Numa' la foale ti-i gindu', sa le-ndopi!

Saturday, 04 August, Year 4 d.Tr. | Author: Mircea Popescu

Intrasem deja la idee & situatia devenise albastra pe urmatoarele coordonate : Timisoara e mai nou un fel de satuc prapadit, in care nu exista Operai, in care nu poti sa cumperi un pardesiu, in care-i plin de experti care mai de care mai idioti, in care ai ajuns sa nu te mai poti preumbla datorita asaltului ingemanat al chicioseniei tiganesti si pistelor de biciclisti si-n general... cadere libera mai frate. In 2005 era aproape cit de bagat in seama, dupa doua mandate de Ciuhandru combinate cu vrednicia lipsa a locuitorilor a ajuns la mare concurenta cu Buziasul (pe care apropo ar merita sa mergeti sa-l vedeti, unde-o fost si unde-o ajuns).

In continuarea astor mari reusite, ajunsesem sa avem probleme cu aprovizionarea cu produse de baza. Adica, exista o cofetarie buna in tot orasu'. S-a inchis. Cum de ce ? Pai sa va explic io de ce : ca era singura cofetarie buna din tot orasu'. Cum sa nu se-nchida ? Chupa chups n-a fi destul pentru fatucile de virsta tavalelii din taranime ?

Alt adica, carnea. Sunt fo' cincizeci de carmangerii in oras. Cu venirea crizei lumea cumpara ceva intre jumatate si o treime din ce cumpara inainte, ghicesc eu (n-am intrebat pe nimeni in problema sa zic ca ma intemeiez pe ceva, e pur si simplu ghiceala). E oarecum de asteptat, criza, saracie, alea. Ca rezultat al acestui fapt v-ati astepta, nu-i asa, la o consolidare : sa se inchida deci patruzeci din cele cincizeci si alea zece ramase sa faca dever inca si mai mare. Si ca management v-ati astepta la o focalizare pe upmarket si produse de "lux"ii, dat fiind ca asa merge economia de cind lumea in mina oamenilor sanatosi la cap.iii

Atita ca romanii nu-s sanatosi la cap. Ca rezultat, toate cele cincizeci stau deschise, si carnea sta si-si asteapta cumparatorii intre de doua ori si de trei ori mai mult timp. Vezi niste scene intrind, naiv, in ceva magazin de-asta de te ia cu lesin. Si-aici problema : eu nu cumpar carne taiata ieri. Aia se arunca sau se vinde seara/noaptea la pret de nimic saracimii, dupa care se spala tot si a doua zi dimineata se introduce proaspat, adica taiat atunci. Asa merge vinzarea carnurilor, ca stiu romanii sau ca nu stiu romanii. Independenta lor ca natiune, ca popor si ca grup de idioti nu exista si nu se manifesta in aceasta zona culturala, ei au doar a se supune, strict si exact, normelor instituite de altii. Sub aspectul comertului cu carne, ca si sub aspectul productiei de motoare, inmultirii cu 6 si asa mai departe romanii sunt sclavi. Sclavi. Repet sa va intre bine in cap : nici un fel de independenta, deloc, nimic, supunere absoluta si completa, sclavie totala. Bun ? Bine ? Sper ca ne-am lamurit.

Ei si-atunci, inainte vreme cam zece sau poate chiar mai multe dintre cele cincizeci reuseau de bine - de rau, cit de cit si mai mult prin jocul intimplarii, sa respecte-n mare standardele. Ca rezultat eu aveam de un' sa-mi cumpar carne, chiar daca uneori cerea doua sau poate trei incercari. Da' cu prelungirea descrisa dinsus, va dati seama ca si opt ore au devenit minim sasesprezece, si deci nu mai e chip. Asa ca am petrecut doua sedinte la o saptamina sau doua distanta alergind aiurea printr-un asa-zis oras populat de negrii bantu (cel putin judecind dupa nivelul de sofisticare mentala) sa caut dom'le carne. Prin care sintagma nu intelegem o cioara belita, si nu intelegem ceva taiat ieri, hai ca nu-i asa de greu. Da' degeaba.

Asa ca ma apucasem de planificari pentru a va parasi, va spun cu toata sinceritatea. Pentru Opera ma pot duce pina la Viena, pentru a minca o prajitura pot merge pina la Belgrad ca nu maninc chiar asa de des si oricum am invatat fetele sa faca minuni din faina si unt. Da' fara carne ? Nu se poate, ce fac, m-apuc si-l tai pe grid bietu' ?

Din fericire un copoi mi-a gasit (sau se zice copoaie ?), asa ca pe moment problema asta-i rezolvata, mi-am luat ieri o bucata de cotlet de juninca frageda si exceptionala, asa ceva... am pus-o-n cuptoru' olandez pe cartofi, cu rozmarin si salvie taiate atunci-ni din gradina mea proprie, am lasat-o pina s-o facut asa rozul cel mai pizdos la interior si-am halit o friptura cumsecade. Pot sa va certific ca-i superioara unei halci argentiniene premiate, stiu ca suna exagerat dar pe cuvint de onoare ca nu este. Asta-i minunea cu tara asta, cind face treaba face treaba excelenta, de aur la Olimpiade, cu o zecime din costurile altora, si in rest nu face treaba deloc, da' deloc. Pacatu' ii ca-n majoritate nu face treaba, bata-va focu' ca n-aveti idee cum ma scoate faptu' asta din rabdari pe mine, care stiu ca daca n-ati fi prosti la diateza activa si intentionata ati putea, baaaa!

Asa ca mi-a mai trecut supararea & amareala din suflet, mai putem continua pentru o vreme colaborarea in care eu aduc bani in oras.

———
  1. III. In timp ce la cinematograf e in general gol, la Opera e in general arhiplin, pentru ca administratia Operei nu are atita glagorie in capul ala sec incit sa faca biletele sa coste bani, ca absolut oriunde in lumea civilizata, raminind ancorata mental si dupa douazeci de ani tot in paradigma ca “tre’ dat gratis”. Ca rezultat, decorurile sunt proaste, vocile talentate se scurg afara si eu nu ma pot duce la Opera in Timisoara, tre’ sa ma duc pina la Viena cind am chef, exact ca acum 300 de ani, pentru ca veci pururi nu m-oi inghesui prin staluri si-n sala cu cetatenii onorabili de la punctul II.
    Concurenta neloiala.~

    []

  2. Hei, pe-aici orice nu-i ieftineala e "de lux", midmarket nu exista ca notiune. []
  3. Si de la autoritatile statului v-ati astepta sa intervina, la caz ca nici-nici, si sa-i beleasca pe astia pe toti pina cind ramin in picioare aia zece care pot si fac, apropo de "ce poate face statul roman pentru mine". []
Category: Zsilnic
Comments feed : RSS 2.0. Leave your own comment below, or send a trackback.

23 Responses

  1. Meri in Croatia?

  2. " Asta-i minunea cu tara asta, cind face treaba face treaba excelenta [...] si in rest nu face treaba deloc, da’ deloc".
    Mai sunt si jumatatile de masura, cum de le-ai uitat? Un milion de lucruri incepute, un catralion de bune intentii, fatalismul care pune piedica la tot ce-i bun.

  3. Mircea Popescu`s avatar
    3
    Mircea Popescu 
    Saturday, 4 August 2012

    Florin Nuca acolo is gheii si Elena Udrea.

    kokofifi = deloc.

  4. Mircea Popescu`s avatar
    4
    Mircea Popescu 
    Saturday, 4 August 2012

    Adica vreau sa spun, precizari :

    pentru Florin : acolo is gheii CA TINE si E. U.

    pentru kokofifi nu-n sensu' ca kkff=deloc ci-n sensu' ca "lucruri incepute, un catralion de bune intentii" = deloc.

  5. @ Mircea Popescu:

    Pazeasca Trompi! Cum ti-a dat prin minte sa-l mananci pe Grid?! :-)
    Adeca...orasul e totusi plin de carnuri fragede si suculente si tu sa ravnesti taman la "wit"-u' lui Grid?! Ei bine, protestez!
    Ca uite, de-asta n-avem noi intelectuali suficienti si de calitate, pentru ca aistia din urma stau gata-gata sa se canibalizeze intre dansii! :-)))

  6. Si, totusi, arata foarte bine fata de multe alte orase din tara. Banuiesc ca restul se numesc catune.

  7. Mircea Popescu`s avatar
    7
    Mircea Popescu 
    Saturday, 4 August 2012

    @Ioana Lol sec.

    @Madalin Blidaru Sa mai inventam cuvinte!

  8. @ Mircea Popescu: :-)

    @ Madalin Blidaru: Cred, mai degraba, ca multe din celelalte orase din tara arata mai rau decat Timisoara, nu ca Timisoara arata foarte bine...si asta din pacate, zic!...

  9. @ Mircea Popescu:

    Ah, si sa stii ca nu cred ca-i chiar asta gandirea alora de la Opera...Daca scumpesc biletele, pierd din public (mai ales din publicul tanar), ca publicul, in general, n-are foarte multi bani (cu exceptia celora care dispun si care chiar asta fac, merg inspre Viena, dar te vei ingrozi sa-i cunosti pe unii dintre ei si sa afli ca-i mana intr-acolo inclusiv ratiuni ce tin de snobism, pentru ca, in alt chip, sunt printre ei si unii inapti pur si simplu sa recunoasca o voce buna de o voce mai putin. Surpriza cea mai neplacuta vine, de regula, din aceea ca multi "melomani" din acestia apreciaza o voce care-i foarte puternica, atat de tare trebe sa cante incat sa-i rascoleasca pana-n vintre, s-atunci zic despre voce ca-i buna, ceea ce...nu-i intotdeauna drept...si tu stii asta!). Voci foarte bune oricum apar destul de rar in ultima vreme, si asta si pe marile scene din Europa (fac referire la ele pentru ca nu stiu prea bine care-i situatia in afara Europei, dar o pot intui si teama mi-e ca-i tot cam la fel) Iar in ultimii ani, din Timisoara au plecat inspre Viena cateva voci care erau, pe la debutul carierei lor, chiar promitatoare si s-au pierdut aproape complet acolo, distribuite in rolisoare ieftine - la propriu, cum si la figurat...Cred ca-i un soi de cerc vicios aista...

  10. Mircea Popescu`s avatar
    10
    Mircea Popescu 
    Saturday, 4 August 2012

    Pai este, exact asta este : cerc vicios.

    Ideea ca tinerii nu au bani, nu platesc, alea e o prostie. Dar o prostie.

    In primul rind ca nu exista nici un motiv pentru care daca nu au bani ar trebui sa primeasca chestii. Deci simplu, clar si pe inteles, se cinta in Opera goala cu tarife onorabile la intrare (prin care intelegem un salar minim pe economie ca minim absolut) si puletii stau si pling pe-afara, sau se aduna la tiganie sa discute la o bere despre cum de fapt Opera e naspa. Atita ca nu va fi goala, va fi doar goala de jegosii de ei. Exact, dar exact modelul pe care s-a "aparat" asa-zisa "blogosfera" de disruptia zisa Trilema. Cit si la ce a contat ca niste puleti se adunau prin bojdeuci sa fie ei intre ei de acord ca "ce naspa ii Popescu" ? Pe cine crezi tu ca intereseaza ca puletele anonim X nu citeste Trilema ca n-are cinci euro in buzunar, oricit ar vrea el s-o prezinte in termeni de "protest" sau oricum altcumva ?

    In al doilea rind, ca s-ar introduce in sfirsit departajarea sociala, in futere. Deci Ionel si cu Gigel amindoi vor Didina, si-s elevi de liceu, da ? Si Ionel o invita-n parc si Gigel o invita la Opera, pentru care invitatie la Opera munceste o luna si-i mai da si taica-su. Este ca pentru prima oara in istoria tarii asteia nenorocite are Didina ocazia sa decida, autentic si de-adevaratelea, ceva despre sine ? Poate fi curva daca doreste asta, se duce cu ala-n parc. Poate fi femeie civilizata daca doreste, se duce cu ala la Opera. Are de ales, si aceasta alegere fiind pe bune, nu simpla genuflexie nula, nu joc de copii ci fapt de adulti ii da ei ocazia sa devina, sa se reprezinte, sa fie si sa conteze ? Ii da lumii ocazia sa insemne ceva pentru ea ?

    Nu, mai bine stam cu biletele la Opera gratis si ne plingem ca "pitipoance". Bai, tre' sa fii idiot sa nu percepi corelatia intre cele doua. Daca Opera n-are valoare atunci de ce ar merita efortu' ? Sa le vezi pe pizdutele vieneze cum stau smirna, patrunse de marea onoare care li se face de catre lume si viata. Te miri pe urma ca alea au si rivna de-a invata, si dorinta de a-si face munca bine, si preocuparea de-a participa autentic in viata lor, orice problema ar fi in discutie, casnicie, politica, educatie ?

    Mnoa vezi deci.

  11. @ Mircea Popescu:
    Nah, c-am vrut sa comentez ceva la articolul cu razboiul, dar m-ai atacat in flanc acilea :-), asa ca...

    Nu, ideea ca tinerii, in general, n-au bani, nu-i tocmai o prostie. Dar, ca sa sar de la una la alta, exemplul cu Didina imi place si-s de acord cu el, cum ca adica, in varianta prezentata de tine, Didina are de-a dreptul sansa sa decida autentic ceva despre sine. Corect! Corect, adica, in ce o priveste pe Didina. Si pe Gigel.

    Mai putin corecta, zic eu, e chestia aceea cu "daca nu au bani, nu-i musai numaidecat sa primeasca chestii". Si la Opera din Viena, bunaoara, din cate stiu eu, sunt locuri cu tarif diferentiat, care sa ii ingaduie, la o adica, tanarului studios si dornic sa isi lustruiasca "wit"-ul :-) sa mearga la un spectacol de prima mana, cu voci dintre cele mai bune, chiar daca sta undeva sus-sus de tot, chiar daca nu vede scena toata, da' macar are sansa sa auda niste voci la sunetul carora i se limpezeste mintea, cum si i se ascute auzul, asa incat invata repejor cum sa distinga ce-i calitativ de ce-i mai putin valoros.

    Nu-i negresit o solutie nici sa canti cu sala goala si cu voci foarte bune pe scena...Am avut curiozitatea sa intreb si eu in stanga si-n dreapta si rezulta ca nici cei de pe scena, oricat ar fi ei de buni si de motivati financiar, daca isi mai pastreaza nealterata o doza de "candoare" a spiritului care sa-i indemne catre a cauta un feed-back pentru a se "incarca" dintr-insul, atunci vor rezona mult mai bine cu o sala plina - fie si numai pe jumatate - decat cu o sala aproape goala. Nu zic, insa, ca nu se poate si asa. Am vazut si spectacole uluitor de bune, care s-au consumat la maximum de intensitate in fata unor sali aproape goale...

    Cat despre cei care au facut "opozitie" Trilemei prin carciumi, la o bere, fara macar sa aiba curiozitatea si determinarea sa ceteasca macar vreo 3 luni, asa, daca nu mai mult, ce scrie la foaia aiasta electronica, tu stii mai bine decat mine ca ei chiar nu conteaza!...

    Nu-s chiar intrutotul comparabile cele doua situatii descrise mai sus, as zice! Cei care isi ingaduie sa opineze la o bere ca Opera nu-i buna, tanguindu-se ca ei n-au bani de bilet, sunt, da!, din aceiasi categorie cu cei care au barfit Trilema, vaicarindu-se ca Mircea Popescu o ia inaintea vremurilor.

    Cei care au gasit ragazul sa citeasca macar din doua in doua articolele de pe Trilema - cum si cei care s-au opintit sa mearga la Opera, pentru a-si face o impresie, macar, sunt cei care, as zice, au sanse sa chiar conteze in discutie...nu?

    Iar problema "pitipoancelor" - cele cu referire la acest domeniu, zic - nu cred ca ar rezolva-o nici scumpirea biletelor la Opera... Tu chiar crezi ca ar rezolva-o? Din cate stiu eu, si Opera din Viena a cunoscut in ultimii ani o adevarata invazie a unor "pitipoance" mai staifuite un pic, asa, aduse acolo, de cele mai multe ori, la bratul unor domni apetenti si inzestrati cu oaresce disponibilitati financiare. Iar asta tot nu le-a rezolvat astora problema pitipongelii, caci ele au gasit in asta prilej tocmai bun pentru a-si prezenta niscaiva rochii ori coliere primite in dar. Nu, nu cred ca des-pitipongeala are legatura cu accesibilitatea, ci mai degraba cu disponibilitatea, as zice eum cu riscul de a gresi si de a-mi incasa de la tine cuvenita morala...

    Sigur ca daca Opera n-are valoare nici ca ar merita ea efortul! Asta asa-i! Nu uita, insa, ca, in baza unor modele - si mode! - culturale primejdioase si cam indoielnice, insasi Opera a pierdut enorm din valoare, in urma unei cam eronate intelegeri a ceea ce s-ar putea cheama "marketing-ul cultural", care a transformat voci de categoria a doua in staruri (starlete, as zice) si a pus in umbra adevarate valori...nu ti se pare?

  12. Mircea Popescu`s avatar
    12
    Mircea Popescu 
    Saturday, 4 August 2012

    Si la Opera din Viena, bunaoara, din cate stiu eu, sunt locuri cu tarif diferentiat

    Alea sunt prin substitut pentru "ii mai da si tac-su" din comentariul meu. Altfel, eu n-am nimic impotriva, am chiar propus ideea asta, sa se renunte la biletele de cincizeci de lei, inlocuindu-se cu bilete incepind de la cinci sute, si sa se acorde sa zicem o pereche fiecarei scoli, pe care s-o primeasca elevul cu cele mai bune rezultate la invatatura. Asa ceva ar merge chiar bine.

    Nu-i negresit o solutie nici sa canti cu sala goala si cu voci foarte bune pe scena…Am avut curiozitatea sa intreb si eu in stanga si-n dreapta si rezulta ca nici cei de pe scena, oricat ar fi ei de buni si de motivati financiar, daca isi mai pastreaza nealterata o doza de “candoare” a spiritului care sa-i indemne catre a cauta un feed-back pentru a se “incarca” dintr-insul, atunci vor rezona mult mai bine cu o sala plina - fie si numai pe jumatate - decat cu o sala aproape goala.

    De-asta Trilema nu se poate face de catre oricine. Asa ceva, actul descalecator, a taia drum unde inainte era jungla necesita mult mai mult decit simplul talen. E, daca doresti, un act de maxim hybris la care de altfel nici nu-i prea indicat sa se dedea lumea. Eu il introdusesem in discutie ca reper teoretic, nu neaparat ca solutie practica la a carei implementare se poate purcede miine, de oricine cu oricine oriunde.

    Iar problema “pitipoancelor” - cele cu referire la acest domeniu, zic - nu cred ca ar rezolva-o nici scumpirea biletelor la Opera… Tu chiar crezi ca ar rezolva-o?

    Nu neaparat. E din clasa chestiilor care o vor rezolva. Chestia cu snobii e cam asa : prima generatie aborigeni, a doua generatie snobi, a treia generatie creatori de cultura. Sunt niste faze, snobii's deasupra maimutelor. Fetele lor, ale alora cu colierele, ce-or face cu viata lor ?

  13. @ Mircea Popescu:

    Uite ca acum suntem aproape de acord! :-) Uuuf!!!

    1. Da, si eu inclin sa cred ca aceea ar putea fi o solutie.
    2. Dar cine-a zis ori cine-a lasat macar a se intelege ca Trilema se poate face de catre chiar oricine?! Ca-l mananc cu fulgi cu tot!
    3. Mda, la teoria asta cu snobii si eu m-am gandit...eu n-as fi chiar asa de optimista... stiu, e un fel de a spune cu referire la saltul de la o generatie la alta...eu as zice ca a doua generatie e urmata de o a treia care nici aceea inca nu-i tocmai creatoare de cultura, cat poate consumatoare de cultura (de cultura aceea, adica, in adevaratul inteles al cuvantului, iar nu de substitute culturale...) Dar da, ai dreptate! Si nu, nu stiu ce-or face cu viata lor fetele lor, ale alora cu colierele...depinde, ma gandesc...

  14. Mircea Popescu`s avatar
    14
    Mircea Popescu 
    Saturday, 4 August 2012

    Bun, depinde. Da' daca curvele de mame ale lor stateau la sapa in loc sa iasa pe Opernring la brat cu ceva bosorogi si la git cu lanturile umilintei lor batute-n pietre scumpe cum sade bine unor lanturi adevarate imi stii spune ce faceau ? Ca iti spun io : alea care nu ramineau si ele la sapa ieseau ele la brat. Dat fiind ca natura non facit saltus, nu-ti inchipui acuma ca ieseau direct piloate de avion.

  15. @ Mircea Popescu:

    Incontestabil ca poate fi asa cum spui! Cu precizarea ca eu n-am zis ca mamele astora or fo' curve (ca poate n-or fost chiar toate asa, saracele!)
    In alt chip - imi place la nebunie formularea aiasta cat ce priveste "lanturile umilintei lor batute in pietre scumpe..."
    Si ba da, de ce sa nu poata iesi direct piloate de avion?
    Uite, spre-un exemplu:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Amelia_Earhart
    Sau nu?
    Stiu, o sa-mi zici acuma iarasi ca argumentatia mea-i oleaca diversiva, dar...
    :-)

  16. Mircea Popescu`s avatar
    16
    Mircea Popescu 
    Saturday, 4 August 2012

    Apai e doar defecta pentru ca-ncearca sa aduca unei judecati statistice obiectii anecdotice.

  17. was born in Atchison, Kansas, in the home of her maternal grandfather, Alfred Gideon Otis (1827–1912), a former federal judge, president of the Atchison Savings Bank and a leading citizen in the town.

    Nu e un contraexemplu.

  18. @ lexy229:

    Stiu ca nu-i tocmai ceea ce s-ar chema un contraexemplu izbutit! E mai degraba din seria "obiectiilor anecdotice" la care face referire Mircea mai sus.

    Nu-s neaparat de acord ca judecata statistica s-ar putea opune puterii / elocventei unui exemplu anume (bine ales), dar pot consimti cu fair-play ca exemplul meu n-a fost neaparat unul ales cu pricepere, cat unul incropit la repezeala cat sa raspunda "exigentei" referitoare la "piloatele de avion"...

    Asa ca, da, ai perfecta dreptate! :-)

  19. Mircea Popescu`s avatar
    19
    Mircea Popescu 
    Sunday, 5 August 2012

    Nu te grabi pe Trilema ca-i alunecoasa si te mai impiedici :p

  20. @ Mircea Popescu:

    :-) Asta cu referire mai concreta la cine, la gaina din clipul din "Fry si Laurie"?! Or what?!

  21. Mircea Popescu`s avatar
    21
    Mircea Popescu 
    Sunday, 5 August 2012

    Pai nu, ci la repezeala.

  22. @ Mircea Popescu:

    Ah, foarte bine, atunci, daca-i asa, atunci m-am linistit! :-)

    Stiu ca-i alunecoasa Trilema, dar tocmai aista i-i si farmecul, ca dezvolta reflexele de lupta si, la rigoare, te invata sa-ti gestionezi cu fair-play esecurile. Asa ca - avantaj eu!

  1. [...] ~una cu brisca-n jeb. [...]

Add your cents! »
    If this is your first comment, it will wait to be approved. This usually takes a few hours. Subsequent comments are not delayed.