Incalzirea globala

Sunday, 17 January, Year 2 d.Tr. | Author: Mircea Popescu

Pana acum am mitraliat tema asta din picaj, scriind pe ici pe colo bucatele "definitive" pentru cei ce inteleg contextul, si perfect opace pentru restul lumii. Imi dau seama ca asta nu-i tocmai o atitudine trilematica, si imboldit fiind de-o recenta incercare avortata de "dibeit", ma apuc sa notez problema din cap in coada.

In primul rand, a vorbi despre clima se poate transforma foarte usor intr-un abuz. "Clima" este pentru diversele fenomene atmosferice ceea ce "eternul feminin" este pentru diversele femei in viata. O abstractiune, o conglomerare inspre medie. Sigur, ea poate, corect folosita, sa descrie realitati subiacente. Poate de asemenea, prosteste folosita, sa nu descrie absolut nimic, decat eventual cercuri imaginare in jurul capetelor ametite. Diferenta intre folosirea corecta si folosirea gresita o face intelegerea. Stiinta, adica.

E nedrept, stiu, e izolationist, recunosc, si contravine principiilor democratice si activismului social de tip americanesc, care cere tuturor sa-si bage nasul in toate issue-urile de pe lume. Totusi, nu s-a gasit inca o cale care sa permita unor oameni care nu inteleg despre ce vorbesc sa nu vorbeasca, probabilistic vorbind, prostii. Deci, o demonstratie, un meeting, o petitie publica pe tema "incalzirii globale" imi par absolut ridicole pentru faptul simplu ca oamenii aia nu stiu ce semneaza ori pentru ce se agita. Pur si simplu.

In al doilea rand, persoanele (cu barba sau fara, ca asta nu-i intotdeauna un criteriu) care vorbesc despre "incalzirea globala" nu sunt oameni de stiinta, ci politicieni. Ei nu urmaresc ceva pe tiparul stiintei, si anume cunoasterea. Ei urmaresc ceva pe tiparul politicii, si anume actiunea. Aceasta diferenta specifica descalifica, automat si implicit, de la statutul de om de stiinta. Daca ceea ce urmaresti tu e actiunea, nu cunoasterea, devii automat si fara putinta de tagata politician. Asta-i toata povestea.

Sigur, e veche traditia politrucilor (adica politicienilor de joasa extractie, care nu se pot apropia de probleme reale cu spatele drept) de a se refugia in populism si fetisism stiintific (de fapt, fetisismul stiintific e relativ nou, dar el inlocuie o larga traditie a fetisismului religios, cam de cand stiinta a inlocuit religia ca sursa a cunoasterii). Asa ca nu ma mira faptul ca se gasesc jeguri umane care sa duca, sau sa incerce sa duca de nas populatia (azi ca si acum 500 sau 1500 de ani, tot naiva) printr-un populism pseudo-stiintific. Ma mira intr-o oarecare (mica) masura ca "cetatenii" de astazi, pentru a caror educatie se cheltuie miliarde bune (ca sa aiba ei la ce nu fi atenti in clase) sunt fundamental la fel de tampi ca si hoardele nespalate de iobagi ai Sfantului Imperiu German.

In al treilea rand, "modelele stiintifice" care sunt folosite pe post de "proba" in toata aceasta comedie ieftina au proprietatea stiintific descalificanta si politic irelevanta ca ar scoate exact aceleasi predictii pe orice seturi de date. Absolut orice seturi de date. Introduceti numere din cartea de telefon in modelator, si veti obtine "tiparul specific al crosei de golf". De ce ? Pentru ca el e un rezultat al procesarii, iar nu al datelor. E o eroare, in termeni stiintifici, sau o minciuna, in termeni politici.

In al patrulea rand sta faptul ca "oamenii de stiinta" au refuzat cu indaratnicie sa puna la dispozitia restului lumii datele experimentale si modelele prin care le procesau. Intr-o prima faza. Dupa care lumea reala, a oamenilor calificati si competenti, si-a pus asa, in joaca mintea cu ei, si le-a smuls si datele respective si diverse amanunte amuzante (corespondete "secrete" de conspiratori scl) vadindu-se ca sarmanii erau fix alaturea cu drumul.

Iar in al cincelea rand, preocuparea baietilor astora, politruci facand pe savantii, de a controla diseminarea informatiei, mai degraba decat a disputa problema acolo unde chiar conteaza, adica in domeniul stiintific, imi muta pur si simplu nasul. Oamenii astia nu sunt mai mult "de stiinta" decat actorii imbracati in halate medicale si cu ochelari pe nas de apar la televizor sa va vanda mancare pentru pisici si pasta de dinti sunt "de stiinta". De stiinta vanzarii.

Asa ca din partea mea pot sa-si faca si opt catraliarde de websituri, pot sa sponsorizeze cinci miliarde de conferinte, si pot sa-si repete tampeniile de o infinitate de ori. O minciuna ramane o minciuna, si o prostie ramane o prostie, indiferent de cate ori o repeti. Iar eu, spre deosebire de publicul lui Goebbels, sunt perfect imun la repetitie ca metoda de persuasiune.

Dumneavoastra ?

Comments feed : RSS 2.0. Leave your own comment below, or send a trackback.

31 Responses

  1. Am o intrebare ca tu esti mai petrecut pe la tropice.
    Pe astia sinistrati in Haitii, la iarna, incalzirea globala ii avantajeaza sau nu ?
    Ca eu de 20 de ani astept sa-mi scada facturile la incalzire iarna si degeaba ca in ciuda evidentelor stiintifice ele tot cresc. Si nu doar in RO. Cresc si in JP si in UK si in FR si in USofA.

  2. Mircea Popescu`s avatar
    2
    Mircea Popescu 
    Sunday, 17 January 2010

    Pai eu din experienta nemijlocita pot sa-ti spun ca Sahara s-a intins si se mai intinde, cum se intinde dinainte de 1970 (cand teama era o noua glaciatiune, daca retii), si ca pescarii din golf se plangeau de lipsa pestilor pe toata lungimea lui (si-n sus pana la NewFoundland). Chestie cauzata, in treacat fie spus, de aceleasi interese comerciale care mai c-au depopulat Capul Cod, si in general au nenorocit flora oceanica pana in halul in care e mai probabil sa nu mai existe peste, deloc si de nici un fel, decat sa se incalzeasca nush ce clima.

    Da' astea nu-s probleme de ecologie interesante, ca fiind reale, se rezolva prin munca, si nu prin rugaciuni publice si predici la radio. Ce rost are sa-ti pierzi vremea, american fiind, cu munca ?! Mai bine semnezi ceva.

    Revenind, zic ca nu-i ajuta nicicum, ca n-are cum. Dar tu asteapta linistit, cum asteapta si ei saracii, ca vine odata candva si Mantuitorul, si-atunci vor scadea si facturile.

  3. io trebuie sa recunosc ca la inceput i-am crezut!
    mdeh, era vârsta credulitatii : tot ce zboara se manânca, frigiderul si deodorantul strica stratul de ozon, americanii exporta democratia, israelienii-s victime >>>>toate clisheele posibile de la A la Z

  4. Mircea Popescu`s avatar
    4
    Mircea Popescu 
    Sunday, 17 January 2010

    Apoi draga, tu esti tanara, si-n plus, ignoranta nu-i in sine motiv de rusine. Eventual incapacitatea de-a o vindeca poate fi.

    Si credulitatea, mai ales la femei, e chiar sexy :D

  5. @kokofifi
    aia cu deodorantul si frigiderul poti sa o crezi. ca nu-s tocmai produse naturale ci mai degraba chiar toxice.
    Co2-ul insa e de-al nostru ca H2O ul si n2 ul. Mai greu sa-l mistii

  6. :D ce concluzii tragi tu !

  7. @ Dr. A
    asa o fi, dar acuma imi trebuie dovezi ca sa cred orice :)

  8. Mircea Popescu`s avatar
    8
    Mircea Popescu 
    Sunday, 17 January 2010

    Si eu subscriu la ce spune dr A. Efectul catalitic al clorfluorocarbonului in descompunerea ozonului e demonstrat si rasdemonstrat in laborator (de altfel se si foloseste astazi). Si respectiv, bioxidul de carbon e cu totul altceva.

    Si concluzii sigur ca trag, ce-ai vrea, se le-mping ? (stii bancu' ?)

  9. probabil ca-l stiu, dar zi-l, totusi

  10. E "ok" in princpiu ce-ai zis. Dar aia care vor actiunea ca-s oameni politici, mai au uneori si consilieri oameni de celalalt fel si anume ai cunoasterii. Nu asculta intotdeauna de ei ce-i drept. In plus tu esti foarte convins ca nu e nici o incalzire globala in conditiile in care nu spui cam ce te-a convins - cunoastere zic. Io nu iau nici o parte... ca nu-s specialist meteo. Nu inseamna ca nu incerc sa aflu cum sta treaba, ca totusi pare suspecta miscarea asta mondiala. Dupa ce-am vazut filmul lui Gore am stat putin pe ganduri, dar mi-a trecut de-atunci. Acum stau mai mult pe ganduri :-D

  11. Mircea Popescu`s avatar
    11
    Mircea Popescu 
    Sunday, 17 January 2010

    @kokofifi Un pacient de ospiciu tragea cu religiozitate un lant dupa el prin curte. Un doctor il intreaba "De ce tragi dom'le lantu' ala ?" "Pai ce-ai vrea, sa-l imping ?!"

    @fcbl Nu spun ca-s convins ca nu e nici o incalzire globala, spun ca notiunea asa cum se foloseste ea e vida.

    Sigur, mai exista si faptu' ca-mi contrazice experienta personala, dar asta-i deja anecdotica.

  12. pai solutia e una singura: sa devenim specialisti in problema. dac-as avea si timpul de studiu si inspiratia m-as apuca. dar n-am, si probabil pe asta mizeaza aia care vor sa se foloseasca de "oportunitate". pe de alta parte nu trebuie sa fac eu asta.

  13. Mircea Popescu`s avatar
    13
    Mircea Popescu 
    Sunday, 17 January 2010

    Dap. Scriam pe undeva deplangand exact chestia asta, ca in "democratiile moderne" tot omul are a-si lasa meseria si a demonstra permanent, zilnic, in contra a tot soiul de tampenii. Dar nu-l mai gasesc.

  14. A fost tare kokofifi cu freonul si frigiderele si deodorantele, dar ca e vorba de incalzire globala ... sa-i zica lu Mutu de ea ca eu a trebuit sa dau jos 2 cm de zapada de pe masina acum, si nu stau la munte ci la mare!

  15. Mircea Popescu`s avatar
    15
    Mircea Popescu 
    Sunday, 17 January 2010

    La mare, la soare ?

  16. kokofifi`s avatar
    16
    kokofifiinsigna de criptograf 
    Sunday, 17 January 2010

    asta era bancul pe care-l stiam si eu, Trilemoi.

    @Ionut : tragând concluzii, neînpingându-le, deci trebe sa ai masina sa observi ca se schimba clima !

  17. Eu sunt de acord ca se foloseste bau-baul asta ecologic pe post de mogul in retorica globala si ca semnaturile alea ajuta la cu totul alt scop. Totusi nu cred ca e intelept sa mergem pe principiul ca e o minciuna gogonata.
    Cica rarirea stratului de ozon are un efect invers asupra anctarticii si de aia nu se topeste gheata asa de repede cum e in modelul lor climateric.
    Facem cum zicea Constantinescu: Domle eu nu cred in treaba asta ca sunt geolog de meserie, dar e buna isteria asta ca poate o sa traim mai sanatos.
    Asa ca ciocul mic si investiti in fabrica de panouri solare cucuietii din deal!

  18. Cum nu i se falfaie (ne)incalzirii globale (doar celei locale, si anume, restrans locala) de mine asa nu mi se falfaie nici mie de transa, nici nu ma framanta.
    Da ma framanta pe langa subiect, daca nu-i cu suparare, Mihai de acum, ii fostul Fanita ?

  19. Mircea Popescu`s avatar
    19
    Mircea Popescu 
    Sunday, 17 January 2010

    @cipslim Fructe ale unui copac otravit, ai auzit expresia asta ?

    @Florin Este.

  20. Mikael Eon`s avatar
    20
    Mikael Eon 
    Sunday, 17 January 2010

    incalzirea asta globala ma lasa rece.)))))))))

  21. RE: Disposable

    Don't. Will look like spam, plus those who are interested are following (and updated) already, anyway. Si cine n-are chef sa stie noutatile nu ma gandesc sa intre doar pentru ca mail.

  22. Mircea Popescu`s avatar
    22
    Mircea Popescu 
    Sunday, 17 January 2010

    @Mikael Eon Io dimpotriva, sper sa-i supravietuiesc :)

    @dAImon Hmm.

  23. Deși e departe de mine gândul de a alimenta vocile extremist-ecologiste sau cum s-or numi ele, susțin ideea conform căreia rasa umană face, desface, distruge, schimbă și așa mai departe. Doar am fost în stare să testăm niște bombe destul de puternice în istoria recentă, iar de-aici încolo drumul e deschis către orice. Și să distrugem, zic, că doar suntem în stare. Tot răul spre bine.

    Meteorologii își văd în continuare de simulările lor (pe termen scurt, că pe ăla lung e mai greu) și o să ne (eventual dez)informeze ce și cum. Până una alta, mie „încălzirea globală” mi se pare cam la fel de plauzibilă ca și intrarea într-o eră glaciară. La fel cum e în episodul ăla din South Park care parodiază The Day After Tomorrow.

  24. @ kokofifi: era un exemplu concret din viata mea, nimic mai mult!

  25. Cel mai bun exemplu de incalzire globala e orasul in desert - Dubai, care se zice ca nu va mai avea apa in cateva decenii.

  26. Adica cum,ramane fara litoral?

  27. Cea mai buna dovada ca incalzirea globala e ceva real e frigul de la noi :D...

    S-au topit ghetarii, oceanele s-au indulcit, curentii s-au schimbat...si eu am inghetat...toata lumea stie, de la opinca pana la cizma, ca dupa incalzirea globala urmeaza o noua glaciatiune...:)

  28. Mircea Popescu`s avatar
    28
    Mircea Popescu 
    Monday, 25 January 2010

    @spyken Bun, eu nu contest ca avem capacitatea sa spargem planeta in farame cu bombe nucleare. DAR! faptul ca avem aceasta capacitate nu inseamna ca de-acum avem capacitatea s-o spargem in farame indiferent ce facem. Pentru ca dupa teoria asta, simplul fapt ca avem tehnologia motorului cu combustie ar trebui sa insemne ca ne este mult mai usor sa umblam pe jos. Ne este ?

    @fabyro Ceea ce n-ar trebui sa fie surprinzator, dat fiind ca e un oras construit in DESERT.

    @lexy229 Suferi doar la gandul ? :D

    @sandu Aud ca s-au format niste ghetari direct in Marea Neagra.

  29. Avem capacitatea să o spargem în fărâme cu multe lucruri. Bombele nucleare sunt doar un exemplu. Ia câteva exemple de orașe puternic industrializate din lume (Beijing, spre exemplu; sau de ce nu Bucureștiul: instrumentele de măsură a nivelului de azot din atmosferă pe lângă care mai trec dau de obicei un nivel peste medie după-amiaza) și ar trebui să fie clar de ce și cum. Și dacă nici ăsta nu-i un indiciu al faptului că distrugem chestii din jurul nostru (și pe noi înșine) cu bună știință, apăi nu știu ce mai e. Acum, noi ne mai adaptăm (sper), restul animalelor și plantelor mai greu însă.

    Da' bun, ăsta-i doar vârful iceberg-ului (pun not intended). În ciuda a ceea ce ziceam despre bomba nucleară, reversul medaliei e că una din cele mai curate forme de energie rămâne tot cea nucleară. Ceea ce după mine înseamnă că suntem pe o pantă ascendentă în domeniul ăsta, iar gurile rele (gen Greenpeace) își toacă limba degeaba. Politica, bat-o vina.

  1. [...] care a produs deja minciuna pe scara industriala in sustinerea teoriei pseudo-stiintifice cu incalzirea globala (chestia rebotezata recent schimbare climatica din ratiuni de marketing), care are deja niste bune [...]

  2. [...] sub aspectul documentarii evolutiei teoriilor despre "Schimbarea Climatica" cunoscuta si drept incalzire globala : un timuruc ciudat si desocializat explica el de ce nu se mai pot vina veverite-n [...]

Add your cents! »
    If this is your first comment, it will wait to be approved. This usually takes a few hours. Subsequent comments are not delayed.