The Cincinnati Kid

Tuesday, 07 February, Year 4 d.Tr. | Author: Mircea Popescu

the-cincinnati-kid-1965-afis ann-margaret-olssenFilmuli asta este un clasic. Sigur, tot melteanu' a auzit de Nasul si-atunci da pe nasul lui de mocofan prost citate rau intelese si aproximativ aplicateii din Nasul, ca nustiuce against de family ca pule-maturi. Ca sa fie clar, Godfather ala e un film mediocru si din perspectiva cinematografica, si din perspectiva de acuratete istorico-culturala. A facut Pacino filme mai bune, s-au facut filme despre mobsteri mai bune, a facut chiar Pacino filme mai bune despre mobsteri si asa mai departe. Da, am inteles, taranetele localnic se recunoaste mai comod intr-un film mediocru decit intr-un film bun atita timp cit filmu' mediocru e cu familii si clanuri ca la el la tara-n Caracal, mai da-le-n fras realitati istorice.

Totusi, daca va intereseaza mai degraba sa cunoasteti lucrurile asa cum sunt decit sa recunoasteti lucrurile pe care credeti ca le stiti in spatii unde ele nu exista de fapt da' se poate rezolva sa para ca ar exista daca insistati, atunci filmul asta e clasic, si merita statutul de cult classic mult mai mult decit aproape oricare altul. Hai sa incercam exemple asa, de gust :

- Si-asa ajungem la chestiile de baza, chestiile care chiar conteaza. Miscarea gresita la momentul oportun.
- Asta-i tot ce conteaza ?
- Ca-n viata, sa zicem. Esti bun, baiete, da' cit timp sunt eu pe-aici esti al doilea. N-are ce sa-ti strice sa te obisnuiesti cu ideea.

Pai acum... sa-ti fie de bine. E o placere sa intilnesti oameni care inteleg ca pentru cartoforul adevarat banii nu-s niciodata un scop in sine. Sunt pur si simplu o unealta, cum e limba unealta gindirii.

Femeile sunt o problema perpetua-n treaba noastra. Bineinteles... hm, in cazul meu e mai mult o preocupare teoretica, dar, privind retrospectiv, imi pare cel mai indicat sa nu intrii-n aranjamente fixe. Leaga-te de ceva frumos cind esti in pauza si-asteapta sa se consume de la sine.

Melba (fata din imagine) triseaza. La tot. Si prin tot intelegem tot, absolut tot, inclusiv Solitaire. Nu ocazional. De. Fiecare. Data. Cum sa nu-ti placa asa o fata ? Face un puzzle, taie piesele sa se potriveasca. "Ai stricat jocul, aia nu se potriveste acolo!" "Acum se potriveste.". Tuesday Weld (care-i o dulce, un fel de Charlize Theron a epocii ei) joaca rolul proastei de care-i indragostit eroul (daca va mai amintiti Pulp Fiction de exemplu, aceeasi tropa) si-ntimplator o fata pe care-o cheama Cristian.

Unul dintre cele mai bune filme ale tuturor timpurilor, mai ales ca nici macar nu-i un film.

PS. Apropo de nimic, stiati ca Edward G. Robinson s-a nascut Emanuel Goldenberg in Romania, fiind pe cale de consecinta evreu roman si emigrant in Statele Unite ? Iata ca imaginea definitiva a gangsterului american e data de un... evreu. Roman. Nascut la Bucuresti. Spre deosebire de Matasareanu, de exemplu, care s-a nascut in Timisoara. Doar zic.

PPS. In caz ca va intrebati : pustiul pierde pentru ca nu fute pe cine trebuie cind trebuie. Ca sa fii barbat (adica, "the man") tre' sa poti face niste chestii.

PPPS C-am uitat : Slade e Rip Thorn tinar. For great lulz.

———
  1. The Cincinnati Kid, 1965, de Norman Jewison cu Steve McQueen, o Ann-Margret Olsson de 24 de ani, o Joan Blondell de 60 de ani si un Edward G. Robinson in forma maxima []
  2. Sa va explic chestia asta putin. Acum vre-o saptamina un vecin din specia sobolanului localnic mi-a lasat un bilet in usa la birou ca "va rog se poate televizorul mai incet dupa miezul noptii". Asta in conditiile in care eu n-am televizor nici acasa, si-n general dracu' e pe-acolo noaptea. Asa ca i-am lasat biletul la avizier, lipit nu pe usa mea ci pe-o notita scrisa citet pe-o pagina A4 care zicea (in engleza, ca mai fac si io misto de prosti) ca draga idiotule ce mi-ai lasat asta in usa a) semneaza-te si b) nu am televizor. Dupa vre-o doua zile raspunsul a venit sub forma unei alte foi de format tot A4 amplasata tot la avizier (deh, daca deschid brusc usa in timp ce el fitiie pe-acolo si-i bag doua ?!) ca blablablabla mult text si apoi capsci (deci bun ?) si apoi blablabla GO TO HELL! si bla bla. Deci sa inteleg ieu ca am de-a face cu un fioros lingvist cunoscator de limbi straine cit si asa cumva vag poate c-o fi ceva mafioso, mbine ? Capisci ? Foggedaboutit. Da' de semnat tot nu s-o semnat. Ca asa face moabstarii, a citit el intr-o carte de fictiune.

    Motivu' pentru care va spun toate astea e ca expresia "go to hell" e gresit folosita in context. Adica, ea constituie o varianta buna de raspuns in situatii precum "Hey Molly ?" "Go to hell!", da' nu-i la locul ei intr-un lung crescendo in care te autoinervezi pe teme de ingust interes. Ca nu se foloseste asa de catre oamenii care s-au nascut cu ea in gura. E o subtilitate, si exact la subtilitati ne si referim cind spunem "rau intelese si aproximativ aplicate". []

Category: Trilematograf
Comments feed : RSS 2.0. Leave your own comment below, or send a trackback.

3 Responses

  1. [...] toata lumea. ———Intrebarea nu-i scoasa din burta, ca asta-i mina finala in Cincinnati Kid, si-ar fi distrus pe absolut oricine procentual judecind (sansele sunt ceva de genul unu la [...]

  2. [...] ———See also fatlogic. [↩]Not out of my ass, that's the final hand in Cincinnati Kid, and would have ruined absolutely anyone on an purely odds approach - the odds are something like [...]

  3. [...] by Elia Kazan, with Eli Wallach, an unremarkably mediocre Carroll Baker and the stolidly marginal Shooter guy. [↩]No, I don't give shit one about how she spent the 60s doing inconsequential and [...]

Add your cents! »
    If this is your first comment, it will wait to be approved. This usually takes a few hours. Subsequent comments are not delayed.