Might and Magic VII - Prooimion
Might and Magic VII - For Blood and Honor (pentru singe si onoare, auzi colo) este dupa mintea mea cel mai reusit joc din toate timpurile. Creatie a epicilor de la 3DO/NWC, seria Might and Magic compune, alaturi de seria Diablo 1-2 (Blizzard), Fallout 1-2 si poate 3 (Black Isle Studios), Heroes of Might and Magic III si mai ales II (tot 3DO/NWC), Gothic 1 si 2 (Piranha Bytes), Planescape : Torment (tot Black Isle Studios) setul de jocuri absolut indispensabile pentru mine.
Le am si astazi, dupa 10 ani si mai bine si patru sau cinci schimbari de sistem, instalate pe toate, pe-o partitie speciala, dedicata lor. Inca le mai joc, din cind in cind, dupa zece ani si mai bine. Banuiesc ca le voi juca din cind in cind pentru tot restul vietii mele, si probabil ca ma voi ingropa cu un sistem cu ele instalate in sicriu.
Dar sa nu o dam in depresii, mai bine cu veselie sa ne veselim, ca n-am ajuns inca in sicriu doara, ci suntem bine mersi, sanatosi-voiosi, fara credite, fara condamnari definitive, fara probleme, fara nevoi, doar noi intre noi. Timp avem, curent este, deci hai sa ne apucam de o partida de MM7.
Capitolul I - Sa ne facem o trupa. Jocul ingaduie 8 clase, si anume Archer, Druid, Knight, Monk, Paladin, Ranger, Sorcerer si Thief. Teoretic mai toate combinatiile pot fi jucate cu succes, chit ca n-am incercat sa termin jocul cu o trupa de doi arcasi si doi rangeri de exemplu. De fapt, aritmetica elementara ne indica nu mai putin de 70 de combinatii posibile (8 luate cite 4, 8! / 4! x 4! = 70), asa ca sunt convins ca nici macar autorii nu le-au incercat pe toate, lasa sa chiar finalizeze cu fiecare.
Exista doua moduri principale de-a juca un astfel de joc, powerplay sau roleplay. Primul consta in a face la fiecare moment acele alegeri care maximizeaza puterea totala a jucatorului. Ultimul consta in a dezvolta niste "personalitati", si a face acele alegeri care maximizeaza adecvarea la personalitatile respective. Dusa la extrem, prima metoda se apropie mai degraba de contabilitate, solicitind profund capacitatile de modelare matematica ale jucatorului, in timp ce ultima metoda se apropie mai degraba de jocul cu papusele. Avind in vedere ca am stiut sa va calculez cite combinatii posibile se pot face din opt clase de baza pentru o echipa de patru oameni, probabil ca intuiti care dintre cele doua cai mi-e mie familiara.
Ca atare, noi ne vom forma impreuna cea mai puternica echipa posibila. Aceasta e compusa din 3 vrajitori si-un cleric. Rationamentul este urmatorul : aveti nevoie de minim un vrajitor, pentru vrajile de transport (Fly, Town Portal, Lloyds Beacon). Tehnic vorbind jocul se poate juca si fara, si termina in vreo cinci ani asa, dar alea-s pentru fraieri. Veti avea nevoie si de un healer, care poate fi ori cleric ori druid. Druidul are avantajul ca poate invata Alchimie la cel mai inalt nivel, ceea ce va aduce beneficiul ca va puteti face singur potiunile negre (mai are si Meditatie, care-i aduce niste mana in plus). Totusi, clericul are avantajul ca poate invata Dark Magic, ceea ce e mult mai bine.
Iata ca am stabilit deja doua locuri, sorcerer si cleric. Problema-i ca odata ce avem un sorcerer in echipa, nu prea dorim sa luptam corp la corp, ca-i slab si muieratic, daca incaseaza doua peste cap cu ghioaga s-o terminat cu el. Ca atare, avem de ales intre arcasi, rangeri si... inca doi vrajitori. Avantajul arcasilor ar fi ca ma rog, trag cu arcu', dar avantajul vrajitorului e imens. In primul rind Dark Magic, si-n al doilea rind sinergia urmatoare : daca aveti trei vrajitori, unul se poate ocupa de Fire Magic, unul de Water Magic si ultimul de Air Magic. In acest mod simplu veti avea toate vrajile importante (Fly, Invisibility, Meteor Shower, Town Portal, Enchant Item) la acelasi moment, adica de indata ce construiti golemul.
La nivel de Expert poate fi tentant sa invatati pe toata lumea Air, si sa faceti un festival de Sparks (in care caz sunteti mai buni la lupta corp la corp decit orice echipa de Knights imaginabila), dar mie mi se pare preferabil sa nu iziditi 9 skillpoints pentru atita lucru. In tot cazul, clericul va invata ceva util precum Merchant si Repair, iar vrajitorii Identify Item, Identify Monster si Alchemy, fiecare cite unul. Identify Monster nu-i de fapt necesar, da' pentru completitudine, zic.
O alternativa care merita poate mentionata este Earth Magic (in loc de Fire Magic). Singura slabiciune a echipei noaste este ca nimeni nu poate invata Disarm Trap, si Telekinesis nu mai e la Mind Magic, ca-n Might and Magic VI (ar fi fost foarte convenabil), ci e la Earth. Dezavantajul ca va tot explodeaza lazile-n figura e minor, dar in caz ca va enerveaza puteti alege Earth in loc de Fire. Pierdeti Fireball (nu-i asa mare lucru) si Meteor Shower (primiti in schimb Death Blossom, care-i tot cam pe-acolo chit ca mie nu-mi prea place) dar puteti manipula cam orice de la distanta, ceea ce-i foarte adesea foarte util.
Vom juca, asa cum poate intuiti deja, Dark Path. Light Path e o prostie funesta din perspectiva powerplayer-ului. Toxic Cloud, Reanimate, Shrapmetal, Control Undead, Pain Reflection, Sacrifice, Dragon Breath, Armageddon, Souldrinker sunt toate vraji de baza, cam 90% din mana cheltuita in joc va merge catre unul dintre ele. Ce are Light Path sa ofere in schimb, Light Bolt, care-i inutila fiind mai slaba de fapt decit atacurile elementale, Day of the Gods, faina dar exista piedestale care fac acelasi serviciu, Day of Protection idem. Comparati Sunray (20 plus 1-20*skill, 50 mana) cu Shrapmetal (7 fragmente, 6 plus 1-6*skill fiecare, 30 mana). Prima are 2.5 dmg/mana la skill 10, si-a doua 9.5. Pai e totuna ? Divine Intervention te vindeca complet, dar in cazurile practice in care ai nevoie de-asa ceva, si Souldrinker te vindeca complet, fara sa te imbatrineasca cu zece ani.
Pe scurt, oricum intorci problema, Dark Path e solutia corecta. Se poate ca Light Path sa fie acceptabila cu o echipa de 3 knights si-un cleric (in tot cazul n-are rost sa aveti mai mult de-un caster pe Light, si ala e mai bine atunci sa fie cleric decit sorcerer) in ce priveste strict batalia, atit ca va fi plingere la la orice altceva, si pina la urma o echipa de 3 vrajitori si-un cleric pe Dark ar face arsice in doua ture o echipa de 3 knights si-un cleric pe Light. Cu regret, da' asta e si-asa ramine.
Eu prefer sa aleg fete, cu mutre distincte (ceea ce nu conteaza neaparat de la a doua promotie incolo, dar sa nu anticipam). Intrucit elfii au un micut bonus la inceput (cistiga mai usor inteligenta) vom alege cele doua elfe, desi sunt enervante vai Doamne cit pot fi de enervante, mai ales aia cu mutra de oaie ("I broke a naaaailll"). Totusi, daca ajung sa va calce pe nervi aveti o solutie la dispozitie : omoriti-le (de exemplu deschizind cufere explozive) dupa care inviati-le in Deyja, vor esi zombie, ceea ce e mult mai tolerabil, zombie are asa o voce molcoma si-o atitudine relaxata de parca numa' prin bong respira. E drept ca asta inseamna ca va veti trezi cu fete identice, da' ma rog, la zombie parca-i mai tolerabil. Si le cad si sinii.
A treia vrajitoare si-a patra fata (clerica) vor fi fete bune, umane de-ale noastre, obtinind astfel patru mutrite distincte. Dupa care, trecem la distribuit punctele. Scoateti tot din might si accuracy, adaugati inteligenta pina la maximum pentru elfe (30) si pentru vrajitoarea umana (25) si personalitate pentru clerica (25). Restul puneti-l in luck, e optim. Nu scoateti endurance si nici speed, alea-s totusi utile chiar si pentru magi.
Astfel preparati, iata ca suntem gata sa pornim la treaba.
PS. Precum vedeti am creat o categorie speciala pentru jocuri pe calculator. Am mutat deja cele doua articole despre Gothic, parca totusi vag retin ca am mai scris si despre altele. Daca va amintiti sau dati peste ele, trageti-ma de mineca. Multumesc.
Monday, 1 November 2010
Eu de la Heroes of Might and Magic III m-am lasat (dupa ce am jucat si I si II o gramada) :D. Ce vremuri :))
Monday, 1 November 2010
Nu ti-o placut 3-ul ?
Monday, 1 November 2010
Fallout 3 e Bethesda . Mi-a placut mai mult Mandate of Heaven (Might & Magic VI)...deja la al saptelea engine-ul scartaia iar la al optulea era antic deja. Oricum, Caneghem a fost si este (poate) un geniu.
Tuesday, 2 November 2010
Ai dreptate, e Bethesda, si nu-s chiar asa impresionat. E o chestiune tulbure la mine-n cap.
Mie mi se pare mult mai polished 7 decit 6. Mai gindit. Mai echilibrat si mai implinit. Sincer engine-ul nu ma deranjeaza, din punctul meu de vedere atunci (la sfirsitul anilor 90) s-a atins maturitatea in ce priveste grafica, n-ai, realist vorbind, nevoie de mai mult pentru a face jocuri perfecte.
Faptul ca de-atunci incoace s-au facut mii de jocuri si toate-s proaste e poate cel mai trist manifest al prostiei funciare a speciei umane si-a ineficientei si inutilitatii fundamentale a organizarii capitaliste in lumea asta. Chiar nu cunosc critica mai aspra ce se poate aduce capitalismului decit productia de jocuri din ultimii zece ani (sau de muzica din ultimii 50 de ani, sau de carti din ultima suta de ani). Pur si simplu tot ce atinge se transforma in cacat, si de-ala puturos nu asa.
Tuesday, 2 November 2010
Man, voiam sa scriu un articol pe tema dar mi-ar lua prea mult. Ceva studii am. Am niste reviste britanice PC Zone de prin 1995-1997. 120 de pagini de revista si un umor pe care toti agaricii Level si Game Over adunati nu l-ar fi putut atinge. De ce ? Pentur ca media de varsta a gamerului era pe la vreo 30-35 de ani. Erau oameni care crescusera cu industria, care voiau entertainment real, poveste si design inteligent. Ala era publicul, aia erau si designerii.
Da, grafofilia a pornit dupa 2000 (cand au aparut practic si masini suficient de puternice incat sa reziste pretentiilor) dar cam atunci s-a schimbat si publicul. Aia micii de pe console au migrat si spre PC, PC-urile au devenit accesibile ca pret si uite asa avem in 2010 o medie de varsta de 12-13 ani. Industria a devenit ''industrie''. Ulterior, cand consolele au devenit preferatele producatorilor pe motiv de rata mai mica a pirateriei, mai toti developerii s-au adaptat.
Si atunci, ce sa faci cu un CRPG ca M&M ? Mai exista CRPG-uri (Computer RPG , dar termenul se referea strict la RPG_urile first person cu reguli derivate din board games). Ultimul jucat a fost Wizardry 8, R.I.P Sirtech...
P.S : Uita-te numa la Bioware, purtatorii de steag ai RPG-urilor migaloase. Baldur's Gate 1&2, Neverwinter, Kotor...si acum avem trei Mass Effect-uri la distanta de un an fata de celalalt (primul a mai fost ceva RPG, dar deja al doilea era un action cu vagi accente), o leguma imensa din zona Dragon Age si un Dragon Age 2 pe vine. Ce s-a intamplat ? I-a preluat EA Games si ai impus politica ''focus more on the consoles and on the young demographics'' !
Tuesday, 2 November 2010
Ambele politici fiind pierzatoare, asa cum si politicile caselor de discuri sunt pierzatoare, asa cum si interactiunea Borders&Noble/edituri a fost pierzatoare, asa cum si conglomeratele de presa sunt pierzatoare. "Avantajul" lor este ca fiind mari spre imense se scufunda ceva mai lent, dar cum sa-ti zic eu tie, I've seen the future, an' baby... it is murder. Nu include in tot cazul niciuna dintre manelele astea.
Wizardry 8 a fost chiar ok apropo.
Socoteala e simpla, exista o suta de milioane de gameri in intervalul de virsta 12-15 ani, care vor tite de elfe ca altfel la porn n-au voie si au cite 10-14 ore pe zi la dispozitie, cinci sute de milioane de gameri din japoniakoreachinaetc care traiesc din doua sute de dolari pe luna (mediu, zic) si baga chiar si 20 de ore zilnic daca-i nevoie, si-m fine doua, maximum cinci milioane de gameri la 30+ de ani, cu slujbe de top si venituri anuale de la o suta de mii-n sus. Care au la dispozitie ce doua ore, si o ora pe zi e mult, dar care isi pot permite sa plateasca pentru ora aia cit o mie de chinezuti si pustani. Iote ca cinci milioane ori o suta de mii e cinci sute de miliarde, in timp ce o suta de milioane ori o suta de dolari e cu greu zece miliarde chinuite si cinci sute de milioane ori doua mii is o mie de miliarde.
Pe scurt, piata pentru gamerii de care zici tu e jumatate din piata pentru Asia, si de cincizeci de ori toata pustimea. Logic ar fi sa vedem o distributie a efortului exact inversa decit ce se intimpla in realitate. Nu cincizeci de titluri pentru pustime la fiecare titlu pentru adulti. Da-n societatea noastra cea dementa multe lucruri stau cu susu-n jos.
Tuesday, 2 November 2010
Nu stiu cat mai exista zona aia demografica a gamerilor. Majoritatea dau banii pe jocuri indie si nu-i condamn...un joc simplut, de mecanica, ca Plants vs. Zombies, a vandut cat jumate din titlurile pompos anuntate anul trecut.
Tuesday, 2 November 2010
Oamenii in putere, cu bani si competente sub curea nu stau niciodata in exil mei. Mai repede pleaca in exil copacii cu radacini cu tot, valea cu tot cu riul, decit sa steie acolo sarea pamintului.
Zic eu ca situatia e temporara si se va reversa repejor.
Tuesday, 2 November 2010
Mi-ar placea sa ai dreptate, desi cred ca mai degraba modelul de business va esua din multe alte puncte de vedere. Faptul ca jocuri buguite pana la absurd dar cu ''carne pe ele'' precum Fallout : New Vegas (Obsidian , pe scheletul Bethesda...Obsidian = parte din fostul Black Isle) vand mai mult decat FPS-urile cu engine-uri de milioane, incepe sa spuna ceva.
Tuesday, 2 November 2010
Eu nu l-am jucat, ca dupa experientele cu HoMM IV si respectiv V mi s-a luat de sequel-uri.
Tuesday, 2 November 2010
Nu e nici macar un sequel, e un fel de stand-alone add-on :)
Oricum, Disciples III a fost cel mai mare dezastru in materie de anul asta. Heroes IV mi-a placut, mai mult decat III . Reseta seria la stadiul din II, numar limitat de creaturi, tactica extrema. Asta la nivel de concept...faptul ca New World Computing era deja pe faliment (dupa dezastrul Might & Magic IX) cam futuse jocul la nivel de bug-uri si balance.
Tuesday, 2 November 2010
Pai balance e totul, ce altceva mai e strategia daca nu este echilibru ?!
Disciples III chiar a fost o gherla din ce-am auzit. Nu l-am jucat nici pe ala.
Tuesday, 2 November 2010
Disciples II a fost exceptional (pentru mine a fost tot ce n-a reusit Heroes III sa fie). Disciples III parca e complet alt joc...un review scurt am dat aici :
http://forum.softpedia.com/index.php?showtopic=687857
Tuesday, 2 November 2010
Si mie mi-a placut RoE/DP, are o atmosfera reusita, dar nu mi se pare ca se compara la nivel de strategie. Prea simplu de cistigat.
A, vad ca au pastrat cam toate ideile bune si in 3. E ceva.
Wednesday, 3 November 2010
Problema lui Fallout 3 nu mi se pare că stă în engine-ul plin de bug-uri. La urma urmei și primele două au fost peticite și răspeticite și tot aveau bug-uri (sunt perfect jucabile, totuși).
Eu unul am închis Fallout 3 după prima oră de joc fiindcă mi s-a părut nimic mai mult decât un The Elder Scrolls cu straie de Fallout. Cu alte cuvinte, nu a reușit să mă introducă ca lumea în atmosfera jocului și cu asta basta. Poate când oi avea ceva mai multă răbdare.
Thursday, 4 November 2010
La limita a fost si Morrowind un CRPG si unul bun (Morrowind, nu Oblivion).
Spyked : Rau ai facut, n-ai apucat efectiv sa joci jocul. Nu are treaba cu primele doua Fallout-uri (de-aia comparatiile sunt la nivel ideatic), dar e mult mai mult decat ''Oblivion with guns''. Atmosfera este vizibil peste ce puteau oferi primele Fallout-uri, jocuri care din pacate erau mult peste Fallout3 la nivel de writing & RPG background. In New Vegas partea de scriitura si RPG e mult mai vizibila...pacat de bugs.
Thursday, 4 November 2010
@spyked Tii minte black button bug-ul ? In care stiai ca URMEAZA sa ti se futa jocul, corupind salvarile irecuperabil ?
@krossfire Da' tu esti fan Morrowind/Elder Scrolls/alea ?
Mie nu mi-au prea placut. Nu zic ca au fost naspa sau ca nu-i pot intelege pe cei carora le-au placut, si pot chiar accepta ca-s niste jocuri excelente in feluri care nu ma intereseaza pe mine. Dar eu apreciez un joc dupa profunzimea si subtilitatea powerplay-ului, in primul si primul rind.
Secundar pot aprecia ca grafica era interesanta (cel putin zis) si parca si atmosfera reusita (desi atmosfera din Fallout 1-2 nu mi se pare depasita de nimic, cu exceptia Sanitarium, un joc foarte vechi de cind eram eu copil si m-o speriat de eram palid), dar fara powerplay nu ma intereseaza. Deloc.
Acelasi e si motivul pentru care am fost in WoW closed beta si nu mi-am luat jocul retail, mi s-a parut o prostie atunci (in 2004) si din acelasi motiv am jucat doua saptamani de EQ2 si l-am abandonat. Level caps ? Fuck you. Uncraftable artifacts ? Fuck you! etc.
Thursday, 4 November 2010
Era si greu sa uiti asa ceva...
Thursday, 4 November 2010
Mai ce sa zic..am jucat de la Elder Scrolls Arena la Oblivion...ultimul a avut una dintre cele mai plictisitoare povesti, salvata intr-un final de un add-on absolutamente genial (o chestie cu metafore, realms of madness & dementia, questuri destepte - fata de povestea din original in care in final asistai cum un idiot omora bossul final si te felicita pe tine !). Mi-a placut seria in sine insa de departe Morrowind ramane cap de lista. A fost bine inchegat, incapea pe un CD desi grafica dadea clasa la mai tot ce aparuse in perioada iar libertatea era imensa. Nu as zice ca-s tocmai fanboy pentru ca dupa o vreme de jucat de-a zeul/latifundarul/eroul mi se cam lua.
Sanitarium a fost excelent, dar la fel ca multe alte bijuterii uitate (Planescape Torment , Planescape Torment !) n-a avut norocul unui distribuitor agresiv.
Thursday, 4 November 2010
Precum vezi PT nu-i uitat defel, ba chiar se afla acolo sus in lista :D
Friday, 5 November 2010
@krossfire: Apăi cum zic, e posibil să nu-mi fi picat bine pe moment. Mai încercăm altă dată.
@Mircea Popescu: Da' bag seama că patch-urile au rezolvat problema cu pricina (cu toate că la Fallout 2 patch-ul în sine futea salvările dacă-mi aduc bine aminte). Eu unul nu m-am lovit de ea cât m-am jucat.
Friday, 5 November 2010
Nu prea lovea lumea, pentru ca se declansa de la nu mia stiu cite, doua mii de iteme in inventar in sus.
Nici eu nu m-am lovit de ea decit dupa ce am citit pe-un fanpage, si pe urma am incercat intentionat s-o generez.
Se vede treaba ca nu suntem suficient de ratpacks.
PS. Eu rareori joc patch-uri. Imi displace ideea cu patch-urile lui peste. Fa-l sau lasa-l.