Flaubert suntem noi ?
Discutam cu o donsoara "pe mess", care mi-a declarat ritos ca nu-i place Flaubert. De fapt, ca sa citez,
vede-l-as cu cartile pe chept
O donsoara, "pe mess"
Grav broblem. Am incercat io sa dreg busuiocu', aratand intre altele ca vai, saracu ?! Da' madama Bovary e el ?! da' nu fu cu cine.
numa ca el n-o avut inteligenta sa ia arsenic
Tot aceeasi, tot acolo
Acu chestia asta in sine nu m-ar fi agitat cine stie ce, "pe mess" sunt tot felul de oameni pustani si mai ales pustoaice (vorbim de messul meu) chinuite de tot soiul de talente proprii si personale (in vorbirea comuna, 'arfe). Decat ca aceasta donsoara da ceva Limbi tocma hapt' pe la Sorbona-n facultatea lor specializata, unde ia chiar si bursa daca bine retin. Ceea ce are efectul de-a ma pune pe ganduri.
Daca are fata dreptate ?! S-o fi invatat ceva pe la scolile cele inalte ce sa nu fi ajuns inca pe la noi, plebea... se prea poate. Sigur, este de asemenea posibil ca reforma sistemului educativ frantuzesc sa fie completa, si aceeasi trupa de comunistoizi dementi care-a futut si Oxfordu' a futut si Sorbona, reusind sa extraga orice noima din procesul educativ si inlocuind-o cu "topics of modern interest" precum despartirea firului pubian de negru borat din fundurile Africii in cel putin 6, felarea moastelor sfantului Khorloogiin Choibalsan al Mongoliei, binecuvantat prin punerea mainilor Tatucului si alte cacaturi care nu conteaza (da, am inclus aici, si "problemele femeilor" si "ecologia" si gheii si tot restul "problemelor" care nu-s probleme, "de interes" care nu intereseaza, si mai important, nu conteaza, si inca si mai important, NU-S STIINTA!).
Problemele ar fi cu aceasta interpretare pur discursiva a unei divergente concrete, si anume doua : a) ca este exact ceea ce critica si b) ca fata sustine ca i-o venit ideea din capul ei si in urma interactiunii ei personale cu scriitoru'
sa faci tu ce-am facut eu semestrul asta si daca nu zici si tu la fel pe urma, imi mananc urechile cu sos béchamel
Donsoara de pe mess
Observati cum nici macar nu se ofera sa-mi manance urechile mele proprii... Enfin, sa trecem. Confruntat cu problema care este, am zis in mintea mea ca numai recursul la grup mai poate salva onoarea scriitorului solitar prin excelenta (haha! joc de cuvinte, mei! se observa ? se ?), asa incat am intrebat si eu prin lista, pe alese. Drept rezultat,
Eu : ai ajuns inamicul listei mele de messingier. esti un fel de rau peersonificat
Donsoara : ce-am facut?Eu : nu-ti place flaubert
Donsoara : imi place zolaEu : esti dusmanca! te invit odata la un ceai
Denisa : nu ca ma batiEu : ambush. io nu. io stau si ma uit. catfight!!11\
Ajunsi in acest punct, am trecut si la a incerca o discutie la obiect, pentru ca asa dupa cum se stie, oamenii vor incerca o solutie rationala de indata ce toate alternativele au fost epuizate.
Eu : cum adica nu stie sa scrie tu!
Donsoara : daca aveam de ales intre scriitorii francezi pe care nu-i suport, macar il alegeam pe balzac
Eu : pai tu pe cine suporti, pe jules verne ?Donsoara : sa-l ia la puricat si sa faca si comentarii pe el. si daca mai tine dragostea dup-aia, mananc volumul pe care-l am acasa. Zola ruleste peste Flober, na!
Eu : stai sa transmit (...) pana mea mi s-o blocat calculatoru ;/Donsoara : da' sa le zici ca Zola n-o scris carticele ca Flaubert, sa se pregateasca sa digereze caramizi. ma indoiesc ca-i tine stomacul
Eu : n-am discutat decat cu fete oricum ca baeti nar-e noroc de citesteDonsoara : lasa ca am unul in clasa care scoate niste minuni pe gura la comentariile pe flober... de-ti vine sa-l pupi pe frunte si sa-l trimeti inapoi la oi
Eu : ca pe Zola ?Donsoara : pe Zola inca nu l-am facut la scoala semestrul urmator facem literatura comparata, in engleza. ma intreb pe cine ni-l da
Eu : lmao! ioai ce m-as teleporta la tine-n san, sa ascult si io frantuji vorbind engleza la sorbona.Donsoara : sa stii ca e ceva
Eu : sa vezi latina vorbita la cambridge. m-o luat durerile de dinti, la un moment dat am racnit din sala STOP! Hammertime!Eu : bine, hai ca te las sa inveti, ca imi miroase cozonacul a copt
Mnoa. Cum vi se pare ?
Saturday, 26 December 2009
You think too much :P
Saturday, 26 December 2009
Poate ca singurul cusur al acelui curs este faptul ca Flaubert este predat in engleza. Cred ca nici eu n-as reusi sa trec peste acest amanunt !
Saturday, 26 December 2009
mi se pare ca esti cam masoquist
si ca iti hranesti misoginizmul pe messenger o¿o
(idee de good new year's resolution)
Saturday, 26 December 2009
Dar la facultate se fac cursuri? Pai si betiile si orgiile cand se fac? :-/ Strainezii sunt ciudati ...
Saturday, 26 December 2009
Curat Cocietate si sultura!
Fiecare e liber sa iubeasca (sau nu) un autor (ori altul), sa recunoasca (in ciuda antipatiei) meritele (si realizarile) celui pe care nu-l suporta deloc. Ceea ce este cel mai deranjant e tonul cu care se emit judecatile, apoi lipsa unei argumentari cat de cat logice si, nu in ultimul rand, incredibila agresivitate a monologului - este evident ca nu se asteapta niciodata replica celuilalt, de fapt nici nu intereseaza altceva decat ascultarea propriului discurs, pe care a doua zi poate ca il si reneaga...
Cam asa se vede portretul acestei generatii de Donsoare si Donsori in care totu-i lustru fără bază.
Saturday, 26 December 2009
Vezi daca te inhaitezi cu toate pitipoancele de pe net?
Saturday, 26 December 2009
@Food For Depression Fiecare cu viciul lui mei
@Geocer Io asa am inteles ca aia-i ce urmeaza, nu ca se petrece deja.
@kokofifi Eu sunt sadic, da' nu poti fii un sadic competent fara experienta. Da' misogin nu-s :)
@Ionut Betiile-s in greva si orgiile au ora la psiholog.
@Dan Pai problema la prima e ca atatia amar suntem si-am ajuns sa fim, miliarde de oameni, si ce-i mai grav, pe cand erau cateva milioane care "contau", era destul de clar ca 99.99% din ei tot nu conteaza, atat pentru 0.01% ala care conta, cat si pentru restul de 99.99% care nu contau, in egala masura. Da' de cand ne-am inmultit ca baza c-un ordin de marime, si toata lumea cica conteaza, de unde fras rabdarea sa mai asculti, sau oricat de putin se bagi in seama pe altul ? Tot ce poti face in corul urletelor este sa urli. Ma rog, sau sa pleci. Dar in principal sa urli.
Iar la a doua, cred ca asa or fost toate generatiile de la origini si pana in prezent. E, daca vrei, natura lucrurilor.
@lexy229 Tu vorbesti ? :D
Sunday, 27 December 2009
Ce omiti tu in analiza asta fierbinte e ca oenologii nu dau opinii dupa ce le iese pe nas a saispea butelie de Burgundy 2004 sau cel putin nu opinia asta apare in The Sommelier's Guide. Principial: critica o faci atunci cand ajungi sa ai suficienta distanta si te poti bucura de perspective. Altfel se numeste chibitarie :D .
Sunday, 27 December 2009
am vazut k ai scris (11/25/2009) pe twitter k 'undeva e dus, pt ca nu mai lasa comentarii timpe pe trilema'...
well, bingo: comentariile mele erau custom-made ;)
sau poate te-ai ofticat k n-am dat curs invitatiei (pe care mi-ai trimis-o pe mail) de a fi 'one of the select few' (= lol) care-ti comenteaza pe blog?...
well, what can i do, imaginea dumitale imbracat k un executive de provincie, calare pe cal & cu piramidele in spate (fototapet tot custom-made, i wd presume...) este mult prea kitschos-ridicola - & i have my standards ;P
ps hola din argentina, cascada iguazu was awesome
Sunday, 27 December 2009
@Dr.A Eu nu omit draga, ci pur si simplu nu spun :)
@als Hahaha ia uite cine nea lua-t exemplul si viziteaza las cichas que hablan espanol. Bravo mei, cine stie cu ce perspective largite mai vii de-acolo.
Sunday, 27 December 2009
@als
OMFG: "WAS" ? :D
PS subscriu la chestia cu piramidele ... lolz
Sunday, 27 December 2009
Magarilor!
Sunday, 27 December 2009
OF doamne... ( la litere la Cluj cum crezi ca sint?)
am inceput cu :je suis tu es il est, le livre est sur la table, etc. Pina la Flaubert...
si eu tin cursurile intro semi francoro-mînă, foarte importantă asta ultima...
Sunday, 27 December 2009
@dr.a: 'was', k tocmai m-am intors de-acolo ;P
@mircea popescu: perspectivele mele erau largite dinainte
Sunday, 27 December 2009
@corina La litere la Cluj stiu cum sunt : frumoase si cu chef. Dar acu', ca sa fim cinstiti, avem a recunoaste ca asa erau si in 2000, si dupa toate aparentele si in 1990. Ai citit seminala opera Ingh! pe tema, apropo ?
@als Am auzit, am auzit.
Sunday, 27 December 2009
nu?
Sunday, 27 December 2009
http://www.dilemaveche.ro/index.php?nr=263&cmd=articol&id=10123
Sunday, 27 December 2009
of, da...exemple sint destule...
intro vreme dadeam examen cu politistii, cei care avansau in grad de exemplu si era obligatoriu testul de limba. Am inventat eu un fel de scrisoare, care incepea cu " Subsemnatul..., va rog prin prezenta, etc". Desi au fost avertizati, iar lucrarile erau "sigilate", am aflat numele, prenumele fiecaruia, ba unul mi-a si multumit la sfirsit" ve vous merci beaucoup, madame le professuer", cu stima ltcolonel xy...
Sunday, 27 December 2009
@lexy: cine zice aia e
@dan: ma scuzi, dl popescu aici de fata nu m-a prevenit ca discutia urma sa fie supusa unei dezbateri publice; era o conversatie oarescare, usoara, prin urmare nu am gasit ca era necesar sa o transform in monolog de critica literara aprofundata. Cat despre agresivitate, zic ca te cam ia valul, sunt de felul meu placida si prea rar imi consum energia ca sa fiu agresiva. Nu, nu vorbesc ca sa ma aud vorbind, nici n-o sa-mi schimb parerea maine: nu-mi place Flaubert, e un scriitor fara talent si pot sa sustin cu argumente. Dup-aia, cum zisasi in singura fraza pertinenta din comentariul tau, fiecare cu gusturile lui.
@mircea: foarte frumos din partea ta sa ma arunci la lei si sa-mi lipesti tocma mie eticheta de pitipoanca... de parca m-ai fi invitat vreodata la o discutie serioasa pe teme literare, Flaubert sau neflaubertiene, sa afli daca si cat ma duce capul.
Sunday, 27 December 2009
Dragilor, uite cum persoana in cauza alege singura si de buna voie sa iasa din anonimitate, desi eu asa construisem situatia incat sa nu poata fi descoperita fara voia ei...
S-ar zice ca nu-i totul pierdut, daca noile generatii astea troglodite cum bineinteles ca putem oricand fi noi de acord ca se gasesc ele, totusi mai au asemenea... iesiri, sa zicem.
@corina Noa taci ca uite unde te gaseste nevoia pe net. Deci, teza : Flaubert e un scriitor fara talent, se pregateste partea eskversa. Esti gata ?
@esk Sa observi tu, folosind abilitatile magice de reading comprehension si atentie pe text ca io n-am zis de tine ca si anume pitipoanca, formal vorbind. Iara ideal vorbind, iarasi nu mi se pare, da aia-i mereu discutabil.
Da' ai aici buna audienta de-ati expune teza, mai multe persoane care macar in trecere s-au ocupat cu profesiunea asta urata a literelor frumoase, asa ca da-i bataie.
Sunday, 27 December 2009
Nu de tine zic, ci de lexy. Tema o sa mi-o expun cand o sa am urechi dispuse sa ma asculte, nu pietre pregatite special pentru mine.
Sunday, 27 December 2009
Din experienta (de politician) iti zic ca discursurile tinute in sali din care nu poti iesi batut nu merita timpul.
Life is on the wire. Everything else's just waiting.
Sunday, 27 December 2009
Dincolo de faptul ca-mi mananc popcornu' frumos in fatza ecranului citindu-va, ma traznise asa o idee : namely, ca ce vorbesti ori e trolling pur si-atunci se vede de la 3 kilometri, ori e o pozitie pe care o adopti si pe care ar fi cazul sa fii dispus sa o aperi. Chiar si ce vorbesti pe mess, irc, mail,mediul ii mai putin relevant; da, chiar si pozitiile avute in discutii particulare.
Nu de alta da' particulare sunt fix pana in momentul cand te pune omu' pe bash, pe blog sau da send to all, si te recunoaste cineva :D
Sunday, 27 December 2009
Esk draga, si ieu te ubesc.Ce poate fi mai piti decat ultima faza de-ti iesi pe gurita?
Monday, 28 December 2009
'nu-mi place Flaubert, e un scriitor fara talent si pot sa sustin cu argumente.' = loool!!!
nu ne-ndoim k 'argumentele' sint din aceeasi stofa k 'gustul' ;)
bine-a zis cine-a zis k ridicolul nu ucide...
Monday, 28 December 2009
amu care-i problema? nu-i place fetii, foarte bine. Asteptam si argumentele, daca doreste, daca nu, nu!
Monday, 28 December 2009
@dAImon In principiu as zice ca subiectul decide. Daca se discuta un subiect public, discutia este in esenta publica. Nu poti pretinde sa discuti performanta guvernului sau a flobertului ca un act privat. Pe de alta parte, daca se discuta un subiect privat, discutia e privata, chiar daca are loc in public. Ca atare, nu asculti scandalurile de familie, chiar daca se petrec la masa vecina.
Incalcarea acestui principiu nescris (si din pacate, rar inteles) produce zic eu o treime spre o jumatate din problemele de socializare ale omenirii.
@lexy229 Tu cand iti gasesti o fata cuminte si la casa ei sa traiti impreuna fericite pana la adanci batraneti ? :D
@als Tu unde ti-ai capatat obsesia asta pentru ridicol Leo draga ? Ca devine usurel ridicola in sine...
@corina Nu pot sa zic, ca stii umpic seductie :D
Monday, 28 December 2009
merci (?) :)
sint pe baricadele literaturii franceze chiar daca nu mi-au murit colindatorii:))
ba chiar am descoperit ca progenitura unuia si-a scrijelit aseara numele pe masa mea din sufragerie, mostenire de la bunica*#%!!!
scuze pentru acest moment privat:)))trebuia sa ma descarc:))
Monday, 28 December 2009
@corina: cum adica 'foarte bine'!?
plus k nu poti sa ai 'argumente' la asa o enormitate - e k si cum as spune k proust, nabokov etc sint niste boi k l-au pus pe piedestal pe flaubert, iar esk e geniala k scuipa pe el...
well sorry, but it just doesn't work like that :)
@mp: cu ridicolul e asa: cind iti dai seama de el, e ok & poti face misto de el; cind nu, esti ridicol - o data k esti, si-o data k nu-ti dai seama ;)
Monday, 28 December 2009
@corina Avea dalta adusa de-acasa sau a gasit in mediu ?
@als De unde poti eventual chiar sa intelegi care-i problema cu tine.
Monday, 28 December 2009
eu n-am nicio probl, k nu ma pozez pe cal cu piramide-n spate imbracat k de nunta la simleu de sus ;P
Thursday, 31 December 2009
@lexy: o pitipoanca n-ar fi avut destul creier sa intre la sorbona si in nici un caz n-ar fi indraznit sa aiba pareri contrare turmei, mai ales despre un "mare nume" al literaturii.
@als: intr-o discutie despre literatura, s skri in lb romn maltratata da intr-adevar multa greutate si pertinenta argumentelor tale
Ca sa dau doar un motiv pentru care zic ca Flaubert scrie prost: pentru fraza de inceput a romanului "Bouvard et Pécuchet" (pe care nici nu l-a terminat, ca era prea lung si n-a fost in stare, ca nu-l cheama Zola), "Pe bulevardul X erau 33 de grade in dupa-amiaza aceea", omului i-a trebuit o saptamana (in special ca sa se hotarasca ce e mai "relevant" (!!!) pentru context, 30 sau 34°C? Cui ii pasa?? Un grad in plus sau in minus nu e un detaliu care sa provoace schimbari majore intr-un roman, decat daca ar fi fost intr-un laborator de biologie micromoleculara, ceea ce nu exista in 1870 cand bolile se tratau inca prin luarea de sange).
Ce vreau sa spun e ca daca scrii o pagina jumatate in doua saptamani (cazul povestii "O inima simpla", din "Trei povesti") si mai esti si mandru ca ti-a luat "atat de putin" (sic), e o dovada clara ca nu ai talent si compensezi prin transpiratie. E drept ca la o analiza aprofundata, fiecare fraza din Flaubert descopera sensuri ascunse, DAR: faptul ca poseda tehnica necesara (adica bibilitul fiecarui cuvant pana cand unui om normal i-ar fi iesit peri albi ca sa ascunzi semnificatii) nu inseamna ca si scrie bine; forma e frumoasa, e drept, frazele armonioase, "ca un zid neted" ca sa-l citez, dar dincolo de asta nu e nimic, fondul e... absent. Cum zicea Eminescu (un om care merita pe drept epitetul de "geniu"), "cand nimic nu ai a spune", insira "cuvinte goale ce in coada au sa sune".
In cel mai bun caz, asta e scriitura pentru critica, pentru cei care au pregatirea (si rabdarea ingereasca) necesara ca sa il citeasca oprindu-se la fiecare cuvant; Flaubert s-o fi gandit ca daca cititorii vor fi coplesiti de detalii, n-o sa mai vada ansamblul.
Pana si prietenii lui i-au spus de la inceput ceea ce spun si eu: dupa ce le-a citit "Tentatiile Sfantului Anton", verdictul a fost, citez, « Nous pensons qu’il faut jeter cela au feu et n’en jamais reparler », "Credem ca trebuie sa-l arunci pe foc si sa nu mai vorbesti vreodata despre asta". Dar nu, omul simte ca are nevoie sa scrie, desi nu poate, si se incapataneaza. Pentru "Doamna Bovary", are nevoie de patru ani jumatate (din septembrie 1851 pana in aprilie 1856), in medie de 4-5 zile pentru o pagina si 10 ciorne pentru o pagina "pe curat". Pentru o carte de 364 de pagini (a mea e de la editura "Cartea romaneasca", 1972), a scris 3831 de pagini. Pentru "Salammbô" (da, am citit-o si pe asta), a lucrat din 1857 in 1862. Pentru "Educatia sentimentala", la care a lucrat doar doi ani, critica e foarte proasta. Cat despre una din cele "Trei povesti", care ne-a fost servita la partial, si anume "Sfantul Julien Ospitalierul", el insusi spune ca e "o prostioara medievala".
Stiind ca "geniul e facut din 1% inspiratie si 99% transpiratie" si vazand cat se scremea de fapt Flaubert ca sa scrie o fraza, mi se pare clar ca a compensat talentul cu transpiratia. Si cand n-ai talent, esti prin definitie scriitor prost, QED.
Acuma sa vad cati o sa cititi in intregime asta si cati o sa cititi in diagonala si o sa ma atacati pentru un cuvant citit cu coltul ochiului.
Thursday, 31 December 2009
Mno acu' .. io recunosc ca nu l-am citit pe nenea inca, asa ca nu ma bag in discutia despre stil si altele. Dar cred ca argumentul cu "compensarea geniului prin transpiratie" ti-l plaseaza pe iubitul Eminescu fix in acelasi loc; presupun ca stii si cat bibilea el pe cuvinte pana sa-i iasa poezia, nu?
Si daca o sa-mi esplici ca defapt Eminescu e geniu, te-oi intreba cum poti defini geniul literar. Si de ce "Vreme trece, vreme vine/ Toate-s vechi şi nouă toate" nu e pur si simplu un truism, spre exemplu.
Thursday, 31 December 2009
...discutie care s-ar indeparta de musiu Flaubert si pe care daca vrei o putem purta in alta parte.
Zici ca "Dar cred ca argumentul cu “compensarea geniului prin transpiratie” ti-l plaseaza pe iubitul Eminescu fix in acelasi loc; presupun ca stii si cat bibilea el pe cuvinte pana sa-i iasa poezia, nu?". Poate, dar rezultatul era extraordinar atat ca forma cat si ca fond, si in plus poezia e mult mai pretentioasa, iar regulile sunt mult mai stricte decat cele ale prozei, asa ca Eminescu macar avea motiv sa bibileasca.
Thursday, 31 December 2009
Nu's sigur c'am digerat vreodata argumentul asta, cum ca proza ar fi inferioara poeziei in vreun fel. Blaga la fel bibilea la texte, corecta de vreo 3 ori frazarea si toate alea, uneori merge cu interventiile pana si'n spalturi.
Dar in fine, vorba ta, sa nu ducem discutia in alte cele :)
Friday, 1 January 2010
@ esk:
deci duduie
1 nu 'maltratez' in niciun fel lba ro, asta ar fi valabil daca as scrie agramat sau folosind un lexic aiurea (vezi 'succesuri', 'almanahe' etc); faptul k scriu cu 'k'-uri (voila!) in loc de 'ca' e o forma de stenograma - pt k am inteles k pe net asa se scrie... eu nu stiu, k nu le am cu netul, dar tin f mult sa fiu in/pe trend ;P
2 re: flaubert - sincer, prefer sa fiu in 'turma' unor proust & nabokov (care-l pretuiesc imens pe 'oncle gustave') decit in aia a celor care scuipa, naiv-comici, pe stilul lui; nu de alta, dar prima are un blazon mai stralucitor...
3 faptul k un autor 'sta' mult pe o fraza nu e un semn de 'lipsa de talent' (pacat k asta se invata la sorbona, c'est d'une niaiserie!), ci de hiper-souci & de auto-exigenta. joyce (altul care-l pretuia pe flaubert) a scris 17 ani la capodopera sa, 'finnegans wake'...
4 nu stiu cita lume il mai citeste pe zola, saracu (e clar k flaubert e mult mai citit, mai ales de catre scriitori: vorba aia, daca julian barnes avea drag de zola, isi intitula cartea 'papagalul lui zola' - desi 'maimuta' (k in tabloul stiut) i s-ar fi potrivit mai bine...), dar nu asta e problema. mie, personal, zola nu-mi spune mai nimic (cote style ma plictiseste, cote sujets/themes ma adoarme de-a dreptul), dar in vecii vecilor nu as avea tupeul sa zic k 'n-are talent'!
5 este FFF IMPORTANT orice 'amanunt' dintr-o fraza literara, cum adica 'ce conteaza daca erau 33 sau 34 de grade'!? iarasi zic - nu stiu ce va invata acolo, la sorbona, dar de la kestiuni legate de sonoritatea cuvintului, nr de silabe etc si pina la unele ce tin - ei da - KIAR si de... meteorologie, '33 grade' este unul din acele 'detalii' care fac diferenta ;P
6 bof - asta cu talentul & inspiratia ai inteles-o fix pe dos, ma tem...
7 pt 'educatia sentimentala', 'critica e f proasta' = loool. deci LOL, pe bune! cunosc oameni de mare gust literar (n-o sa zic kiar 'als', desi as putea; o sa zic radu cosasu, un bun si drag prieten & mare scriitor) care pun ACEST titlu flaubertian deasupra tuturor celorlalte! k nu le-a placut criticilor, in epoca?! pfft! e bine de stiut, a) caror critici, b) care erau 'referintele' acestora (zola, cumva? ;)), c) RAREORI operele cu adevarat inovatoare au fost judecate la adevarata lor valoare in momentul aparitiei...
e un adevar atit de binecunoscut incit repetarea lui, aici, ma jeneaza cu 'gidilatura' truismului ;)
Friday, 1 January 2010
Noa, taci ca s-o strans ceva. Cred ca voi scrie cel mai lung comentariu pe care l-am scris vre-odata. Va urez pacienta.
1.Tema pitipoancei. Ce spui tu esk e adevarat cum e si frumusetea lui Augustin : pana mentionasi era, acu' c-ai zis, nu mai e asa de clar.
Dincolo de asta, chiar nu vad de ce ar conta. Pitipoanca sau fata batrana, rockerita sau punkerita, tocilara sau whatever. Daca asa esti, asa esti, si daca nu esti, nu esti. Cui ii place bine, si cui nu-i place, tot bine, ca alta mama nu mai face.
2. Tema scrierii corecte in limba romana. A reprezenta cuvantul "ca" prin simbolul "k" e un abuz de aceeasi natura ca si a reprezenta lexemul "almanahuri" prin insiruirea "almanahe". Limba romana nu-i o simpla notatie fonetica, precum limba tiganeasca, ci are in spate o buna istorie si-o solida traditie, care nu pot fi ignorate fara a ne dovedi ignoranti. Sau ma rog, oarecum rau intentionati, intr-un mod pasiv-agresiv, asa.
3. Teza lui esk asupra valorii lui Flaubert. Intai in ce priveste chestiunile punctuale :
Poate fi relevant numarul gradelor dintr-un numar de motive. Unul ar fi sunetul cifrelor, citite. Altul ar putea fi impresia subiectiva asupra mediului pe care-o creeaza o anumita temperatura. "O femeie in chiloti si sutien pe partia de schi" creeaza o cu totul impresie decat "O femeie in chiloti si sutien pe faleza la Mamaia". Toate chestii discutabile, ce-i drept, dar tocmai prin aceea ca-s discutabile nu pot fi irelevante.
Ca o paranteza : am avut ocazia sa supervizez mai multe proiecte care constau in publicatul de carti (nu la noi, deci nu-i vorba de-un romanism). Te-ar soca cat de investiti psihologic se afla autorii, mai ales cei la prima publicare, in tot soiul de amanunte pana la urma absolut tampe, dar poti verifica discutand cu un designer de coperta de carte. Eu pot sa-ti spun ca fara exceptii n-am intalnit primautor care sa nu sustina la prima vedere ca macheta e oribila si-i distruge complet cartea!!!11 Asta in conditiile in care ai zice ca daca o carte poate fi complet distrusa de coperta ei, trebuie ca se gasesc ceva probleme si-n continut. Si in marea lor majoritate, s-au impacat pana la urma cu designuri inca si mai proaste. Asa-i mintea omului, si gata.
Apreciez c-ai scos din manecile largi ale robei un citat pe care putina lume l-ar cunoaste. Avantajele studiului la Universitatea Parisului, precum o biblioteca buna, nu dispar cu una cu doua, oricat de slaba ar fi administratia. E un amanunt istoric amuzant, dar pana la urma ramane o anecdota de pe urma unui om de-a carui Madame de Monlarcy n-a auzit nimeni. Strici insa buna impresie facand referinte critice la o traducere mediocra in romaneste. Daca omul s-a muncit aproape patru mii de pagini ca sa scoata Madame Bovary, ma gandesc c-ai fi putut citi si tu o Levy Freres. Tot proasta impresie face si absenta oricarei referinte la Sartre, care ti-ar fi putut intr-o oarecare masura vinde arme si munitii.
Dincolo de asta, teza ramane, din cate reusesc sa pricep eu, ca dat fiind faptul ca omul a muncit mult, desi i s-a spus la un moment dat de catre cineva ca scrie degeaba, asta demonstreaza ca el insusi stia ca n-are talent (a carui dovada, prezum, s-ar face prin lipsa de efort). Aceasta atitudine, despre care eu am mai vorbit (si la care, apropo, oarecum agramatul amic als a avut totusi o ocazie fenomenala sa-mi faca grafia de ras, asa, in trecere). Nu mi-e clar daca asta-i ce vroiai sa zici, in care caz n-ai dreptate, ori altceva si n-am inteles eu. Nu ma apuc sa aprofundez pana nu suntem lamuriti.
4. Teza mea cu privire la valoarea lui Flaubert. Eu zic ca una dintre masurile acceptabile pentru valoarea unui autor e calitatea personajelor create. Aceasta masura s-ar deriva din cea mai veche reprezentare a valorii artei (arta este ceea ce-i vesnic), in sensul ca daca un autor reuseste sa descrie, fin si precis, tipuri de caractere umane care exista vesnic, si a caror descriere ramane valida, si utila, si interesanta mult in afara mediului imediat al scriitorului respectiv, avem de-a faca cu un scriitor de valoare.
E banal sa observam ca Madame Bovary e in continuare exact si precis prezenta in lume, si ca observatiile pe care lectura scrierii flaubertiene ne-o sugereaza (e drept, nu ne-o spune de-a dreptul, asa cum ne-am astepta poate in aceasta iepoca a carticelelor de ajuta-te singur sa-ti faci prieteni influenti si sa schimbi lumea, dar nici nu-i nevoie, pentru oameni asa inteligenti si cultivati cum ne gasim noi, sa ne-o spuna de-a dreptul) sunt in continuare si fine si precise. La fel pentru cei doi hotarati cercetatori ai naturii universului, B&P.
Sigur, nu pretind ca asta-i toata discutia, sau ca am acoperit complet toata valoarea omului, dar in fond nici nu mi se cerea asta. In raport cu afirmatia tare ca "n-are nici o valoare", a demonstra una, oricare, e suficient pentru a invalida teza.
5. In ce priveste ridicolul lui als. Nu ma pot abtine sa nu inchei observand cat de ridicola cu ciucuri e atitudinea unuia care-si doreste sa stea in turma alora cu blazon mai stralucitor. Acu inteleg ca "la gaie a une manie", da' chiar asa, dom'le ?!
Si-n rest, cele bune, cucuiele sunt pana la urma masura capului intelept.
Friday, 1 January 2010
1 musiu, n-ai inteles: lba ro dp NET e ALTA decit aceea canonica - asa cum si 'afacereza' e alta -, e k si cum ai transpune-o intr-un lbaj artificial, got it?
in loc de 'k' ar putea fi o cifra...
iar 'agramatismu', dk e, e asumat cu (auto)ironie, duh! (ma rog, se stie k voi, astia din vestu ro, sinteti mai greoi pe partea asta, asa k e de-nteles...)
si-n plus, faci economie de spatiu ;P
2 nici aici n-ai inteles: faptul de a fi in aceeasi 'turma' cu proust & nabokov nu e o alegere ante-factum - k si cum mi-as fi spus, tiens, si astora le place flaubert, ce-ar fi sa join them?
DUPA ce am constatat k imi place flaubert (si mai ales 'educatia sentimentala'), am avut placuta surpriza (& confirmare) sa constat k le plac fix acelorasi oameni pe care-i apreciez si eu...
ps nu stiu ce e aia 'la gaie a une manie', vrea sa fie lba franceza?! dk da, e gre-shit cu spume!
Friday, 1 January 2010
l.e.: daca esti asa de 'scrofulos' cu lba ro, dc scrii fara diacritice?! :)
Friday, 1 January 2010
Hehehe. Toata discutia de pana aici si de-aici incolo se poate rezuma foarte simplu in fraza aia, "la gaie", adica gaia, in loc de la pie, adica... gaia. Cum iti pare ?
Eu am scuza c-am introdus un subtext prin fonetica, tu ai scuza ca "economisesti spatiu", si-n rest ramane cum am stabilit.
(PS. Limba romana nu e alta pe internet decat in piata publica sau in parlament, ci tot aceeasi - parte a ciclului despre cum blogul e literatura. Iar eu scriu fara diacritice in mod gresit.)
Friday, 1 January 2010
asta cu 'blogul e literatura' e demna de monsieur homais...
(k)iar dk ar fi asa, atunci dc n-as putea spune - si eu - k 'bruskez' limba in scopuri expresive? probabil k n-ai citit poezie de caius dobrescu ;P
ps re: 'la gaie' aka 'gaia' (matzu)... mai bine ma abtin!
Friday, 1 January 2010
Draga als, spatiul economisit pe net prin mutilarea limbii (fiindca ii tai pe ici pe colo cate ceva, da?) e absolut irelevant. Mai logic ar fi sa economisesti spatiu pe o foaie de hartie, pentru ca aia se termina la un moment dat.
Cat despre critica proasta a "Educatiei sentimentale", dragul meu, eu ma refer strict la cea pe care a primit-o pe vremea lui Flaubert, nu la aprecierea amicilor tai, care pare-se nu-s in stare sa digere un roman solid cum e unul din cele ale lui Zola (care scria si mult, si bine, si cu folos). E normal ca el sa fie mai putin citit, fiindca cere un anumit grad de inteligenta ca sa poti trece de prima suta de pagini, ca sa nu mai zic de terminat de citit.
Mircea, teza mea e ca daca petreci un timp extraordinar de lung fara ca rezultatul sa fie stralucit, nu ai talent. Si Marin Preda scria foarte, foarte greu si totusi cartile lui sunt capodopere. Stii proverbul ala cu muntele care s-a scremut? Ei, aia-i parerea mea despre Flaubert.
Imi reprosezi ca nu am citit o traducere sau editie mai buna a "Doamnei Bovary". L-am studiat anul asta in original si vezi rezultatul, de ce m-as intoarce sa citesc un roman al unui scriitor pe care nu-l inghit, oricat de buna ar fi editia sau traducerea? Prefer sa-mi pierd timpul citind-o pe Marguerite Yourcenar care, desi admiratoare a lui Flaubert si care si-a cizelat foarte mult romanele, scrie chiar bine si captivant despre vietile unor oameni absolut neinteresanti in context normal. Iarasi, ca dovada a faptului ca nu consider timpul petrecut scriind ca indice al talentului, ci rezultatul.
Nu mai stiu cat de reusit e personajul Emmei si nu am de gand sa recitesc romanul ca sa-mi improspatez ideile, dar le prefer de departe pe cele ale lui Balzac, un scriitor care totusi nu-mi place, recunosc, dar ale carui merite nu le pot nega.
De Sartre nu stiu ce sa zic, inca nu-l cunosc si nu-mi sta in fire sa vorbesc despre lucruri despre care nu stiu nimic.
Friday, 1 January 2010
PeSeu: chiar imi place Nabokov.
Friday, 1 January 2010
@als Dobrescu asta-i de prin estul tarii, mai nou ?
@esk Pai bon, dar atunci iti mai ramane sa arati de ce "rezultatul nu-i stralucit", ca altfel n-ai facut nimic, logic vorbind.
Sa stii ca pentru o dieta echilibrata se recomanda si dulce si amar, inca de pe vremea lui Hipocrate, asa ca da, s-ar putea sa-ti prinda bine. In tot cazul nu vad cum poti emite opinii despre un autor pe care l-ai citit in traducere, oricare ar fi el.
N-am inteles chestia cu Mme de Crayencour, adica cine-s personajele neinteresante, Hadrian ?
(PeSeu Chiar zici de Cosasu ca n-are adica cum ar veni gradul de inteligenta cat sa treaca de prima suta de pagini ?! Ca nu-mi chiar revin.)
Friday, 1 January 2010
esk: "Zola (care scria si mult, si bine, si cu folos). E normal ca el sa fie mai putin citit, fiindca cere un anumit grad de inteligenta ca sa poti trece de prima suta de pagini, ca sa nu mai zic de terminat de citit." = lol. deci LOL
vorba aia: decit sa citesc 100 pag. de zola, mai bine citesc 1000 de proust ;)
@mp: nu, dobrescu e fix din centru (= brasov), dar nu vad legatura.
dar - k si in cazul 'la gaie' - prefer sa n-o vad ;P
Friday, 1 January 2010
Centru, adica brasovean scolit la Viena. Si-n ASPRO. Bine, bine.
Saturday, 2 January 2010
inca nu v-ati plictisit de Flaubert:))
domnisoarei plecata cu Erasmus la Paris: in general la litere va invata nu cum s ava placa un autor ci cum sa-l intelegeti, in context, in text, etc. Facultatea de litere iti formeaza tie, student, abilitati de citire a unui text si de interpretare si mai ales, de argumentare, dar la aceasta lectie vad ca ati lipsit. Hai mai bine sa vorbim despre moda, via Flaubert bineinteles, sa vad pina unde vi se intind stereotipurile ( sau tipele, in cazul de fata:)))
Saturday, 2 January 2010
Daca nu ne-am (chiar) plictisit de als inca, iti dai seama cat ne va lua sa ne plictisim de Flaubert :D
Da' moda zici ? Hmm... pana la urma a cucerit Codoban Clujul complet si definitiv, deduc ?
Si-n final, chiar daca nu face impresie cine stie ce buna in discutie, eu apreciez foarte mult verticalitatea domnisoarei, de-a iesi sa infrunte trupele, desi nimic n-o silea pana la urma.
Fapt este ca internetul e atat de mare, si atat de multi oameni se gasesc pe el, incat oricat de bun ai fi tu personal, ai sanse excelente sa dai peste zece sau douazeci de tipi mult mai pregatiti, mult mai informati, mult mai in forma si deci perfect capabili sa-ti intinda matele mentale pe sulita cuvintelor. Asta se poate intampla oricui oricand, oricat de competent, special sau genial ar fi, si deci nu cred ca trebuie data cine stie ce mare atentie.
Saturday, 2 January 2010
ai impresia ca i+am dat o prea mare atentie? nu ma cunosti:)))s-ar putea sa-mi ascut doar ghearele, ca vine sesiunea...
in general mie-mi plac oamenii cu umor, pseudo(a)nonimi sau nu...
Saturday, 2 January 2010
de mine n-aveti cum sa va plictisiti, k eu apar & dispar at a whim... ramin numai 'rautacismele' mele - precum zimbetul pisicii de cheshire ;)
Saturday, 2 January 2010
@Mircea, ramane doar sa cititi si voi altceva decat Madam aia, ca m-ati innebunit :)) Ia puneti mana pe "Trei povesti", daca s-o fi tradus in Romania, sa vedem ce parere aveti p-orma. Si te rog reciteste partea cu lecturatul in traducere, eu am zis ca l-am citit in franceza, da? Ma rog, restul, nu Madama Bovary.
Cu "personajele neinteresante" tin sa ma explic: daca ar fi fost persoane, adica oameni care umbla si respira, vietile lor n-ar interesa pe nimeni; dar ca personaje, sub mana lui Yourcenar (sa-i folosim numele de scriitor, ca de aspectul asta e vorba), devin captivante. Nu ma refer la Hadrian, care nici ca persoana n-a fost un umil trecator, ci la Nathanael, spre exemplu.
@Als, in afara de Proust in sus si Proust in jos, mai stii sau ai mai citit si altceva?
@Corina: intai si-ntai, nu-s plecata cu Erasmus, locuiesc pe langa Paris si m-am inscris la Sorbona de capul meu, cu statut egal cu al oricarui student francez, fara avantaje si cu aceleasi obligatii la examene. Cat despre restul, nu mi-a zis nimeni ca n-am dreptul sa gandesc si ca trebuie neaparat sa invat doar ce mi se zice la curs si sa dau p-orma afara exact aceleasi lucruri. Zici ca ne invata sa intelegem, nu sa ne placa? Asa, si? N-am dreptul sa-mi placa sau sa nu-mi placa, desi pot face comentarii dupa cerintele si asteptarile profilor? Sau trebuie sa scriu numai clisee si sa nu gandesc ce citesc? Eu am fost invatata, atat la orele de literatura din liceul romanesc cat si la cele de la Sorbona, sa-mi folosesc capul si sa vin cu interpretari si comentarii proprii; ba chiar cand am facut o gluma de genul "daca spun cu adevarat ce gandesc despre subiectul X, o sa ma dati afara de la Litere", m-au asigurat ca am dreptul la opinii, fie ele si impotriva "curentului general".
Dar daca vrei sa-l lasam pe Flaubert si sa vorbim despre moda, n-ai decat, eu nu tin sa oblig omul sa vorbeasca despre ce nu-i place.
(Stereotip nu-i mai degraba "Flaubert, acest mare scriitor al secolului XIX"? La curs asa mi s-a zis, ca mi se scad puncte daca scot din astea.)
Saturday, 2 January 2010
@esk: oh, mai am o lista f lunga de scriitori (francezi) care-mi plac, dar ma-ndoiesc k ai auzit de ei... xavier de maistre, etienne de senancour, raymond roussel, andre pieyre de mandiargues iti spun ceva?
k de yourcenar a auzit toata lumea ;P
Saturday, 2 January 2010
Donsoara, draga, auzi... nenea Flober macar e de admirat: cat i-o fi luat lui sa scrie, macar e citit si adorat de plebe, nu? Pe cand eu, ma straduiesc la un amarat de proiect (de doua saptamani si nu-s decat la a doua pagina) si nici nu bibilesc frazele ca nenea in cauza si o sa citeasca doar o profa, stramba, saraca... nu o sa se excite nimeni gandindu-se la partidele de jambes en l'air ale madamei bovary, cu sau fara levrette (cadou de la barbat-su daca nu ma-nsel).
Asa ca te rog fa bine si pune mana pe alti scriitori francezi (decedati sau nu) si cultiva-te! Aiiiii dracie! esti in capitala modei si-a romantismului, ce naiba!
Saturday, 2 January 2010
Nu-mi spun nimica, fiindca sunt persecutata sa-i studiez numai aia de care a auzit tot prostu'.
Saturday, 2 January 2010
haha
k tot e vba dspr flaubert & zola: eu cind eram mic (clasele primare totusi, k stiam sa citesc) si vedeam in biblioteca alor mei cartile astora 2, puse unele linga celelalte (haha), eram convins k GUSTAV (sic) FLAUBERT e un scriitor neamt, iar EMIL (sic) ZOLA unul rus...
peut-etre ceci explique cela (zola), eu nedindu-ma in vint dupa rusi - cu citeva exceptii totusi: gogol, tolstoi, turgheniev, cehov... & nabokov of course ;)
Saturday, 2 January 2010
@esk
cine tine acest curs, daca nu e prea mult sa intreb?
Saturday, 2 January 2010
Probabil nici un mare nume al scenei critice literare frantuzesti, daca asta vrei sa afli.
Sunday, 3 January 2010
oke! numai nu te enerva. da-l incolo de Flaubert daca iti cauzeaza.
Sunday, 3 January 2010
Io am ajuns din urma intelepciunea lui dAImon. Sincer spun ca foarte interesanta discutia, asa, de pe margine :D
Sunday, 3 January 2010
eu crek duduia esk nu are ink maturitatea emotionala de a-l savura pe oncle gustave... am observat asta la pustimea care se plictiseste la bergman: vbeste dspr lucruri care nu le spun nimic, pt k nu au experienta care sa-i faca sa rezoneze cu ele
e o frivolitate a virstei, care oscileaza intre teribilismul negatiilor & bombasticismul 'marilor intrebari' ('ce e omu, ce e vieata, ce e moartea' blabla) care, fiind la fel de febrile & de juvenile, sint evident superficiale
la 25 de ani ink tatonezi - inclusiv in privinta gustului
Sunday, 3 January 2010
Ceea ce nici nu-i un lucru rau, pana la urma, ba chiar dimpotriva.
Sunday, 3 January 2010
ma rog, de gustibus
mie tineretea mi se pare plicticoasa - bine k (se) trece rpd ;)
Sunday, 3 January 2010
Asta da comentariu literar. Beats everything we've done in school :D
Tragic.
Sunday, 3 January 2010
L'insoutenable tragiquite de l'etre, ca sa-i fac o placere francofonului als.
Sunday, 3 January 2010
'tragiquite', imi place... ma face sa ma gindesc k, 'la noi, 'tragicu' se-mbina armonios cu gica (petrescu) :)
Sunday, 3 January 2010
e bine sa fii légère, dar nu d'esprit:)))
Sunday, 3 January 2010
N-avem noi norocu' sa prindem un razboi cu rusii sub comanda fieldmaresalului Gicu...
Tra' Gicu-nainteee!!
Sunday, 3 January 2010
"e o frivolitate a virstei, care oscileaza intre teribilismul negatiilor & bombasticismul ‘marilor intrebari’ ", zise mosul kre skrie k oamenii maturi si intelepti.
Sunday, 3 January 2010
Daaa, omu' e asa de batran incat cine stie, azi maine ajunge in punctul lui Dante.
Sunday, 3 January 2010
@esk: nu te lua dupa aparente, care ele inseala ;P
'j'ai plus de souvenirs que si j'avais mille ans'... p-asta l-ati facut? k nu stiu ce va-nvata la sorbona aia zau asa, k ierea facultate de renume mondial si-acu va zice k flaubert n-avea talent sarmanu, tz-tz-tz
(sau va lasa sa credeti asta, in loc sa va scoata gargaunii aia din creere cu forcepsu!)
Monday, 4 January 2010
Sorbona nu-i renumita prin faptul ca ar indoctrina pe cineva sau ca ar ingradi libertatea studentilor ei, nu stiu ce te face sa crezi ca ni se baga sau ni se scoate ceva in/ din cap cu forta. Franta e tara drepturilor omului, nu e Romania comunista. Slava Domnului, ca altfel poate ma executa unul ca tine c-am indraznit sa ies din rand.
Monday, 4 January 2010
Patasti...
Tuesday, 5 January 2010
@esk: of, numai simtul umorului & (auto)ironia nu va-nvata...
sau oi fi si tu de prin ardeal/banat, asa?
oare (k zici k t pricepi la coduri de lectura...) ce-ti spun tie 'agramaticalitatile' VOITE pe care le-am presarat in postarea mea de mai sus, hm?
deci eu acolo JUCAM ROLUL parintelui/profesorului obtuz/borne de tip comunist, da? iar tu ai pus botu, hahaha
sincer, aveam pretentii mai mari.
iar asta cu 'franta e tara drepturilor omului', non mais vraiment... on croirait entendre mm bouvard et pecuchet :))
Tuesday, 5 January 2010
l.e.: problema e si unde 'iesi din rind' - k daca iesi k sa o iei pe aratura sau sa intri-n gard... peine perdue ;P
Tuesday, 5 January 2010
fondue pendue
Friday, 3 December 2010
S-a cam pus praful peste postul asta din cate imi sugereaza mie cifrele, dar nu ma pot abtine sa comentez :) mi s-a parut prea savuroasa conversatia cu mentionata donsoara despre Flober!
Cu siguranta perspectiva literara se modifica odata ce te afli intr-un alt mediu cultural, dar eu tot n-as spune ca Zola ruleste peste Flober....sunt ca 2 tipuri de branza, cu altfel de mucegai. Imi pare rau, domle, nu ma pot hotari! :))
Saturday, 4 December 2010
Pai acu' sa fim sinceri : nu s-o pus mai mult praf pe discutie decit s-o pus pe unchesu' Gustav, musiu Zola si restu' eroilor din discutie.
Monday, 6 December 2010
Pai nu, absolut deloc! La mine in cap se deruleaza un surogat al acestei discutii. Inca destul de vivid! :)
Acum ma gandeam, ar merge asa o piesa dramatica bine-piperata cu conversatii intre mai-sus-mentionatii domni. Cum de inca nu a aparut asa ceva?!
Deocamdata ma intorc la unchiesu' Gustav, atata vorbarie mi-a facut pofta de vorba lui!
Monday, 6 December 2010
Cum era aia, le theatre c'est l'autres sau asa ceva.
Tuesday, 7 December 2010
Mais oui, toujours!