

    Multi ziaristi batrani privesc nostalgic la vremurile in care se zbateau pentru un interviu sau un articol, si privesc cu oarece dispret/neincredere la viermii care stau in redactie si gugalesc la comunicate de presa. E normal, aici vina o are presarul de fotoliu, si editorul care accepta astfel de nonsensuri. Aceiasi presari care-si alunga cititorii inteligenti adoptand o politica editoriala clar partizana pentru diverse partide. Insultandu-ne deci.

    Dar publicul este si el, la randul lui, o masa inerta. Daca ii dai rahat papa rahat, no question asked, dovada vie fiind audientele OTV. Singurul lucru imbucurator este ca oamenii cu bun simt renunta partial la a cumpara ziare si a privi la TV, ceea ce explica tirajele descrescatoare din ultimii ani. Chiar ma amuz cand ii vad pe unii advertiseri ca se mint singuri cu cifre de 1:14 cand vine vorba de difuzarea unui ziar (adica un om cumpara si 14 citesc dupa el). Prin urmare, as risca sa spun ca unii publisheri au fost nevoiti sa schimbe politica, pentru a se adapta publicului - cercopiteci cu IQ in scadere.

    Nu in ultimul rand, din '89 pana astazi, noi am crescut deodata cu internetul. Da-i omului pornache si liveleak.com, si nu mai vine sa-ti cumpere ziarul pentru Fata-de-la-pagina-5 sau pentru rebus. Plus ca unele stiri le poti citi online demult - un alt motiv al migratiei oamenilor cu cap.

    Am senzatia ca, nici daca am reveni, ipotetic, la calitatea din primii ani liberi, nu am reusi sa atragem oamenii din nou spre media. Pentru ca, de acum, ei stiu ce vor.

  25. Mircea Popescu`s avatar
    25
    Mircea Popescu 
    Thursday, 23 April 2009

    Dar n-am inteles ce amestec, ca sa amestec tre sa fie doua, tu numesti unul.

    Fapt e ca "audienta" asta a OTV-ului e sub audienta PROtv-ului din 1999, care e sub audienta TVR din 1990. Deci.

    Dar pe partea cu schimbarea ireversibila ce-o adus-o internetul, si deschiderea granitelor, asupra optiunilor elitei, nu neg. Sunt, mult mai multe. Dar elita aia, e 1%, nu pentru ea scriu gazetele, nici in 1889 nu aflau elitele din ziar cum sta treaba neaparat, ci invers.

  26. Ziceam ca tu amesteci motivele intr-unul singur, spunand ca vina ar apartine doar ziaristilor. Io completam.

    Secondly, nu am vorbit de elite, ci de oameni-cu-iq-peste-medie. Care au nevoie de entertainment, pe care si-l gasesc tot mai usor (computere accesibile, telefoane, iPod, mp3 playere, dvd playere, piraterie, etc). Interesul pentru entertainment creste invers proportional cu interesul pentru informare; oamenii care chiar tin sa se informeze si-au gasit rapid sursele lor de nisa, dovada fiind faptul ca astazi avem televiziune specializata pe economic, fashion tv (euforia cred ca tinteste incolo, pe langa FTV de import), ziare de business (la plural). Cine ramane deci sa consume televiziune cu grila pentru toata familia? Cine ramane sa citeasca ziare cotidiene? Gospodinele, pensionarii, tampitii, exact oamenii stupizi carora trebuie sa te adaptezi.

    In 1990 era sfasiere in media, pentru ca incercau sa faca TOT. Acum, odata cu desfacerea nucleului de consumatori, fiecare orbiteaza unde-i place. Asta, bineinteles, nu scuza politicile editoriale de rahat.

  27. Mircea Popescu`s avatar
    27
    Mircea Popescu 
    Thursday, 23 April 2009

    A, ok, da, poate c-am impins lucrurile un pic.

    In rest, cred ca te pierzi intr-o eroare de diviziune. Eu nu zic "televiziune pentru toata familia". Eu zic televiziune, cu totul, toata. Ziare, la fel.

    Dar ai dreptate cu desfacerea nucleului, ma rog, discutam mai mult in acord, cum s-ar zice.

  28. sandman`s avatar
    28
    sandman 
    Tuesday, 21 June 2011

    Bine spus si corect. Presa din RO a ajuns un circ.

  29. Mircea Popescu`s avatar
    29
    Mircea Popescu 
    Tuesday, 21 June 2011

    Mda. In 2009 nu credea nimeni.

  1. [...] de cauza, care sa-si mai faca mari iluzii despre perspectivele acestei industrii. Eu unul subscriu la ideea lui Dragos Stanca, exprimata pe scurt in "RIP Print Media. I won't miss it", fara a intra [...]

  2. [...] crizei, nici din cauza "incompetentei" management-ului intr-un sens personal sau personalizabil. Moare fara intrerupere din 1990 incoace pentru exact aceleasi motive si din exact aceleasi cauze, structurale, fundamentale, [...]

Add your cents! »
    If this is your first comment, it will wait to be approved. This usually takes a few hours. Subsequent comments are not delayed.