Pentru ca nu aveti bani
Un interviu recent oferit de cel mai rotunjit purtator de cuvint al trupei BUG Mafia Evenimentului Zilei ne ofera niste citate fabuloase, din care v-as reproduce unul dinjos :
Ce v-a făcut să vă separați de sistemul clasic de distribuție?
Faptul că nu funcționa. De altfel, sistemul clasic de distribuție a funcționat prost în România dintotdeauna. Nu au existat rețele serioase de magazine și rețelele serioase de electronice și chiar retailerii mari care au intrat în treaba asta cu CD-urile au făcut-o pentru imagine. Chiar a existat un caz în care un astfel de retailer de electronice a venit și a comandat câte un CD pentru fiecare magazin. A fost făcută ca o treabă de ridicare a valorii respectivului lanți în fața posibililor cumpărători. Iar distribuirea CD-urilor la pachet cu ziarele nu poate fi văzută în niciun caz ca o afacere. Poate fi văzută ca un instrument de promovare și ca un instrument de a-ți duce foarte repede muzica spre public. Din punct de vedere financiar nu a fost însă ceva rentabil niciodată.
Deci, un retailer de electronice (poate ala de-a cumparat doua portbagaje de laptop-uri la oferta de la un retailer concurent ca sa le poata returna pe politica proprie si mai permisiva de retururi, poate altul) s-a apucat si-a cumparat... cite un singur CD pentru fiecare magazin.
De ce ? Pai, zice Irimia, "ca o treabă de ridicare a valorii respectivului lanți în fața posibililor cumpărători". Ce inseamna asta ? Inseamna ca posibilul cumparator, adica fix dumneavoastra, romanul generic, vine in magazin. Unde vede un album de la o formatie care-i place, si isi creaza niste sentimente si niste reprezentari pozitive fata de magazinul respectiv, poate ceva precum "uite ba ce tari is astia, au biugi". Dupa care... dupa care nimic. In nici intr-un caz nu-l cumpara.
Nu doar pentru aceleasi motive pentru care oamenii vor plati ca sa asculte muzica buna, ci mai ales pentru ca romanii merg in magazine ca la Mol : nu-i o activitate rationala, nu-s acolo ca sa cumpere ceva, e o activitate de loisir si petrecere a timpului liber. Se mai plimba printre formele bunastarii lumii civilizate, din care ei nu fac parte da' uite ca nici nu-i da nimeni afara, mai viseaza, se mai cearta cu personalul sa aiba ce scrie pe bloguri, chestii de-astea. Se mai intilnesc cu prietenii, mai ies din casa,
Şi eu, am n-am înfăţişare, la douăsprece trecute fix mă duc la tribunal...
De ce nu cumparati dom'le albumul unei formatii care va place pina-ntr-atit incit sa valorizati un magazin in virtutea faptului ca ofera spre vinzare ceva album de-al ei ?
Thursday, 1 September 2011
Because we can.
Thursday, 1 September 2011
Pepsi can sau Coca cola can ?
Thursday, 1 September 2011
Parazitii cand or vandut cu 10 ron am cumparat. Restu' cu figuri si multipli de 10 la pret pot sa mearga in pula mea. Mai mult de 1 ron nu valoreaza o melodie romaneasca de hip-hop.
Thursday, 1 September 2011
A, e si asta o abordare intr-adevar. Totusi, nu mi se pare aplicabila decit la nivel individual (adica, daca nimeni nu cumpara pentru ca preturile-s obiectiv prea mari ar trebui sa apara alternative la preturi rezonabile. Daca nu apar e pentru ca preturile nu-s obiectiv prea mari, ceea ce poate fi numa' si numa' din cauza ca nu exista suficienti tipi cu suficienti bani cit sa intervina economiile de scala ale productiei industriale in discutie).
Thursday, 1 September 2011
Titlul spune totul; asta combinat cu ce spune gheorghe. Dacă nu se gasește în „eter” și muzica e de calitate sau mai bine zis place, abia atunci se trece la cumpărat. Cunosc și eu câteva cazuri concrete.Sunt fani și fani.
Thursday, 1 September 2011
Problema asta cu pirateria in muzica este o boala globala, nu doar romaneasca si lipsa banilor ar fi doar una dintre cauze, nici macar aia principala.
Oricum, artistii ar trebui sa se impace cu ideea ca materialul inregistrat va fi folosit pentru promovare, banii urmand sa vina din concerte sau alte actiuni comerciale.
O zice mai bine Marc Cohn la inceputul clipului asta.
Thursday, 1 September 2011
Ac/Dc cât mai costă în magazin? În piaţă costa într-o vreme piratat 8 ron, discografie completă cu tot cu coperţi şi tracklist. Similar, numără câte casete/discuri cu manele se cumpără pe canalele uzuale de distribuţie şi câte pe Str. Brâncoveanu din Timişoara. Sau fă studiu de caz în piaţa Aurora.
Din direcţia mea se văd nişte case de discuri şi nişte lanţuri de distribuţie care mor de gât cu preţul da' nu se predau. Şi oamenii şi-or făcut singuri alternative.
Thursday, 1 September 2011
@Cristian Mei, deocamdata pare ca nu exista nici un caz concret.
@Vlad Stai putin sa nu ne confuzam. Deci, pirateria este atunci cind unii oameni cumpara muzica, si alti oameni nu cumpara muzica, ci o piraterizeaza. Asta e o situatie globala. In Romania nimeni nu cumpara muzica. Asta e o situatie diferita de piraterie, si diferita de situatia globala, precum e diferita de secolul curent sau de lumea civilizata. Ca alt exemplu : in Romania decadei de impliniri marete 2000-2010, unii romani isi expun opiniile politice in public si alti romani nu-si expun opiniile politice in public. In schimb, in Romania decadei de impliniri marete 1975-1985...
Deci, una e ca artistii sa se impace cu ideea ca banii nu vor veni din X ci din Y, si cu totul alta e ca artistii sa se impace cu ideea ca banii nu vor veni punct. Apropo de concerte, vezi articolul cu Ada Milea si cel cu Nicu Alifantis, ca sa nu ramina dubii. Nu ca situatia ar fi strict o problema in muzica, vezi lansarea cartii Serban Foarta/Ion Barbu.
@dAImon Mei, anume n-am purtat discutia in rock. Nu din cauza ca e un rasad uscat pe-aici pe la noi, cit din cauza ca argumentul cu substitutia e valid, pentru ascultatorul de rock o formatie straina e originalul si ceva local e o palida copie. Dar in hiphop sau ce cinta astia vrind nevrind pentru majoritatea consumatorului ceva formatie locala vor fi adevaratii, avind contact nemijlocit si relevanta pentru daturile locului, iara strainii vor fi ceva copie. Deci, nu ma lua cu AC/DC.
N-am vreme sa fac studii de caz pe chestia asta, da' daca face cineva sunt perfect dispus sa promovez chestia, ca-i interesanta, imi pare.
E posibil sa fie adevarat ce zici tu, apropo de preturi, dat fiind ca romanul nu e capabil de comert. As fi chiar curios sa vaz daca putem aprofunda sa ne lamurim de o parte.
Thursday, 1 September 2011
@Mircea Popescu: eu am dat pe un CD vreo 400 de mii* pentru că nu se găsea pe Internet. Am tot căutat melodiile cu prcina și negăsindu-le, m-am dus la un magazin mai serios care a putut să mi-l aducă din afară.
Alt caz concret ar fi cel al unui prieten de-al meu care s-a dus la concertul unora. La sfârșit ăia au anunțat că doritorii pot să le cumpere CD-ul, dar tu crezi că lui îi mai păsa? El îl luase deja de pe DC. Măcar le plătise concertul.
*Sunt lei vechi pentru că se întâmpla în urmă cu mulți ani.
P.S. Pentru curioși părerea socialistului de RMS despre file-sharing și muzică:
Thursday, 1 September 2011
RMS e atit de inept in chestiuni politice precit te-ai astepta de la un geniu pustiu.
Cred ca faptul ca sunt lei vechi pentru ca se intimpla in urma cu multi ani transforma toata chestia intr-o sustinere a celor zise de mine.
Thursday, 1 September 2011
linkul ala nu merge.
lol, benefactori, in secolul 21? ce astea sunt vremurile cand era 1 singur in tara de stia sa scrie?
Thursday, 1 September 2011
Eu aș fi zis în primul că la ce să te aștepți de la un comnist? Mi s-a părut interesant modul neliniar în care propune împărțirea „încasărilor”.
Nu prea pot comenta pe marginea ideilor tale pentru că nu mă plimb pe la ungurii de la Mol. Doar prin Carefour mi-aduc aminte să mă fi holbat odată la CD-uri și mai mult ca să mă joc cu minunea de player decât să mă uit efectiv la CD-uri. La televizoare mă mai uit din când în când, dar până când n-or emite mai multe televiziuni HD și 16:9 nu mă grăbesc. Apropo de certurile cu personalul, eu aș zice că experiențele mele au fost taman invers. Mi-aduc și acum aminte cum o domnișoară ușor plictisită probabil m-a îmbiat cu un zâmbet sincer(?!) să testez un televizor 3D.
Nu știu de ce s-a belit linkul, dar îl dau din nou: http://stallman.org/articles/end-war-on-sharing.html
Friday, 2 September 2011
Mie mi se pare interesant dar stupid. Ce nu intelege el este ca a fi de 1000 de ori mai popular decit X e cam de 100 de ori mai dificil decit a fi de 100 de ori mai popular decit X. Mare chestie, au facut comunistii o concesie, de la "sa ii platim pe toti la fel" la "sa ii platim logaritmic". Mersi frumos, concesia asta o facuse pina in final si Ceasca. Nu intereseaza pe absolut nimeni, ca-i complet irelevant in raport cu ce sunt si cum functioneaza banii. Tot de-aia aiureala lui cu "sa nu protejam proprietarii de drepturi, ci autorii" rateaza complet functionarea economica a recompenselor.
In general oamenii civilizati traiesc interactiuni de la tolerabil la placut cu servitoarele, c-or fi vinzatoare, curve, ospatarite, functionare sau ce-or mai fi, iar oamenii necivilizati traiesc interactiuni de la neplacut la intolerabil. De asteptat, de altfel.
Friday, 2 September 2011
De acord, neliniaritatea poate funcționa și invers.
Mda, așa e. Adevărul e că reacțiile agresive nu pot duce decât la alte reacții agresive și uite așa se declanșează războiul nuclear.
Friday, 2 September 2011
Pai acum nu facem o selectia a artistilor, vorbim de industrie in general. Avem si exemple care fac banuti buni, Stefan Banica Jr, Inna, s.a. Ca [insert random artist] trebuie sa cante intr-o pivnita dintr-un sat in fata a 5 oameni dintre care 3 sunt familie, discutam deja despre gusturile ascultatorilor si genul de marfa care "se vinde".
Ideea este ca chiar in afara comercializarii de material inregistrat, un muzician de succes (a se citi "un muzician ascultat de un public semnificativ", nu un muzician de succes dupa standarde elitisto-intelectuale) va avea destule oportunitati de a capitaliza pe baza "artei" lui, concertele si endorsement-urile fiind primele care imi vin in minte.
Ce-i drept, la un scriitor treaba este mai dificila si nu are atat de multe modalitati de a profita in afara de vanzarea efectiva a materialului.
Este ca si cum ai spune ca nu poti face bani din blog ca nu te plateste nimeni direct ca sa scrii un articol dar in schimb te poti folosi de reach-ul tau pentru a promova o campanie care iti poate aduce un venit.
Friday, 2 September 2011
Mei, eludezi problema. Ea este foarte simpla si banal expusa de sursa originala : daca un retailer cu pretentii cumpara cite un singur album, ca sa-l aiba in magazin, el tradeaza faptul ca stie, cu convingere nu asa, ca respectivele albume nu se vind. Convingere, pentru ca daca exista o urma de indoiala cumpara cite doua.
Problema in discutie e faptul ca albumele nu se vind, nu ca Stefan Banica face o susa cu ceva televiziune si mai ia un doua mii de euro.
Vezi concret exemplele cu concerte si endorment-uri date la #8. Daca vrei sa zici ca ele nu sunt relevante si ca ar exista exemple mai bune ar fi bine sa vii cu ele (cele doua oferite nu-s ele insele relevante, pentru ca SB face mai putin decit o prostituata no-name in San Francisco, iara Inna nu face ea, sau cu alte cuvinte sa-i aloci ei veniturile in discutie e cam similar cu a aloca Nataliei Portman vinzarile Dior, pentru ca ea "ii imaginea lor").
E fals ca nu te plateste nimeni sa scrii pe blog, eu de exemplu cistig mai bine din vindut credite decit mai orice muzicant roman cistiga din vindut albume. N-am chiar date concrete la toti sa pot spune sigur, da' cel putin privind superficial e fara probleme observatia. E de asemenea fals sa-ti inchipui ca a promova o campanie e alternativa mai productiva, pentru un bloger, oarecum echivalent cu a-ti inchipui ca sustele de televiziune (dansez pentru tine scl) sunt metode productive de-a vinde ca muzicant. Si nu, comparatia cu prostituata din SF nu este intimplatoare.
Friday, 2 September 2011
@Vlad: Stefan Banica Jr are și emisiune TV, spectacole de teatru, filme și naiba mai știe ce. Nu că n-ar avea succes și cu concertele. De CD-uri nu comentez că nu știu situația.
Mai sunt și scriitorii sau poeții care publică prin ziare sau reviste, deși nu cred că scot mari averi mai ales pe la noi. Până și Coelho avea parcă un fel de editoariale prin EvZ. Pe lângă asta, se oferise și Becali să-i asigure transportul cu al său Maybach.
Apropo de banii din blog, am dat azi de articolul ăsta. Întrebarea nu e rea, păcat că autorul nu prea se descurcă cu „haterii”.
Friday, 2 September 2011
Nu are cum sa se descurce cu haterii, dat fiind ca problema nu este rezolvabila : alegerea e intre (onestitate + abonamente) respectiv (minciuna + publicitate).
De fapt, daca era chiar interesat sa-si rezolve o nelamurire putea sa vina sa-si formuleze cererea aici, primea un raspuns definitiv & exhaustiv. Dezavantajul abordarii celei corecte fiind bineinteles ca-l "silea" sa renunte la aiureli, ori chestia-i ca el intelege destul de bine cum stau lucrurile si de ce stau asa, da' nu vrea sa recunoasca si prefera sa traiasca in ideologii.
Wednesday, 26 October 2011
Rescris de zoso dupa sase saptamani, dar cu exemple de pe international ca el nu dezvolta nimic.
http://www.zoso.ro/tech-suntem-tara-mana-doua/
Wednesday, 26 October 2011
Nu e prima oara. Macar nu mai fura direct, cum facea anul trecut pe vremea asta.