Eroul saptamanii, Ioan Niculae

Wednesday, 11 August, Year 2 d.Tr. | Author: Mircea Popescu

Citatul saptamanii,

Am o parere foarte proasta despre decizia miliardarilor americani. Oamenii trebuie sa invete sa munceasca, nu sa intinda mana. Este pacat ca dupa 20 de ani romanii inca nu au invatat sa munceasca si stau cu mana intinsa.

Sigur, citatul saptamanii trecute, ca saptamana asta abia a-nceput. Ca raspuns la intrebarea (altfel absolut prosteasca) daca si-ar dona jumatate din avere "unor fundatii" locale si la intrebarea impertinenta (adica fara legatura cu nimic anume, opusul calitatii de-a fi pertinenta) ca ce parere are despre initiativa unor miliardari din SUA.

Nu mai insist asupra stilului talamb-heirupist in care se face "presa" in Romania, gasiti destule exemple in vivo, si daca nu la rubrica dedicata. Nu merita discutat, cu alte cuvinte, ca intrebatorul nu are calitate in discutie, el nefiind jurnalist si nelucrand, in fapt, pentru o intreprindere asimilabila unei intreprinderi de presa. Singura lui calitate e aceea de Mos Ion Roata, unu' de pe strada care se trezeste vorbind. Un bloger, daca doriti. Si intrebat de Mos Ion Roata, sau de unu' de pe strada daca v-ati dona jumatate din avere reactia normala, fireasca si comuna e un "du-te bai asta de-aici si canta la alta masa".

Pe de cealalta parte stiu preabine ca Niculae n-are nici o treaba cu capitalismul, ca milionar o fi, dar banii aia sunt facuti din tepuirea statului, si deci din tezaurul public, iara nu printr-o intreprindere, in urma unei initiative. Pe scurt, in SUA niste ziaristi discuta cu niste oameni de afaceri, iar intr-un fund de Harlem pe niste lazi de gunoi un prost maimutareste aceeasi discutie cu un hot, ca si cum vezi doamne pasamite s-ar situa in aceeasi pozitie cu "colegii" lor de peste ocean. Ca si cum avem si noi miliardarii nostri, avem si noi jurnalistii nostri. E fals. N-avem. Avem niste tipi care nu stiu sa scrie, nu pot sa gandeasca si n-au nici un fel de repere morale, in loc de primii, si niste hoti aproape-oarecum-intrucatva-neprinsi pe post de cei din urma.

Este normal sa avem asta, pentru ca asa s-a nascut capitalismul peste tot unde el s-a nascut, prin furt, mai fatis sau mai ascuns, prin improprietarire abuziva pe bunuri publice, prin graft si frauda. Asa-i datul capitalismului. La fel cum statele nationale s-au nascut, peste tot pe unde s-au nascut, in bai de sange, si anume, bai de sange ale minoritatilor ce-au avut ghinionul sa traiasca prin aceeasi zona ca si statul nascent. Asta-i datul institutiilor secolului XIX, facerea grea.

Dar nu aceste banalitati intereseaza articolul de fata, ci altele, inca si mai banale, si de aceea mai demne de-a fi totusi spuse explicit. Romania nu are capacitatea de-a cheltui eficient banii aia. Ne da UE o groaza de bani ca sa facem lucrurile cele mai utile si dupa care in mod normal ne-ar arde buza sa fie facute totusi intr-un final. Lucruri care trebuiau facute in 1995. Lucruri pe care cehii le-au incheiat in 2000. Sau in 1995. Stau banii aia acolo si asteapta zile mai bune, absorbim fonduri nerambursabile in niste procente asa de ridicole ca devine intreaga chestie ridicola.

La ce-ar folosi inca o suta de milioane, cand noi avem miliarde de tras si nu ne invrednicim sa le tragem ? Si pe milioanele pe care le tragem ajungem sa platim amenzi si sa trimitem oameni la bulau intr-un procent ingrijorator din cazuri, c-au cumparat din gresala masini si mobila in casa amantei din banii de consumabile si servicii sociale ?

Nu exista la ora actuala in toata Romania cinci fundatii capabile sa cheltuie eficient o mie de dolari impreuna, ca sa fim bine inteles. Si scutiti-ma de chelalaituri, cunosc foarte bine musterii si va spun clar si de la obraz, in termenii cei mai personali : n-aveti cu ce. A, sigur, e plina Romania de fundatii care ar putea turna niste bani in nisip. De preferinta de la un milion in sus, ca doara nu ei i-or facut, isi pot permite pretentii. Nu ma indoiesc ca exista. Dar la capitolul eficienta, sanatate buna. Si daca tot suntem la discutie, nu, nu mi-am directionat nicaieri procentul ala din impozit, si nici nu-l directionez. Prefer sa-l ingroape birocratii de stat decat sa sustin o birocratie privata.

Dincolo de aceasta problema de - sa-i spunem astfel - specific local, care se leaga pana la urma tot de vesnica si fericea noastra tinerete ca natiune si ca popor, si este deci tot ca atare scuzabila, ramane problema reala, si motivul pentru care si eu am o parere foarte proasta despre "initiativa" miliardarilor americani. Fundatiile caritabile nu sunt altceva decat un mod de-a intretine niste plosnite in afara oricarei nevoi de-a face ceva util. Plosnitele respective sunt angajatii fundatiilor.

Pentru ca de-aia exista fundatii de caritate peste tot in lume, ca sa asigure un loc caldut pentru o vasta armata de ratati inutili, care sa nu mai fie expusi rigorilor de pe piata muncii. Asta-i scopul fundatiilor, sa plateasca salariile lucratorilor in fundatii. Din acest punct de vedere, a dona bani unei fundatii e cea mai proasta utilizare posibila a banilor respectivi, imediat dupa a-i pune pe foc. Macar daca-i pui pe foc nu creezi hazard moral, sponzorizand bunastarea categoriei sociale a plosnitelor.

Si-n final, motivul pentru care miliardarii americani isi doneaza averile imaginare : dolarul este o moneda nesustinuta de nimic la ora actuala. Pana in '71, cu ocazia aventurii asiatice a lui Nixon, dolarul era sustinut pe aur. Din '71 pana prin 2007-2008 dolarul a fost sustinut de increderea in competenta guvernului SU si abilitatea poporului american. La ora actuala nu mai este sustinut de absolut numic. Ca atare, miliardarii respectivi doneaza hartii, intr-o miscare echivalenta cu a dona Bonuri Confederate in Atlanta lui intai septembrie 1864. Si daca as fi miliardar american si eu as dona portiunea din avere pe care n-o pot scoate din tara. Pentru ca macar atat sa mai recuperez din ea, partea de publicity stunt.

Nu cred ca Niculae are macar o intelegere rudimentara a considerentelor astora, nu cred ca i-au dat macar prin cap. Nu cred ca intre consultantii care fara indoiala isi trag salarii bune din milioanele lui se gaseste unul care sa aiba macar o intelegere rudimentara a considerentelor astora, nu cred ca le-au dat macar prin cap. Motiv pentru care sunt cu adevarat impresionat de "iesirea" cetateanului, pe tiparul "surdul n-aude dar le potriveste",

Am de fapt impresia ca banii insisi vorbesc pe gura lui, printr-o ciudata manifestare a esentelor similara cu cea prin care Binele insusi vorbeste prin mana unei masse suficient de mari de alegatori care luati individual sunt confuzi dincolo de limita (sau in cuvintele Autorului, "turmentati"), si luati impreuna aleg totusi corect.

Noi sa fim sanatosi. Daca s-ar putea sa fim simultan si muncitori ar fi inca si mai bine.

Comments feed : RSS 2.0. Leave your own comment below, or send a trackback.

19 Responses

  1. exista totusi fundatia Dinu Patriciu care dă, chiar dă! burse pentru educatie...stiu din surse sigure, nu din presă ( ai dreptate, e cea mai mare prostie romaneasca de dupa 89 )

  2. nu pe topic dar profit, iti sta mai bine cu podoaba capilara, zic eu.

  3. Mircea Popescu`s avatar
    3
    Mircea Popescu 
    Thursday, 12 August 2010

    E drept ca Dinu Patriciu e dintre cei mai spalatei (si apropo de care chestie, prost l-o sfatuit cine l-o sfatuit sa apara raspunzand la intrebarile astea intre Vantu si Niculae. Oricat de bine ar raspunde). Dar de la faptul ca "se dau burse", ceea ce in sine-i laudabil, si pana la discutia de eficienta mai e ceva drum. Nici nu zic ca-i neaparat vina lor, ca nu se poate vorbi de vina intr-un sistem disfunctional.

    Cat despre coif, parerile sunt, bineinteles, impartite, asa ca ma vaz silit sa satisfac prin rotatie :p

  4. Nici 'Fundatia pentru SMURD' nu cheltuie eficient ?

  5. "Si-n final, motivul pentru care miliardarii americani isi doneaza averile imaginare : dolarul este o moneda nesustinuta de nimic la ora actuala." Ce tampeni vorbesti. Din nou. Da inainte cand dolaru era sustinut de aur decesi donau miliardari americani averile reale? Intreabal pe Leland. Nu pe ala din Twin Peaks.

  6. dadatroll nu are responsabilitatea unui interlocutor

  7. Mircea Popescu`s avatar
    7
    Mircea Popescu 
    Friday, 13 August 2010

    @Marius Mei, nu mai stiu. Probabil ca sunt unii dintre cei mai eficienti, acum 15 ani erau sigur.

    In tot cazul, sa lasam o mentiune pentru interesati http://193.226.0.150/site_fundatie/

    @dadatroll Ia uite cine-i fan Cartman. Dawg!

    @Alina Hahaha bine bre, te trollezi singur ?!

  8. Nici macar nunteleg ce vrei sa spui. Ce Cartman. Ca eu am spus de Leland ala carea facut Stanford. Din averea lui in dolari americani acoperiti in aur casa era pe vremea aia.

    Dupa teoria ta de doi lei de cacat, din moment ce bani atunci aveau acoperire nuca acuma, miliardari aia americani nar fi trebuit sa doneze averile. Foarte buna teorie ai ca aia explica dece nu exista universitatile Stanford si Chicago si Harvard si astea facute din averile unor americani cu dolari cu acoperire in aur.

    Cat caca e in capul tau ceva de speriat. Stiu cacuma o sa imi spui ca na avut varsta si alte tampeni de astea cu care sunt convins ca le aburesti pe niste tipe fara minte ca altfel numi explic cum de le mai spui.

  9. Mircea Popescu`s avatar
    9
    Mircea Popescu 
    Friday, 13 August 2010

    Pai clar, Leland ala n-a avut varsta sa joace-n Dog the Bounty Hunter, la care te referi tu aiurea, si nu stiu ce tot amesteci Standorf si alte chestii cu care tu n-ai treaba.

  10. @dadatroll: Inainte de motivul asta probabil ca din alte motive.

    Uite sa-ti explic cu un desen. Daca tu mori maine calcat de tren, inseamna c-ai murit calcat de tren. Da' daca maine nu mori calcat de tren inseamna ca nu mai mori deloc?

    Pai mori sigur, ca esti prost si prostii mor.

  11. Mircea Popescu`s avatar
    11
    Mircea Popescu 
    Friday, 13 August 2010

    0.0

  12. Daca ala de sus nu e Gramo: ce chestie domne cese mai fura de pe net indentitati.

    Da daca ala de sus e Gramo: ce chestie domne cam crezut ca desenele tale trebuie sa aiba fie o periuta de dinti fie cabluri pe sus fie o cioara moarta fie faiantan baie. Ai mai progresat cu trenuri chiar acuma cand numai scri de loc ce chestie domne. Ironia soatei sau cum se zice.

    Nui chiar asa. Daca ma calca trenu mor. Aian seamna ca daca nu mor numa calcat trenu. Bun. Da nare nicio legatura cu discutia. Ca discutia nu era despre if ca era despre iff.

    Ca daca iti zic eu ca sti dece mor oameni, mey fraeri care nu sunteti asa de destepti ca mine Mircea Popescu? Nu din cauza la cancer, nu din cauza la ca e prosti si nu din cauza la ca e muritori. Nu, mey fraeri, singuru motiv e din cauza ca ia calcat trenu. Asta inseamna nu nu mai ca daca te calca trenu mori ci si ca daca nu te calca trenu nu mori. Ca doara trenui singuru motiv casa mori si lipsa de acoperire a banilor e singuru motiv casa ii dai.

    Si din cauza aia Leland ala, da nu Stratford sau Cartman sau ce mama dracului, ca Stanford, ii o dovada buna ca Mircea Popescu se caca pe gura. Ca dau americani astia miliardari bani si cand sunt cu acoperire nu nu mai cand nu.

  13. Unde zice "singurul"?

  14. Mircea Popescu`s avatar
    14
    Mircea Popescu 
    Saturday, 14 August 2010

    Deci dincolo de socul ca parca Gramo avea ceva problema cu mine ?! merita observat ca dadatroll nu raspunde strict la textul articolelor sub care se vorbeste trezind, ci la o sinteza intre parti din textul respectiv si zisele vocilor din mintea lui. Pardon, a lor, ca-s mai multi. Vocii.

    @dadatroll Iote ca ti-am cauzat si tie un moment Tiberiu Orasanu, in sensul dadatroll al termenului. Ai taria care-o ceri altora sa recunosti, sau mergem inainte si ne prefacem ca nu ne-am prins ce s-o discutat ?

    (PS Doi pe-o baba si-aia slaba chiar e expresie populara. In ce masura-i proverb e discutabil, da' sa nu intram in doua discutii de finete simultan sa nu se arda oarece prin tine.)

  15. @ Gramo: Unde zice singurul? Zice "Si-n final, motivul pentru care miliardarii americani isi doneaza". Nu unul din motive care sunt mai multe. Nu ala principalu. Ci motivu. Adica singuru.

    Daca eu iti spun ca motivu pentru care mor oameni e cai calca trenu, ai dreptate sami spui cas un idiot si ca uni oameni mai mor ei si din alte motive?

    @ Marcel Popescu: Cinei Tiberiu Ogasanu?

  16. nu conteaza`s avatar
    16
    nu conteaza 
    Monday, 16 August 2010

    Cam ce criterii ar trebui sa indeplineasca o fundatie pentru a primi 1% din impozit de la tine?

  17. Mircea Popescu`s avatar
    17
    Mircea Popescu 
    Monday, 16 August 2010

    O intrebare excelenta. Voi scrie.

  18. cica quote by Alexis De Tocqueville, the author of Democracy in America....

    "The American Republic will endure until the day Congress discovers that it can bribe the public with the public's money."

  1. [...] care aparent nu doreste sa fie identificat pune o intrebare foarte interesanta la articolul despre eroul saptamanii : Cam ce criterii ar trebui sa indeplineasca o fundatie pentru a primi 1% din impozit de la [...]

Add your cents! »
    If this is your first comment, it will wait to be approved. This usually takes a few hours. Subsequent comments are not delayed.