De ce nu-mi place capitalismul ?

Saturday, 05 September, Year 1 d.Tr. | Author: Mircea Popescu

Pentru ca nu se aplica.

Acum 30 de ani, in plin comunism, cu un leu cotat la oficial ca valorand 5 centi, si pe piata neagra coborand pana la 1-2 centi, litrul de lapte costa ceva peste un leu. Adica ceva peste un cent, pana la 5, dupa socoteala oficiala. Ca rezultat, orice om, (aproape) oricat de sarac putea manca o felie de paine si-o cana de lapte, ceea ce e hrana.

Astazi, in plin rahat, un leu este cotat oficial ca valorand 30 si ceva de centi, si piata neagra nu prea exista. Litrul de lapte in schimb, e cu cantec.

Daca esti dintre fraierii care-l cumpara, el costa 5 lei in supermarket, si are acolo, 2% grasime, si ceva lapte praf asa, de control. Daca esti dintre fraierii care-l vand, el valoreaza 50 de bani la achizitie, ca asa zice supermarket-ul. Nu s-a pomenit inca vaca care sa dea lapte de 2% grasime, deci dintr-un litru de lapte achizitionat luat cu japca de la tarani pe 50 de bani, supermarketul isi face 3-4-5 litri de lapte pe care-i vinde cu 5 lei bucata. Pe scurt, din fiecare leu pe care-l cotizeaza oraseanul la casa, supermarket-ul plateste cam 2 bani fraierului care creste si mulge vaca, si restu-i tine. Asa, de control.

Care-i meritul supermarketului, pe ce se justifica asa un adaos comercial funambulant de 5,000% ? Nu exista un merit, per se. Problema nu-i atata ca supermarketul e destept, problema e mai degraba ca noi suntem prosti. Ce se intampla aici se intampla intotdeauna la interfata intre o parte fragmentata si o parte unitara.

Motivul pentru care supermarketul face cati bani vrea de pe urma prostiei noastre, ca tarani si ca oraseni deopotriva, e ca supermarketul e monolitic, organizat unitar, in timp ce noi suntem o colectie de indivizi, fara actiune comuna. Supermarketul ne poate spune oricand, fiecaruia, daca nu-ti convine, du-te in alta parte. Asta, pe fata. Pe din dos, se asigura ca orice alta parte ori da faliment, sau se aliniaza. Dupa care, cu o mina inocenta, ne invita sa alegem ce numar dorim, intre 1, 1 si 1.

Situatia nu-i o problema locala, ea se aplica la fel peste tot unde niste producatori atomizati au nevoie sa ajunga la o piata formata din cumparatori individuali. Pentru fiecare dolar platit de cumparatorii de carti in SUA, autorii castiga cam 1-2 centi. Restul intra in profitul Borders, Barnes&Noble, etc. Pentru fiecare euro platit de iubitorii de muzica din EU, cam 1-2 centi ajung in conturile artistilor care produc muzica. Restul intra in fondul de jepcuire a consumatorului prin abuzul actului de justitie, cunoscut si drept MIAA, AIMR sau cum s-o fi numind in orasul dvs.

Aceasta stare de fapt n-are nimic de-a face cu capitalismul, ea este feudalism de cea mai pura speta. Niste smecheri si-au construit un apanaj, printr-un abuz al puterii de stat, astazi exact ca si acum 500, 1000 sau 1500 de ani. Boierii de ieri si supermarketul de azi fac exact acelasi lucru : se insereaza intr-o fisura a legii, ca o fi ea lege scrisa in statul de drept, sau lege izvorata din dreptul divin al monarhului, si spoliaza populatia, profitand de faptul binecunoscut istoric ca"-s prosti, Maria ta".

Ce-i drept, sunt prosti. Problema cu feudalismul este ca prostii sunt si multi, si in general sfarsesc prin a obtine capul lui Motoc. Asta nu rezolva bineinteles problema de fond, ci pur si simplu recicleaza motocii, care incep incet incet sa creada ca ei chiar fac ceva, isi asuma adica un risc, de-a fi decapitati, in schimbul unui profit. Ceea ce poate parea a fi capitalism. Dar nu este.

Capitalismul ar fi chestia aia in care statul se ocupa cu a tine balanta, a impune masurile, iara nu cu a favoriza creerea de motoci. Asa ceva mi-ar place, daca s-ar putea realiza. Dar din ce vad in Romania actuala, decat capitalism de-asta feudal de-al nostru, mai bine lipsa, zau asa.

Comments feed : RSS 2.0. Leave your own comment below, or send a trackback.

42 Responses

  1. Chestia cu multiplicatul laptelui e cam trasa de par. Ca scot frisca unt si smantana e adevarat, dar am dubii ca se baga chiar apa in loc.

  2. Mircea Popescu`s avatar
    2
    Mircea Popescu 
    Saturday, 5 September 2009

    Si zici ca laptele praf se baga asa, uscat ?

  3. pai nu se baga. tocmai ce am verificat pe sticla cea din frigider si nu se contine nici un fel de "prafur"i. Lapte de munte intreg sterilizat UHT: asa scrie pe eticheta la compozitie.

  4. dupa ce am citit articolul asta am pus mana pe cutia de lapte praf a fiului meu de 8 luni
    Cutia are 800 g si o unitate de masura de 5 g
    Costa de asemenea 60 Ron
    Si acum sa facem calculele
    O cutie de 800 inseamna 160 de unitati. ( 800g/5g=160)
    La 30 ml de apa se adauga o unitate
    asta inseamna ca in total com obtine 4800 g de lapte dintr-o cutie de 800 g
    asta inseamna ca 4,8 Kg lapte costa 60ron mai precis 12,5 ROn per litru
    Hmmmm dupa parerea mea nu folosesc lapte praf in compozitia laptelui ce se comercializeaza.
    Ar iesi mult mai scump de 5 lei:D

  5. urangutanita`s avatar
    5
    urangutanita 
    Saturday, 5 September 2009

    uh ce manie proletara la adresa imbuibatelor de supermarketuri

    Uita-te putin la cutia aia de lapte, pe care o cumperi . Cate straturi de carton si staniol are? Daca tragi in foi subtiri cartonul ala poti scoate si o carte din el. Si reclamele si pozele cu vacute simpatice crezi ca sunt gratis?

    Pe de alta parte, ai mai bea acum lapte din sticla de 1 l? Langa care tre' sa stai sa il fierbi? Care se mai si strica (miam ce buna era totusi branza de vaci din el) si cred ca tot pe la 1,5% grasime se invartea.

    Platesti cu 5 lei comoditatea de a putea bea direct din cutie. Si daca te uiti bine vezi pe rafturile de jos si lapte la 2 lei litrul, in pungi, ciudat ca nu prea vad oameni care sa il cumpere, indiferent cat de ponositi arata.

  6. Mircea Popescu`s avatar
    6
    Mircea Popescu 
    Saturday, 5 September 2009

    @Dr. A Poduri vrei ?

    @TargetShop Ei da, doara ca exista si lapte praf de 8 lei kila.

    @urangutanita Asa-i cum zici, in mod inexplicabil putem avea dreptate amandoi deodata :D

  7. Urangutaniţa: Dacă mâine ar dispărea laptele-ambalat-în-cutie, crezi că n-ar bea oamenii la fel de lejer din pungi? Că veni vorba, şi cel din pungă e pasteurizat, nu trebuie să-l fierbi musai. Deci e chestiune de comoditate, nu de necesitate. Aşa cum oamenii tot s-ar spăla, chiar cu leşie, dacă ar dispărea săpunul. E drept, comoditatea costă, însă poţi să recunoşti liniştită, măcar între 4 ochi (şi restul blogosferei) că unele preţuri îs umflate.

    Popescu: Dar n-ai văzut destule documentare care ne spun că guvernele sunt conduse de corporaţii, etc etc? Ori îs io paranoic, ori îi un dram de adevăr şi pe-acolo.

  8. da ai dreptate Mircea
    am gasit lapte praf Lactovit de 400 G la 9 lei
    s-ar putea sa fie intr-adevar profitabil sa bagi si lapte praf pe langa

  9. Mircea Popescu`s avatar
    9
    Mircea Popescu 
    Saturday, 5 September 2009

    @dAImon Pana la un punct e logic ca guvernele sa fie conduse de corporatii, cam de dupa WW2, de cand am stabilit ca singurul scop legitim al vietii pe pamant e bunastarea/imbuibarea (depinzand de pe ce baricada ideologica faci interpretarea).

    Ce nu-i logic e ca guvernele sa fie conduse de corporatii cu oistea-n gard.

    @TargetShop E, pai nu ca s-ar putea, ci este si se face.

  10. daca supermarketul proceseaza laptele, aia de la fabrica de lapte ce fac?
    dar ai dreptate, cursul valutar ar trebui sa fie strict legat de pretul litrului de lapte (care ar trebui sa fie gras si gros sa fim siguri ca nu ne fura)

  11. urangutanita`s avatar
    11
    urangutanita 
    Saturday, 5 September 2009

    ce intelepciune de rabbi pe tine mircea :)

    @daimon: 5 lei laptele e exagerat, dar de obicei ai de unde alege unul mai ieftin (si da, tot la cutie).

    Oricum partea interesanta din articolul asta nu e starea de agregare a laptelui, ci paragrafele care urmeaza si care trebuie mestecate si inghitite (cu o gura de lapte) inainte de a cugeta pe marginea lor.

    Si ce ma intreb eu: nu cumva o serie de aberatii se nasc doar din intentia, de buna credinta, de a 'tine balanta'?

    Dam in concesiune teren la supermarketuri, ca 'face locuri de munca', de la hai sa bagam cateva procente in plus sau impozite noi, ca "nu are bugetu bani pentru repararea scolilor", luam ceva si de la alde muzicantii ca sa dam pentru "cultura adevarata"... si pana la razboaie, revolutii, etc.

  12. Mircea Popescu`s avatar
    12
    Mircea Popescu 
    Saturday, 5 September 2009

    @kokofifi Care fabrica de lapte ?

    @urangutanita Noa taci c-o ajuns careva si la miez. Evrika, avem sperante :D

  13. La noi in Franta nu cred ca se baga praf in laptele de consum da voi verifica si etichetele de pe alte planete.
    In plus aici apa e mai scumpa decat laptele deci s-ar putea sa nu se renteze :D .

  14. Mircea Popescu`s avatar
    14
    Mircea Popescu 
    Sunday, 6 September 2009

    Faina Franta asta mei. Ce apa e aia, Enaivian ?

  15. Cel mai ieftin litru de lapte intreg UHT (de exemplu o marca Carrefour) e pe la 79c. orice litru de apa imbuteliata e macar pe atat.
    Cum zic aia: NO COMENT!

  16. TargetShop`s avatar
    16
    TargetShop 
    Sunday, 6 September 2009

    o fi apa extrasa din lapte dupa ce se extrage laptele praf.
    alte costuri de productie:P

  17. Mircea Popescu`s avatar
    17
    Mircea Popescu 
    Sunday, 6 September 2009

    @Dr.A Scumpa apa.

    @TargetShop Sa stii.

  18. kokofifi`s avatar
    18
    kokofifiinsigna de criptograf 
    Sunday, 6 September 2009

    A, ok. Am uitat ca apa vine de la robinet, curentul din priza si laptele din supermarket :D

  19. Valentin`s avatar
    19
    Valentin 
    Sunday, 6 September 2009

    @kokofifi
    Nu neaparat. Apa mai vine si de la ploaie. Curentul de la geamuri deschise. Laptele de la vacuta Milka ...

    Dublu :D

  20. kokofifi`s avatar
    20
    kokofifiinsigna de criptograf 
    Sunday, 6 September 2009

    @Valentin : :p

  21. romania inedit`s avatar
    21
    romania inedit 
    Sunday, 6 September 2009

    Supermarketurile scumpesc , nu ieftinesc mancarea , altfel nu ar face atatia bani !

  22. Ciolanus`s avatar
    22
    Ciolanus 
    Monday, 7 September 2009

    Am vazut prin brasov, am inteles ca exista si in bucuresti niste dozatoare de unde cumperi lapte netratat, nedregresat (poate apit) in recipientul tau, parca 2,5ron/litru. Destul de ok.
    La ce harababura e in tara asta, nu e de mirare ca multi plang dupa comunism. Statul trage sforile masiv, smecherii trag foloasele, platesc politicienii, iar fraierii suporta criza (permanenta).

  23. nu suna mai bine ca titlu un: "nenea cartel"?

  24. păi capitalismul în care statul ține balanța se numește socialism, după mine. sau chiar comunism, dacă ține morțiș la anumite idealuri de bunăstare generalizată.

    socialismul și capitalismul s-au avut precum pisica și câinele tocmai pentru că aveau ceva de împărțit, anume patentul pentru implicarea statului în economie. socialismul pune planificarea la baza controlului exercitat de stat în economie, pe când capitalismul exercită acest control manu propria, după criteriul junglei economice, potrivit căruia cel mai tare impune regula. „piața liberă” e o mare minciună, căci piața nu are decât libertatea pe care i-o dă jocul prețurilor, ori prețul nu e niciodată liber. mai mult, ideea că prețul reflectă o anumită valoare (fie ea de întrebuințare/utilizare, fie de schimb), e o idee de sorginte marxistă, marx fiind teoreticianul princeps al capitalismului, nu al socialismului!

    în realitate, prețul nu are nici o legătură cu marfa propriu-zisă (decât poate cu calitatea de „semn” sau cu conotația de „simbol” a mărfii), el fiind mai degrabă o construcție abstractă care are scopul precis de a defini ce anume poate deveni o marfă și ce nu. prețul e cel care stabilește valoarea mărfii, nu invers.

    pe când eram în state m-a frapat faptul că laptele degresat (skimmed milk) era mai ieftin decât laptele integral (whole milk). după logica mea de atunci, învățat fiind ca statul să dicteze ce și cum să consumi, mi-am zis că o fi o politică deliberată de stimulare a consumului de produse mai sănătoase (despre cum s-o întâmplat ca laptele de la țâța vacii să fie desemnat ca fiind mai puțin sănătos decât cel industrializat 2%, poate cu altă ocazie). pentru că în mod normal, mă gândeam eu, cine are chef să bea lapte procesat, ar trebui să suporte costul procesării, respectiv extracția grăsimilor din lapte (că oricum plătește colectarea, transportul, pasteurizarea, stocarea și pierderile de rigoare). însă mi-am dat seama mai apoi că nu e nici o politică la mijloc - pur și simplu nu e nici o regulă ca laptele degresat să fie mai scump decât cel integral - uneori e, alteori nu. dar pentru că sunt mai mulți cei care au ajuns să creadă că laptele „subțiat” e mai bun, ăla se va vinde cel mai bine și la ăla se vor face reduceri. (ăsta e un alt paradox capitalisto-comunist: nu are rost să scazi prețul la ceva care oricum nu se cumpără, pentru că nu câștigi, reducând prețul, decât la o marfă care are rulaj mare, ori cine nu a cumpărat niciodată lapte integral, nu o să se apuce să-l cumpere doar pentru că a devenit cu ceva mai ieftin...)

    în comunism era simplu, că nu aveai atâtea opțiuni. trăiai cu ce ți se spunea că trebuie să trăiești. nu trebuia să te abții de la ciocolată, că oricum nu se găsea. însă cel puțin atunci puteai să iei o hotărâre cu de la tine putere - cumpăr sau nu cumpăr? mă trezesc să iai lapte sau nu? acum, în capitalism, ai opțiuni, dar ești efectiv deprivat de capacitatea de a face o alegere liberă. alegerile îți sunt de la bun început afectate de cât de îndoctrinat ești de modă, convingeri personale, teorii științifice la ordinea zilei, etc.

    așa că versiunea idealizată a capitalismului nu numai că n-o să vină, dar a și expirat deja. ce-o veni, nu știu, dar sigur e un lucru - puțin a trecut de când laptele de vacă integral (sau de vacă integrală?!) a fost proclamat nesănătos, până să ajungă țăranul să nu mai aibă voie să-și țină vita în bătătură. comuniștii nu te lăsau să tai porcul sau oaia proprietate personală din motive de șeptel, dar acum nu e voie din mult mai multe motive - sanitare, de igienă comunitară, de protecția animalelor, de protecția mediului, și alte-asemenea...

  25. Mircea Popescu`s avatar
    25
    Mircea Popescu 
    Tuesday, 8 September 2009

    @Valentin Sa stii ca aia cu vacuta Milka e o legenda, eu am avut una de plush ani de zile si n-o dat nici o picatura. Sau macar ciocolata, nimic.

    @romania inedit Toata lumea scumpeste totul, si in acest mod simplu face toata lumea mai multi bani care inseamna tot mai putin.

    @Ciolanus A ca bine zici, tre' sa caut in Tm sa le gust.

    @fanita Io stiu ? S-o supara Califaru'.

    @grid Ma omori cu diacriticele astea, numa' patratele iti vad tot comentariul ;/

    In tot cazul, cred ca nu ne intelegem la ce inseamna "tine balanta". Nu-i vorba de planificare in nici un fel, e vorba de-a introduce reguli, si a urmari respectarea lor. Glass-Seagal e un exemplu bun, cum si bagarea la inchisoare a traficantilor de influenta e un exemplu bun. Asa ceva inteleg eu ca inseamna "a tine balanta".

    Ideea ca pretul reflecta valoarea e mai veche decat Marx. In treacat fie spus, are omu' asta asa un blestem pe sufletul lui, ca orice zice ramane zis de el. Noroc ca n-o dat-o pe aia cu panta rhei ca ramanea Heraclit mofluz.

    Nu mi se pare ca nenorocirea practicata acum asupra agriculturii romanesti are in clin ori in maneca cu capitalismul. Tot ce descrie ea e halul de afazie institutionala in care se gaseste statul roman, completa decerebrare a societatii civile, si absoluta paralizie, mentala, de asociere, de reprezentare, a taranilor.

    Dar nici nu-s de acord cu ideea ca ar fi expirat capitalismul, auzi colo. E ca si cum ai spune ca o fi expirat gravitatia. Capitalismul e baza oricarei activitati, nu doar umane, viata celulelor, pulsul pulsarilor, toate implementeaza capitalismul, e asa, ceva mai fundamental decat poate cuprinde mintea. Tot ce variaza e rationalitatea relativa a oamenilor, si aparent istoria ne invata ca variatia asta n-are nici o treaba cu nimic anume, se desfasoara ea in ritmul ei independent.

  26. Nea Mircica,
    De la faptul ca te simti inselat de catre hiypermarketuri si pana la a nu-ti placea capitalismul e drum lung si se vede treaba nu prea ai cunostiintele necesare sa-l faci...Nu stiu cati ani ai privindu-ti fotgrafia aceea de tanar imberb, dar se vede treaba ca Revolutia te-a prins asa, mai prunc. Sa scrii pompos (ori poate stiu eu, doar ca sa atragi atentia...) ca "nu-mi place capitalismul", mi se pare o lipsa de respect la adresa celor care au trait vremurile in care statul controla totul, ba mai mult, o blasfemie la adresa celor care au murit atunci nelasandu-se dusi de nas de "binefacerile" marxiste....Este cred un mod pueril de a-ti demonstra originalitatea, copiat dupa intelighentia occidentala care se lasa vrajita de un specimen precum Chavez (cieste in acest sens memoriile Monicai Lovinescu, "Unde scurte"). Si inca ceva, dragule....De mai aveam inca "societatea multilateral dezvoltata", blogul asta al tau nu-ti subzista nici in imaginatie! Intreaba-ti parintii...
    Te salut, proletarule....

  27. Mircea Popescu`s avatar
    27
    Mircea Popescu 
    Sunday, 13 September 2009

    Bre, da' cum reusesti tu sa citesti articole fara sa citesti prima fraza nu ma dumiresc. Pe sarite incepand de la mijloc ?

  28. Which reminds me http://www.jewishjournal.com/world/article/boycott_spurs_tnuva_to_drop_cottage_cheese_prices_20110629/

  29. Mircea Popescu`s avatar
    29
    Mircea Popescu 
    Wednesday, 7 March 2012

    Da' asta nu la noi ma gindesc.

  30. bai dar cum le vin unora idei dinastea telepatice din puscarie...

    https://www.youtube.com/watch?v=yIJtAzfuCjk

  31. Mircea Popescu`s avatar
    31
    Mircea Popescu 
    Sunday, 27 August 2017

    Cine plm ii penibilu' asta, Gaben?

  32. Radio Etatism graieste "cine-ntreaba nu greseste". Daca Radio ne pofteste intrebam si noi, fireste, statul hot si porc de ciine... de ce ia de la tarani grau pe douajcinci de bani si ne ia doi lei pe-o paine?

  33. Mircea Popescu`s avatar
    33
    Mircea Popescu 
    Sunday, 27 August 2017

    Taci ma ca nuntelegi tu omorul. E cu capitalism, cu chestii pe-aici, ce umblii cu paralele necuvenite.

  34. Din câte știu eu laptele este într-adevăr standardizat adică conține x% grăsime, dar asta nu se face prin diluare. Se extrage grăsimea și apoi se readaugă conform rețetarului: 1,5%, 3% etc. Excesul de grăsime va fi utilizat pentru alte produse precum smântână, unt și alte cele.

  1. [...] De ce nu-mi place capitalismul ? 8 9 2009 [...]

  2. [...] mai discutat aici despre cum se impart in lumea civilizata veniturile realizate din vinzarea de carte : Situatia nu-i o problema locala, [...]

  3. [...] nici taranii laptele de vaca la cincizeci de bani litrul fara capuse, tre' neaparat sa-l vinda la supermarket sa-l dilueze aia 1:10 si sa-l vinda la 5 lei litrul, adica de zece ori de zece ori, sau 99% profit [...]

  4. [...] aduce diverse marfuri de import si le desface in Romania. Exista un motiv pentru care statul roman inchide ochii la completa distrugere a producatorilor locali cu valoare adaugata mica, si acest motiv e ca asta era intelegerea cu bancile (fostii smecherasi de [...]

  5. [...] scotind deci de cincizeci de ori banii pe care i-o dat taranului, nemultumire intitulata sugestiv "De ce nu-mi place capitalismul ?". Ea este cogenera cu un mod anumit de-a gindi economia (fundamental antieconomic, apropo) ilustrat [...]

  6. [...] atomizati ? N-ai in general cum ii colecta, si-atunci se ajunge la vechea problema pentru care nu-mi place mie capitalismul : teoretic functioneaza in sensul extractiei optime de valoare da-n practica gestioneaza foarte [...]

  7. [...] question remains today, for instance in the shape of, why do supermarkets steal milk from the independent farmers at half [...]

  8. [...] the exact opposite! Because of differences of scale previously encountered in our discussion of why supermarkets ruin economies, the end result of the camsite is a horde of clearly subhuman bois hounding a very tired, very [...]

Add your cents! »
    If this is your first comment, it will wait to be approved. This usually takes a few hours. Subsequent comments are not delayed.