Da-mi Doamne o forta mareee

Friday, 25 June, Year 2 d.Tr. | Author: Mircea Popescu

Pe scurt spus, tema este sa explicam ce-am face dac-am fi, pentru o zi, o luna, sau un an, nu Presedinte al tarii, e impropriu spus, ci daca am fi jucatori de Warcraft si tara toata ar fi micul nostru joc. Un fel de cauntar virtual pe bloguri.

Este, cu alte cuvinte, o leapsa. Ca sa vezi minune. Bine. Fie.

Trecem pe langa observatia ca tara nu este si nu poate fi un domeniu de joc pe calculator, care sa fie administrat de niste tipi butonand veseli pe bloguri. Nu din cauza ca nu se lasa oamenii care-o compun, nu din cauza caconspira Illuminatii, ci pur si simplu pentru ca realitatea este mult, mult prea complexa pentru a fi abordabila astfel. Da' hai sa ne jucam. Deci, eu dac-as avea o forta mare as face urmatoarele lucruri :

I. As desfiinta Codul Fiscal. Nu-i nevoie. Toate proiectele publice se finanteaza prin donatii ale populatiei. Deci, cetatenii din Timisoara vor politie ? Foarte bine. Cat sunt ei dispusi sa doneze pentru a avea politie ? A, nimic ? Pai inseamna ca de fapt nu vor politie. Se vor descurca atunci si fara. Cetatenii din Bucuresti vor licee ? Bine. Cat sunt ei dispusi sa doneze pentru a avea licee ? A, nimic ? Pai inseamna ca nu-i nevoie nici de licee. Vrea lumea sosele ? Cat doneaza ? Nimic ? Noa, mergem pe jos.

Simplu si pe inteles. Nimeni nu-i obligat sa plateasca nici un sfant nimanui. Daca vrea, bine, daca nu vrea, sanatate buna. Banii adunati, cat sunt ei, se aloca prin licitatii. Statul nu angajeaza pe nimeni, nici ca sa predea in scoli, nici ca sa fluiere in drum, nici ca sa construiasca drumul. A, nu exista cine sa faca treburile astea ? Mnoa. Asta-i viata, asta-i armata, cu asta defilam.

II. As modifica Constitutia, in sensul ca totalul tuturor codurilor, civil, penal, contencios si ce mai exista, plus toate regulamentele, toate normele de aplicare si toate celelalte acte normative in vigoare nu pot ocupa mai mult de 1Mb. 1048576 de caractere, inclusiv spatii si semne de punctuatie. Revine undeva intre 500 si 1000 de foi. Asta e TOT. Deci, vrei o lege noua ? Stergi o lege veche. Simplu.

Ideea asta ca ori de cate ori ne scobim in nas mai scoatem cate-o lege e o tampenie dincolo de acceptabil. Nu-i nevoie de atatea legi, si mai important, nu este cum sa dai atatea legi bune. Este o limita a lucrurilor inteligente pe care le poti spune despre un sistem complex. Pe deasupra, nu-i nici intr-un caz permis sa ai legi pe care nu le stie nimeni, sa dai legi cand tu nu cunosti toate celelalte legi (apropo, pentru TOTI candidatii la Camera sau la Senat, inainte de-a putea sa-si prezinte candidatura, obligatoriu examen cu toate legile. Ori le stie ca pe apa ori mars la invatat, reveniti in 4 ani) si alte proaste obiceiuri ale temporarului introdus de Revolutia Franceza si eternizat de-atunci incoace. In caz ca va intrebati cine-o inventat "perioada de tranzitie".

III. As desfiinta rolul normativ al statului. Statul nu are, si nu ar trebui sa aiba, autoritatea de-a oferi "autorizatii". Statul poate cel mult sa se ocupe cu masurarea. Deci, ca si der Grunepunkt, statul poate cel mult oferi niste calificative bunelor practici intr-un domeniu sau altul. Asta e tot. Cine le baga in seama si cat de mult e strict problema fiecaruia, sa si-o rezolve singur.

IV. As readuce stagiul militar obligatoriu. Nu din motive de "aparare" sau alte traznai, ci pentru ca e foarte benefic pentru tineret. Au ocazia nepretuita sa-si verifice niste asumptii despre sine si despre lume pe care viata in familie li le-a sadit fara intentie neaparat, au ocazia sa isi dezvolte abilitatea de-a se supune corect, care e poate cea mai importanta calitate a individului matur si au alte multe si valoroase ocazii si oportunitati. Si pentru fete, si pentru baieti, un an de zile, de la 18 ani, fara exceptii. Si da, dormitoare comune de 20-40 de locuri, bocanci de 4 kile, facut si desfacut kalashnikoave, tot tacamul.

Ei, cum vi se pare ? Nu tocmai ce va asteptati sa cititi, ma gandesc. Se mai intampla.

Au mai scris pe tema : Mihai Stanescu (caruia ii atragem atentia pe aceasta cale ca ne numim Mircea Popescu), Cristi Voiculescu, Stefan Murgeanu si, daca mai sunt si altii, nu va sfiiti sa-mi atrageti atentia la comentarii.

Comments feed : RSS 2.0. Leave your own comment below, or send a trackback.

34 Responses

  1. Claudiu`s avatar
    1
    Claudiu 
    Friday, 25 June 2010

    Treaba cu donatiile nu e aplicabila :P, nu e corect sa contribuie o mie si sa beneficieze zece mii de pe urma unui serviciu, doar daca le dam insigne de contribuabil :))

  2. Scuze, Mircea, pentru botez. Si sa stii tu ca pct II este proiect deja. Adica se lucra la dansul.

  3. Mircea Popescu`s avatar
    3
    Mircea Popescu 
    Friday, 25 June 2010

    @Claudiu Ce nu e corect e sa existe "servicii" prin care zece mii de beneficiari trag pielea de pe o mie de platitori. Trebuie reformate asa fel incat sa aduca beneficii mai largi.

    Si nu vad de ce sa nu le dam insigne, sigur ca da. Se dau certificate de donatie, se publica liste ordonate, care-i problema ?

    Aia vreau sa vad la dezbaterile electorale, dispute intre Marean si Xulean ca "io am dat cinci catraliarde la buget!" si alalalt nu, ca "io, sase!". Ca pe vremea grecilor.

    @Mihai Stanescu Da' stiu ;)

  4. căţelul alpha`s avatar
    4
    căţelul alpha 
    Friday, 25 June 2010

    Nu. Slăbuţ. Programul meu de guvernare e mai mişto :)

  5. Treaba cu stagiul militar obligatoriu ar merge pentru ce zici acolo, doar daca reformezi si armata. Nu-i bai de bocancii de 10kg ca na, se cara la o adica, dar sa asculti de ordine de la tampiti nu-i de niciun folos daca nu esti mai tampit decat ei. Si n-ar fi bai ca nu-i de niciun folos, dar e chiar cu minus(uri) altminteri.

    In fine, altminteri eu zic ca rolul de-l vrei tu il cam indeplineste cu brio statul la camin (ori n-ai avut experienta, ori n-a fost camin pe bune). Ce-i drept doar 4 in camera si 8 pe modul, cu bonus un an fara usa (nici aia de la baie), nu 20-40 de locuri, dar in mod uluitor incape muult mai multa lume decat alea 4 locuri la o adica. Si in rest faci de toate, de la curatat dupa "meseriasi" pana la politica de camin, de campus, de-ce-poftesti. Ce-i drept partea de "cadre"e ceva mai flexibila - dar tot trebuie sa obtii cumva saltea macar si numarul de arcuri iesind din ea e direct proportional cu cat ai calcat pe coada "sergentul".

    Hait cat m-am lungit.

  6. Mircea Popescu`s avatar
    6
    Mircea Popescu 
    Friday, 25 June 2010

    @Diana Coman Este, Diano, este de cel mai mare folos posibil : iti da un exemplu pentru viata ta. In urmatorii 50 de ani, ori de cate ori te vei afla in situatia dificila de-a asculta ordinele unui tampit, vei avea cu ce sa compari. Si vei putea lua decizii in cunostiinta de cauza.

    Tot de-aia-s importanti si bocancii ai grei, fix tot de-aia, si dormitul la gramada si mancarea proasta si tot restul. Iti da niste bench-mark-uri, care-ti vor servi cat traiesti.

    Traitul la camin e ersatz. As fi scris acolo sase luni de front, da' m-a luat mila. Daca modificam, io asa zic, nu-n jos spre camin, in sus spre transeu sa fie.

  7. Cam pricep unde bati, dar tot nu prea sunt de acord. Nu de alta, dar pentru cine are ochi sa vada si minte sa priceapa, sunt destui tampiti de care trebuie sa asculti drept pochil si destul nonsens si altminteri. Ce am vazut sa dea armata asta asa cum zici tu la lume mai cu cap sunt mai ales niste chestii dragute cam pentru toata viata precum ciuperci la picioare, ceva pneumonie cu repetitie si alte asemenea. Plus o aversiune pentru verdele ala indescriptibil.

    Precum ziceam, n-am nimic impotriva greutatilor la picioare, cap sau pe unde s-or nimeri. Dar aia cu cap se cam baga singuri altminteri in greutati mai serioase decat le poate fabrica armata si mult mai eficiente pentru ei personal. Cat despre front e o chestie pentru mine atat de lipsita de sens incat nu pot comenta pur si simplu.

  8. Mircea Popescu`s avatar
    8
    Mircea Popescu 
    Friday, 25 June 2010

    Pai tocmai de-aia. Dac-ai sta sase luni intr-o groapa de rau' unora ce te cauta sa te puste, ai vedea lucrurile cum le vaz si io :D

    Dar acu' revenind la discutie, problemele pe care si le creeaza oamenii aia desteptii singuri nu sunt "mai eficiente" decat in anumite feluri de-a privi chestiunea. In altele sunt 0. Cam ca si orgasmele pe care si le creaza singuri.

  9. Despre groapa aia si cu puscatul, o fi cum zici, ca n-am idee. Desi am senzatia totusi ca fiecare are un mod propriu de a reactiona/trage concluzii/se transforma dupa o experienta fie ea si extrema de genul asta. Daca zici ca orice ar fi concluzia aia e oricum sigur ca-l face un om mai bun (inca per total, ca altfel e si aici chestia aia cu "in altele sunt 0"), in fine, o fi.

    Revenind la discutie, nu e vorba ca-si creeaza singuri probleme, daca remarci nici n-am zis asta. E ca pur si simplu ajung in problemele alea in esenta din cauza ca nu bat calea obisnuita. Si nu e nici ca le-ar vrea de altfel.

    In care ar fi 0 de exemplu?

  10. Mircea Popescu`s avatar
    10
    Mircea Popescu 
    Friday, 25 June 2010

    Drept ce zici si tu, daca tot sacu'si gaseste petecu', tot omu' si-o fi gasind el transeea lui, ce rost mai are sa-i facem noi una mai mica, cand ii tanar ?

    As zice ca are, tocmai pentru ca aia facuta cand ii tanar n-are, de fapt, miza. Sigur ca-si gaseste el a lui, da' n-ar fi bine, atunci cand e pe viata si pe moarte, sa poata sa lucreze si cu o experienta reala, careia i-a supravietuit ?

    Ca pana la urma, asta-i scopul educatiei, exact constructia acestor ocazii. Altfel, ce te mai tine pe tine lumea la scoala, nu mai bine te trimite direct in productie ? Ca doara daca ai os de inginer te descurci tu, si daca nu, mnoa...asta este, cade podu' sau ceva.

    Nu-i mai bine pana la urma sa n-astepti sa-ti lege mainile doi copii si-o ipoteca, asa incat orice pas gresit nenoroceste o groaza de oameni ?

  11. In esenta suntem de acord, dar la implementare apare motivul intregii discutii imi pare. Diferenta e ca eu nu cred in transeea universala. Adica da, perfect de acord ca mai bine una fara miza, de antrenament, dar treaba e ca ar trebui una personalizata, si habar n-avem in fapt de personalizari din astea. Iar solutia uniforma are dezavantajul ca face potential mai mult rau decat bine taman cam la aia care nu-s "in medie".

    Acum sigur ca poti sa zici ca na, ca la medicamente, facem bine 80% din cazuri si ailalti 20% asta e, n-ati avut noroc, dar barem stiti ca muriti pentru binele general. Presupun ca totusi diferentele sunt evidente.

    Si in consecinta mi se pare ca scopul educatiei nu e acela de a te vari cu de-a sila in transeea universala, ci de a iti da loc/cadru sa o gasesti (preferabil in versiune mai miniaturala) cat mai curand.

  12. erata (ultima fraza): *loc/cadru sa-ti gasesti transeea proprie...

  13. Mircea Popescu`s avatar
    13
    Mircea Popescu 
    Saturday, 26 June 2010

    La implementare intr-adevar.

    Nu poate fi, din principiu, personalizata, pentru ca tocmai asta e scopul ei : depersonalizarea. Problema individului autist e o problema de hiper-personalizare. Sanatatea se constituie din echilibru, si un echilibru intre sine si lume nu se poate intemeia pe stricta personalizare, care-i adica modificarea lumii dupa individ. Trebuie sa mai survina, macar din cand in cand, si invers, modificarea individului dupa lume.

    Cred ca problema vine pana la urma din aia ca tu (alaturi de ideologia momentului) ai decis sa pictezi jumatate din piciorul podului drept "rau". Podul tot pe doua picioara sta, si va sta atata timp cat va sta. Daca ramane intr-un singur picior se-mburda mai devreme sau mai tarziu. Ba chiar mai devreme.

  14. Eu as schimba un singur lucru: TVA diferentiat pe produse.
    La medicamentele pentru cap = TVA zero.

  15. Nu. Presupunand ca piciorul de care zici ar fi modificarea aia a individului dupa lume, n-am decis nicaieri ca ar fi rea intre niste limite (si de altfel o discutie in care imi atribui tot soiul de convingeri pe care nu le-am exprimat nu are mare rost).

    Da, echilibru, dar acela nu vine dintr-o aplicare otova a unei chestii care e buna pentru x%. Vine pana la urma din a avea un punct de referinta intern si unul extern cel putin.

    Si problema principala a armatei (la nivel de instructie, nu vorbesc de mai sus) e ca in esenta nu-mi pare sa aiba alt scop decat de a obtine anihilarea (fie, pe termen limitat) gandirii proprii. Nu e vorba ca e un set de greutati diverse pe care trebuie sa le depasesti ca sa ajungi undeva. Nu, daca reusesti sa-ti deconectezi creierul in mare parte din timp si sa faci ce se zice, nota 10 cu felicitari. Ma rog, poate fi vazuta si ca un exercitiu de nonsens, cam asa as trece eu prin chestia asta de fapt imi pare.

  16. Mircea Popescu`s avatar
    16
    Mircea Popescu 
    Saturday, 26 June 2010

    O discutie in care iti atribui convingeri pe care nu le-ai exprimat dar ai putea sa le detii implicit are avantajul ca-ti ofera ocazia sa te exprimi explicit. Enerveaza pe multa lume abordarea asta, dar imi ingaduie sa stiu pe ce ma bazez. Pe scurt, faptul ca ti-am atribuit-o nu te obliga nicium, o negi, ramane cum zici.

    Lipsit de capacitatea de-a "inchide" gandirea, omul nu poate fi totusi o fiinta ganditoare. Este al nostru ceea ce putem distruge, nimic altceva.

  17. Mircea Popescu`s avatar
    17
    Mircea Popescu 
    Saturday, 26 June 2010

    Dar, c-am uitat sa zic, exact aia e : exercitiu de nonsens. Vital.

  18. A, pai bun, atunci m-am lamurit unde nu suntem de acord. Eu am gasit destul (prea mult chiar) nonsens altminteri si fara armata. Dar poate ca am eu o sensibilitate aparte la nonsens.

    Doar ca antrenament de inchis pe termen lung. Cu riscul de a ramane asa apoi :D Si in plus mai sunt si alte variante de "inchis" gandirea.

  19. Porcul de York`s avatar
    19
    Porcul de York 
    Sunday, 27 June 2010

    1.EDUCATIE. as pune MARE accent pe educatie. cetateanul trebuie sa simta ca face parte din societate, trebuie sa inteleaga importanta si valoarea bunului comun si sa se comporte ca atare. accentul pe aceasta educatie civica l-as bune daca ar fi nevoie cu biciul, prin amenzi aberante si de neplatit. spre exemplu o flegma trasa pe trotuar si sesizata ar echivala cu 3 zile in folosul comunitatii, tuns gardul viu prin oras, maturat, strans gunoaie, este de lucru.

    2. POPIV-AS ARMATA. as avea mare grija ca Mircea Popescu sa nu instaureze stagiul militar obligatoriu. Oricat ar fi de util in randul tinerilor eu cred cu tarie ca cei pregatiti pentru viata se diferentiaza oricum de cei nepregatiti in primii 20 de ani de existenta.

    3. HOTII LA ZDUP. as cauta nod in papura stimabililor nostrii guvernanti si acolo unde nu se pot justifica sume, ar aparea costumele vargate fara drept de apel. cat ai ? 3 case. bun... hai sa vedem, le-ai muncit? aaa.. nu prea ai cum sa le justifici, ok, te vei bucura de un coleg de celula iubitor.

    4. LA MUNCA NU LA INTINS MANA. cersetoria ar disparea clar, in mod cert si irevocabil ar fi stransi de pe strazi toti terchea berchea. pana intr-o anumita varsta la programe de reintegrare unde ar invata dupa intelect o meserie. ceilalti mai in vana asa, la munca in folosul comunitatii pentru mancare si cazare. pentru cazare ar exista cateva blocuri simple, controlate, tocmai pentru acesti oameni. cersetorii vor incepe sa produca prin munca si isi vor aduce aportul sau, la zeghe, pentru vagabondaj.

    5. ELITE, NU VITE (din seria Triunghiul Bermudelor) ar disparea ministerele inutile, s-ar injumatati guvernantii. chiar nu-i nevoie de atatea pareri. ar disparea pseudo-profesorii. in invatamant ar ramane doar elitele chiar daca asta ar tria la sange vitelusii de pe bancile scolilor. nu se poate atinge un anumit nivel ? ok. nu vom face medici din pule, pentru ca medicii lucreaza cu vieti. nu vom scoate nici profesori din vite, pentru ca si ei lucreaza cu vieti. pentru toti ceilalti exista milioane de alte variante, mult mai favorabile si lor si celor din jur.

    6. PEDEAPSA CAPITALA. Da, as reintroduce-o. In cazuri CLARE, in care vorbim despre criminali in serie, evident declarati irecuperabili si incontestabil vinovati, dovediti cu dovezi palpabile. Apoi mi-as intinde aripa iubitoare si peste pedofili si violatori, lasandu-i in viata dar avand grija sa mai construiesc niste "tabere sisifice", asa le-as spune, in cadrul carora s-ar muta blocuri de piatra dintr-o parte in alta a unui teren de fotbal. Zilnic. Non stop. In ture. Ziceti voi ca munca nu elibereaza.

    si multe altele. as fi probabil un dictator nenorocit care ar sfarsi asasinat inainte de a ajunge la punctul 3. Hai la vot!

  20. Mircea Popescu`s avatar
    20
    Mircea Popescu 
    Sunday, 27 June 2010

    @Diana Este si ce zici tu, nu zic nu.

    @PdY Mei, nu exista cazuri CLARE.

    Chestia cu educatia pe care-o propui tu este ca nu se poate face fara coercitie. Si lumea e cam satula, dupa experimentul comunist. Chit ca pe-atunci simteau destui ca fac parte din colectiv.

    In rest, aceleasi idei comune discursului populist, la o bere ne dam cu parerea. Nici una dintre idei nu se sustine, ea in de sine, ca detin incoerenta interna abundenta.

  21. calmogen`s avatar
    21
    calmogen 
    Sunday, 27 June 2010

    Mircea ai reusit sa "pacalesti" pe buna Diana si pe naivul "Porc..." Articolul e o "disertatie" nici macar mascata despre sine. Marian are dreptate, medicamentele pt potolirea egotismului ar trebui sa fie gratuite in "republica" ta...

  22. Porcul de York`s avatar
    22
    Porcul de York 
    Monday, 28 June 2010

    nu sunt naiv prietene, ci doar imi umplu timpul intr-un mod placut mie, cand sunt la job si anume: aberez, glumesc (de obicei), comentez si iau lucrurile cum imi sunt servite fara a le cauta...in fund. ca la bere. pentru nevoile mele, e ceea ce trebuie :).

  23. calmogen`s avatar
    23
    calmogen 
    Monday, 28 June 2010

    Fii bun si iarta...am uitat ghilimelele. De acord cu tine.

  24. Mircea Popescu`s avatar
    24
    Mircea Popescu 
    Monday, 28 June 2010

    @calmogen Vezi, stiam eu ca orice masuri de reforma adevarata se vor impiedica in lateralitatea imanenta poporului roman. Ata ete.

  25. Îmi stătea mişto în uniforma de armată...

  26. Mircea Popescu`s avatar
    26
    Mircea Popescu 
    Wednesday, 30 June 2010

    Nu cred sa existe adolescenta sa nu-i stea misto in uniforma...

  27. cadmysto`s avatar
    27
    cadmysto 
    Thursday, 1 July 2010

    Ma bucur ca nu ai putere asa de mare si sper din tot sufletul sa nu o primesti nicodata :)), poate ca tu scoala vietii ai facut in armata dar eu nu imi doresc asa ceva. Iti doresc toate cele bune si nu uita ca tineretu are nevoie de mai multe cunostinte superioare nu sa stie cum e sa iti speli cizmele in armata.

  28. Mircea Popescu`s avatar
    28
    Mircea Popescu 
    Thursday, 1 July 2010

    De unde stie tineretul ce are nevoie ?

  29. Florin`s avatar
    29
    Florininsigna de prim sositinsigna de trolinsigna pentru 1000 de comentarii 
    Thursday, 1 July 2010

    Intr-o vreme ma gindeam si io la ce as face daca.
    Incepand de la coruptie, sistem politic, cele cele ... si bunastarea materiala si alte asemenea.
    NU cred ca poti sa le dai fericire cu de-a sila, omilor.

    Sa citez din clasici (o chestiune care ma agita si cu care-s perfect de acord)
    "Pana la urma, mi se pare ca tocmai capacitatea lumii si-a orice in ea de-a fi plicticoase arata ca in fapt nu conteaza". Asta, legata de "scopul nu ii de a avea/a fi (ceva de gen, ca la tine in blog mi-i greu sa gasesc locul unde ai precizat ashe ceva), ci devenirea/transformarea - gen", fac pentru mine sa n-aiba rost "o forta mareeeee" pentru ca ar face ca totul sa fie si mai plicticos, iar devenirea nu ar mai fi posibila.

    Aveam ceea ce suntem, io daca as avea o forta mare, nu as schimba nimic.

  30. Omega Peter`s avatar
    30
    Omega Peter 
    Wednesday, 21 November 2012

    Suna a maneaua lu' Carmen Serban! :))

  31. Foarte tare articolul. In mare masura sunt de accord cu cele spuse de tine. Partea cu codul fiscal, mi se pare si mie de neinteles, dar nu avem noi ce sa facem.

  32. Gogu SEOistu
    32
    Gogu SEOistu' 
    Friday, 8 August 2014

    misto articol, o sa vizitez siteul tau mai des. multumesc.

  33. Mircea Popescu`s avatar
    33
    Mircea Popescu 
    Friday, 8 August 2014

    @Florin Bine, da' tu esti si lenes.

  1. 34
    Dac-as fii presedinte   (via Pingback)
    Monday, 28 June 2010

    [...] cu experienta sunt ceva mai precisi si aduc schimbari radicale: Mihai Stanescu, Mircea Popescu & Vali [...]

Add your cents! »
    If this is your first comment, it will wait to be approved. This usually takes a few hours. Subsequent comments are not delayed.