A Conversation With Frank Zappa - VII
DR: David Walley, in biografia ta intitulata No Commercial Potential: The Saga of Frank Zappa and the Mothers of Inventioni zice ca ai face muzica din orice daca ti se pare c-ar merge.
FZ: David Walley e un caz tragic. E un tip care vrea sa fie scriitor si vine la mine cu ideea ca i-ar place sa imi scrie biografia. I-am zis "nu vreau o biografie.". Zice "Am semnat deja un contract cu o editura, si-am s-o scriu si daca stai la interviuri si daca nu.". Mi-am zis "Noa pula, acuma ce ma fac. N-am idee daca tipul stie scrie." Dar in vremea respectiva era un fan si umbla coada dupa noi. Asa ca m-am vazut silit sa iau decizia daca sa facem sau nu interviurile. M-am vazut silit sa decid daca doresc sau nu doresc o asa-zisa biografie pe piata. Asa ca am facut citeva interviuri. Aparea la mine acasa cu cite o fata. Probabil ca-i zisese "Hai cu mine scumpo, ma duc sa-l intervievez pe Zappa." Pe urma se apuca sa-mi puna intrebari, eu ma apucam sa-i raspund si el se lua sa-mi povesteasca despre tac-su-n scoala militara. Am indurat citeva seri cu asta. I-am pus citeva casete. Tipul era cu adevarat un caz. Deci se duce si-si scrie cartea. Pe urma imi trimite niste proofs la un moment la care zece mii de copii fusesera deja tiparite si sedeau in depozit. Proof-urile erau pur si simplu ridicole. Asa niste nepotriviri. A vindut o multime de exemplare, dar ca sursa pentru cine sunt si ce fac as zice ca nu-i reprezentativa. Macar cind a scris despre Ernie Kovacs nu i-a daunat, pentru ca Ernie e mort. Oamenii imi chiar si-nfig mizeria in figura si-mi zic ca vor sa le-o autografiez. Precum observi, am foarte putin respect pentru tipii care se-ocupa cu scrisul.
DR: A insemnat ceva pentru tine faptul ca Ralph Gleason te-a numit "un filosof contemporan" ?
FZ: Ralph Gleason a mai zis despre Mamele ca-s "o versiune Sunset Boulevard a Fugs.” Deci ce pot sa zic ? Inseamna ceva cind oamenii zic chestii ? Nici cacat. Sunt picaturele de cerneala pe hirtiute facute sa se vinda. Zboara cu vintul. Cineva de la o casa de discuri le da o firfirica si de data aia scriu ceva pozitiv. Toata industria asta e atit de falsa. Daca ti se pare ca industria muzicala e naspa, toate sistemele care-o sustin sunt cu adevarat insuportabile.
DR: Gen punk merchandising ?
FZ: Industria muzicala traieste din trenduri. Abia asteptam sa se reuneasca Beatles ; tre' sa incropim repede ceva trupa. Un buticar aduna ceva tipi de pe strada, le baga ace de siguranta in moace, incropeste o linie de haine si presto - avem un trend muzical. Imediat ce un tip prinde un contract de inregistrare si citeva bucatele apar prin ziare, douazeci de grupuri se formeaza pe aceleasi linii si pare ca asta intereseaza companiile. Asta intereseaza companiile, si ca sa faca toata chestia sa para un trend adevarat se apuca de impins cadouase catre tipii ce scriu in ziare si reviste. Inca niste articole vorbesc despre trend. Trendul e gata manufacturat si scos in strada unde toti tipii cool tre' sa afle care-i chestia cu trendul asta. Ca le place, ca nu le place, hainele le cumpara. Isi fac rost de ace de siguranta. Piata devine complet saturata, trendul moare si un altul nou ii urmeaza, direct de pe banda. Inca un exemplu de disperare post-Beatlemania.
DR: Ce parere ai de show-uri precum Beatlemania sau Janis & Jimi, care s-au inchis la putin timp dupa lansare ?
FZ: Nostalgia merchandising. Tipii sunt captivi in anii '60. Vezi ce se-ntimpla, casele de discuri sunt incet-incet preluate de contabili. Pampalai iesiti din universitate cu certificatu' de inteligenta economica. Numara cutiile de discuri, si cind vad ca un gen muta mai multe unitati decit altul put presiune pe directori, care investesc incolo si taie orice nu-i pe acelasi nivel de profit. Deci, daca s-au luat vre-odata decizii estetice la nivel executiv, s-a terminatii.
DR: De-asta ti-ai facut propria casa de discuri ?
FZ: E unul dintre motive. Celalat este ca-mi da mai mult control in ce se intimpla.
DR: Crezi ca-i nociv sa ai sex in muzica de-a dreptul, in opozitie cu sugestia erotismului ?
FZ: Depinde ce numesti erotic. Ti se pare ceva erotic in muzica zilei ? Erotismul de calitate e absent in cultura americana. Ce trece drept erotism in America e destul de pedestru. Dar pe de cealalta parte nu prea exista mare lucru in cultra noastra care sa fie fin, daca ma-ntelegi. E o cultura destul de pedestra.
DR: Ti-ar place sa incerci s-o faci mai fina ?
FZ: Nu neaparat. Nu cred ca aia-i functia mea. Ar fi ca si cum te-ai duce la Polul Nord cautind un restaurant frantuzesc.